שאלות על "Berlin"

שאלות על "Berlin"

או First We Take Manhattan, אחד השירים האהובים עלי של ליאונרד כהן. קודם כל, מה השם הרשמי שלו? Berlin או First We Take Manhattan? דבר שני, מי הזמרת ששרה את הפזמון? ולבסוף, למישהו יש אולי ניתוח של השיר או רעיון לגבי המשמעות שלו? למרות שאני אוהב את השיר אף פעם לא הצלחתי להבין אותו עד הסוף. הוא מדבר על מהפכה, זה ברור, אבל איזו מהפכה בדיוק? ולמה הוא בחר דווקא במנהטן וברלין (אולי בגלל חומת ברלין והמלחמה הקרה? מתי נכתב השיר הזה?). תודה מראש, אור.
 

Ziga

New member
רסיסי מידע -

שמו הוא First We Take Manhattan. ומהבנתי של השיר, מדובר על המהפכה הפמיניסטית. למה דווקא מנהטן וברלין? וול, גם אני תהיתי.
 
אפשר לתת לשיר מספר פירושים

אני למשל לא חשבתי על המהפכה הפמיניסטית, אלא על אירגוני טרור או מהפכה צבאית, לאונרד אמר אחרי ה-11 בספטמבר לעצרו השיר נהיה אקטואלי. עוד פירוש הוא קשר לנאצים, מה שמסביר את הזכרת ברלין. מנהטן נראה כמו המקום ההגיוני להתחיל. עוד משהו שלאונרד אמר "אני לא זוכר למה התכוונתי, אבל נראה להתכוותי קודם לקחת את מנהטן, אחר כך את ברלין ואז בטח עוד כמה ערים"... ניתוח קצר של השיר: בבית הראשון הדובר מציג את עצמו כי מי שישב בכלא על לנסות לשנות את המערכת מפנים, כלומר בדרך דמוקרטית, עכשיו, אחרי השנים של זעם, הוא מנסה בדרך לא דמוקרטית (למי שרוצה להשוות, היטלר, עבר תהליך הפוך: נכנס לכלא על נסיון הפיכה אלימה ואחרי שהשתחררנבחר בדרך דמוקרטית). הבית השני מספר על המניעים להפיכה: סימן בשמיים (דת) כתם לידה (אולי רמיזה לתאוריה גזענית) והיופי של כלי הנשק (משיכה טבעית לאלימות). עד כאן יחסית מובן, אבל הבית השלישי הופך את הכל: איך זה הופך לשיר אהבה? אם מפרשים את זה כשיר על המהפכה הפמיניסטית, אז מדובר כאן על הרצון של אישה לחיות לצד הגבר, להיכנס לרוחו ולמכנסיו, אבל בסוף הבית בגלל הבדל המינים היא לא מסוגלת. פירוש אחר הוא ההקרבה של חיי האהבה למען המטרה: הדובר מעוניין בחיים רומנטים עם הנמענת אבל לא יכול בגלל שהוא חלק מקו הנע דרך ההתחנה (מבצע השתלטות צבאית). אני מת על השורה הפותחת את הבית הרביעי ואני משתמש בה הרבה, בעיקר בכל הקשור ליחס שלי לקבוצת ספורט. בהשקר של השיר, הרבה פעמים יש סמטיה למיעוטים, אבל פחד ורתיעה מהם ברגע שהם מקבלים כוח, במקרה של השיר הזה בדרל אלימה. בהמשך הבית הוא אומר שיודע הדרך לעצור את ההשתלטות, אבל חסרה המשמעת: למעשה המניע של הנכבשים פחות חזק מהמניע של הכובשים. בסוף הבית יש חזרה על שני דברים שהוכזרו כבר: הדת וההמתנה לאורך שנים לפעולה. הבית החמישי מכיל מספר תלונות כלפי העול המערבי: עסקי האופנה, תעשית הסמים/תרופות, אבל עושה רושם שמה שבסופו של דבר הרתיח אות הוא מה שקרה לאחותו: כשהמשפחה נפגעת גדל היצר לנקמה ומהפך. את הבית הששי אני תופס כתודה של הדובר על הדברים שהוא קיבל מן הנאמנת בכלא, וחזרה נוספת על כך שהוא התכוננן לכך זמן רב. האיזכור של הכינור פותח אפשרות נוספת לפירוש המשפט המסכם: לכבוש את מנהטן וברלין כביטוי להצלחה אמנותית, מה שמקבל חזיוק מסוים בתחילת הבית האחרון כשנאמר "פעם היית חי עבור המוזיקה". אבל הבית האחרון חוזר לדעתי לאפשרות של הפיכה. פעם הדובר חי עבור מוזיקה ולא עבור פוליטקה, פעם הוא הביא את המצריכים (היה אדם פשוט) היום יש לו שאיפות אחרות. כולם פצועים מכיוון שיש קרב. זה יום האב (שוב הנושא הפמינסטי) מה שיכול גם להתפרש כיום שהוליד את המהפכה החדשה, דרך החיים החדשה בעולם. לסיכום, הפיכות אלימות הם דבר שמתרחש הרבה במדינות עולם שלישי, לדעתי לאונרד מזהיר בשיר שזה יכול לקרות בכל מקום, אפילו במנהטן, לב העולם המערבי, ובברלין שהכילה באותם ימים שתי עולמות: הקומוניסטי והמערבי.
 
למעלה