שאלון עמדות

פלגיה

New member
שאלון עמדות

בעקבות כמה הודעות מהזמן האחרון, ראיתי שכדאי שיהיה פה שרשור היכרות, אבל יותר לעומק, כזה שבו כל אחד אומר מאין הוא בא, ולא הוא הולך: אפשר להתחיל מהגדרת-קופסה: דתי/חילוני/מסורתי אבל מעבר לכך:
איך הגעתם להתעניינות בתנ"ך וללימוד לעומק?
מה אתם אוהבים בתנ"ך?
מי הדמות התנ"כית האהובה/נערצת עליכם ביותר, ומדוע?
האם יש לכם מטרה כלשהי בלמידה?
האם יש אמת, או פילוסופיה שמנחה אתכם בלימוד?
 

גרי רשף

New member
אני ראשון

אינני מאמין.
איך הגעתם להתעניינות בתנ"ך וללימוד לעומק?- אי שם בתיכון "גיליתי" שהשפה שאני מדבר היא שפת התנ"ך, ולקח קצת זמן להשתחרר מטראומות הבגרות ולפתוח את הספר מבלי להיות אנוס לעשות כן.
מה אתם אוהבים בתנ"ך?- העובדה שמדובר בטקסט עתיק יומין מתקופה שמה שנשאר ממנה על פי רוב אלו שברי חרסים, שכתוב בשפה בה אני מדבר, ושסמליו ממלאים את התרבות העברית עד היום.
מי הדמות התנ"כית האהובה/נערצת עליכם ביותר, ומדוע?- אין.
האם יש לכם מטרה כלשהי בלמידה?- לדעת ולהבין.
האם יש אמת, או פילוסופיה שמנחה אתכם בלימוד?- אם הכוונה שאני מאמין שהכל כתוב בתנ"ך וכו'- אז לא.
 

פלגיה

New member
הבהרה

בשאלה האחרונה לא היתה לי כוונה מראש. יכולות להיות כל מיני פילוסופיות שמנחות את לימוד התנ"ך, אין כאן הנחה מוקדמת לגבי אחת מהן.
 

shushu10

New member
אני מסורתית.

לפני שנים רבות גיליתי את היופי בתנ"ך, דבקתי בו ולעולם לא נפרד... לומדת תנ"ך כמעט בכל מסגרת אפשרית , באקדמיה, בית הכנסת, בית התנ"ך, הרצאות בחוגי בית ועוד... בתנאי שההנחיה באה ממקום של אמונה מוחלטת. אוהבת ללמוד את תולדות האמונה של עם ישראל, על כל התקלות שבדרך. אין לי דמות נערצת אחת, כל דמות מייצגת פן אחר, וכולן יחד יוצרות איזון ושווי משקל, עד שנוצרת הרמוניה ותחושה אנושית אחידה ומיוחדת. מטרה בלמידה? לרדת לעומקם של דברים ולהבין. האמת או הפילוסופיה שמנחה אותי בלימוד - היא מדת הענווה שרק בעזרתה ניתן להבין את רוח התנ"ך.
 

masorti

New member
אני (... הפתעה...) מסורתי.

התנ"ך הוא חלק מהזהות העצמית שלי, כמתאר את עיקרי האמונה ותולדות העם שלי. חוץ מזה יש בו כמובן גם יופי ספרותי. אז בטח שאתעניין בתנ"ך. מאז ומתמיד התעניינתי בהסטוריה, ובתנ"ך כחלק מכך. בשנים האחרונות התמקדתי יותר בתחום של הסטוריה/ארכיאולוגיה מקראית ותולדות המזרח הקדום, וכמובן מצאתי רבדים חדשים בתנ"ך שמתקשרים למידע ממקורות חוץ מקראיים. מה אני אוהב בתנ"ך? בממוצע, אני מתעניין יותר בחלקים ההסטוריים (למשל ספר מלכים) ופחות בחלקים הספרותיים-נבואיים. אבל יש כמובן קטעים בעלי עוצמה גם בחלקים אחרים בתנ"ך. אין לי דמות אהובה ו/או נערצת בתנ"ך. (אפשר לדון בדמויות מרשימות מחוץ למקרא שמוזכרות גם בתנ"ך, אבל זה דיון אחר.) המטרה בלמידה היא כמובן הכרה טובה יותר של תולדות העם שלי והאמונה שלי, בהקשרן הרחב. לא יודע לגבי אמת או פילוסופיה מנחים. אבל יש כמה עקרונות: 1. הפשט של הכתוב הוא הדרך הנכונה להבינו, ויש לפנות לפרשנויות רק כשהטקסט סתום באופן מובהק. 2. עקרונות האמונה ותיאור ראשית האומה תועדו בתום לב (כלומר: המתעד הביא את מה שלדעתו היתה האמת המוכרת לו.) 3. אבותינו היו אנשים אמיתיים שהיו מחוברים לסביבתם הקרובה והרחוקה, ולכן המידע בתנ"ך הוא חלק מתשבץ שראוי להשלימו בעזרת מידע חוץ מקראי.
 
