שאלות בנוגע להופעה אתמול..

udiefrat

New member
שאלות בנוגע להופעה אתמול..

היי חברים.. מה שמדהים בהופעות של מתי.. שתמיד אתה יוצא מההופעה ושואל למה הוא לא שר.. את כך וכך.. יש למתי עשרות שירים מדהים ככה שתמיד יוצאים עם קצת תחושת החמצאה שמתווספת לתחושת התענוג הגדול.. עכשיו ההופעה אתמול בהחלט הייתה משהו מיוחד (נפלנו טוב בגלל שהיא הופעה שהוקלטה אחרת אין ספק שהיא הייתה הרבה פחות מגוונת וקצרה יותר) ב"את האישה שלי " ישנם מס' שירים מקסימים ביותר כולל שיר הנושא.. (ועוד שיר מעולה שמתי לא ביצע אתמול) מתי אתמול הצליח להפתיע אותי במס' שירים שאני לא הכרתי (ויש לי את כל אלבומיו-כמעט..) אחד השירים (בערך באמצע ההופעה) היה שיר קיצבי ביותר בגנון פאנקי כמעט.. שיר לא מוכר והלהיב אותי בטירוף..מהו אותו שיר..ואשמח גם אם למישהו יש את רשימת השירים מאתמול.. ככה להזכר שוב..בקיצור.. המון תודה..ותמשיכו לשמוע מתי..
 
מה זאת אומרת הוקלטה

אפשר פרטים? לרדיו? לדיסק? דבר נוסף ההופעה בכל מקרה הייתה מגוונת באותה מידה ובאותו אורך כיוון שזו סידרה של הופעות בשם "את האישה שלי" באותה מתכונת ועוד דבר אני יכול לתת לתת לך את רשימת השירים (במידה וזו הייתה אותה הופעה כמו אלו שאני הייתי בהן). אתה יכול לפנות אלי במסר אישי...
 

מארסו

New member
עד כמה שהבנתי - לטלויזיה

בכל אופן, אני חושב שהשיר המדובר הוא "על ראש שמחתי"
 

udiefrat

New member
אז ככה..

אחרי שביררתי פרטים לשיר שחיפשתי קוראים כל אחד.. שיר באמת מגניב.. הייתי במס' הופעות של מתי (כולל בסיבוב הנוכחי) ההופעה של מתי מעולם לא הייתה ארוכה כזאת (מעל לשעתיים ורבע) ההופעה הוקלטה - כנראה לדיסק שיצא .. מתי ציין את העובדה שהיא מוקלטת,הנגנים (המדהימים) היום עם אוזניות, והעיבודים היו מושקעים מבדרך כלל..
 

Shykedmi

New member
מוחה בתוקף -

הנגנים היו עם אזניות בגלל שהם לא עבדו עם מוניטורים, שזו פשוט שיטה שונה של שמיעת הנגנים על הבמה. מתי לא היה עם אזניות כי הוא פשוט המבצע והמופיע, אין לזה שום קשר להקלטה. שנית, העיבודים היו אותם העיבודים של מתי מאז ומעולם. זה מה שכל כך מדהים במתי, שאי אפשר אף פעם לבצע אותו אחרת. השאלה היא כמה טובים ומבינים הנגנים, ובדרך כלל אני לא שומע נגנים שמבצעים את השירים של מתי, יחד עם מתי, בצורה טובה - אבל, הנגנים האלו, שהוכיחו את עצמם כבר לא פעם עם מתי (יאיר מיכאל בעבודה מצויינת בגיטרות, ואילן אביב הכל כך חשוב שכבר ניגן איתו בהופעה בערד), עשו עבודה מצויינת. כאמור, העיבודים הם אותו הדבר - אין דבר כזה עיבוד שונה לשיר של מתי כספי, בטח לא ע"י מתי כספי עצמו. בנוסף, ההופעה הייתה קצת פחות משעתיים (התחילה ב22:30 ונגמרה ב0:20), ועימה היו שש (!!!) הדרנים. לא יודע לאן הוקלטה ההופעה (בטח שלא לדיסק), אבל מתי אכן ציין שהיא מוקלטת. שי
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מה זתומרת "אי אפשר לבצע אותו אחרת"?

