שאלות פילוסופיות...

גיתה והינדואיזם:

אקריב מזמני עוד מעט כדי להתפלפל גם בסוגיה זו. במחילה מן הקוראים אם לא אעבור על הכתוב פעם שנייה לפני שאשלח אותו. טענות רבות מועלות לגבי הגיתה כמו הטענה שהיא מבטאת עקרונות "הינדואיסטים". עוד טענות שמקורן בפרשנויות מאוחרות טוענות שהגיתה מדברת על "אלוהות חסרת שם", מופשטת, אימפרסונאלית. הטענה המקוממת ביותר היא שהגיתה (והוודות בכלל) כאילו מדברות על "קסטות". ובכן, לגבי הינדואיזם, הגיתה כלל לא מדברת על הינדואיזם. היכן בגיתה מופיעה המילה "הינדואיזם"? היכן בגיתה מופיע פולחן ספציפי כלשהו שאפשר לשייכו להינדואיזם? ההינדואיזם הוא מושג שהתגבש כמה אלפי שנים לאחר שהגיתה הועלתה על הכתב. הגיתה הוא כתב על-דתי. הוא לא מדבר על דת מסויימת אלא על על-דת (סנתהנה-דרמה). לא על פולחן אלא על עקרונות אוניברסאליים שעיקרם עבודה פנימית, הגות והירהורים של אהבה אל העליון. בניגוד למה שאומרים פרשנים מאוחרים של הגיתה, העליון אינו ניתפס בטקסט כדבר מופשט וחסר שם. הגיתה מציינת בפירוש כי לעליון יש שמות, אישיות ואף דמות. על פי הגיתה, והפילוסופיה הוודית בכלל, העליון מופיע בשלוש צורות: הראשונה היא כמאין מהות אוניברסאלית מופשטת, חסרת גוף או אישיות ושורה בכל. זהו הברהמן. ה"שכינה". השניה, מקומית ואישית יותר, הנמצאת בקירבה אל האטמן וקשובה לו. זוהי הפרמאתמה, "נשמת העל". והשלישית זוהי ההתגלות הפרסונאלית מובהקת אשר כוללת את כל ההיבטים. זהו הבהגואן. "האישיות העליונה". על פי הגיתה, כל ההיבטים נובעים מן הבהגוואן. הברהמן, אותה הוויה קוסמית מופשטת, מקורה בבהגואן שהוא דמות פרסונאלית מובהקת של העליון. מטרת הקיום על פי הגיתה היא יחסים אוהבים בין העצמי לבהגואן. התמזגות אל תוך הברהמן וויתור על היחודיות של האטמן מתוארת בגיתה כ"גאולה סוג ב'". את הנשמות, האטמן, רואה הגיתה כיחודיות לנצח ושוות זו לזו. לא הגיתה ולא שאר הוודות מדברות על קסטות בשום מקום. מה שכן מוזכר בגיתה הוא ארבעת הוארנות, המעמדות החברתיים הכוללים פועלים (שודרה), סוחרים (וישיה), מנהיגים (קשטריה) ומלומדים (ברהמנה). זוהי חלוקה המקובלת בכל חברה אנושית שלא תהיה. אולם אין לבלבל אותה עם שיטת הקסטות המקובלת כיום בהודו אשר תפסה תאוצה בזמן שילטון הבריטים בהודו. על פי שיטת הקסטות האדם שייך למעמד חברתי על פי המשפחה אליה הוא נולד. אין על פי שיטה זו בחירה של השיוך המעמדי על פי כישורים או השכלה ואין אפשרות מעבר בין המעמדות. האם זו שיטת הוארנות המתוארת בוודות? בואו ונראה מה יש לוודות לומר בעניין: ציטוט ראשון: "אפילו אם אדם נולד במשפחה מהמעמד הנמוך ביותר, אם אותו אדם עוסק בפעילות רוחנית ועבודת האלוהים הוא הופך לטוב מבין הברהמנים. מאידך אפילו ברהמנה, עת שהוא משולל פעילות רוחנית ועבודת האלוהים, הרי שהוא מצוי בדרגתם של השפלים מבין מהעמדות החברתיים." [בהגווד-פורנה] ציטוט שני: "אם אדם מראה את הסימנים של ברהמנה, קשטריה, וישיה או שודרה, כפי שתואר זה מכבר, אפילו אם הוא נולד במשפחה ממעמד אחר, עליו להתקבל על פי הסיווג שמראים הסימנים." [בהגווד-פורנה, קנדה 7, פרק 11, פסוק 35] על פי הכתבים הסוציולוגיים של הוודות, תינוק שנולד הוא אוטומטית שודרה. לאחר מכן, על ידי השכלה, רכישת מיומנויות ועל פי הכישרון הטבעי שמתגלה בו, הוא משתיין לאחת מארבעת הוארנות. במהבהרטה נאמר כי השיוך המעמדי נקבע לא על פי הלידה אלא על פי מנהגו של האדם. כלומר: אם האדם נולד לאבא ברהמנה, אין זה הופך אותו אוטומאטית לברהמנה. אם כן, לשיטת הקסטות המקובלת כיום בהודו אין כל סימוך וודי. גם הגיתה מדברת אך על ארבעת הורנות ועל חובתו של האדם על פי מעמדו וכישוריו. אין שום איזכור לדבר שאפשר לפרש כקסטות ואין כאן שום ערך שאינו אוניברסאלי.
 
