שאלה

  • פותח הנושא T P
  • פורסם בתאריך

afon

New member
כנראה שהקפיצה האבולוציונית

בגודל המוח קרתה כאשר האדם התחיל לאכול בשר.
 

kanetil

New member
יש עוד הרבה תאוריות...

הנה רק כמה מהן, עד כמה שאני יודע עדיין אין תשובה סופית... 1. קבוצת קופים שהתמחתה בריצה למרחקים ארוכים לצורך ציד (יכול להיות כי הטרף שהיה זמין באזור היה רץ ממש מהר למרחקים קצרים ולכן היתרון של יכולת ריצה לטווח ארוך משמעותי - התשת הטרף). כתוצאה מכך עלתה הטמפרטורה במוח באופן ניכר דבר שגרר להרס של הרבה מאוד תאים. הפתרון שנמצא היה יצירת "עודפים". התיאוריה הזו מסתדרת גם כיום עם כך שאנו משתמשים בחלק מאוד קטן (10% נדמה לי) מהמוח שלנו. 2. קבוצת קופים שלכדה על אי קטן אפריקה ופתחה לאט לאט כישורי שחייה - דבר שגם מצריך יכולת עיבוד גבוהה יותר, גם מוריד את המגבלה על משקל הראש ביחס לשאר הגוף (כי כשנמצאים לרוב במים המשקל פחות משמעותי) וגם מסביר למה יש לנו מעין שאריות של קרומי שחייה בין האצבעות (בולט במיוחד ליד האגודל) אלה השתיים העקריות הנוספות שאני זוכר, אשמח אם מישהו יכול לתת פה עוד כמה... דרך אגב, יש מגמה כללית לאורך מיליוני שנים ברוב היצורים החיים של גידול היחס בין משקל המוח למשקל הגוף (הגרף בקירוב לינארי בכל זמן נתון, אבל שיפוע הגרף עולה עם השנים). ייתכן שאנחנו סתם מקדימים את זמננו...
 
שתי הראשונות פשוט מגוכחות.

1) מוח גדול יותר כדי להגן מעודף חום: במוח נוצר בין רבע משליש מכמות החום הנוצרת בגוף במצב מנוחה. רקמת עצב יוצרת יותר חום מרקמת שריר. הגדלת המוח כדי להתגבר על עודף חום כמוה בהדבקת שני מעבדים זה לזה כדי להתגבר על התחממות המחשב שלך. התוצאה של הגדלת המוח תהיה החרפת בעית החימום, לא פתרונה. ובאשר לשימוש ב-10% מהמוח- אגדה עירונית עתיקה ולא נכונה. 2) התפתחות האדם במים- תיאוריה פמיניסטית שנקראה תיאורית "אשת המים" שמטרתה היתה להוכיח שהנשים מובילות את האבולוציה של האדם. זוהי תיאוריה פוליטית, שהקשר שלה למדע רופף למדי.
 

kanetil

New member
הגיוני...

אוקיי, קיבלתי (למרות שלגבי הסתירה שלך ל-1 עדיין יש לי השגות), אני אשמח אם תביא כאן תיאוריות אחרות
 
לא חסרות תיאוריות.

ועד שהאבק ישקע מעל הויכוחים בנושא, שרובם מוטים מסיבות פוליטיות, חברתיות או דתיות (כן, ישנן גם השקפות תיאולוגיות המקבלות ת האבולוציה אבל מעדיפות מנגנונים שונים מסיבות דתיות) איני רוצה לבחור באחת מהן.
 
מאיך שאני מכיר את תיאורית המים

היא בכלל לא הגיעה מנקודה פמיניסטית... אלא כתיאוריה שמסבירה את: 1.נוחות האדם בתוך מים. 2.היכולת שלנו לעצור את הנשימה מתחת למים. 3.קרומי האצבעות. 4.חוסר השעירות שלנו. התיאוריה אומרת שלאדם היה שלב שהוא פשוט היה גר בתוך מים,כי מקורות האוכל נגמרו לו על היבשה,והוא עבר לאכול דגים ובילה את כל חייו בתוך המים...
 
תיאוריה זו לא מסבירה כמעט כלום.

האדם לא מסוגל לחיות במים. המחברת (שכחתי את שמה) קראה לתיאוריה תיאורית "אשת המים" מפני שזה היה פוליטיקלי קורקט בשנות ה-60. כיום איש אינו מאמין בה ברצינות, והיא נשכחה כמעט לחלוטין.
 