סליחה?!
על מה אתה מדבר? אי אפשר לעבד שירים של מתי באופן שונה?
"אין דבר כזה עיבוד שונה לשיר של מתי כספי, בטח לא ע"י מתי כספי עצמו"?! לא ברור לי ע"ס אילו עובדות את מבסס קביעה כ"כ נחרצת ושגויה מיסודה. יש שלל הקלטות שסותרות את הקביעה הזו (ואפילו לא צריך ללכת רחוק - האזן ל"את האישה שלי" בביצוע "מאחורי הצלילים 2002 לעומת הביצוע שהוקלט לאלבום האולפן ותראה איזה הבדל מהותי בעיבוד, ולא רק בגלל שזו הופעה, מתי הופיע עם השיר הזה במשך כמה שנים לפני שהוא הוקלט, ובהופעות עם נגנים היה לו למשל עיבוד שונה בתכלית מהעיבוד שהיה בהופעה של "מאחורי הצלילים") ואם תבקש באמת לא חסרות דוגמאות. פרט לכך נכחתי בשנים האחרונות בשלל הופעות של מתי, ושמעתי אותו מבצע שירים מסויימים באופנים שונים - פעם בפסנתר, פעם בגיטרה, עם שלישית טוקאן, עם חבורת נגנים, עם שלמה גרוניך, עם יוני רכטר, עם תזמורת סימפונית, עם רחל, בלי רחל ועוד. מטבע הדברים אי אפשר לעבד באופן זהה כשההרכב על הבמה שונה, וכפועל יוצא מכך השירים לא תמיד נשמעים אותו הדבר. אגב, גם לא ברור לי ההגיון מאוחרי משפט כמו "זה מה שכל כך מדהים במתי, שאי אפשר אף פעם לבצע אותו אחרת". מה מדהים בזה? אני חושבת שנהפוכו, מה שכן נפלא במוזיקה (נפלא ולא "מדהים" פשוט כי זה לא "פלא" מפתיע אלא משהו מהותי מעצם היותה מוזיקה) זה שאפשר לעבד שירים באופנים שונים ו"להלביש" אותם כל פעם בבגד אחר. השירים המדהימים של מתי לא שונים משירים אחרים - אפשר בהחלט לעבד אותם אחרת והם ישמעו כל פעם מרגשים באופן שונה, ומתי הוכיח זאת בעצמו עשרות פעמים בעבר.
 

caspit

New member
מחזקת ומוסיפה

הנה ציטוט מדבריו של מתי כספי עצמו: "...אפשר לעשות המון דברים עם שיר, לא להסתפק בביצוע האחד המוכר שלו." הציטוט מכאן. ודוגמא קטנה שעולה בראשי ברגע זה: העיבוד של יוני רכטר לשיר "בלילות הקיץ החמים" (ביצוע: אריק איינשטיין). עיבוד מוצלח מאוד לטעמי, וזאת מבלי לפגוע בעיבוד המ-ו-ש-ל-ם של מתי כספי עצמו, גם לעצמו וגם לצוות הווי תותחנים.
 
ביצוע יפה

של רונית שחר. עיבוד יפה של טל יניב (בדקתי במומה). הבעיה שקשה להשיג את זה רק אם מוצאים את הפסקול של הסידרה לויתן בחוף שרתון או מורידים את זה באופן לא חוקי (לא ממליץ). יש ללילות הקיץ החמים ביצוע של גידי גוב ומאיר בנאי, נראה לי שזה עיבוד של יוני רכטר, לא בטוח. את הביצוע הזה אני לא כל כך אוהב.
 

Chikolad

New member
התכוונתי לביצוע של אריק איינשטיין

את הביצוע של רונית שחר אני לא זוכר אבל אמרו לי שהוא לא משהו..
 

Shykedmi

New member
נ.ב.

