שאלות לכל חברי הפורום

שאלות לכל חברי הפורום

אני רוצה להעלות נושא שקצת מפריע לי:מדוע אין התערבות של שרת החינוך בכל מה שקורה בחינוך המיוחד?, אני שואלת את השאלה הזו, כי משום-מה יש לי הרגשה ששרת החינוך מתעלמת מקיומם של תלמידי החינוך המיוחד, וזה לא בסדר, כי אני חושבת שהתלמידים שלנו צריכים לקבל את אותו היחס שמקבלים התלמידים הרגילים, [אם לא יותר מזה], אשמח אם תהיינה לי תשובות לשאלות הללו, ממני, ליאת לוי.
 

חני ב

New member
ליאת, לפני שרת החינוך...

כ"כ הרבה מורים ומנהלים לא מבינים כלום בחינוך מיוחד!!!!! וכיום, בגלל קיצוצים רבים, נסגרות כתות לחינוך מיוחד וכתות קטנות. ואותם ילדים שצריכים להיות במסגרת משלהם, יכנסו לכתות הרגילות. ואותם ילדים פשוט מסכנים. אז צריך לשלוח את המנהלים והמורים להשתלמויות רבות, שיהיה להם מושג כיצד מטפלים באוכלוסיה הזו.
 
תגובה לחני ב.

לחני ב. שלום רב! לצערי, אני לא מסכימה איתך בעובדה שהרבה מורים ומנהלים אינם מבינים דבר בחינוך המיוחד. אצלי, בבית החם, [הכוונה היא לביה"ס, אני כותבת בית חם כי זה אכן בית חם]. יש הרבה הבנה למצוקתם של התלמידים, וזה גם תלוי במידה רבה באופיו של האדם, ובסבלנותו. לדעתי, מי שנושא זה יקר לליבו צריך "להעיר" את שרת החינוך מתרדמתה, ואולי אז יזוז משהו, גם בתחום המורים והמנהלים שאליו התייחסת בהודעתך. כיום, התחום תקוע בגלל אי- התייחסותה של שרת החינוך לתחום החשוב הזה, ממני, ליאת לוי.
 

חני ב

New member
שלום ליאת

גם אצלנו יש הקשבה והבנה מחלק מהמורות. יש אצלנו כתה קטנה שהשנה נסגרת, 2 מורות משלבות, אך עדיין מורות רבות לא מבינות הרבה בחינוך מיוחד וחושבות שהטיפול נעשה רק עם המורה המשלבת, ומפילות על המורות המשלבות את הטיפול בילדים. וזה לא נכון. ביחוד שבשנה הקרובה הילדים שנשארו בבי"ס (ילדי כתות ו´) יכנסו לתוך הכתה הרגילה. ואם ידאגו בבי"ס לשלוח מורות להשתלמויות, הדבר יועיל גם להן ובטח לאוכלוסיית החינוך המיוחד. ואני מדברת מנסיון של עבודה ב- 2 בי"ס ומנסיון של חברותי המורות.
 

