שאלות פילוסופיות...

צלליתה

New member
שאלות פילוסופיות...

ככל שהזמן עובר אני מתחברת יותר ויותר להיבטים הרוחניים שביוגה. אולם על פי הבנתי יוגה אינה דת, ובודאי שלא דת מאורגנת כדוגמת נצרות, יהדות, אסלם וכו. אדם יכול להיות יהודי ולתרגל יוגה מבלי "להמיר" את דתו מיהדות ליוגה. או אולי אני טועה? אשמח אם מישהו יוכל להאיר את עיני ולהפנות אותי למאמרים רלבנטים.
 

sky*

New member
יוגה אינה דת

אפשר להגדיר אותה יותר כהשקפת עולם או כסוג של מדע אפילו. מי שמתרגל יוגה ולומד את הפילוסופיה לא מאמין באלוהים מסויימים. היא מבוססת על הבהוודגיתא שיש לה אמנם קצת ניחוח דתי אבל זאת רק קליפה חיצונית. הנושאים בבהוודגיתא הם אוניברסליים, מדובר על קיום מצוות (שאגב מאוד דומות למצוות ביהדות) בין אדם לחברו ובין האדם לעולם שסביבו. לא מדובר על טקסים ותפילות לאל מסויים. הפילוסופיה של היוגה לא סותרת שום דת אחרת. אפשר להגיד שהיא מן תוספת לדת למי שמאמין. למרות שהיא בהחלט יכולה לעמוד כפילוסופיה עשירה לאין שיעור בפני עצמה. מה גם, שיש יוגה קבלית שבה כל התנוחות הם בעצם "חיקוי" של האותיות העבריות באמצעות הגוף. זאת נישה מאוד מעניינת שלצערי לא כל כך מוכרת, והאמת שאני אישית נתקלתי בה במקרה פעם אחת בחיי ואני יכולה לומר שזה בהחלט היה מרתק. sky
 

לקשמי

New member
ביוגה יש אמונה באלוהים

התפיסה של היוגה היא שאלוהים הוא הכל, כל מה שקיים בעצם הוא אלוהים והוא חדור בכל. המטרה של היוגה שפירושה אחדות, היא להגיע לאחדות עם האל.
 

לקשמי

New member
אני כל כך שמחה שכתבת את זה ../images/Emo13.gif

כי אנשים אחרים שמכירים אותי ולא מתרגלים יוגה, אומרים לי שהמרתי את הדת שלי, שהצטרפתי לכת וכו'. אני שמחה לשמוע שיש מישהי שלא חושבת שיוגה היא דת. ואכן, יוגה היא לא דת, אלא דרך רוחנית אוניברסלית להתאחדות עם ה"עצמי" או עם האל. לא רק שיוגה היא לא דת, ולא רק שאפשר לתרגל אותה בלי קשר לדת שבה כל אחד מאמין, היוגה אפילו מקרבת אל הדת. כך למשל שמעתי על הרבה אנשים שבעקבות היוגה, חזרו בתשובה.
 
יוגה, דת ו"אופנים" היוגה הקבלית.

בוקר טוב. בענין יוגה ודת, ובטח כשמדובר בגיטה יש קצת יותר מריח דתי.... הגיטה אם כל האוניברסליות מדברת במפורש על סגידה לקרישנה...נסו לדבר עם חסידי הארי קרישנה (תנועת בהקטי מובהקת) על סגידה לצורת אלוהות אחרת... בענין טקסים וסממניים דתיים, הם נמצאים לא רק בבהקטי, ראו זרמים הקשורים טנטרה, ובתי ספר יוגיים שונים בהם המורה הוא נציגו של האל עלי אדמות עם כל מה שמשתמע מזה...וזה לא רק עיוות או סילוף, עיגון לזה נמצא חקוק בכתובים. בקשר ליוגה הקבלית, נכון שהתהודה והחשיפה לא מספיקים, אבל נעשה דבר... במאמרים של פורום יוגה ב - ynet ישנו מאמר בשני חלקים, תרגום מתוך הספר שבקרוב יצא לאור גם בעברית... שבת שלום. אבי.
 

לקשמי

New member
לא הבנתי...