גם העיבוד של "בלילות הקיץ החמים" הוא זהה לעיבוד של מתי, אפילו שנעשה ע"י יוני רכטר. הגיטרה שמתחילה בהתחלה, תפקיד הבאס, העצירות. ולא רק זה, גם ב"לקחת את ידי בידך" שיהודית רביץ ביצעה עם יוני רכטר ב"באופן קבוע וחד פעמי", העיבוד זהה לחלוטין, מבחינת עבודת התופים, באס, ואפילו הפסנתר של רכטר. ולא בכדי. שי
 

caspit

New member
תבוא לבקר אותי לפעמים באייסיקיו,

אז תשמע את זה! :)
 

Shykedmi

New member
זו יכולה בהחלט להיות דעתך-

ואת במקרה מדבר עם מעבד, אחד שזו האהבה הכי גדולה שלו. לי לא צריך להסביר את זה. אבל לא תעזור שום דוגמא - עד כמה שאני יודע (ואני באמת יודע לא מעט - אולי לא כמוך, אבל לא מעט) לא שמעתי ביצוע אחר של מתי לשיר שלו, אולי למעט "היא חזרה בתשובה", שגם שם זה מוצנע (בסוף). לא משנה באיזה פורמט מדובר (טריו טוקאן לא שמעתי אז אני לא יכול לומר) - אם זה עם יוני רכטר (תשמעי בעצמך את "ימי בצורת" שהוא עשה עם רכטר, משהו שונה שם?), בין אם זה עם שלמה גרוניך ("את האישה שלי" לא שונה בשום דבר מהגרסה באלבום. זו פשוט גרסה אקוסטית), עם תזמורת סימפונית (התפקידים תמיד נשארים אותו הדבר). זה בדיוק כמו היצירות של משה וילנסקי. הן נוצרות יחד עם העיבוד. אי אפשר לשנות אותן, ומי שמשנה אותן פוגע בשלמות שלהן. הרכב הנגנים הוא לא רלוונטי. לא משנה עם מי הוא ינגן, הנגנים יתבקשו לנגן את אותו הדבר. אולי זה יישמע אחרת, אבל זה כבר נושא אחר לשיחה, וזה בטח ובטח שלא קשור לעיבוד. ייתכן ואני "שוגה מיסודי", ודווקא אני אשמח אם תלכי רחוק ותוכיחי אותי על טעותי. זה שמתי מבצע את "מישהו" פעם עם פסנתר לבד ופעם עם הרכב לא אומר שום דבר על עיבוד. ביצוע אקוסטי הוא ביצוע עירום, יפה לכשעצמו, אבל הוא לא מעובד. "הנה הנה", מאז ועד היום נשמע אותו הדבר. "ימי בנימינה" לא ננגע. תקשיבי לביצועים של חווה אלברשטיין, נתנאלה, ואפילו סוזאן ופראן, ואולי אפילו האלבום של "קולות השדה" של הלהקה הצבאית שפרח לי שמם. העיבודים ז-ה-י-ם. למה? כי היצירה נכתבת במלואה, ומי שרוצה לחפש ציטוטים יכול למצוא את זה באתר המצויין של מיכל, שבו אמר מתי עצמו על פי הציטוטים שהשיר נכתב תמיד באופן מלא, ואף פעם לא בחלקים. אז אמנם הוא התכוון לבית, פזמון וכו' סביר להניח, אבל אני משוכנע במליון אחוז שהעיבוד נמצא שם באופן מיידי. לא יודע למה את קוראת שונה - להרכב נגנים, לביצוע אקוסטי, אבל אלו לא משפיעים על עיבוד. העיבוד תמיד זהה. ומה מדהים בזה שאי אפשר לבצע אותו אחרת? את לא חושבת שזה משהו נשגב? משהו שאומר שהיצירה היא כל כך שלמה ומושלמת שאי אפשר לגעת בה? אולי רק אני חושב ככה, כי אני משוגע ופנאט, אבל אני חושב שהיצירה של מתי, בכל דבר שהוא נגע בו משחר היצירה שלו, הוא מושלם. החל מהתווים, דרך האקורדים, על המיקום שלהם בתוך האקורדים, וכלה בעיבודים ובטכניקות ההקלטה. מי שלא חושב ככה כנראה שלא התרגש כמו שאני מתרגש מהמוסיקה של מתי כספי. :) שי
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אז אולי יש לנו בעיה בסיסית בהגדרה

