מחפש אמת אינו יכול להסתפק בנוחיות
מי שחיפוש האמת בוער בקרבו - ומהות האדם היא שחיפוש האמת אמור לבעור בקרבו (ורק מי שמתנגד מסיבות אלו או אחרות לחיפוש האמת, החיפוש ידעך בקרבו) - אינו יכול להסתפק בתשובות נוחות לשאלת האמת שהוא רוצה לברר. כאשר אדם רוצה לדעת את תכלית חייו, הוא מבקש לברר אותה עד גמירא, ורק בזה יבוא על סיפוקו. תשובה שתתן מענה נעים - אינה מספקת אותו. וכאשר השאלה מציקה, זה לא דבר נעים כל כך. נעים לחשוב על החיים כמסע בשביל התנסויות, שעצם ההליכה היא עצם הקיום. אפשר לזנוח את עצם החיפוש וליהנות מכל רגע נתון ומהיצעיו המגוונים, ממטרות ארוכות טווח וכו'. בהחלט כן. אך השאלה האם זה מספיק. האם זה מספק את הנפש אשר לא תימלא? הנפש השואלת לשם מה כל זה בא, מאין כל זה בא? כדי לחיות בצורה שהצעת - שהיא חיובית ביותר, דרך אגב, כי אכן לא דיברת על חיי רגע בהמיים - הנפש צריכה להתעלם משאלתה זו ולחנוק אותה. והשאלה היא, האם היא יכולה... הרבה פעמים בחיי נתקלתי בסיפוריהם של בנים מאומצים, שאינם יודעים על היותם מאומצים (או שיודעים, ובכל זאת מחכים כל רגע להגיעם לגיל 18, לפתור את חידת היוולדם), ויום אחד מגלים עובדה זו וחייהם משתנים לבלי הכר, והם אינם יודעים מנוח עד אשר יידעו מיהם הוריהם מולידיהם ומדוע נטשו אותם... ושאלתי עצמי: לשם מה להם לחקור? מדוע אין להם מנוחה בנפשם? והרי לאחר שגילו את עובדת היותם מאומצים, ביררו היטב אצל הוריהם המאמצים ואימתו ללא ספק את אהבתם של המאמצים ומסירותם כלפיהם, וחייהם הנוחים לא השתנו כהוא זה, לא נגרע מהאושר שהוענק להם ע"י המאמצים כהוא זה. אם כן, מדוע אין נשמתם יודעת מנוח, והם מרגישים כאילו התהפכו עליהם חייהם לבלי שוב? והתשובה היא - משום שידיעת האמת בוערת בנפש ואינה יכולה לתת לה מנוח לעסוק בחיי היומיום לשמם. ידיעת הזהות הפרטית היא בעירה קשה בנפשו של אדם, ולכן הגילוי שהוריו אינם הוריו יחולל מהפכה של ממש בנפשו, לבלי לתת לה מנוח. אני חרדה ושואלת כל יום מה יעלה בגורלם של הילדים ל"אמהות יחידניות מבחינה" ביום הגיעם לבגרות מלאה. מה ייעשה בנפשם בהיותם חסרי זהות אב לחלוטין (גם במקרים הטובים, שבהם סיפקה האם דמות אב טכנית לילד, ע"י דוד או סבא פעלתניים). הצורך בידיעת הזהות, המוחש כ"כ למאומץ, הוא תולדה של הצורך בידיעת התכלית של כל נשמה ונשמה.