אם הבהגווד גיתה מדברת במפורש על סגידה לקרישנה אז איך אפשר לומר עליה שהיא אוניברסלית? חסידי תנועת "הרי קרישנה" רואים רק את קרישנה כהתגלמות האל בעוד שבדתות אחרות הדבר ייחשב כפירה. (ביהדות למשל). אז איפה כאן האוניברסליות?
 
מעט סדר בדברים

שלום רב. עברתי בסביבה, היה לי מעט זמן, התחשק לי לכתוב והרגשתי צורך ללבן כמה עניינים. מה שמביא אותי באופן בלתי נמנע לכתיבת טיוטה זריזה של כמה דברים על קצה המזלג אשר יתכן ויעשו מעט סדר בדברים ויפריחו כמה שמועות שנפוצו בפורום: לשם התחלה, בניגוד למה שנטען כאן, לחסידי תנועת הסנקירתנה והסמפרדאיה הגאודיה-וישנוית ("אנשי הרא-קרישנה") דווקא אין שום בעיה עם הגדרת אלוהים בדמות אחרת, שם אחר או ממסורת אחרת. בהתייחס לגיתה: הבהגוד-גיתה מתארת בפירוש התגלויות שונות של הריבון והוודות מפרטות סוגים ושמות שונים של התגלויות. הטענה שהגיתה מתייחסת לאלוהים תוך בלעדיות על הדמות של קרישנה, או כל דמות אחרת, היא פשוט שגויה. באופן ממוקד יותר, בהתייחס לזרמים הוישנוים בצורה נקודתית, אפשר להביא מספר דוגמאות מיני רבות אשר עולות בזכרוני כרגע: • מדהואצ'ריה עצמו ראה באלוהות האיסלאמית ובאלוהות הוודית כאחד. ישנו בהקשר זה סיפור מפורסם בו מדהואצ'ריה וחסידיו חצו נהר סוער בלי פגע ולשאלת המלך המוסלמי שצפה בהם אשר התעניין לדעת בעזרת איזה "כוח עליון" הם נחלצו מן הסכנה ענה מדהואצ'ריה "בעזרת אותו כוח עליון אשר אתה מכנה אללה ואני מכנה נריאנה". • נקודתית בזרם הסנקירתנה תמיד היתה התיחסות לאלוהות אוניברסאלית הבאה בשמות שונים וצורות שונות. הרידאסה תאקורה, תלמיד של שרי צ'יתניה מהאפרבהו (מייסד תנועת הסנקירתנה) הטיף דרך קבע למוסלמים תוך התייחסות לאללה וקרישנה כאחד. הדגש כאן הוא לא על "המרת דת" משום סוג אלא פשוט על החדרת ערכים של אהבת אלוהים אל אנשים תוך פניה לכל דמות או שם של אלוהים אליה הם מעוניינים לפנות. • חיזוק מובהק של התפיסה התיאיסטית האוניברסאלית בא כמובן משרילה בהקתיודאנתה סוואמי פרבהופאדה, מייסד "האגודה הבינ"ל לתודעת קרישנה" (ISKCON) במאה ה20, אשר הצהיר במפורש כי תודעת קרישנה משמעה לפתח אהבה כלפי העליון בכל שם או דמות שלא תהיה והדגיש כי אין הדבר כרוך בשום "המרת דת". כמו כן, הוא הצהיר פעמים רבות כי ניתן לעשות מדיטציה על כל שם או כינוי של האלוהות אליו רגילים בכל שפה או מסורת שלא תהיה. מכל מקום, בניגוד למה שנטען כאן, תודעת קרישנה אינה "דת" כי אם עיקרון על-דתי (סנתהנה-דהארמה) אשר יכול להיות חל על בני כל דת ומסורת תהא אשר תהא. אין לי מושג באיזו נסיבות נפוצה לכאן השמועה כאילו מדובר באיזושהי כת דתית או צורה כלשהי של פונדמנטליזם קנאי אך הניחוש שלי הוא שהדבר נובע מידיעה שטחית של הנושא תוך עירוב סטריאוטיפים שגורים באשר לאנשים "יראי שמיים" ומה שמקובל לצפות מהם על פי ההבנה המערבית-ליברלית בכלל והישראלית-חילונית בפרט. משמע, סטריאוטיפים כגון: קנאות, פונדמנטליזם, ותפיסת מסורות אחרות כ"כפירה". אולם מדובר אך בסטריאוטיפיזציה גרידא ולא בהבנה אמיתית של הנושא. אני ניתקל בסטריאוטיפים וסיווגים אוטומאטיים שכאלו כל הזמן ועל כן אני רואה את הצורך להזהיר מפניהם. מכל מקום: הן הבהגוד-גיתה והן תנועת הסנקירתנה וזרם הבהקתי המקובל עליה מציגות תפיסות אוניברסאליות מובהקות. התייחסות לאלוהים בשם אחר, דמות אחר או מסורת דתית אחרת כ"כפירה" או דבר לא ראוי – אין זה המצב כלל וכלל לא בבחינת הבהגוד-גיתה ולא בבחינת הפילוסופיה של תודעת קרישנה או התנועה לתודעת קרישנה.
 