ציטוט רלוונטי שיש לי במקרה:

"אל תיטעו לחשוב שהבהגוד-גיתה או קרישנה הם דבר כיתתי זה או אחר: "אל הודי", "כתב הודי", לא כך הדבר. זה נועד עבור האנושות כולה. כל השמות הללו: "הינדי", "מוסלמי", "נוצרי", אלו הן הגדרות גופניות. דת אמיתית היא דבר שונה. דת אמיתית פירושה להבין את אלוהים ולפתח את אהבת אלוהים. אין זה משנה דרך איזו דת תפתח את אהבת אלוהים שלך. אתה הנך אדם דתי כל עוד אתה מפתח את אהבת אלוהים החבויה בך. תנועה זו נועדה לעורר את אהבת אלוהים החבויה בנו." נאמר בניו יורק באפריל 1973 על ידי שרילה בהקתיודנתה סוואמי פרבהופאדה, מייסד "האגודה הבין-לאומית לתודעת קרישנה" והמנהיג הבולט ביותר של "החסידים המערביים של הרא-קרישנה".
 
אם כך...

למה לא לנהוג כמו מסורות אחרות שבדיוק מאותם טעמים נמנעות עד כמה שאפשר משימוש בשמות מוגדרים או בסממנים מזהים אחרים ? ומר פרבופהדה היקר אינו רק המנהיג הבולט, הוא הסמכות המוחלטת והמוצהרת בענין ללא עוררין. ...מכיוון שהוא רואה את שיווה כאחד הדבקים הגדולים ביותר של קרישנה...
 
שוב, אי בקיאות בנושא

האם אתה יכול להביא ולו ציטוט אחד של שרילה פרבהופאדה בו הוא מבטל מסורות אחרות ושמות אחרים של אלוהים? אני בהחלט יכול להביא כמה עשרות של ציטוטים בהם הוא אומר אחרת. "מר פרבהופאדה היקר אינו רק המנהיג הבולט, הוא הסמכות המוחלטת והמוצהרת בעניין ללא עוררין" – שוב, אי בקיאות בנושא. ממה שאתה טוען אפשר לחשוב שהמסורת הגאודיה וישנוית התחילה אצל שרילה פרבהופאדה, שאין אירגונים ומסדרים גאודיה וישנוים רבים אחרים שאינם קשורים לשרילה פרבהופאדה ושלא היתה התנגדות מצד סוואמים גאודיה וישנוים רבים לנסיעתו של פרבהופאדה למערב. אולי בכל זאת כדאי שתלמד קצת על הנושא לפני שאתה קובע כל כך הרבה עובדות נחרצות עליו?
 
אם כבר סוואמי פרבהופאדה

אכן דת אמיתית מבחינתי היא דת אישית, שבה האדם לומד בעצמו בתוכו ומפתח הבנה ואהבה דת שלא כובלת למוסכמות, דוגמות, רעיונות, אלא פותחת דלתות לאדם למצוא בעצמו את האמת הגיטה, כמו כל כתב אחר, אוניברסלית ככל שתהיה, היא עדיין הודית ומציינת אל הודי. אותו סוואמי הגיע לארה"ב וייסד את אותה תנועה ומשך חסידים רבים אותה תנועה בהמשך הדרך סרחה, כי כמה חסידים ראשיים נתפסו בגניבה, מרמה, וניצול נערים תמימים אותו סוואמי צנוע הליכות כתב ספרים רבים, ויש עלונים שמחולקים חינם ברחובות הערים, בשביל להפיץ את בשורת קרישנה ההשוואה כאן מעבר לים היא בדרך כלל ל-jehovah witnesses, בגלל הכיתתיות, הלבוש, השונות, והסגנון הלוחץ של "אנחנו רוצים להראות לך את האמת" איפשהוא במורד הדרך משהו קצת השתבש לשמחתי יצא לי לקרוא חוברת דקה של אותו סוואמי, המפרשת אחד מהאופנישדות מאז אני מבקש מאשתי למצוא ולקנות לי את המקור, האופנישדות, שמתמצתות אמיתות אוניברסליות, כך אני מקווה לפחות
אבל באותה חוברת, קראתי את הפרשנות הטרחנית לטעמי למשפטים הצלולים והקצרים. באחד מהם סוואמי פירש את המשפט "בני האדם צריכים לקחת מהעולם רק מה שאלוהים הקצה להם" הפירוש נתפס אצלי במיוחד בזיכרון, בגלל הסתירה המוחלטת שהוא עורר בהיגיון הפנימי שלי. הסוואמי הטיף לחיים בהרמוניה עם הטבע ובעלי החיים האנושות (במיוחד בדור הזה!) באמת צריכה למצוא את האיזון עם הסביבה לא לחשוב שאנחנו עליונים עליו, אלא חלק מהבריאה האלוהית אני צמחוני לא בגלל ציווי חיצוני דתי אלא פנימי, והסכמתי עם אי-פגיעה בחיות אני מודה, אני אוכל מוצרי חלב וביצים, ומקבל את הקארמה על כך כי אני מודע לבעייתיות שבדבר אבל אותו סוואמי הכליל שתיית חלב כחלק ממה שלאדם מותר לקחת מהטבע, לא רק מותר אלא - זכותו, כאילו זה שייך לו ולכך לא אסכים, בהגדרה - הפרה (או כל חיה אחרת) לא נועדה לשרת את צמאון בני האדם, החלב שלה נועד לעגלים. כל דבר בעולם קיים בפני עצמו, ולא אמצעי להשגת מטרתי שלי. ואם אנו מנצלים אותו לתועלתנו, כמו כל דבר אחר, זה לא חינם, לא זכותנו, ויש קארמה בצד מה המסקנה שלי? תבדוק כל מה שמישהו אומר או כתב אי פעם, חכם וצדיק ומפורסם ככל שיהיה, לפי מצפונך האישי הטהור, אמות המידה והשכל וההיגיון הבריא. אם חסידות קרישנה עונה על כל אלה, תבורך
בעצם, תבורך בכל מקרה!!!
 
