שאלות לכל חברי הפורום

זהבה נ

New member
דיאנה, הבהרות

מסכימה עם חלקים ממה שכתבת, אבל יש כמה חלקים שאנני מבכימה עמם. לצערי הנסיונות שלי עם המערכת, במיוחד בתקופה זו של השנה, עם כל מה שמתרחש "בשטח" הוא אחר. קיצוצים - כן היו קיצוצים מתוקף הקיצוץ בתקציבי האוצר. מסגרות חינוך לתלמידים ליקויי למידה - מדוע המגרות הקימות לתלמידים אלו הן לא של משרד החינוך והורים נדרשים לשלם סכומי עתק למרות זכאותם לחינוך מיוחד מתוקף החוק?, מדוע שתלמיד עם פוטנציאל תקין לא יוגש לבחינות בגרות, ויומלץ במקום זאת לבית ספר עמלני?,( אם להוריו יש תקציב אז הוא כן יוגש לבחינות בגרות בבית ספר מיוחד של החינוך המוכר שאינו רשמי?). בכירי המשרד- כן, לצערי הם עסוקים בהופעי בוועדות בכנסת ולהצדיק את פועלם, לכבות שריפות רק לא לבנות מסגרות מתאימות לתלמידים ליקויי למידה עם פוטנציאל תקין. אני חייבת לסיים, אחזור בפעם אחרת, להתראות בינתיים (הפעמון בבית מצלצל)
 

Diana M

New member
לקויי למידה בתיכון

היי זהבה. בענין התקציבים. עד כמה שידוע לי אין קיזוז בשעות שילוב. שעות השילוב הן "משק סגור" כן יש וויסות בין רשויות. זה המידע שנמסר מדליה פז. אני מאמינה כי הוא אמין ונכון. זה לא משנה את העובדה כי אין תוספת בגין ריבוי טבעי למשל. וכי יש קיזוזים בשעות ההדרכה. מצב מדאיג המאיים לדעתי לחסל את נושא השילוב. כי ללא הדרכה אין סיכוי שדברים באמת יתבצעו בבתי הספר. גם כך ההדרכה זעומה. אני יודעת כי באגף נלחמים על כך אך איש לא מבטיח כי יהיו תוצאות. מסכימה איתך כי תלמידים ליקויי למידה לא צריכים להגיע לבתי ספר עמלניים כבררת מחדל. וכי יש לאפשר להם לגשת לבגרות כמו כל תלמיד אחר. אך לדעתי עליהם להגיע לכך בבתי ספר רגילים ועל אלה לדאוג כי זה אכן יתבצע. סיפור התיכונים הוא בכלל סיפור כואב שכן המתי"א למשל בכלל לא פועלת בתיכונים אלא רק במסגרות חינוך חובה. כך שלמעשה בתיכונים איש לא מקבל הדרכה בנושא שילוב ואין התייחסות לכך בכלל. אם כי יש משאבים שלדעתי לא מנוצלים מספיק, כמו מסלולי 07 וכעת בשנתיים האחרונות גם "שיעורי עזר". הרבה משאבים ניתנים אך ללא מסגרת אירגונית או אפילו פיקוח של המפקחים על החינוך המיוחד במקרה הטוב המשאבים לא מנוצלים כלל ובמקרה הגרוע מנוצלים למטרות שונות לגמרי.
 

דליה.ד

New member
ומה עם כיתות המב"ר

הרי הן נועדו לתלמידים ליקויי למידה שרוצים לעשות בגרות מלאה?
 

Diana M

New member
נכון יש כתות מב"ר

ואכן תלמידים רבים הלומדים במרכזי למידה מגיעים לכתות המב"ר ומצליחים לסיים את בחינות הבגרות. אצלנו קיימים אפילו אחוזים גבוהים של מסיימים בכתות אלה. אך לא כל אחד מסוגל לעשות זאת ללא תמיכה רצינית ואינטנסיבית. חלקם זקוקים לסיוע תומך נוסף. בשנתיים האחרונות קיים סיוע המכונה "שיעורי עזר" כל תלמיד אשר טופל במסגרת סל שילוב בחט"ב יכול לקבל שיעורי עזר בתיכון. ניתן גם לאגם את מספר השעות המגיעות לכל תלמיד וליצור מרכז למידה כמו בחטיבה. שינוי חשוב ומשמעותי. רק חבל שבתיכונים אין כבר פיקוח על שעות חינוך מיוחד וגם המתי"א אינו מעורב בנושא. וכך קורה שלעיתים השעות האלה פשוט לא מגיעות ליעדן.
 

זהבה נ

New member
דיאנה,

מעניין כי אני קיבלתי את המידע של ממפקחת של חיוך מיוחד שאל אנקוב בשמה על מנת שלא אגרום לה נזק, עוד על הקיצוצים הללו, דווקא שלא במקרה אותה מפקחת היא מהאיזור שדליה פז היתה בעברה הרחוק מפקחת שם, לפני תפקידה הנוכחי, היא ממש הזילה דמעות על כל השעות שקיצצו מהחינוך המיוחד(והכוונה לשעות של השילוב) לא מהמסגרות המיוחדות. לגבי התיכוניים את יותר מאשר צודקת, גם לכל נושא זכאות של 07 קיים בלבול גדול, כי אם תבדקי בחוזרי המנכ"ל תגלי שהמסלול הזה מיועד רק לתלמידים שבסיום החטיבה הם למדו בכיתות מיוחדות בלבד, על פי החוק זה תשלום שכר לימוד פי שלושה לבית הספר על מנת שיכיל תלמידים שסימו כיתות ל"ל בבתי ספר רגילים ועולים לתיכון, לצערי וכמו שכתבת זה רחוק מלהתקיים בצורה נכונה והמציאות, אכן שונה. הייתי שמחה מאוד אם תלמידים ל"ל היו לומדים בהרבה מסגרות עמלניות שבהן יהיה להם מענה הולם, אבל כמה נושרים גלויים וסמויים יש, את יודעת? זו עיקר הבעיה, הקיצוצים התקציביים יביאו לכך שעוד תלמידים כאלה ינשרו ממערכת החינוך ויסתובבו ברחובות, ועוד תלמידים כאלה ידתרדרו לפשע אלימות וסמים. מה שלא כל כך מעניין את משרד החינוך, כי בשלב הזה זה כבר ענינו של משרד אחר, המשרד לבטחון פנים(שאחראי על המשטרה) ומשרד הרווחה(שאחראי על בתי הכלא ושיקום האסירים והנרקומנים. ז הכתובת נמצאת על הקיר והרבה זמן כבר, זה הדבר שמצער אותי יותר מכל, קיימים מחקרים רבים על הנושא ואף אחד לא מתעניין ועושה דבר, כאשר מנסים להקים וועדה בינמישרדית את יודעת כמה זה קשה ובירוקרטי במדינתנו הקטנטונת?.
 
למעלה