הזדמנות טובה להצטרף

השאלון הזה נראה לי כמו מקום מתאים להציב בו את ההודעה הראשונה שלי בפורום, אז הנה אני, בברכת ברוכים הנמצאים. חונכתי במסגרת דתית, כך שאת האהבה לספר הספרים רכשתי עם שפת אימי. בהמשך, כשהחלטתי שדרך ההלכה אינה דרכי, גיליתי התעניינות בלימוד הספר הכ"כ מוכר לי מזויות חדשות, שאינן מסורתיות. וכך הגעתי ללמוד בחוג למקרא באת"א, חוג שאותו החלפתי בחוג לבלשנות, מסיבות כאלה ואחרות, אחרי שנה וחצי. אבל על ההתעניינות ועל האהבה לא ויתרתי. התנ"ך בעיניי הוא אבטיפוס לכל הספרים שנכתבו אחריו (בתרבות המערבית), ותמיד מרתק לגלות את ההשפעות שלו על ענפי התרבות השונים. יותר מכל אני אוהב את קוהלת ואת שמואל, החכמה החתרנית והסיפור בעל אינסופ הרבדים. דמות תנכית? אולי נתן הנביא, אולי שאול. (ומתוך כך אפשר גם להסיק את עמדתי בשרשור הסוער על דמותו של דוד). מטרה בלמידה? "תורה לשמה", זה המוטו. או כמו שכתב ש"י עגנון בנושא דומה - "אלקים שבשמים יודע מה ראה להכניס בליבו של אדם צעיר אהבה וחיבה לעברית. שמא פרנסה ימצא על ידה, שמא כבוד ימצא על ידה?" (מתוך סיפור פשוט). אמת או פילוסופיה, אלה מילים קצת חזקות מדי לגישות המשתנות והגמישות שלי, אבל אם יש משהו, זה המחשבה הפשוטה (שתכעיס כמה מהנוכחים) שאת התנ"ך כתבו בני אדם, גדולי עולם וענקי דורם והדורות שאחריהם, אבל בני אדם. מושפעים מסביבתם, מדעותיהם, מחייהם ומהתנאים הפוליטיים של חייהם. אין עובדה זו מורידה מערכו של התנ"ך אף לא נימה, אלא אפילו מוסיפה לו כבוד, ומאפשרת לי את ללמוד אותו מתוך קירבה והערכה.
 

יודיX3

New member
סלע תרבותינו

איך הגעתם להתעניינות בתנ"ך וללימוד לעומק?
מתוך הרקע הדתי בו גדלתי (חינוך מבית ומסגרות הלימודים כולל ישיבת הסדר), אע"פ שאני אפיקורוס ברור לי שהתנ"ך הוא היסוד לתרבותינו כאומה ומחובתינו להכיר את הספר אם אנו רוצים לדעת מהיכן באנו ומדוע אנחנו כאן
מה אתם אוהבים בתנ"ך?
את העברית, את העלילות, את הנעלמות ואת הפרשנויות
מי הדמות התנ"כית האהובה/נערצת עליכם ביותר, ומדוע?
יואב שר צבא דוד. גיבור גבגבר
האם יש לכם מטרה כלשהי בלמידה?
להנות
האם יש אמת, או פילוסופיה שמנחה אתכם בלימוד?
לשמור על ראש פתוח, חוש ביקורתי גבוה ושאלת שאלות מתבקשות.
 