כי למיטב ידיעתי "עיבוד" פירושו כתיבת תפקידים לכלים שונים (כולל קולות). וברגע שהרכב הכלים משתנה, זה בהכרח לא אותו עיבוד. למשל, אם רחל שרה קול שני, זה כבר לא אותו עיבוד. אם יש חליל פתאום בהרכב, והוא מקבל תפקיד משלו, אז לא, זה לא אותו עיבוד. כן, אפשר לפעמים להעביר תפקיד של כלי אחד לכלי אחר ולבצע "טלאים" ו"השלמות" של כלים חסרים, ועדיין זה לא יהיה בדיוק אותו עיבוד, והרבה פעמים גם משנים ולא מנסים בכוח "לסתום חורים" (ואני לא מתכוונת לאלה של החליל...). איך "התפקידים נשארים אותו הדבר" כשהרכב הכלים משתנה? איך אתה רוצה לומר לי שכשמתי מנגן על פסנתר זה אותו הדבר כמו לנגן על גיטרה? או שאתה רומז שכשהוא מנגן לבד על הבמה הוא מבצע את אותם תפקידים שמבצעים איתו עוד 6 נגנים שונים בהופעות עם נגנים? ודאי שהוא מנסה להכניס כמה שיותר, לתפוס מכאן ומכאן, אבל ברור שזה לא יכול להיות אותו הדבר בשל מגבלות טכניות ברורות מאליהן. "את האישה שלי" מ"מאחורי הצלילים" שונה מהותית בעיבוד, ואחד הדברים הכי בולטים זה סולו התופים שלא קיים ב"מאחורי". יש עוד הרבה הבדלים, אם לא הייתי כ"כ עייפה כרגע הייתי מאזינה לשני הביצועים ומפרטת אותם אחד אחד. אגב, הזכרת את "הנה הנה" - לשיר הזה יש דווקא עיבוד מאד שונה ומיוחד שמבצעים "הכל עובר חביבי" והקולות שלהם הם לחלוטין לא העיבוד המקורי של השיר. לגבי "ימי בנימינה" - לא רק שזה לא בדיוק אותו עיבוד (ומי שמכיר את שתי ההגרסאות יודע להבדיל כבר מהאקורדים הראשונים) אלא שאלברשטיין אפילו שרה את אחד הבתים באופן שונה, כי מתי הכניס לשם ואריציה בשלב מאוחר יותר. פרט לכך, הייתי למשל בהופעה של מתי עם התזמורת הקיבוצית בקיץ 2004, ומתי כתב במיוחד עיבודים לתזמורת, כולל לשירים שמעולם לא היה להם עיבוד לתזמורת. אני בטוחה שאם זה תמיד "אותו עיבוד" זה היה חוסך לו הרבה עבודה... כתבת "לא משנה עם מי הוא ינגן, הנגנים יתבקשו לנגן את אותו הדבר" - זה פשוט לא נכון. חבל שאי אפשר לשאול את פי האמן עצמו, אבל אני אשמח עם עוד אנשים בפורום ישתתפו בדיון ויעמידו אחד משנינו על טעותו.
 