אתה טועה

פעם הדברים שאתה אומר היו שגורים בפיהם של כל מתנגדי האבולוציה, אבל לאחרונה התהליך הוא הפוך - איחוד הפסיכולוגיה עם האבולוציה. בזכות התקדמות חקר המח ותהליך ה"הנדסה במהופך" (מציאת הסברים אבולוציונים לתכונות קיימות) בניורולוגיה הגענו להמון המון תובנות בנוגע להתנהוגותו של האדם בראי האבולוציה. כמו כן, ישנן הרבה תרופות גשמיות לחלוטין שמשפיעות על ה"נפש הלא גשמית" שלך. בכל מקרה, חקר המח עוד בחיתוליו. זה שהמח מאוד מורכב לא אומר שאי אפשר להבין אותו, או שאי אפשר להבין אותו במושגים אבולוציונים, זה פשוט אומר שזה הרבה יותר קשה, ושאנחנו לא נזכה לראות את התוצאות (רק את חלקן). אני משאיר את הבמה למבינים ממני בעניין, למרות שיש לי הרבה מאוד מה להוסיף, אבל דע לך שלחלק גדול, גם אם לא לכל התכונות שציינת, יש הסברים אבולוציונים.
 

חמורגרם

New member
המהות והמקור של תרבות אנושית

ע'מ להבין את מהות החיים על הפלנטה שלנו ואת מותר האדם על החיים האחרים נתחיל במונחים המתגלגלים על לשוננו ויוצאים ממקלדתנו בשכיחות גבוהה, מונחים הכוללים גם מושגים כאלוהים ודת ותרבות. אמנם רוחב יריעת הנושא הוא אין-סופי אך על-מנת להתחיל איפושהו נתחיל במושג "תרבות" : "תרבות" במובן הרחב כוללת את סך כל ההישגים האנושיים המופשטים ( בניגוד לחמריים ) בכל שיטחי המדע, אמנות, חברה, דת ומוסר, וגם את סך כל ההישגים החמריים/טכנולוגיים הנובעים ממנה, הכלולים במונח "ציביליזציה". מה היא תרבות ואיך היא נוצרה ומתפתחת ? בתהליך ה"אבולוציה", התפתחות החיים בכדור הארץ במשך כארבעה ביליון השנה האחרונות, התחוללו בה שני אירועים מהפכניים בעלי אופי דומה: (א) האירוע הראשון התפתח לפני כ- 5. 3 ביליון שנה. מיקבצים של מולקולות ארוכות המשכפלות את עצמן: גנים ארכאיים במבנה RNA המשתכפלים בכוחות עצמם כי טרם התפתחו להם עזרים (ז' קמוצה) אנזימיים, וגם צאצאי התפתחותם, גנים ראשוניים במבנה DNA המרחפים במי-ימות ביחד עם הפמליות של מולקולות העזרים האנזימיים שלהם, שרדו נשמרו והתרבו היטב יותר לאחר שהתפתח להם קרום מגן עוטף סביבם, מאשר לפני היות הקרום. בכך החלה ההתפתחות של היצורים החד-תאיים. המהפכנות של אירוע זה היתה שליצורים החיים, מיקבצי הגנים, אשר מתגוררים בעשרות אלפיהם באטמוספרה הנוזלית בתוך התא, נוצרו בכך תנאי הישרדות והתרבות אשר מיוצרים ונשלטים על-ידיהם עצמם, בטוחים ואמינים ומבוקרים היטב יותר מאשר בתקופת חייהם הטרום-קרומית. המשך הספור משלב זה דרך התפתחות המיגוון העצום של סוגי החיים החד- והרב-תאיים עד עתה מסופר בספרות