Diana M

New member
אכן, לא מתקבל הרושם כי אכפת לה

ליאת , אינך יודעת עד כמה הנקודה שהעלית כואבת. לצערי הרב את צודקת. ילדי חינוך מיוחד אינם על סדר היום של השרה. כאשר באים לדבר על משאבים לחינוך המיוחד, על מנת להבין מה קורה, חובה לחלק את המשאבים הללו לפחות לשתי קטגוריות מרכזיות: מוסדות חינוך מיוחד ותוכנית השילוב. ובאמצע כתות חינוך מיוחד בבתי ספר רגילים. מוסודות חינוך מיוחד: בתוקף חוק חינוך מיוחד חלה פריחה משמעותית במסודות החינוך המיוחד בכל הקשור להתמקצעות וקבלת משאבים. שינוי חיובי זה ניתן לייחס בעיקר לסעיץ התקציבי של סל שח"ם. במסגרת סעיף תקציבי זה גובשה נוסחה במסגרתה מוקצים מטפלים פרא רפאויים, מטפלים בהבעה ויצירה, רופאים, אחיות ועובדים סוציאליים למוסדות חינוך מיוחד. אצלנו מופעל סל שח"ם מזה כ-4 שנים והשינויים בכמות השעות ואיכות הטיפול יוצאים מן הכלל. החוק מתייחס לבתי ספר לחינוך מיוחד, גנים לחינוך מיוחד וכתות בעלות איפיון חריגות שתואם בית ספר לחינוך מיוחד. למשל, אוטיסטים, דאון סינדרום וכד´. כתות מקדמות אינן כלולות בחוק. תוכנית השילוב: תוכנית השילוב , היא עקב האכילס, של החינוך המיוחד. מצד אחד כל המדיניות לגבי תלמידים בעלי הצרכים מיוחדים השתנתה בעקבות הכנסת התוכנית ומאידך תוכנית השילוב אינה בתוקף חוק והקצאת המשאבים עבורה דלה ולא מספקת. תוכנית השילוב מיועדת לתמידים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים בכתות רגילות ולכתות המקדמות. מה שקרה הוא שאם קבלת החוק איגמו את כל משאבי החינוך המיוחד שניתנו למסגרות הרגילות. איגמו אותם למאגר ארצי אחד ו"סתמו את הגולל". המשמעות היא שאין גורעים משם שעות : (לכן מה שאת אומרת חני אינו נכון ברמה הארצית.) לא מורידים ממאגר שעות השילוב והכתות והמקדמות שעות. אך גם לא מוסיפים שעותאלא מווסתים ברמה הארצית. כלומר קיימת נוסחה לכל ישוב לכמה שעות שילוב הוא זכאי על פי מספר התלמידים בישוב ועל פי מדד הרווחה של הישוב. וכך בהחלט אפשרי שישוב שבעבר נהנה משעות רבות יאלץ להפרד מחלק מהשעות לטובת ישוב אחר אשר קופח במספר השעות יחסית למספר התלמידים בישוב והמצב הסוציואקונמי שלהם. ברמה העקרונית תוכנית "הרובין הוד" (לקחת מהעשירים ולתת גם לעניים) היא נכונה והוגנת. מה שלא נכון ולא הוגן זו ההקפאה של מספר השעות. מצב של הקפאה מזה מספר שנים יוצר חסך גדול מאוד מפני שהוא לא לוקח בחשבון: ריבוי טבעי גדילת מספר התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים בכתות הרגילות בעקבות הפעלת תוכנית השילוב וכך נוצר מצב אבסורדי של תסכול במערכת החינוך הרגילה. מחד עליהם להתמודד עם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים אשר בעבר הוצאו לחינוך המיוחד וכעת המדיניות מעודד ואף דורשת ומיישמת השארתם (ובצדק) בחינוך הרגיל. ומאידך לא ניתנים לצורך כך משאבים מספיקים.(שלא בצדק) כאשר אני אומרת משאבים כוונתי לא רק לשעות טיפול והוראה אלא גם להשתלמויות והדרכה עבור המורים שללא אלה לא יהיו מסוגלים להכיל באופן אפקטיבי תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכתות רגילות. ואיני נוגעת כלל בנושא גודל הכתות. כי מי שרוצה להכיל תלמידים עם צרכים מיוחדים בכתות רגילות חייב להביןשלא ניתן לעשות זאת בכתות של 40 תלמידים, עם מורה אחת. גם מבחינת ההורים התסכול הוא אדיר. הדילמה היא קשה היכן לשלב את ילדי, בחינוך המיוחד שם יקבל משאבים לרוב ויטופל בהתאם, אך ישא סטיגמה ומועקות חברתיות? או בחינוך הרגיל שם יהיה בקהילה הטבעית שלו ללא סטיגמות, אך יטופל הרבה פחות ממה שהוא זקוק? רק על מנת לסבר את האוזן, ילד בעל צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל מתוקצב לשנה בעלות של כ3900 ש"ח בשנה ע"י המדינה בעוד ילד בחינוך המיוחד מתוקצב ב כ-40.000 לשנה. דו"ח פרופ´ מלכה מרגלית אשר הונח על שולחן הכנסת קובע מפורשות כי המצב בחינוך הרגיל אינו מספק ונדרשים מאשבים רבים על מנת לתקן זאת. ועדיין דבר לא נעשה ולא שמעתי שום כוונות של השרה לתקן את המצב. אבל כן שמעתי על גזירות נוספות של הורדת שעות הדרכה, צעד שלכאורה אינו פוגע בהורים ישירות כי הילדים ממשיכים לשהות את אותו מספר שעות בבית הספר אבללגבי איכות ההוראה והטיפול שהם מקבלים זו מכת מוות. כי יש לזכור כי ההדרכה כבר קוצצה לא אחת בעבר. אז יש תוכניות יוצאות מן הכלל וכוונות טובות אך ללא תשתית ליישום אנו צפויים להמשך תסכול. ותודה ליאת שאפשרת לי להגיד את אשר על ליבי, כעת כאשר אנו נערכים לפתיחת שנה"ל תשס"ג. מצרפת כתבה שהופיעה לפני מספר חודשים בהארץ על נושא התקציבים בחינוך המיוחד לעומת הרגיל.
 