חילוני

אי שם בתקופת שירותי בצה"ל(אני עדיין שם) באחת הספריות הצה"ליות הנידחות שבדרום הארץ, נתקלתי בפרשנות יוצאת דופן שריתקה אותי לחלוטין אני אוהב את המקוריות שלו, את הסמליות שלו ואת ההתנגשויות האידאולוגיות שבתוכו הדמות האהובה עליי, שניים, יואב ויהונתן, שני אנשים ישרים ואמיצים, שסופם מר וכואב יש לי מטרה, לנסות להבין מי היו כותבי התנ"ך, ומה הייתה אמונתם, ומה היה הבסיס לכל הסיפור הזה, שמסביבו נוצרה הספרייה הקטנה הזו פילוסופיה...אני מאמין שהאמת בתנ"ך, יותר מפתיעה ממה שאנשים מסוגלים לדמיין
 
טוב, אז גם אני אצטרף...

אני, כמו שודאי שמתם לב, דתי, ומיום ראשון אני כבר לא "חייל עובד צה"ל" משום שהשתחררתי וחזרתי לישיבת ההסדר שבה אני לומד, ישיבת "הר עציון" שבאלון שבות. - איך הגעתי להתעניינות בתנ"ך וללימוד לעומק? התחלתי את היכרותי עם התנ"ך בזכיה בחידון התנ"ך העולמי, ואת הלימוד לעומק אני עושה כל הזמן, בעיקר בישיבה הזו שמתמחה בלימוד תנ"ך. - מה אני אוהב בתנ"ך? הכל - הפן הבקיאותי שבו, העיון - עם פרשנים, עם אמצעים "מודרניים" כביכול, עם עצמי... - מי הדמות התנ"כית האהובה/נערצת עלי ביותר, ומדוע? אליהועיני, כי אין לי משהו מיוחד לומר. - האם יש לי מטרה כלשהי בלמידה? כן - להבין יותר ויותר לעומק ספר שניתן למצוא בו מהלכים חובקי הסטוריה, עומקים בכל ספר, פרק, מילה ואות. - האם יש אמת, או פילוסופיה שמנחה אותי בלימוד? כן - התנ"ך, על פי היהדות, נכתב על ידי אלו המוזכרים במסכת בבא בתרא ככותבי כל ספר וספר (עם הסתייגויות מסוימות במקומות מסוימים), וברוח הקודש - כך שדברים כמו - "כותב הספר לקח את ההשראה שלו ממקורות פגאניים שסביבו" או משפטים שבאים לומר שמחבר הספר כתב משהו סתם כי זה מה שעבר לו בראש אסוציאטיבית - לא אפשריים מבחינתי... נראה לי שזהו, אלא אם יש למישהו שאלות דווקא אלי...
 
ומעכשיו...

לאור העובדה שהניק שלי כבר לא מתאים, אני מחליף ניק... כמובן שאני לא אומר לכם מהו...
 

shushu10

New member
ברכותי לחייל המשוחרר ../images/Emo140.gif

בחירה נאה בחרת לשבת בבית המדרש ולהיות תלמיד של קבע, כמו שנאמר "ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך" וכל זמן שלא יעסוק בלימוד, הוא שוכח. מקווה שתוסיף השראה וידע גם בפורומנו הצנוע, ויהיה זה נחמד מצדך לשתף אותנו לעתים באיזו שאלה או פרוש מעניין מתוך הלימוד. כל טוב
 

mgb

New member
וזה אני:

בס"ד הנני כיום חרדי השייך לזרם הליטאי, בעבר "מזרחיסט", עברתי צבא וקבע לסקרנים. אברך המחלק את זמנו בין "תורתו אומנותו" ל"אומנותו תורתו" למי שהבין שיבושם. לתנ"ך לא הגעתי כיחידה בפני עצמה אלא כחלק ממכלול כתבי הקודש. פרשנות חז"ל במשנה, בגמרא ובמדרשים לתנ"ך ובמפרשים הראשונים (רש"י,רשב"ם, רמב"ן, אבן עזרא וכו')והאחרונים(כלי יקר מאור ושמש אור החיים הק'וכו') הם עבורי נכס "צאן ברזל" והאמת היחידה לפרשנות התנ"ך. אהבת התנ"ך הינה עבורי אהבת התורה בכללה. אם אבוא לפרט מה בדיוק חוששני! לכן: "לך דומיה תהילה"! הדמות הנערצת? - ניסוחה שאלה זו אינה כלל לטעמי; כלקוחה מטרמינולוגיה של גיבורי סרט או ספורט כלשהו. לדידי כל אישיות של גדולי האומה הינה נערצת בפן אחר שבה. המטרה בלמידה - קיום מצוות תלמוד תורה באהבה ועד כמה שאצליח לשמה! האמת שמנחה שכל כולם של 24 ספרי קודש הינם קדושים ביותר אינם חו"ח פרי חכמה של אנשים,(ולא שלא היו כאלה) אלא, נכתבו מכוח נבואי או מרוח הקודש!! והערה לבסוף: איני שולל ליגיטימציה של הבעת דיעה הסותרת את שלי! עם זאת, אני מתקשה לשמוע זלזול בדמות מקראית כלשהי ובודאי כאשר היא אינה קשורה לדיון תיאולוגי טהור. ובודאי ובודאי אחרי שבפורום זה נחשפנו איש לזולת ואמירה מזלזלת באישיות כזו או אחרת שאינה מחוייבת מצד הדיון, פוגעת במשתתפי הפורום האמונים על הדיעה כשלי! תודה רבה על הזכות להיחשף וכולי תקווה שאכן ירום קרנו של התנ"ך כיצירה אלוקית ונבואית!
 