האם חסיד הרי קרישנה ישיר - אום נימה

האם חסיד תודעת קרישנה שר אום נימה שוויה ???? למה האדיקות על הארי קרישנה הארי רמה, אם אין משמעות, למה ? מה חסר מנטרות בשבח האלים האחרים ? וקנאות דתית אין ???? הנה סיפור מהחיים. בתקופה בה חייתי בהודו יצא לי להיתקל בחסיד קרישנה מאוד אוניברסאלי... קניתי כרטיס לרכבת, לידי עמד חסיד קרישנה, הקופאית שהייתה עסוקה הניחה את העודף על הדלפק, וחסיד הקרישנה אסף אותו ללא היסוס. הקופאית שבנתיים הרימה את ראשה אמרה לו: "זה העודף שלו", והחסיד ענה: אם הכסף הגיע אלי זה רצונו של קרישנה, וסירב להחזיר את הכסף...לא עזרו השיכנועים, הכסף נשאר אצלו, או אולי עבר לקרישנה...האם זו התנהגות סבירה, האין זו התנהגות קיצונית משהו המאפיינת אנשים "יראאי שמיים".....
 
אום נמה שיוויה.

כן. ל"חסיד תודעת קרישנה" אין שום בעיה לזמר "אום נמה שיוויה" ולחגוג את פסטיבל השיווה-רטרי. זאת מכיוון שהוא רואה את שיווה כאחד הדבקים הגדולים ביותר של קרישנה. הדווים, כגון שיווה, הם אינם "אלים אחרים". היוגה היא תפיסה מונותיאיסטית על פיה אלוהים הוא אחד. הדווים הם אינם "דמויות אחרות של אלוהים" ואף אחד לא טוען שזה מה שהם. משום מה גם מערביים שלמדו יוגה משך שנים על גבי שנים מפספסים נקודה משמעותית זו ורואים את הדוים כ"ריבוי אלים". לא כל אישיות נשגבת בעולם הוא התגלות של אלוהים. לומר ששיווה הוא התגלות נוספת של אלוהים זה פשוט כמו לומר שג'ורג' בוש הוא התגלות נוספת של אלוהים. מכל מקום: על פי הדוקטרינה הגאודיה-וישנוית הדבק חייב להראות כבוד כלפי הדוים. אחרת תירגול המנטרה שלו פשוט לא יעבוד. אולם לדבקים של קרישנה אין שום בעיה עם התגלויות ושמות נוספים של אלוהים כגון: וישנו, נרסימהא, ואמנה, רמה, ישוע, ויהוה. אני מכיר דבק שקורא בשקיקה את ספריו של רבי נחמן מברסלב ועוד דבק ממוצא רוסי שמחזיק בפינת קודש בביתו איקונה נוצרית אורתודוקסית של ישוע. אלו אינם מקרים יוצאי דופן כלל ולראיה נא לעיין בספריו של שרילה בהקתיודנתה סוואמי פרבהופאדה ותלמידיו. ועכשיו סיפור קטן משלי: יום אחד בדרכי לירושלים קניתי כרטיס לרכבת. לידי עמד אדם ממוצא רוסי. הקופאית שהייתה עסוקה הניחה את העודף על הדלפק והרוסי אסף אותו ללא היסוס. הקופאית שבינתיים הרימה את ראשה אמרה לו: "זה העודף שלו", והרוסי ענה: אם הכסף הגיע אלי זה רצונו של אלוהים, וסירב להחזיר את הכסף... מן הצד עמדו שני אנשים: ראובן ושימעון. ראובן פתח ואמר: "האין זו התנהגות קיצונית משהו המאפיינת את הרוסים המאפיונרים הללו המדיפים ריח וודקה חריף? בשביל זה הבאנו אותם לארץ? שיחזרו לרוסיה!" שימעון ענה לו בחיוך ובקול מתקתק: "ראובן, לא יפה מצידך! זה רק בן אדם אחד. הוא לא מייצג את כלל הרוסים בארץ. רובם אנשים משכילים ועדיני נפש. הם מעלים את רמת הקולטורה בארץ!" תאמינו או לא אבל דווקא עם ראובן אין לי בעיה. עם גזענים מהסוג הנחות ביותר אין לי בעיה מסיבה פשוטה שאין הרבה דברים שאפשר לומר להם. הבעיה שלי היא דווקא עם שימעון. מדוע הוא חייב לראות את הפרט ההוא כמייצג או לחליפין כלא-מייצג של אוכלוסיה שלמה? ובכן, הוא רואה את הדברים כך מכיוון שכך החברה המערבית חינכה אותנו ליראות את הדברים. סיווגים שטחיים ובינאריים. או שאתה שייך לכאן על כל הסטריאוטיפים המשתמעים מכך, או שאתה במקום השני. מבלי לראות את הגוונים הרבים שמרכיבים את המציאות בפועל. מכל מקום, זו דרך מעוותת ביותר לראות את המציאות ואדם אנטיליגנטי צריך להבין זאת.
 