הינדו, קאסטה, גיטה, אהבה

תודה על התשובה הינדואיזם כמושג התהווה רק "לאחרונה" במונחים היסטוריים הכוונה היא לכל האמונות הדתיות ההינדיות כמכלול הקאסטות בוססו על ידי השליטים הפוליטיים והדתיים (שני המעמדות העליונים) לשם חיזוק והנצחת מעמדם. מסורת זו נכנסה לדת, גם מכיוון שאפשר לפרש את הוארנות בצורה זו (והרי פירוש ומשמעות ניתנים על ידי המפרש ולתועלתו או הבנתו) (בדומה אגב לפאודליזם או מלוכה, ואפילו קפיטליזם דרוויניסטי, כי אמנם המוכשרים ביותר והחזקים והשאפתנים יטפסו בסולם, אבל רוב האנשים ידרכו במקום בגלל השיטה) כן מדובר על קארמה, ועל כך שאדם נולד לתוך חיים מסוימים שהיה אמור להיוולד אליהם הרי מי שנולד למשפחת יוגים, נקודת הפתיחה שלו שונה בתכלית מזו של מי שנולד לפועלים שמקדישים רוב זמנן לעבודת ידיים. ומי שעבד רוחנית בחיים קודמים, עשוי לזכות לנקודת פתיחה טובה יותר לשם התפתחות מהירה יותר. מכך ניתן להסיק (וזהו התירוץ) שמי שנולד למשפחת פועלים "אמור" להיות פועל ולהישאר פועל, מי שנולד למנהיגים יהיה מנהיג, כוהן לכוהנים, סוחר לסוחרים, וכו והרי כך, ברוב המקרים, פעל העולם, עד לדורות האחרונית, ועדיין פועל, אם כי בצורה פחותה היום. העובדה שהגיטה התייחסה למעמדות לצד קארמה מהווה הצדקה. מה זה "חובתו של האדם על פי מעמדו" אם לא להגשים את מה שהוא נולד לתוכו, בדרך כלל עם אפשרות קטנה מאוד של שינוי אמיתי בסטטוס? הרי הגיטה האוניברסלית לא באה ואמרה "תשמעו, כל הנשמות שוות, כל האנשים שווים, מה לכם מעמדות?" והסיבה נעוצה בתקופה ובחברה אליה נכתב הספר בדומה לתנ"ך, בו יש עבדים ושפחות, כי זה היה מנהג התקופה והמקום, ומאז קצת התקדמנו... בהקטי יוגה מדגישה אהבה ומסירות. האדם הוא כלי אלוהי לצורך העניין, שנותן בחופשיות מתוך אהבה, חמלה, ושאר תכונות נעלות, אם רק יגלה אותן בתוכו אבל יותר קל להבין ולהתקדם בדרך זו כאשר יש אובייקט וסובייקט, אוהב ונאהב, וקשר פרסונלי בין בורא ונברא. הפעולה האוהבת זקוקה לאובייקט לצורך מימוש. בכלל, הדרכים השונות לפירוש אלוהים הן לדעתי דרכים שונות של מבט השמות בגיטה הם מונחים הודיים והרי אם היית מאמץ ספר אחר ודת אחרת ודרך אחרת, השמות היו אחרים. מקריאה הגיטה היא יותר אוניברסלית (מעבר למקום, זמן, חברה, דת) מכל מקור אחר שראיתי אבל עדיין לא 100%, עדיין הקשרים הודיים מקומיים רבים, וזה מובן וזה טבעי לא ניתן להכיל אינסוף בשם, צורה, שיטה, זווית, ספר כן ניתן לחוות אהבה, אושר, שקט, בצורה עמוקה ללא סוף מבלי לשלול אף דרך - איחוד מופשט או אלוהות פרסונלית עליונה מדוע בחרת בדרך המיוחדת שלך? מה אתה מרגיש ויודע באופן אישי לגבי מהות האלוהות? ומה ניתן לך מבחוץ והוא אמונה שאימצת כי היא "נראית" מתאימה? איך אתה יודע ב-100% שמה שאתה מאמין בו הוא-הוא אמיתי ולא אשליה? החלוקה הקוסמולוגית שקיבלת היא יפה מאוד, אבל על מה אתה מבסס אותה באופן אישי?
 