המדעית בהמשך להבחנה ההיסטורית של דארווין. המאפין ההתפתחותי של החיים עד שהתפתח האדם היה הישרדות והתרבות (מבחינה ביולוגית הישרדות = התרבות) על-ידי הסתגלות פיזיולוגית של בעלי החיים לתנאים ולמסיבות המשתנים של סביבת החיים. (ב) האירוע השני החל להתפתח לפני כחמשה מיליון שנה, כאשר חלק מאבותינו השימפנזים התחילו לעזוב את היער ולצאת בגיחות מתארכות למישור הסמוך ליער, ונעו תוך הזדקפות על שניים. השינוי הפיזיולוגי הכרוך בכך והשונות של הסביבה ושל מסיבותיה הצריכו וביכרו שינויים בשדה הראייה ובתיפקודי כל החושים ובדרישות כישורי ביצועים חדשים שהתפתחו עם מורכבויות עצביות ומחשבתיות חדשות. אופיון ההתפתחות של האדם המתפתח השתנה בהדרגה מאופיון ההתפתחות של בעלי-החיים האחרים. בתהליך התפתחות מואץ השתנו רוב כישורי ואופן ההישרדות שלו מהסתגלות פיזיולוגית לסביבה ולמסיבות, לבקרה ולשינוי ולשליטה על הסביבה והמסיבות שלו. התפתחות זו דומה במהותה להתפתחות הקרום של החד-תאיים בגין הישג הישרדות יעיל יותר, אך היא מורכבת יותר ומבוססת על שינוי מכוון ורצוף של המסיבות והתנאים של החיים במקום על הסתגלות למסיבות ולתנאים. אפילו איבוד השיער שירש האדם מאבותיו הוא תוצאה התפתחותית של שינוי מסיבות (לבוש, חימום וכו') והיפטרות מחרקים שוכני שיער. וכאן נכנס ענין התרבות האנושית. המהפכנות הגדולה של אופי התפתחות האדם לעומת אופי התפתחות בעלי-חיים אחרים היא הפיתוח והשימוש בתרבות כאמצעי להישרדות/התרבות. כלומר, כל סממן של תרבות מסוג כלשהו נוצר והתפתח וקיים ומשמש למטרה ולהישג אחד, להישרדות בני אנוש כיחידים ו/או כקבוצות (כי זה כרוך בזה). וזאת על-מנת שישרדו הגנים החיים בתוך התאים שלנו, כי התרבות/הישרדות הגנים היא המנוע והמניע של כל החיים על פני הפלנטה שלנו. הפיסקה האחרונה מסבירה שכל רכיבי התרבות האנושית, כ ו ל ם, הם פיתוח של המוח האנושי הקודח לייעול ההישרדות וההתרבות של יחידים ושל קבוצות בני אנוש. אך פיסקה זו אינה מקפיצה את רוב הקוראים אותה להגיב עליה. רוב הקוראים מגיבים בדרך כלל לא על היער אלא על עצים אחדים ביער, על פרטים טכניים של תהליכי ההתפתחות והחיים. נכון שגם כל אחד מהפרטים מענין וחשוב בפני עצמו, אך עם זאת מה שצריך שיהלום בנו ויתישב בתודעתנו זו ההכרה שכל עניני התרבות הם פיתוח עצמי של מוחנו הקודח כאמצעי לדרבן ולתמרץ אותנו ולסייע לנו לשמר ולהמשיך את קיומנו כיחיד או כקבוצה, וזאת פשוט על-מנת לשמר ולהמשיך בכך את קיום הגנים המתגוררים בתאינו ומקימים ומתחזקים ומרבים את התאים ומשכפלים את עצמם...
 