SHIRITA13

New member
באמת התפלאתי כשקראתי את ההודעה

של ליאת. כי בחינוך המיוחד (שאני נתקלתי בו), ישנם המון מטפלים וצוות וסייעות פרטיות ולמעשה לא הרגשתי עד עכשיו באיזשהו מחסור (אולי בגלל שהבת שלי במסגרת ששייכת גם למשרד החינוך וגם למשרד הבריאות). אחרי שקראתי את ההודעות הבנתי שהבעיה היא עם תלמידים שלא לומדים בחינוך המיוחד, ובזה היה לנו נסיון קצר, בגן משולב שאכן לא היה בו הרבה. רציתי רק להגיד, שכשאנחנו הגענו לחינוך המיוחד לפני שנתיים, נדהמנו מהמשאבים שמקדישים לכל ילד.
 
ל-SHIRITA13 שלום רב!

תגובה להודעתך אליי, אז ככה:כוונתי הייתה לאי-התייחסותה של שרת החינוך לכל מה שקורה בחינוך המיוחד, [להוציא את צוות האנשים שכמו שאת כתבת בעצמך מדהים, ונותן מעצמו הכל]. מבלי להשתחצן, אני אוסיף שיש לי נסיון עם מורה שהלכה איתי 10 שנים מדהימות, והיום אנחנו חברות מאוד מאוד טובות. זה טבעי שנדהמת מעוצמת המשאבים שמשקיעים בכל ילד, כי אצלנו, ישנה התפיסה שכל ילד הוא עולם ומלואו, וצריך להוציא ממנו את המיטב. ממני, ליאת לוי.
 
נושא חשוב......כל כך

עובדת בחינוך המיוחד כבר שמונה שנים משנה לשנה השעות מקוצצות זה נכון שיש התיחסות אישית לכל ילד זה נכון שכל מטפלת נותנת את הנשמה שלה זה נכון גם שממציאים שעות יש מאין אבל איך יתכן שלילדי cp בגן מרכזי....מקצצים שעות פרה רפואיות, כחלק מקיצוצים נרחבים? האם נקצץ מהפיזיותרפיה? או אולי מהריפוי בעיסוק או קלנאיות התקשורת.... כבר עכשיו אין שעות כמו פעם... ובהקשר לתגובות אחרות כאן... עבדתי בהרבה מסגרות של חינוך מיוחד במסגרת העבודה שלי... המודעות לחינוך המיוחד עולה...זה נכון, וזה תלוי במסגרת בה נמצאים אבל יש מקומות...שהדרך עוד ארוכה כל כך...וחבל
 

Diana M

New member
ברוכה הבאה, חופשיה ברוח../images/Emo20.gif

בענין סיוע פרא רפואי לילדי C.P. ככל הידוע לי בדרך כלל משתדלים מאוד שלא לפגוע במסגרות כגון אלה. יחד עם זאת סל שח"ם תלוי במספר התלמידים בכתה. כך שאם יש פחות תלמידים יהיו פחות שעות . כמו יתכן כי היעוד של השעות השתנה? למשל שהוחלט לקחת סוג טיפול נוסף או אחר שהוקצו לו שעות, ולכן ירדו שעות מפיזיותרפיה? ונקודה אחת נוספת. השרותים הפרא רפואיים הניתנים במסגרת משרד החינוך לא נועדו להחליף את השרותים הניתנים על ידי משרד הבריאות. חשוב לזכור ולהזכיר להורים כי ילדים עם בעיות סומטיות זכאיים לטיפול פרא רפואי במסגרת קופ"ח ללא הגבלה של גיל ועל פי הצורך. שילוב של השניים קופ"ח + סל שח"ם אמורים לתת מענה. יום טוב וברוכה הבאה אלינו
 

דליה.ד

New member
בכיתת הcp שלי

הילדים מקבלים: פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת, תרפיה באמנות, תרפיה במוסיקה, תרפיה עם בעלי חיים. בעבר תרמה לנו המועצה האיזורית רכיבה טיפולית ל8 מפגשים לכל ילד, ועמותת אתגרים תרמה לנו 3 פעילויות. בכיתתי 6 ילדים ואנחנו לא חסרים דבר. למעשה, אצלי הכיתה היא ההילטון של החינוך המיוחד בארץ, ואני ממש לא מתביישת להתפאר בכך, כי זה פשוט נכון.
 