ציטוט גיטה מתרגום לאנגלית

אני עובר ברפרוף ונראה לי שהדגש הוא איחוד עם "ברהמן", וזוהי הרי היוגה, union, בדרכים שונות. והגיטה - ספר החוכמה של היוגה תהיה זו קארמה יוגה, אהבה, פרישות, חוכמה או מדיטציה, הכל דרכים שלובות יד-ביד לא נראה לי כגאולה סוג ב, למרות שאני לא שולל יחס-אוהב (בהקטי) כדרך מצוינת לאותו מקום דוגמה אחת מיני רבות - only that yogi whose joy is inward inward his peace and his vision inward shall come to brahman and know nirvana האם זה לא איחוד בין האדם הפרטי לאלוהי? התמזגות? אין הפרדה בין בורא לנברא ברמה המוחלטת, by the book ואין עניין של "ויתור על אטמאן" (או הטבע האמיתי/אלוהי של האדם) הנה עוד דוגמה - the mind of the yogi knows the brahman his bliss is the highest ... his heart is with brahman his eye in all things sees only brahman equally present knows his own atman in every creature and all creation within that atman הטבע האלוהי נגלה כתוצאה מהבנה וידיעה עמוקות של הטבע האמיתי של האדם ואז באופן טבעי אלוהים נראה בכל מקום, האהבה והאושר פורחים מאליהם וממומשים בעולם מסכים עם אבי בנושא בגדול, למה לקחת משהו מסונן ומפורש ומוטה לכיוון אחד? אם הטענה היא לאוניברסליות, ההיצמדות לאל ספציפי עלולה למנוע שחרור מכל הכבלים בדרך לאותה מטרה בדיוק או ליצור אשליה חדשה ומוסווית. אני לא מתווכח איתך מה נכון או לא רק מציג מה אני מבין מהמקור אשמח להמשיך לצטט מספר מופלא זה! שמור על ראש פתוח ולב פתוח, התשובה מחכה בתוכנו כמו תמיד
 
עוד ציטוטים ומידע

שוב שלום. עמך הסליחה כי אורכו של הטקסט הבא בא על חשבון תיקוני הגהה. ממה שהסברת יפה על הקסטות אפשר לומר בפירוש: הם רק פירוש של הוארנות ולא הכוונה המקורית. הבאתי כבר ציטוטים מן הוודות שמצהירים כי אין קשר בין שיוך לוארנה לבין היסטוריה משפחתית. הייתי אומר שזה די מסכם את העניין. את התפיסה שלי לגבי המציאות אני מבסס על הוודות. בגיתה נאמר כך: פרק 12 פסוק 1: "ארג'ונה אווצ'ה (ארג'ונה אמר) : אואם סאתתה יוקתה יה (אלו שתמיד עסוקים ב-) בהקתס טואם פריופאסטה (אלו שמשרתים אותך מתוך אהבה) יה צ'א-אפי (או לחליפין אלו שאל) אקשארם אויאקטם (זה שמעבר לתפיסה. בלתי נגלה. הברהמן) טסאם קה (מי מביניהם) יוגה-ויטטאמהה (הוא היוגי המושלם יותר)" והתשובה על כך: פרק 12, פסוק 2: "שרי בהגואן אווצ'ה (אלוהים [קרישנה] אמר) : מאיי אוסיה מנו יה מאם (אלו אשר ממקדים בי את המחשבה) ניטיה יוקטה אופאסטה שראדדהאיה פאריופטס (אשר תמיד עסוקים בלשרת אותי באמונה ותמיד פועלים פעילות רוחנית) תה מה יוקטטאמה מאטהה (אותם אני רואה כמושלמים ביותר)" זה לא שהגיתה אינה מדברת כלל על האיחוד עם הברהמן. כלל וכלל לא. היא אכן מציעה תרגול שכזה. אך בד בבד יש ציון מובהק כי הבהגואן מצוי מעל הברהמן. ההתמזגות אל תוך הברהמן מבטלת עיקרון חשוב אחד: אהבה. על פי הגיתה, לאטמן, לנו, יש שלושה מאפיינים: סט, צ'יט, אננדה. דהיינו נצח, מודעות וחדווה. אלו שנטמעים בברהמן ממשים רק את הסט. את הנצח. אלמנט הצ'יט, המודעות, מתממש במדיטציה על הפרמאתמה – על הגילוי הפנימי של אלוהים. יש המבלבלים בין אטמן לפרמאתמה ומכאן הבלבול כאילו הגיתה מציינת כי האתמן, העצמי, הוא אלוהים. ובמצב הגבוה ביותר היוגי מממש את כל שלושת ההיבטים, כולל האננדה – החדווה. אלמנט האננדה, החדווה, משמעו להיות ביחסים. על כך הגיתה עוברת בצורה די מקוצרת ועל כן ניתן לפרש זאת אחרת. טקסט וודי מובהק שמרחיב בנושא הוא הבהגוואד-פורנה. על