שיבולית

New member
אני ../images/Emo13.gif

מהגדרת-קופסה: דתי/חילוני/מסורתי - לא מאמינה בקיטלוגים, פשוט יהודייה... איך הגעתם להתעניינות בתנ"ך וללימוד לעומק? - תמיד אהבתי לשמוע, אבל למדתי במקומות שלא איפשרו לי לפתח תתחום, מאוחר יותר], לקראת יא - יב התחלתי להשתתף בשיעורי עיון מחוץ למסגרת בית הספר וגם ללימוד עצמי שנמשך עד היום (ומלווה בלימוד גם על רקע הנופים המתאימים) מה אתם אוהבים בתנ"ך? הכל - את הנצחיות, את הפשט, את המדרשים, את המסרים והלקחים ואת ההיסטוריה שלנו. מי הדמות התנ"כית האהובה/נערצת עליכם ביותר, ומדוע? דוד המלך, ואם אני אתחיל להסביר זה לא יגמר... האם יש לכם מטרה כלשהי בלמידה? להגיע קודם כל לפשט ולהבין מה הכתוב רוצה להגיד לי, להיות בקיאה וגם ליהנות וגם להטמיע בתוכי ערכים ולהתקרב יותר לאלוקים... האם יש אמת, או פילוסופיה שמנחה אתכם בלימוד? כמובן - עמדת המוצא שהתנ"ך נצחי ומקודש, שאפשר להבין אותו טוב יותר על רקע נופי ואבני הארץ, שיכולות לעלות סתירות ותמיהות במהלך הלימוד אבל לעולם הם לא יביאו לפקפוק באמיתותו וכמו שכבר כתבתי - החיפוש קודם כל אחר הפשט וקבלתו (אוהבת לקרוא גם את המדרשים - על מנת לחנך את עצמי ולעבוד על מידותיי, אבל בלימוד מנסה לכבול את עצמי לפשט)
 