מעורר קנאה....

איך הגעתם לכל כך הרבה טיפולים...? ומהי עמותת אתגרים? הקיצוצים אצלנו הם לא בשל מיעוט ילדים אלא בשל קיצוצים נרחבים אצלנו במחוז... קיצוצים בסל שח"ם....לצערי הרב המנהלת שלנו, של גן בעל שלוש כיתות יוצרת יש מאין, ובכל זאת, כנראה שלא תמיד זה מספיק...
 
לדליה שלום רב!

לדליה שלום! זו שוב ליאת, קראתי כרגע את הודעתך, ואני מוצאת לנכון להגיד לך:אל תתביישי להתפאר בכיתה שלך, כי לדעתי, החינוך המיוחד הוא אחד מההישגים המדהימים שהשיגה מדינת-ישראל לאורך כל 54 שנות קיומה. גם אצלנו מקבלים דברים טובים, והמנהלת לא מחסירה מאיתנו שום-דבר. [אני כותבת בצורה זו למרות שעזבתי את הבית החם לפני 10 חודשים, כי קשה לי להתרגל לעובדה כואבת זו]. ממני, ליאת לוי.
 
דיאנה

לגבי טיפולים בקופת חולים בנוסף לסל שח"ם... אני הבנתי ששני הדברים הללו לא הולכים במקביל... אודה להסבר מדויק יותר באשר לסל שח"ם...הקיצוץ אצלנו הוא בסל שח"ם עצמו, ללא קשר לכמות הילדים, קיצוצים במחוז שלנו... מעציב...
 

Diana M

New member
טיפול פרא רפואי

שלום חופשיה ברוח, שהייה במסגרות חינוך מיוחד וקבלת טיפול פרא רפואי במסגרת זו אינה פוטרת את קופ"ח ממתן מענה בתחום זה. אך הפועל זה בהחלט קורה. קופות חולים פוטרות את עצמן ממתן טיפולים פרא רפואיים ברגע בו הילד משובץ למסגרת של חינוך מיוחד. בפועל לא רק שהן מחוייבות לטפל אלא שטיפול זה במקרים מסויימים כמו C.P., או נכות סומטית אחרת הוא גם ללא הגבלת גיל. אם תשאירי לי את כתובך אשמח לשלוח לך צילום מסמך בנושא. מצרפת גם קישור בנושא סל שח"ם.
 

dafna02

New member
מה קורה עם ילדי פדד?

הבן שלי מוגדר פדד וקופ"ח (מכבי) הודיעו לי שהם לא משתתפים (בכלום!) בטיפולים שנערכים לו מחוץ לגן. הבאתי מכתב מהמטפלים בגן שהדבר נחוץ לו אולם הם עדיין לא מוכנים להתגמש. לטענתם יצא לאחרונה חוק חדש שהבהיר את הנושא (בשנה שעברה נתנו לנו החזרים חלקיים מאוד - אבל משהו...- השנה - 2002 - כלום!).
 
טיפולים לילדי פדד

החוק שונה מספר פעמים נכון להיום:קלינאית תקשורת עד גיל 10 על בסיס שנתי פחות מ- 1 לשבוע ריפוי בעיסוק או - סנוזי 0חדר חושים) פסיכוטראפיה אבל אצל אלו מהרשימה שלהם ולכן לא שווה כי לא כולם מתמחים לפעמים אפשר לתרגם : קלינאית תקשורת בשעות טומאטיס (ויסות שמיעה במכון בכפר סבא) יש טיפולים שאפשר להעזר ברווחה במועצה יש חוק עירוני - אם הילד במסגרת חינוכית או גן שאינו פדד ולא מקבל שרותים קהילתיים אחרים ישנה אפשרות דרך הרווחה לפנות ולקבל סכום צריך להתעקש כי מתחמקים לא יודעת מה קורה עם התקציב החדש - אבל עד לתחילת 2002 היה בתוקף
 

dafna02

New member
לא הבנתי../images/Emo12.gif

מצטערת אבל לא הבנתי - האם הכוונה לחוק של מכבי? של המדינה? האם מדובר ב: קלינאית תקשורת - פחות מפעם בשבוע או לפחות פעם בשבוע? ריפוי בעיסוק - לא מקבלים בכלל? למי לפנות כדי לקבל רשימה של פסכו-תרפיסטיות? (למכבי?) האם יש לך קישור לחוק שאוכל להראות למכבי? בתודה מראש, וסליחה על בלבול המוח
 