פי הפילוסופיה הוודית טבעו של העצמי הוא לשרת ולהיות ביחסים. כל אחד הוא משרת ואי אפשר להימנע מכך. הרעיון הוא לשרת את הגורם הנכון. מכיוון ששירות לגורם הנכון הוא הדבר הטבעי לאטמן, הרי שזהו המצב שבו הוא מצוי בשלמות. זאת כמובן על פי הטקסטים הוודים עצמם ולא על פי פרשנויות מאוחרות להם. על פי הפרשנויות המאוחרות, מצב של שלימות הוא היטמעות באינסוף. מצב של ריק. של נירוונה. וזה אכן מצב המתואר בוודות. אולם תמיד עם ההפניה למצב גבוה יותר בו האטמן שומר על טבעו לפעול, כי זהו טיבענו, והוא מצוי בפעילות נכונה של יחסים עם העליון. המצב של ההטמעות באינסוף הוא אכן אופציה פופולארית להימלט מן העולם החומרי אך הוודות מציינות שאל אף שהוא מצוי מעבר לעולם החומרי זהו עדיין לא המצב המקורי של האטמן. ועוד מציינות הוודות שזהו מצב זמני בלבד וממנו חוזר האטמן לעולם החומרי. ולכן מוצגת יוגה נוספת שהיא היוגה של הדבקות לבהגואן, לעליון הפרסונאלי. אין פה שום "היצמדות לאל ספציפי". הוודות מציינות שיש לבהגוואן אינסוף דמויות ושמות שונים וכל אחד יכול לבחור את זה שמתאים לו. כך שאין כאן דבר מפורש ומוטה לכיוון אחד. לא הגיטה ולא שאר הוודות מציינות בלעדיות ל"אל הודי". האגודה הבינ"ל לתודעת קרישנה היא בניגוד לשמועות אינה דבר כיתתי. סוואמי פרבהופאדה הדגיש שאין לאגודה כל מטרה להמיר דתו של איש אלא לספק לו את הכלים לאהוב את אלוהים בתוך דתו שלו. אין שום המלצה מטעם האגודה ללבוש בגדים מסויימים או לעזוב את המשפחה ואת הבית, זאת בניגוד לשמועות. נהפוך הוא, הפילוסופיה הוודית והטקסט של הבהגווד גיתה מדברים על קרמה יוגה – פעולה מתוך האנרגיה הרוחנית הטבעית שלנו. להבדיל מאי פעולה ומעבר למסגרת של מנזר. בניגוד לטכניקה של אי פעולה, הקרמה יוגה מדברת על ניקוי הקרמה מהפעולה על ידי הקדשתה לעליון. פרטים על כך אתה יכול לקרוא בבהגוד גיתה. אם עוקבים אחר עיקרון זה, אין שום בעיה להשתמש בחלב של הפרה, כל עוד כמובן דואגים להגן על הפרה ולהתייחס אליה בכבוד. בתרבות הוודית המסורתית נהוג לתת לעגל לינוק כמה שהוא רוצה מן הפרה לפני החליבה. בחוות מסויימות של תלמידי פרפהופאדה במערב מנסים כיום ליישם עיקרון זה. הפילוסופיה הוודית מורה לנו על אהימסה – אי אלימות, משמע עד כמה שאפשר לא לפגוע בזולת. זהו עיקרון מוסרי. לא דתי. הוודות לא מגדירות אותו כדתי כי אם כתת-דתי. בגדול הוודות עוסקות בידע שנמצא כבר בתוכנו, אלא שההתניות החומריות לא מאפשרות לנו לראות אותו לפחות לא כרגע. לכן אנו לא יכולים מלכתחילה לעסוק בידע ע"י לימוד עצמי והתבוננות פנימה, לפחות לא עד שלבים מתקדמים יותר. מאז פרבהופאדה ישנם אירגונים פרטיים ולא פרטיים רבים שעוסקים בנושא. חלקם מייצגים אותו נאמנה וחלקם פחות. בחלקם מתגלות שחיטויות וניצול נערים תמימים אבל ברוב לא. חלקם אפילו מנותקים מהאגודה המקורית ולא מתיימרים ליצג אותה. יש גם דבקים שמעבירים ביקורת על האגודה במתכונתה הנוכחית הן מבפנים והן מבחוץ. כך כמו בכל אירגון שלא יהיה. אולם את האמיתות האוניברסאליות של הפילוסופיה אפשר לגלות על ידי התנסות. לעומת זאת: מי שרוצה שירמו אותו מן הסתם ימצא גורו רמאי. והרי זו הבחירה שלנו למי אנו מקשיבים. מכל מקום, בניגוד לשמועות נוספות, פרבהופאדה מעולם לא דיבר על להפוך את כל העולם לדבקים או "להמיר" דבקים בצורה גורפת. עבור כלל האוכלוסיה המטרות אמורות להיות חינוך לערכים שהם בסופו של דבר אוניברסאליים. ואת זאת אפשר לגלות כשמתעלמים משמועות וממידע שטחי וחוקרים את הנושא יותר לעומק.
 