Shykedmi

New member
אין לנו על מה להתווכח בסה"כ

אע"פ שזו התפלספות גרידא בעיניי. ויכוח בפורום מתי כספי נראה לי סופר ביזארי, אבל נניח. שנינו אוהבים אותו, אני לפחות אוהב אותו אהבת מוות, ולכן אני גם אפרט ביתר שאת את כוונתי. תראי, לא כל שינוי מביצוע מקורי זה עיבוד. כשמבצע ניגש לבצע איזשהוא קטע שהוא הקליט אותו עם תזמורת כלי מיתר וכלי נשיפה, ועכשיו הוא עומד לבצע את זה בהופעה עם 4 נגנים, אז הוא מתחיל לשבור את הראש מה לעשות. אז לפעמים העיבוד באמת משתנה מנוכח הנסיבות (לתפקידים שונים, ואז באמת מדובר בעיבוד שונה (יש מליון דוגמאות, אבל יש את "דיו" המצויין של אביתר בנאי מהאלבום השני, אשר במקום הוא אלקטרוני, ומבוצע בהופעה כרוק עצבני מאוד מאוד. זה עיבוד). אבל לנגן את אותם התפקידים בכלים שונים, אין כאן עיבוד לטעמי. תראי, אני לא יודע כמה זמן את חקרת את המוסיקה של מתי, ודאי יותר שנים ממני. אני מאוהב בכל צליל שהאדם הזה הוציא מאז התוודעותי אליו ביולי 2002. מיותר לציין שאת כל האלבומים שלו (חוץ מאחד שאני לא מצליח להשיג) חקרתי מכף רגל ועד ראש בצורה כזו שאין הרבה דברים שנעלמים מאזניי שם. כל הפסקה קטנטנה, כל תפקיד, כל שטות הכי קטנה. אפילו את ההיי האט הגאוני בסוף של "רגאיי של עברי" קלטתי ואני יודע בע"פ ומחכה לו בכל שיר. אז כמובן שבד"כ הפרטים הם לא עד כדי כך מדוקדקים (כי מתי אמר שיש נגנים שהוא נותן להם חופש, כמו ז'אן פול זימבריס, שאף מתופף לא יכול לחקות את הנגינה שלו ב"נערתי", "רגאיי של עברי", או אפילו "ימי בצורת", ויחד עם זאת, זה מה שהוא נותן לדניאל לימא לעשות). אבל ב"כל אחד" לדוגמא, שמתי ביצע בהופעה האחרונה. הפתיחה נשארה אותה הפתיחה, בס, תופים, גיטרה, קלידים נשארו אותו הדבר. מה שאולי כן תקראי לו "עיבוד" שונה, זה החלק שאחרי: "כל אחד רוצה לשנות", תפקיד הכלי נשיפה שם. שם מתי ניגן את זה בעצמו על קלידים. עיבוד? לא בעיניי. עיבוד זה כוונה, זה רעיון, זה מסר שאת רוצה להעביר הרבה יותר מאשר סתם אסופה של צלילים או אפילו כלים. אולי ב"הנה הנה" ישנו "סוג" של עיבוד, כי מתי שינה את הפיכת הקצב המקורית מהאלבום לישרה, אולי בגלל שנגנים פשוט לא הצליחו להבין מה הוא רוצה. "זה מכבר" מההופעה. אותו תיפוף, אותה נגינת באס, אותם פסנתרים. כל התפקידים קיימים. מה זה משנה באיזה כלי הם מנוגנים? "שלום עליכם". שמעת משהו שונה בתפקידים של ההופעה שאני לא שמעתי? הרי מישהו שמעבד את "עוד תראי את כל הדרך" יכול להתעלם מהפראזה היפהפייה אחרי כל משפט ראשון שמתי אומר (לצורך העניין: "לא מצאה דרך, לא הדרך שלה", ואז הפראזה). ברור שאפשר לקחת כל שיר ולעבד אותו. זה ברור. השאלה אם זה אפשרי. אני יודע שהחומרים היחידים של מתי שאני מוכן ומרשה לעצמי להתעסק איתם מבחינת עיבוד זה אך ורק החומרים מ"אחד לאחד", בגלל שהם גולמיים (ויפהפיים!!! אבל יש לי המון רעיונות אישיים בראש). נתקלתי בזה כבר בכיתה י"ב, כשרציתי לעשות קטע של מתי באחד הקונצרטים במגמת המוסיקה שלנו, ופשוט הבנתי שאני כמעבד לא יכול לגעת בשירים שלו - כי קודם כל אי אפשר להתעלם מכלום, ודבר שני לא צריך לשנות כלום. אז נכון שיש מצבים שבהם אותם תפקידים שמנוגנים ע"י כלים אחרים נחשבים לעיבוד, כמו במוסיקה קלאסית - אם תקחי יצירה לפסנתר, ותפצלי את הקולות שלה לתזמורת או כל דבר, משהו שאת לא ממש יכולה לגעת בו, אז כן, יצרת עיבוד. לא יכול להסביר, אבל במוסיקה קלה זה פשוט אחרת. זה שב"אני השר" המקורי של שלמה יידוב הוא זה שמנגן את הפתיחה, ובאלבום של אסתר עופרים שם טוב לוי מנגן את הפתיחה של השיר הזה לא הופך את השיר הזה לעיבוד שונה. מה שהופך אותו לעיבוד שונה הוא הביצוע של אסתר עופרים, שמעיד על כוונה שונה, רעיון שונה ומסר שונה. בכל מקרה, זו כוונתי, ובטוחני שאת מבינה. אולי לא מסכימה דידקטית, אבל וודאי מבינה. מאמין שתגיבי, אע"פ שאין צורך, כי אנחנו כולנו כאן לשם אהבת מתי, וחלילה לא להתווכחות בנושאיו. העניין הוא פשוט עניין של הגדרה, ואני לא חושב שיש צודק ולא צודק פה. זו השקפה שונה, וזכותך להחזיק בהשקפתך. בהערכה, שי
 

