אין לנו על מה להתווכח בסה"כ
אע"פ שזו התפלספות גרידא בעיניי. ויכוח בפורום מתי כספי נראה לי סופר ביזארי, אבל נניח. שנינו אוהבים אותו, אני לפחות אוהב אותו אהבת מוות, ולכן אני גם אפרט ביתר שאת את כוונתי. תראי, לא כל שינוי מביצוע מקורי זה עיבוד. כשמבצע ניגש לבצע איזשהוא קטע שהוא הקליט אותו עם תזמורת כלי מיתר וכלי נשיפה, ועכשיו הוא עומד לבצע את זה בהופעה עם 4 נגנים, אז הוא מתחיל לשבור את הראש מה לעשות. אז לפעמים העיבוד באמת משתנה מנוכח הנסיבות (לתפקידים שונים, ואז באמת מדובר בעיבוד שונה (יש מליון דוגמאות, אבל יש את "דיו" המצויין של אביתר בנאי מהאלבום השני, אשר במקום הוא אלקטרוני, ומבוצע בהופעה כרוק עצבני מאוד מאוד. זה עיבוד). אבל לנגן את אותם התפקידים בכלים שונים, אין כאן עיבוד לטעמי. תראי, אני לא יודע כמה זמן את חקרת את המוסיקה של מתי, ודאי יותר שנים ממני. אני מאוהב בכל צליל שהאדם הזה הוציא מאז התוודעותי אליו ביולי 2002. מיותר לציין שאת כל האלבומים שלו (חוץ מאחד שאני לא מצליח להשיג) חקרתי מכף רגל ועד ראש בצורה כזו שאין הרבה דברים שנעלמים מאזניי שם. כל הפסקה קטנטנה, כל תפקיד, כל שטות הכי קטנה. אפילו את ההיי האט הגאוני בסוף של "רגאיי של עברי" קלטתי ואני יודע בע"פ ומחכה לו בכל שיר. אז כמובן שבד"כ הפרטים הם לא עד כדי כך מדוקדקים (כי מתי אמר שיש נגנים שהוא נותן להם חופש, כמו ז'אן פול זימבריס, שאף מתופף לא יכול לחקות את הנגינה שלו ב"נערתי", "רגאיי של עברי", או אפילו "ימי בצורת", ויחד עם זאת, זה מה שהוא נותן לדניאל לימא לעשות). אבל ב"כל אחד" לדוגמא, שמתי ביצע בהופעה האחרונה. הפתיחה נשארה אותה הפתיחה, בס, תופים, גיטרה, קלידים נשארו אותו הדבר. מה שאולי כן תקראי לו "עיבוד" שונה, זה החלק שאחרי: "כל אחד רוצה לשנות", תפקיד הכלי נשיפה שם. שם מתי ניגן את זה בעצמו על קלידים. עיבוד? לא בעיניי. עיבוד זה כוונה, זה רעיון, זה מסר שאת רוצה להעביר הרבה יותר מאשר סתם אסופה של צלילים או אפילו כלים. אולי ב"הנה הנה" ישנו "סוג" של עיבוד, כי מתי שינה את הפיכת הקצב המקורית מהאלבום לישרה, אולי בגלל שנגנים פשוט לא הצליחו להבין מה הוא רוצה. "זה מכבר" מההופעה. אותו תיפוף, אותה נגינת באס, אותם פסנתרים. כל התפקידים קיימים. מה זה משנה באיזה כלי הם מנוגנים? "שלום עליכם". שמעת משהו שונה בתפקידים של ההופעה שאני לא שמעתי? הרי מישהו שמעבד את "עוד תראי את כל הדרך" יכול להתעלם מהפראזה היפהפייה אחרי כל משפט ראשון שמתי אומר (לצורך העניין: "לא מצאה דרך, לא הדרך שלה", ואז הפראזה). ברור שאפשר לקחת כל שיר ולעבד אותו. זה ברור. השאלה אם זה אפשרי. אני יודע שהחומרים היחידים של מתי שאני מוכן ומרשה לעצמי להתעסק איתם מבחינת עיבוד זה אך ורק החומרים מ"אחד לאחד", בגלל שהם גולמיים (ויפהפיים!!! אבל יש לי המון רעיונות אישיים בראש). נתקלתי בזה כבר בכיתה י"ב, כשרציתי לעשות קטע של מתי באחד הקונצרטים במגמת המוסיקה שלנו, ופשוט הבנתי שאני כמעבד לא יכול לגעת בשירים שלו - כי קודם כל אי אפשר להתעלם מכלום, ודבר שני לא צריך לשנות כלום. אז נכון שיש מצבים שבהם אותם תפקידים שמנוגנים ע"י כלים אחרים נחשבים לעיבוד, כמו במוסיקה קלאסית - אם תקחי יצירה לפסנתר, ותפצלי את הקולות שלה לתזמורת או כל דבר, משהו שאת לא ממש יכולה לגעת בו, אז כן, יצרת עיבוד. לא יכול להסביר, אבל במוסיקה קלה זה פשוט אחרת. זה שב"אני השר" המקורי של שלמה יידוב הוא זה שמנגן את הפתיחה, ובאלבום של אסתר עופרים שם טוב לוי מנגן את הפתיחה של השיר הזה לא הופך את השיר הזה לעיבוד שונה. מה שהופך אותו לעיבוד שונה הוא הביצוע של אסתר עופרים, שמעיד על כוונה שונה, רעיון שונה ומסר שונה. בכל מקרה, זו כוונתי, ובטוחני שאת מבינה. אולי לא מסכימה דידקטית, אבל וודאי מבינה. מאמין שתגיבי, אע"פ שאין צורך, כי אנחנו כולנו כאן לשם אהבת מתי, וחלילה לא להתווכחות בנושאיו. העניין הוא פשוט עניין של הגדרה, ואני לא חושב שיש צודק ולא צודק פה. זו השקפה שונה, וזכותך להחזיק בהשקפתך. בהערכה, שי