TCS VICTORY

New member
אני תמיד חשבתי ש...

קבוצה של שימפנזות שהגיעו לנחל והחלו לאכול דגים בקביעות (שכולנו יודעים מכילים המון דברים חשובים מאוד למוח) התפתחו שכלית בשל כך.
 

DEATHRUCTION

New member
אבל..במצב כזה...התכונה לא הייתה עוב

רת לדורות הבאים ולפי מה שאני יודע....אני ורבים לא גרים ליד נחל, ואוכלים דים בקביעות.
 

kanetil

New member
מהי ה"תרבות" שאתה מדבר עליה?

כי עבודה בלהקות למען מטרה משותפת זה ידוע גם אצל החיות. התמקצעות כל אחד לחלק אחר בצייד? גם לוויתנים עושים את זה. תסביר בבקשה את נושא ה"תרבות" הזה, לא כל כך ברורה לי משמעות המושג בהקשר שאתה מדבר עליו.
 

חמורגרם

New member
ושוב, "תרבות" בהקשר לבני-אדם

כוללת, כאמור לעיל, את סך כל ההישגים האנושיים המופשטים ( בניגוד לחמריים ) בכל שיטחי המדע, אמנות, חברה, דת ומוסר, וגם את סך כל ההישגים החמריים/טכנולוגיים הנובעים ממנה, הכלולים במונח "ציביליזציה". אך יש לזכור ולהבין שכל תופעות החיים בכל רמות החיים, מהחיים בתוך תא יחיד ועד כלל החיים על פני הפלנטה שלנו, כל התופעות והתהליכים הללו הם "פרקטלים", כלומר הם חוזרים על עצמם בהיקפים שונים ברמות השונות של החיים, כמו הבובות ב,בבושקה" הרב-בובתית. כל אחד מהגנים השונים היה בעבר הרחוק בעל-חיים עצמאי והיום הוא קטע/חלק מקיבוץ של של גנים שכל אחד מהם איבד את עצמאותו כאשר התקבצו להיות לבעל-החיים הגדול הקרוי "גנום". הם משתפים פעולה באופן מצוין כי קיומם ןהישרדותם והתרבותם תלויים באופן מוחלט בשיתוף פעולה מושלם בלי פשרות. וברמה אחת מעליהם קהילות של בקטריות, בעלי-חיים חד-תאיים, משתפים פעולה מאותה סיבה ולאותה מטרה. וברמה מעליהם קהילות של תאים בבעלי-החיים הרב-תאיים משתפים וכו'. וברמה מעליהם קהילות של בעלי-חיים רב-תאיים וכו'. הרעיון הוא שכל תהליכי ותופעות החיים חוזרים על עצמם בהיקפים שונים בכל הרמות,וכל רכיבי ה"תרבות" האנושית הם פשוט צורה אחרת של ה"תרבות" הגנטית התוך-תאית, כך שהשפה וכל סוגי האמנות או הדת או התורות החברתיות וכו' הם פשוט צורה אחרת של תקשורת תוך-תאית ובין-תאית ושל אנזימים ושל הורמונים ושל ויטמינים. רכיבי התרבות האנושית הללו משמשים בקהילה האנושית אותם תפקידים כמו העזרים והכימיקלים השונים בתוך התא ובין תאים. זה לא יכול להיות אחרת כי כל דבר קיים נובע ממשהו לפניו וחוזר חלילה עד המקור הראשוני...
 

kanetil

New member
כנראה שאני עדיין לא מבין...

שוב, כנראה שלא הבנתי למה בדיוק התכוונת, איפה נכנסת התרבות האנושית לעניין פה בניגוד להתנהגויות הקיימות בטבע במינים אחרים (שכבר הבאתי קודם)? אם תוכל במשפט אחד או שתיים להגדיר את המושג שלך "תרבות" אולי זה יעזור... Off topic: זה רעיון מאוד נחמד הרעיון הפרקטאלי, אבל הוא עומד במבחן המציאות? ז.א. לא כל גן שנמצא אצלנו היה בעבר "חופשי", קיימים גנים שונים שהתפתחו באופן יחיד לבני אדם (אבולוציה נדמה לי...), לא רק זה גם יחסי הגומלין בין הגנים השונים לא קיימים, כולם יחד הם שיוצרים את האדם וב"פירוש" של הוראות הDNA רק אז בעצם מושוות הוראות שונות וסותרות (שקיימות!). מושבות חיידקים אינן חיות בהרמוניה למען מטרה משותפת - למעשה יותר מדי חיידקים יהרגו אחד את השני על ידי הרעלים שהם מפרישים. עוד דבר - על פי זה החברה האנושית כולה היא למעשה יצור אחד חי ונושם. אני חושב שיש פה בעיתיות לגבי איך אתה מגדיר יצור. מערכת רב-תאית כדוגמת האדם לא תצליח לשרוד ללא חלק ממנה (חלק משמעותי הכוונה), בעוד שאצל בני האדם אין פרט/קבוצה שאם תשמיד אותם אז לא יתקיים עוד המין האנושי. (דרך אגב - דבר זה כן נכון (כמדומני) לגבי נמלים שיש המגדירים קן אחד כיצור אחד - באם תמות המלכה הקן כולו יפסיק לתפקד) בקיצור, רעיון שבאמת מסביר באופן פשוט ובמבט ראשוני - אבל לא הצלחת לשכנע אותי ברמות עמוקות יותר. תוכל אולי להביא מאמרים בנושא? אשמח לעיין בהם...
 

אחר

New member
תתסתכל על החתימה שלי

זה יעזור לך להבין
 

ofeking

New member
ומה עם התיאוריה הבאה:

היו היו קופים שהישתמשו בכלים (כמו הקופים בימינו). הם היו מוציאים טרמיטים מהמחילה עם מקל, רבים עם מקלות (כמו שימפנזים) מפצחים מאכלים עם אבנים ועוד. הזמן עשה את שלו ואותם קופים פיתחו מוח גדול יותר והצליחו לפתח כלים טובים יותר, כך המוח המשיך לגדול. נוסיף לזה את העובדה שהתקשורת שהחלה להיתפתח במין האנושי דרשה גם היא מוח גדול והינה לכם.
 
למעלה