כללי החזר

כן הכללים הם של צשרד הבריאות - קבלתי מכתב כאשר פניתי אין לי קישור אבל אפשר לבדוק אולי יש אתראם לא תכתבי עונים תוך 10 ימיםכאשר אמרתי קלינאית פחות מפעם בשבוע : יש X טיפולים : בשבועות השנה+ יוצא פחות מפעם בשבוע לזה התכוונתי טרפיסטיות : כן כל קופה עם הרשימה שלה לגבי הנושר השני לא לוותר - באם יהיה קושי אפנה אותך למיהוא שיעזור לך
 

זהבה נ

New member
כמי שהיתה מעורבת בתהליך ובחקיקת

חוק חינוך מיוחד, בכנסת בשנת 88 (לפני הרבה שנים)לקח לו (לחוק)להיות מיושם במלואו כ 10 שנים מיום החקיקה . במהלך השנים ראיתי כמה הוא מקוצץ,משנה לשנה, למעשה מה שהיה צריך להיות גולת הכותרת של מדינת ישראל, הפך לאט לאט להיות טוב רק לקבוצות מוגדרות מאוד. לדעתי זה לא מה שפיללנו לו , הרי איך אפשר על כל החלטה לרשום "במגבלות חוק התקציב" ?, ומה זה תקציב לעומת חיים של ילדים שאכן כל אחד הוא עולם ומלואו למשפחתו!. ראיתי את התהליך כאשר החלו את הקמת המתיאו"ת ברחבי הארץ, בתחילה זה היה בפיילוט של חמישה יישובים בלבד ואפילו הוצאנו מסקנותנו בארגון שהייתי פעילה בו והגשנו את המסקנות לראש האגף לחינוך מיוחד, הגב´ רות פן שהיא בעצמה אמא לילד מיוחד, מה היא עשתה עם המסקנות? את זה אני שואלת עד היום (לדעתי זרקה אותן לפח). איך שרת החינוך תעשה משהו בנושא הילדים שלנו אם ראש האגף לחינוך מיוחד לא עושה עבורם?, היא עסוקה ב "לכבות שריפות" תיקשורתיות עם לשכת השרה, במקום להקים מסגרות מתאימות לילדם לקויי למידה. ליקויי הלמידה הם האוכלוסיה הפגועה ביותר מבין כל האוכלוסיות המוגדרות מיוחדות, עד היום לא הוקמו בתי ספר מתאימים לאוכלוסיה הזו מטעם משרד החינוך(רק מסגרות פרטיות שקיבלו הכרה ממשרד החינוך, והורים צריכים לשלם עלויות גבוהות בכדי להחזיק בהן את ילדיהם שם). היום ממש במיקרה או שלא עלה על שולחן וועדת החינוך בכנסת "חוק שילוב" שגם בו אני מעורבת, לצערי בשל התחיבויות קודמות, נבצר ממני להגיע היום לכנסת ואנני יכולה לעדכן אתכם על ההחלטות בוועדת החינוך, זה עומד כרגע לפני קריאה שניה ושלישית. לחשוב שחלק גדול מהאחראים על החינוך במשרד החינוך יושבים להם למעלה "במגדל השן", מנחיתים החלטות לשטח, אנו ההורים צריכים להתמודד עם התוצאות. לא לילד הזה פיללנו. לדוגמה: הקיצוצים האחרונים שיפגעו לקראת שנת הלימודים בספטמבר, בעיקר בתלמידי השילוב בחינוך הרגיל, אלפי שעות קוצצו מהשילוב, אנו ההורים קיבלנו עוד מכה בבטן הרכה של ילדנו. אז נראה עוד ועוד תלמידים מופנים לבתי ספר מיוחדים שלא ממש עונים לגמרי על צורכיהם, אבל גם החינוך הרגיל הוא לא תשובה עבור אותם תלמידים. זהו, שחררתי מעט מהקיטור שלי כאן, אני מקוה רק שלא נפגע ממני מישהו ממכרי בברנז´ה ואם כן, על כך התנצלותי. זה מה שאני חושבת, מתוך הידע שלי בשטח את המערכת. לילה טוב לכם,
 