אין כמו אהבה

קודם כל, זה נכון, אין כמו אהבה. ולכן, ותודה על התזכורת והאזכור, קרישנה נשאל ועונה שזאת ה-דרך הישירה לאלוהים עכשיו תמשיך ותקרא את שתי הפסקאות הבאות the devotees of god unmanifest... they worship that which is..constant, eternal, beyond thought... they hold senses in check, tranquil-minded and devoted to welfare of humanity they see the atman in every creature they will certainly come to me but the devotees of the unmanifest have a harder task because the unmaifest is very difficult for embodied souls to realize quickly i come to those who offer me every action... ובכלל, אל תיקח משפט אחד מספר שלם ותיתן לו חשיבות גדולה ממשפטים אחרים למשל great is that yogi who seeks to be with brahman ... he gives me all his heart he worships me in faith and love that yogi i call my very own כלומר - איחוד עם ברהמן זהה ומקביל לאהבה. האהבה והאמונה יובילו לאיחוד ליוגה דרכים רבות הדרך האנושית הטבעית ביותר, השווה לכל נפש, עליה ממליץ קרישנה כאן בפסקה שהבאת היא האהבה לאורך הספר כולו הוא מסביר על הסוגים השונים, וגם כאן הוא מזכיר את כל השאר אני לא רואה סתירה בין הדרכים, להיפך, הן משלימות הרי מי שאוהב, יפעל מי שפועל לא למען עצמו יגלה את האהבה בתוכו מי שרואה את אלוהים בכל גם הוא ימלא אהבה ויפעל מי שפונה פנימה וחושף את האטמאן, אם ייסגר בפני העולם יחמיץ את מימוש הבנתו מכיוון שאני לא "ממוזג"... איני יכול להגיד לך שאכן האהבה בטלה בהתמזגות עם האלוהות מה שכן, מנקודת מבטי נראה שהדרכים מחזקות אחת את השנייה כל הזמן יותר מכך, לפי הגיטה (ואני רואה הרבה מאוד משפטים המזכירים זאת) איחוד עם הברהמן הוא הביטוי העליון של היוגה, והוא ינבע מאהבה, אמונה, הכרה עצמית, פעולה נכונה קרישנה חוזר ומדגיש את חשיבות הפעולה בעולם אי-פעולה ופסיביות של פרישות מוחלטת מהעולם החומרי אינן עולות בקנה אחד גם לא עם היוגה של החוכמה או הידיעה של ברהמן יוגה של חוכמה ושל פעולה הן משלימות let him who climb in meditation to the heights of the highest union with brahman take for his path the yoga of action יוגים ברמה הגבוהה ביותר, שאינם קשורים לחומר, עדיין חיים בעולם הזה מה פירוש? הם עדיין חיים ופועלים במסגרת האנושית מתוך אהבה, מסירות לאנושות, פעולה נכונה, וחוכמה אינסופית כלומר, לא משנה מה היתה הדרך לשם, הם מממשים את התורה כולה יחד בטבעיות וללא מאמץ. הם כלי דרכו אלוהים עובד. לא אמרתי שאותו "מיזוג" הוא תכלית הכל. זאת אינה בריחה מהמציאות. ובכל זאת, בגיטה, קרישנה חוזר ומזכיר את האיחוד של האטמאן עם האלוהות הנירוונה בברמהן המצוינת כמה וכמה פעמים אינה פרישה מהחיים אלא מאפשרת לאדם לפעול כאשר כל פעולה היא למען אלוהים האספקטים של האלוהות שמנית - נצח, מודעות, חדווה, הם מאפיינים אינסופיים. מכיוון שזהו דיון אקדמי פילוסופי תיאורטי, הרי אנו לא חווים מאפיינים אלה בצורה טוטאלית כרגע, מאין לך שאיחוד עם האלוהות מבטל אהבה? הרי אם מאפיין בסיסי של היקום האינסופי האלוהי הוא אהבה, מן הסתם איחוד בו יביא את האדם למצב של אהבה תמידית שתזרום בו וממנו. קרישנה שוב ושוב מזכיר את האיחוד עם ברהמן, וחוזר ומדגיש את חשיבות הפעולה הנכונה בעולם. האם ייתכן שהוא מטיף רוב הזמן ל"ריק" של תודעה ואהבה למען המאפיין הנצחי (הריק) ? לגבי האטמאן ואלוהים, אמרת שהם לא זהים - some yogis merely worship the vedas others are able, by the grace of the atman to meditate on the identity of the atman with the brahman הם אמנם לא זהים, אבל תלוי בנקודת המבט ובמשמעות הברהמן נמצא באטמאן ולהיפך, האטמאן הוא הביטוי האישי של הברהמן the illumined soul whose heart is brahman's heart ועוד the mind of the yogi knows that brahman his bliss is the highest כלומר - חדווה טוטאלית באיחוד עם ברהמן ואזכור אחרון לקאסטות - i established the four castes, which correspond to the different types of guna and karma i am their author אלוהים חתם בעצמו על המערכת החברתית... יותר מזה? ואני לא בקי ב"כתובים" רק מדפדף... לסיכום, אני לא מפריד בין הדרכים השונות, לכל אחת מקום ותפקיד ייחודיים, אף דרך אינה עליונה על השאר, לכל בן אדם מתאימה יותר דרך מסוימת, וכל הדרכים מובילות לרומא... דרך האהבה מצוינת, ותבוא הברכה על כל מי שהולך בא מצד שני, אי אפשר להכריח אהבה לכן כשאומרים "אתה צריך לאהוב" ואתה לא אוהב, מה תעשה? קרישנה מתאר כדבריך את יחס האהבה לאלוהים (לכל) כגבוה ביותר אבל בשביל להגיע לשם צריך דרכים פרקטיות שיעוררו ויזכירו וינקו אותנו וזה עובר גם בלימוד, מדיטציה, קארמה יוגה, פתיחת ההכרה לאלוהות, הבנה מעמיקה של עצמך ושל העולם
 
האיחוד עם הברהמן

ובכן, קרישנה מורה בבהגוד גיתה על לדעת את הברהמן כחלק מהחוויה הכוללת, אך האם הוא מדבר על האיחוד עם הברהמן כדבר העליון? כלל וכלל לא. האיחוד עם ההוויה הכלל קוסמית והמופשטת בא בסתירה עם אהבה מסיבה פשוטה: הוא מבטל את הפרסונאליות. פרסונאליות היא תנאי לאהבה ולא ניתן לחוות אהבה עם דבר מופשט וחסר אישיות. על כן הפירוט נרחב בבהגוד-פורנה ועל כך אפשר לדבר רבות. באשר לקסטות: הפסוק שציטטת משום מה מתרגם את המילה "ורנא-אשרם" כ"Casts". זהו תרגום תמוהה שעושה עוול לכתוב. השורה התחתונה היא: האם במקום כלשהו בוודות ובגיטה בפרט מתואר סדר חברתי על פיהו ההיסטוריה המשפחתית היא שקובעת את המעמד?
 