udiefrat

New member
איזה אלבום חסר לך?

ואגב הכי - אין שום סיבה להסביר יתר על המידה ולהתעצבן.. כולם אוהבים את מתי באותה מידה.. הבחורה פשוט לא הבינה את מהות המושג עיבוד.. וזה בסדר גמור..לא צריך להיות מוזיקאי בשביל לאהוב את מתי .. וכן בהופעה של מתי ביום שישי היו שירים שנשמאו אחרת מבדרך כלל.. והיו מושקעים יותר מהופעות אחרות שלו.. מבחינת הביצוע והנגנים..
 

Shykedmi

New member
חלילה להתעצבן

נהפוך הוא. הבעתי את הערכתי כלפי טריליאן, שהיא אמיתית, כי קראתי דברים שלה לא מהיום. הסברתי גם שאת כל ההסבר הארוך שהסברתי הוא אך ורק מאהבת טירוף למתי ומתוך רצון להסביר את מה שחשבתי שהוסבר כבר בהודעה הראשונה, שאין שני למוסיקאי הזה, ולכן בעיניי, גם כמעבד, זה בלתי אפשרי לעבד את השירים של מתי אחרת. אנשים יכולים לחלוק עליי וזה בסדר גמור. זו דעתי בכל מקרה, וגם אם אני נשמע נחרץ, זה לא אומר שזו לא דיעה. אני בחור נחרץ. :) טריליאן לא הבינה את מהות המושג עיבוד? היא הבינה אותו לחלוטין, היא רק מפרשת אותו אחרת ממני, שזה גם בסדר. הכל עניין של מושגים, השקפה ואידאולוגיה. הדיסק שחסר לי הוא "עולם אחר" שאני לא מוצא בשום מקום. ואני שוב חולק על מה שאתה אומר בעניין שירים שנשמעו אחרת. אני באמת לא מסכים עם זה, אבל אם אתה חושב ככה, אז בכיף. שי
 

udiefrat

New member
אני מעריך שאפשר למצוא את האלבום..

בחנויות המוזיקה.. האלבום הוא מצויין (בלוז לשנינו הוא בין השירים הטובים בדיסק, וסרט על חיי הוא בין השירים האהובים עליי אישית של מתי) הייתי צורב לך אם זה היה לעניין.. עשה חיפוש.. ואם לא תמצא.. צור קשר..
 

Shykedmi

New member
אני במקרה מנהל סניף של טאואר רקורדס

יש לי קשר ישיר אל חברות התקליטים, ובNMC, החברה שבה יצא האלבום הזה, אפילו לא ידעו על מה אני מדבר, עד שהקראתי להם איזשהוא מספר סידורי והם ראו את זה במחשב, אבל ראו שכבר לא מייצרים את זה גם. הצלחתי להשיג דרכם באורח נס ממש את הדיסק של ראקל. ישבתי על הראש שלהם במשך חודשים, עד שפתאום אני רואה את זה באחד הארגזים שהגיעו אלינו. הזמנתי את זה שוב, וקיבלתי את זה, וגם מכרתי את זה שוב (יומיים אחרי בערך), אבל מאז זה לא הגיע. כנראה פשוט היה לי מזל גדול להשיג את הדיסק הזה. אולי הוא יחזור בעתיד, אבל כרגע אני לא מצליח להשיג אותו שוב בשביל החנות. נו, לפחות אני הצלחתי להשיג אותו. ואל תדאג, אני כבר אצליח למצוא אותו. מודה לך מאוד על הרצון לעזור. שי
 
למעלה