מכיוון שהוא רואה את שיווה כאחד הדבק

מכיוון שהוא רואה את שיווה כאחד הדבקים הגדולים ביותר של קרישנה...האין זה מגוחך, אם קרישנה אינו "דווה" (גלגולו החמישי של ווישנו) מהו אם כן ? ו-זה לא היה רוסי זה היה חסיד קרישנה...למה להתחבא אחרי אמירות נדושות ומתחסדות של סטיגמות וכאלו...וזה איננו המקרה היחיד שנתקלתי בו שמעיד על התנהגות קיצונית הנתמכת ע"י השקפת עולם צרה ביותר ולהלן: מכיוון שהוא רואה את שיווה כאחד הדבקים הגדולים ביותר של קרישנה... אני אישית לא שמעתי חסיד קרישנה מזמר משהו אחר...
 
קרישנה אינו דוה.

דוים הם ישויות השולטות בטבע החומרי. דוים אינם "אלוהים" כי אם נשמות. ג'יווה אטמה. הם נמצאים בעולם החומרי. במילים אחרות: נשמה יכולה להתגלגל בגוף של צמח, חיה, אדם וגם בגוף של דוה. וישנו, קרישנה וכן הלאה אינם דוים ואינם ג'יוה אטמה כי אם גילויים שונים של הבהגואן – אלוהים. מי שבקיא קצת בוודות, ובגיתה בפרט, יודע שבניגוד לטענה ש"הוודות מדברות על ריבוי אלים" הרי שהן מדברות על אלוהים אחד. כמו בטקסטים היהודיים, לאלוהים, לבהגואן, יש שמות שונים כגון קרישנה, רמה, וישנו וכו'. לעיתים הבהגואן מתגלה עלי אדמות כ"אותארה". אולם אין לבלבל בין הבהגואן לדוים. לא מטעמי צרות אופק אלא רק כי זו ההגדרה הנכונה בהסתמך על המקורות. נניח שמישהו רואה את גו'רג' בוש כהתגלות של אלוהים. האם זו תהיה צרות אופק לומר שהוא פשוט טועה? בהקשר הזה אני נזכר בשיחה אחרת שהיתה לנו בפורום אחר בה הסברתי למה אני לא מסכים עם פילוסופיה מסויימת ואתה פשוט סיווגת את זה כ"שלילה על רקע פנאטיות דתית". אולי הגיע הזמן שתחדל מהשיטות הדמגוגיות הללו ותגיב אך עניינית? "אני אישית לא שמעתי חסיד קרישנה מזמר משהו אחר" – מבחינתי זה מה שמסמל בצורה הברורה ביותר את הידיעה השטחית שלך בנושא. האם אתה יכול להביא לנו ציטוטים שמוכיחים את הטענה שלך בדבר "התנהגות קיצונית הנתמכת ע"י השקפת עולם צרה ביותר"? ואני מדגיש: לא מעשים של יחידים, לא "שמעתי פעם על מקרה" ולא "ראיתי פעם ברכבת" כי אם ציטוטים מהדוקטרינה הרשמית של הגאודיה וישנויזם. האם אתה יכול להביא כאלו? האם אתה יכול לומר בכנות שאתה אכן מתמצא במשנה הגאודיה וישנוית? האם אתה בכלל מסוגל לבטא את הביטוי "גאודיה וישנויזם" ולא טרמינולוגיה שגויה כגון "אנשי הרא-קרישנה" ו"חסידי הרא-קרישנה"? אינני אומר זאת בקנטרנות כי אם רק מפציר בך שתהיה כנה עם עצמך ואיתנו.
 