אוקיי

חשדתי שמדובר בווארנות לפי ההסבר הקודם שלך הספר באנגלית נחשב לאחד התרגומים הטובים יותר של הגיטה (עד עכשיו התרגום הוכח כמוצלח, והציטטות שהבאת תאמו את מה שאני קראתי), והומלץ על ידי פרופסור לדתות ומי שבעצמו המיר דתו להינדו וגר בהודו שנים רבות אבל הוא לא אחראי כמובן לתרגום מדויק ב-100%, וכמו שאתה רואה, משהו אבד בתרגום, לא רק אבד אלא עוות ע"י הסואמי המתרגם משום מה את הדעה המקורית על ה"קאסטות" בגיטה ביססתי על כך, אני לא יודע אם יש עוד משפטים דומים, אבל אסמוך עליך שהמילה "קאסטה" לא מוזכרת? יחד עם זאת, כפי שהסברתי, אנשים יכולים לפרש את המשמעות של היוולדות לקארמה מסוימת כהשלטת סדר חברתי שרירותי. הרי מי שנולד לפועלים, צריך למלא את ה-duty שלו, מי שנולד למשפחת כוהנים כנ"ל, וברוב רובם של המקרים התנועה בין המעמדות תהיה קשה ביותר, כפי שרואים במהלך כל ההסטוריה בחברות בכל העולם. קארמה חברתית נותנת תירוץ לכך. אני אשמח אם העולם ייראה באופן שבו לכל בן אדם ניתנת הזדמנות שווה להתקדם חומרית ורוחנית. עכשיו לגבי אלוהים בכלל. יש בריאה, העולם הזה והיקום הפיזי יש רמות מקבילות שהן פחות ופחות פיזיות, יותר "עדינות" יש הוויה קוסמית מופשטת ואינסופית שמתקראת "טאו" או "ברהמן" או כל שם שאנשים רוצים להתייחס אליו, ובשם עצמו יש מן ההגבלה על אותה אינסופיות אני לא נצמד למושגים אתה מתבסס על הוודות ועל בהגווד-פורנה, שאולי בעתיד אקרא, ואני שמח שאתה מסביר לי את המושגים השונים יחד עם זאת, הדרכים להבנת האלוהות הן למעשה אינסופיות בהגדרה אתה צודק, היטמעות מוחלטת בגוף גדול יותר, אריתמטית, תבטל פרסונליות ואהבה או כל רגש אחר בפועל, יוגי שנחשב "מאוחד עם האינסוף" שומר על פרסונליות, אמנם ברמה אחרת מבן-אדם רגיל, אך עדיין שומר על גוף ונפש אנושיים לצורך פעולה בעולם הזה. הוא כלי אלוהי בגוף ונפש אנושיים ואם האלוהות היא אוהבת, היוגי אף הוא אוהב, האהבה עוברת דרכו מהמקור. שוב, ההפרדה בין יוגה של אהבה ליוגות אחרות נראית לי משונה אחד הולך עם השני, מקרין על השלישי, ומרחיב את הרביעי פרסונליות היא תנאי לאהבה? זה מאוד מעניין, אשתי אמרה אותו דבר אתמול, במילים אחרות ולא הסכמתי ההוויה עצמה שלנו, הפנימית העמוקה ביותר, שאינה תלויה בפרסונה שלנו, מלאה אהבה. היא אהבה. חדווה. לא אושר גופני או פסיכולוגי. אלא מעבר. אחד המאפיינים של האינסוף להבנתי ולחוויתי, וגם מתוך ההגדרות שלך ושל הוודות את אלוהים, הוא אהבה, אושר עילאי אתה (והוודות שאתה מתייחס אליהן ולומד על פיהן) מפרק לאובייקט וסובייקט, כי כך קל לשכל להבין אהבה. יש אוהב יש נאהב. קרישנה אומר - מי שאוהב אותי ובוטח בי לחלוטין הוא כבר יחד איתי. סבבה. אבל איך אתה מגיע לאהבה ואמון מוחלטים? אתה צריך לגלות בתוכך את אותן איכויות עצמן ולהכיר באלוהות כעליונה, מוחלטת, תמידית, מודעת. אם כל מה שנותר הוא ההוויה עצמה, באיחוד אלוהי (ולמה לחלק לשלושה צדדים של אותה אלוהות?), גם ללא מחשבה, ללא שכלתנות, ללא פרסונליות, הקיום באותה הווייה מוחלטת הוא האהבה עצמה. אהבה היא אהבה, ואם יש לפניה אובייקט כלשהו, האהבה תחבק אותו. ללא תנאים, ללא צורך באובייקט, האהבה עומדת בפני עצמה כחלק מהוויה אלוהית טוב, זה הזמן לארוחת צהריים
במקרה תבשיל הודי מאולתר... אשמח להמשיך בדיון, אבל נראה לי שקצרה יריעת הפורום ואף אחד אחר לא מתעניין בסוגיות אלו בפירוט רב כל כך. אתה מוזמן לכתוב לי ל[email protected] להמשך שיתוף רעיוני ורוחני. תודה!
 

צלליתה

New member
תודה

יש לי הרגשה שיצאתי יותר מבולבלת מאשר נכנסתי....אבל בלבול טוב מהסוג שדוחף להמשיך ולחקור הלאה.
 