Diana M

New member
חינוך מיוחד לפני ואחרי

זהבה, קיטור להוציא מותר ורצוי לשם כך נועדו פורומים.
ולענין, יש פער גדול מאוד בין האידיאל לבין המציאות. מסכימה. לו הדבר היה בידינו מן הסתם חוק חינוך מיוחד היה נראה הרבה יותר "עשיר ומדושן" אך כמי שזוכרת את המצב טרם קבלת החוק וכיום. אין בכלל קנה מידה להשוואה. החוק הכניס תקציבים אדירים למסגרות החינוך המיוחד. ואיכויות שלא היו בעבר. אין לי בכלל צל של ספק כי ילדים הלומדים היום במסגרות השונות של החינוך מיוחד מטופלים הרבה יותר טוב מאשר בעבר. לא מספיק. נכון תמיד. אך לדעתי הרבה, הרבה, יותר טוב. ילדים ליקויי למידה, אמת. ילדים ליקויי למידה אינם מכוסים. תוכנית השילוב במסגרתה ניתנים משאבים לטיפול בילדים ליקויי למידה , אינה בכלל בתוקף חוק. ואולי כעת כאשר הצעת החוק בענין ילדים ליקויי למידה תחבור יחד לתוכנית השילוב , יורחב חוק חינוך מיוחד ותוכנית השילוב תוכנס כפרק נוסף. האם זה יגדיל את המשאבים באופן משמעותי. לא יודעת עדיין. אך אני די פסימית בנושא. פתיחת בתי ספר לילדים ליקויי למידה, לשם מה? על מנת להמשיך ולתייג ילדים? איזו הצדקה יש להוציא ילדים ליקויי למידה בעלי מנת משכל תקינה, אשר בעתיד ישתלבו כחברים פעילים בקהילה , למסגרות סגרגטיביות? רק השבוע פגשתי אם לילד שהוא כיום בן 18 ולמד בכתה נהדרת ללקויות למידה, כתה שהיתה הצלחה אדירה בכל קנה מידה. הנער סיים החודש מבחני בגרות ועומד להתגייס. שאלתי שאלה פשוטה כיצד הוא מרגיש עם כך שהיה בחינוך המיוחד. האם הביטה אלי, חייכה והשיבה.." ע´ כועס מאוד. פגוע ונעלב. הוא אומר שאם לו יהיה ילד לקוי למידה לעולם לא יתן שיעבירו אותו לחינוך מיוחד, הוא ידאג שיקבל את כל העזרה וישאר בחינוך רגיל" ואת יודעת מה זהבה..אני מסכימה עם ע´ בכל לב. ומסכימה גם איתך שיש להרחיב את השרותים לילדים ליקויי למידה. יש לדאוג להשתלמויות והדרכה למורים הרגילים, לצמצם את מספר הילדים בכתות הרגילות. ליצור תנאים אשר יאפשרו לילדים ליקויי למידה להשאר בכתות רגילות . אך אני שוללת את הרעיון של לפתוח בתי ספר ללקויי למידה. כמוצא קל. קיזוז תקציבים משעות שילוב. אין דבר כזה. שעות שילוב הן משק סגור, לטוב ולרע. לא מקזזים ולא מוסיפים. כן עושים איזון ארצי ומעבירים מרשות לרשות, על פי האופטימום. כך קורה שברשיות מסויימות קיים קיזוז לטובת גדילה ברשות אחרת. זה לא מנחם את אלה שמקזזים להם. אך משמח את אלה שמאוזנים לחיוב. ודבר אחרון..
, איני יודעת מה מידת הכרותך עם רות פן ועם אנשי המטה האחרים. אני יכולה רק לספר כי מהכרותי עם אנשים אלה התרשמתי מאוד הפוך. התרשמתי כי מדובר באנשים המחוייבים לעבודתם בלב ונפש ועושים ימים כלילות לקידום החינוך המיוחד. נכון, אולי הם לא מצליחים להשיג מספיק. אך זה בטח ובטח לא ממקום של חוסר אכפתיות אלא ממקום של העדר תקציבים מספיקים לנושא. ואלה כידוע לא תמיד מחולקים בהגינות יתרה. ואת דעתי בענין המדיניות כבר כתבתי בהודעה הקודמת בשירשור זה.
 
למעלה