בהחלט כנות - מהחיים לא מדוקטורינות.

אני באמת לא יודע מה זו הדוקטורינה הווישנודיניומחיצתהץתצ...אני יכול להעיד רק על מה שאני יודע ממקור ראשון, אני לא יכול לדבר בשם שום דוקטורינה כי לא פגשתי כזו שיכולה להסביר לי ישירות- ולא דרך פיו איזה פרשן... ואם מישהו רואה את גור'ג בוש כאלוהים והדבר יגרום לא להתנהג בקנאות קיצונית כמו למשל וויכוחים מלומדים ומתישים אם כל מי שיטען אחרת, כן אני חושב שזו צרות אופקים. ו - לא מטעמי צרות אופק אלא רק כי זו ההגדרה הנכונה בהסתמך על המקורות. איזה מקורות, והאם יש הסכמה רחבה לגביהם. כמו שאת האומר: כבר היינו שם, ולא רק מולי הוכחת את למדנותך הבלתי מתפשרת שגם בעייני אחרים נראתה קצת צרת אופקים...אבל אתה יודע איך זה - הגדולים הם אלא שתמיד צודקים - לבד...
 
אני מציע לך לעשות ניסוי

עשה כך: כנס לפורום, קרא את כל ההודעות שכתבת כאן בשבוע האחרון, וחשוב היטב מה אתה רואה מולך. אל תחלוק זאת עם אף אחד, רק הרהר בכך בינך לבין עצמך. בברכה: עומר
 
אני יכול לחלוק איתך ברגע זה...

אני מרגיש כנה מספיק אם עצמי כדי לומר לך שיש לי בעיה קשה עם עצמי, ואני צריך ללכת לטיפול כדי לברר למה צרות אופקים וקיצוניות מפריעים לי. כנראה שמטפל מקצועי יכול להצביע על ההפרעה באישיותי הגורמת לי להגיב לענין. אם תרצה, אגיש לך את מסקנות איש המקצוע.
 
זאת לא השאלה

השאלה היא למה אתה רואה כל דעה ששונה ממך כקיצוניות וצרות אופק ולמה אתה מפרש משתמש שבסך הכל נכנס כמוך לפורום ומביע את דעתו כפנאט. מי הוא צר האופקים ומי הקיצוני במקרה הזה? האמן לי שאין אני אומר זאת מתוך קנטרנות. באמת שלא היתה לי כוונה שתראה אותי כך.
 
בו לא ניסחף....

נראה לי שאתה מדבר קצת מנטיות לבך.... אני לא רואה כל דעה שונה משלי כצרות אופקים, אני דווקא מכוון לראיה רחבה, כבר שלחת אותי להסתכל בהתכתבויות שלי השבוע, אז על הדרך ראה שרשור בנוגע להריון ולטנטרה. ובלי לקחת את כובע המחנך, בטח שמת לב, גם כאן וגם במקומות אחרים שנפגשנו, שאני לא היחיד שחושב שדווקא ההתעקשות שלך לא להרפות מהפגנת הבקיאות המעוררת כבוד אם כי לא כל כך מדוייקת שלך, היא קצת "נוקשה" וקיצונית, אבל זה ענין שלך, אני כאן לא כדי להיכנס למקומות האלה או להתיש את עצמי בתנצחויות מבזבזות אנרגיה וחסרות תכלית, כי הרי מדובר באמונות פרטיות, אם כל הכבוד, מה שנראה לי שאתה קצת שוכח לפעמים.
 