יוגה ודת

תלוי את מי שואלים
יוגה היא דת, כמו שזן-בודהיזם הוא דת, או בודהיזם. היא חלק מדת ההינדו בהודו, ושורשיה אלפי שנים אחורה, ומאחוריה תרבות וחברה עשירות, ספרי קודש ואנשי קודש. יחד עם זאת, למערביים שכמונו, זן, בודהיזם, ויוגה לא חייבים להיות דת אלא דרך חיים, שביל להכרה עצמית עמוקה, דרך לשחרור ואושר. מכיוון שהערכים העמוקים ביותר של היוגה הם אוניברסליים, אין סיבה לחשש. אין סתירה לשום דת אחרת, נהפוך הוא, האמת של כל הדתות בבסיסה אחת היא
 

elirz

New member
דת בריבוע

אם דת היא 1. קיום מצוות מסוימות . 2. אמונה במשהוא בלתי ניתן להשגה בחושים אנושים. 3. מחויבות אישית של המאמין. לדעתי שלושת הנקודות שמניתי הם מאפיינים מובהקים של דת, כמעת כל דת. רוב האידאות הנישגבות שצוטטו כאן בפורום אפשר בהחלט למצוא במקורות הקבלה והחסידות. אני מצאתי ולכן אני לא מבין למה ללכת ולכתת רגלים בשביל למצוא את האידאות הנפלאות שנכתבו במקור בשפת ההינדו העתיקה ושעברו מס' טרנפורמציות לשוניות ולנסות להתאים אותם אלי בו בזמן "שמתחת ליד" אני יכול לקבל את אותם האידאות שנכתבו בשפת האם שלי , ולדעתי הם הרבה יותר מתאימות לתרבות ולמנטליות כאן ועכשיו. רק תזהרו משרלטנים.
 
יישר כוח

תעשה תה שמתאים לך, רק תיזהר משרלטנים
קבלה וחסידות הן לא בדיוק המיינסטרים של היהדות, למרות הפופולריות שלהן בשנים האחרונות יש בהן הרבה הקבלות ליוגה ובכל מקרה לגבי כל דת שהיא, וכל ענף שהוא בתוך דת אפשר לשמור על פתיחות, לא לקחת כמובן מאליו, וגם לא לשלול ובכל זאת, אם אתה מתרגל בודהיזם או יוגה, ומרגיש השפעה לטובה יומיומית על איכות חייך ולא נדרש ממך שום שינוי אמונה (אם יש איזו שהיא), רק המלצות חמות לעומת אמונה יהודית בלעדית באלוהים, תרי"ג מצוות, מה הדת היותר מחמירה ומסוכנת לשיטתך? מה פוגע יותר בחופש הבחירה המוחלט שלך? שאלה היפוטתית - אם היית נולד בברזיל, או בסין, או במצרים, במה היית מאמין בלב שלם? מה זה אומר לגבי דתות? אנו ברי מזל לחיות בעולם היום, בו המידע עובר בחופשיות על פני כל הגלובוס ונגיש יותר מאי פעם. הבחירה היא שלך אם לגשת למידע ומה לעשות איתו
 
היוגה דווקא חיזקה את היהדות שבי

אני לא יודעת אם יוגה היא דת או לא. מבחינתי היא כלי. כלי שאותי באופן אישי, קרב ליהדות, למי שאני. אני מאמינה באלוהים והשימוש שלי ביוגה הוא להעמיק אל תוך עצמי, מי אני? אני נולדתי יהודיה ואני מאמינה שלא כך סתם במקרה. אני צריכה ללכת בדרך היהדות ולא הבודהה ואני רוכשת המון כבוד לאלה שנולדו בדרך הבודהה ו/או בחרו ללכת בה. פשוט לא דרכי היא! מאוד זר ומנוכר לי, למשל ,להגיד מנטרות בסאנסקריט, מבחינתי זה מילמול אני לא ממש יכולה להרגיש שייכות ולא להוציא אותן עם כוונה ומשמעות. לכן בשבילי להגיד כל בוקר תפילת הודיה יהודית לבורא, עם נשימות, מרגשת אותי כל בוקר מחדש ויוצאת עם המון משמעות, רגש ועומק. מאוד מוצא חן בעיני היחס אל הגוף. עם כל הכבוד לבתי התפילות למינהם כנסיה/בית-כנסת/מסגד וכו' אני חושבת שהגוף הוא הבריאה ו"הפקדה" שקיבלנו מהבורא . אני מרגישה צורך לטפל ולתחזק אותו כמו "מקדש" שיהיה טהור מבחוץ ומבפנים - זה אומר מה שאני מכניסה לתוכו (כך הפכתי, בין השאר לאוכלת רק כשר) ומה שאני מוציאה ממנו - כולל מילים ומעשים . כך המחשבות נעשות יותר בריאות וטהורות ואני מרגישה טובה יותר כלפי הזולת וגם כלפי עצמי.
 

elirz

New member
כלי

בהחלט מקובל עלי להסתכל על היוגה כ "כלי" כלי עם עוצמה רבה, כלי מאוד מדויק, כלי מאוד יעיל. זאת התפיסה שלי את היוגה. אני רוצה לצתת קטע קצר מהמורה והרופא הדגול שלנו - הרמב"ם "הואיל והיות הגוף בריא ושלם, מדרכי השם הוא, שהרי אי אפשר שיבין או יידע , והוא חולה - צריך להרחיק אדם עצמו מדברים המאבדין את הגוף, ולהנהיג עצמו בדברים המברין והמחלימין." זהוא בשבלי המפתח . להיות יהודי שלם זה גם לדאוג לתחזוקה מושלמת של הגוף שנברא בצלם אלוקים. ואם אני חושב שיוגה היא כלי שיכול לעזור , עלי להשתמש בה לצורך כך.בכדי להגיע להתבוננות פנימית ואידאות מושלמות אני חוזר למקורות היהדות שם יש את הכל ובשפת המקור.
 
למעלה