יוסי ר1

Active member
יוסי ר1

שמי יוסי, ואני מגיע מבית דתי, ממשפחה חרדית, שעלתה בשנות העשרים מטעמים ציוניים ארצה, על מנת להיות בה חלוצים המתפרנסים מעמל כפיהם (זהו פרק מעניין בהסטוריה הציונית, שמשום מה לא ניתן לו מקומו הראוי בחקר הציונות ). סבי וסבתי הם דגם החיקוי שלי, אליו מכוון התנ"ך לדעתי: אנשי אמונה ועמל, המשכימים טרם שחר לעמלם, תוך הקצבת זמן לימוד קבוע כל יום, ואמירת תהילים בשעות המתות, למשל בנסיעה באוטובוס. סבי זכה להגיה את ספרי סבו זקינו תוך כדי שהייה במרעה. אני עצמי שייך לזרם הכיפות הסרוגות (ירידת הדורות...). ניסיתי מסגרות לימוד מגוונות על מנת למצא תשובות לשאלות אמוניות שהטרידו אותי, כולל לימוד עם אישים מהזרם החרדי, קורסים בקבלה ומיסטיקה, ותואר שני באוניברסיטה, בפילוסופיה כללית ובמחשבת ישראל. די מהר התברר לי כי מסגרות שכאילו מצויינות כדי לשאול שאלות טובות, אך לא כדי למצא תשובות מספקות. מאז ומעולם התעניינתי בתנ"ך, עוד לפני שלמדתי לקרא, הייתי מקשיב לטקסט בשעת קריאת התורה. עדיין מפליא אותי שלשונו של התנך חייה ורלוונטית לימינו אנו. תן לנער בעל מיומנות קריאה ממוצעת לקרא פרק כלשהו בתנ"ך, ואת רובו של החומר הוא יקרא בנקל ואף יבין ברמה זו או אחרת, למעט קטעים או פסוקים בודדים יחסית שלשונם משונה מלשונינו העכשיוית. זה מפליא כי טקסטים מתקופה מקבילה ומאוחרת יותר נראים לנו משונים להפליא מלשונינו – כתובות על חרסים, חלקים נרחבים ממגילות מדבר יהודה. מאמין שהתנ"ך אכן מלמדינו את דרך החיים הראוייה לאדם לחיות. לצערי אני מאמין גם שפרשנויות מוטעות ושינויים אחרים לאורך ההיסטוריה העמידו לנו יהדות אחרת ממה שכוון אליה במקור, יהדות שעושה עיקר מהטפל, מתמקדת בפילפולי דקויות ואינה רואה לנגד עיניה את רוח התנך של היות אדם טוב ויצרני בעולמו של הקב"ה, תוך הרמוניה עם הסביבה והכרה בבורא כמקור החוקים המחייבים. יהדות שמעלה על נס את העיסוק בלימוד כערך עליון בפני עצמו, ולא את הלימוד כבסיס לעשייה. נכון להיום אני ניגש לתנ"ך משתי גישות שונות: האחת , אמונית, כספר החוקים המחייבים אותי מתוקף היותם צו אלוקי, שאת מצוותיו עלי לקיים כלשונן. הנוספת , מחקרית, כטקסט עתיק שניתן ללמוד ממנו על תרבותינו העתיקה, על ההסטוריה של המזרח הקדום ועוד הרבה. אני מאמץ את השיטות המחקריות, ועם זאת יודע שיהיו המסקנות המחקריות אשר יהיו, אין בכך כדי לקדם או לשלול את בחירתי להאמין ולקיים. במקום דמות נערצת, בחרתי בפרק שלטעמי מציג את האדם האידאלי, תחליף לאדם שבגן עדן: תהילים קכ'ח א שִׁיר, הַמַּעֲלוֹת: אַשְׁרֵי, כָּל-יְרֵא יְהוָה-- הַהֹלֵךְ, בִּדְרָכָיו. ב יְגִיעַ כַּפֶּיךָ, כִּי תֹאכֵל; אַשְׁרֶיךָ, וְטוֹב לָךְ. ג אֶשְׁתְּךָ, כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה-- בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ: בָּנֶיךָ, כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים-- סָבִיב, לְשֻׁלְחָנֶךָ. ד הִנֵּה כִי-כֵן, יְבֹרַךְ גָּבֶר-- יְרֵא יְהוָה. ה יְבָרֶכְךָ יְהוָה, מִצִּיּוֹן: וּרְאֵה, בְּטוּב יְרוּשָׁלִָם--כֹּל, יְמֵי חַיֶּיךָ. ו וּרְאֵה-בָנִים לְבָנֶיךָ: שָׁלוֹם, עַל-יִשְׂרָאֵל.
 

יוסי ר1

Active member
ירידת הדורות

א', שמח שהצלחתי לגרום הנאה לכמה אנשים. תודה. לעניין ירידת הדורות - למרות שאני משתייך לזרם הכיפות הסרוגות, אני חושש שאין בזרם זה את המסירות המלאה של החרדים של פעם. חסרה ההתלהבות והנכונות להקדיש את כל כולך להיות עבד ד', כפי שאפשר לאמר על גדולי ישראל החרדים שהיו נניח ב300 השנים האחרונות (אני נוקט תחום תאריכים זה משום שיש תיעוד רב לאותם חכמים, יותר מדורות שלפניהם שיש לברור יותר בין עובדות הסטוריות לבין מיתוסים שנרקמו עם הדורות.) אני יודע שתקום זעקה ומיד יטיפו לי שאין נוער איכפתי יותר מנוער הכיפות הסרוגות, אך עדיין נראה לי שההתלהבות מחזיקה בתחומים מוגדרים , ולא בכל העשיה (כפי שראיתי אצל סבי ז"ל). כמו כן, זהו דור מבוכה, שדרכו לא ברורה לו, ויעידו מספר זונחי הכיפות עם יציאתם לצבא או מעט אחרי. במחזור שלי - כ80% הורידו כיפה בצבא. והבנתי שאני עוד במחזור עם סטטיסטיקה טובה...
 
למעלה