העף מבט שני:

מה שקרה כאן הוא בערך כזה: הצהרתי את דעתי ששיווה הוא לא אלוהים. לא אמרתי שצריך לסקול למוות מי שחושב אחרת, רק שאני לא מסכים עם הדעה הזאת. אתה מצאת לנכון להוקיע אותי על דעתי זאת ולסווג אותה כפנאטית. במקום אחר אמרתי שאני לא מסכים עם הבודהיזם. לא אמרתי שצריך לשרוף בודהיסטים רק שאני לא מסכים איתם. גם את זה סיווגת כפנאטיות. בשום מקום לא אמרתי שלא מדבור באמונות לגיטימיות, רק שאני לא מסכים איתן. בדיוק כפי שאתה לא מסכים איתי. הדעה שלי היא לא "נוקשית", היא מבוססת על נתונים שאני יודע. כשמישהו מציג דעה מנוגדת אני בוחן אותה ושואל אותו על סמך מה הוא קובע אותה ואיך זה מסתדר עם נתונים מסויימים שאני מכיר שלא מתיישבים עם הקביעה. אם משהו במה שאמרתי אינו מדוייק אני תמיד שמח לשמוע תיקונים. בעבר תיקנת אותי, לפעמים עמדתי על טעותי ולפעמים לא כי לא הסכמתי עם התיקון. אבל תמיד מתוך ביסוס העמדה. לדבר כזה קוראים דיון וזה הדבר היחיד שאני רוצה בו. אבל אתה משום מה מצאת לנכון לסווג אותי כמשהו אחר. לא רציתי שזה יהיה כך. זכור כי העמדות הלגיטימיות והאמונות האישיות הן לא רק הדעות שלך אלא גם של אחרים.
 
גיטה וקרישנה

הרבה בלבול יכול להיווצר בדיון ופירוש דתות, ספרים, ובטח במושג "אלוהים" כל ספר נכתב בידי בני-אדם, והתוצאה אינה מזוקקת 100%. גם הגיטה לא חפה משימוש בטקסיות, מוסכמות חברתיות הודיות (כמו הקאסטות), ושמות. יחד עם זאת, לדעתי, אחוז האוניברסליות בה גדול ומכובד. תקראי בעצמך ותחווי בעצמך... מקריאה אישית בתרגום לאנגלית, הבנתי את הנושא קצת אחרת - קרישנה הוא גלגול ארצי של וישנו, האל המאזן בטריניטי (המשולש) ההודי של ראש-האל (ברהמה, וישנו, שיווה). וגם שילוש זה הוא רק שמות/פנים. אי אפשר להכיל את האלוהות לגמרי בתוך שם, ספר, אדם, פנים. לכן בטאו מדברים על "הדרך הגדולה שאין לה שם, צורה..." ואכן קרישנה עונה בסוגיה של דתות, ואומר שגם אם מישהו מתפלל לאלוהים בשם אחר, עדיין כולם בסוף מגיעים אליו אפשר לפרש כ"מגיעים לקרישנה", אבל בעצם קרישנה מדבר כאלוהות חסרת-השם עצמה, ה"אינסוף", ה"כל", או כל ניסיון אחר לשם "מוחלט". קרישנה לא שולל אף דת או נתיב לאלוהים (שלא כמו בדתות אחרות), ואף אומר שכל תפילה הרי מכוונת לאותה אלוהות, שהיא הכל, והיא גם נמצאת בנו (הנשמה הפרטית - אטמאן) לגבי חסידי הרה קרישנה, הם בוחרים לראות את קרישנה כהתגלמות האל, וזה בסדר מבחינתם. אפילו בהודו הם לא הרוב, ויש חסידים לכל מיני שמות ופנים של אלוהים. החסידים המערביים של הרה קרישנה בוחרים ב-בהקטי יוגה כדרך הרוחנית שלהם, שהיא דרך האהבה והמסירות דרך יפה מאוד, רק שהם נאלצים גם לקבל על עצמם את השמות ההודיים והראייה ההודית של הדברים, בדרך לאיחוד אוהב עם האלוהות. בכל מקרה, רצוי לשמור על ראש פתוח
לדעתי אכן האוניברסליות קצת מאבדת מערכה בבחירת שם וצורה צרים מצד שני, בלי דרך ברורה, הרבה אנשים יאבדו פוקוס. כמערביים, יש לנו היתרון להסתכל מהצד, לראות את היופי ביוגה, ולברור עיקר מטפל.
 
למעלה