שאלת היום - שילוב ילדים חריגים

נונינה

New member
שאלת היום - שילוב ילדים חריגים

אז מה דעתכם ? האם יש לאפשר לילדים חריגים להשתלב בגן רגיל או לא ? במה הדבר תלוי ? מה השיקולים ? האים הילדים ה"רגילים" מרוויחים מהמצאותו של ילד או ילדים חריגים בגן, או מפסידים ? אשמח לשמוע תגובות
 

טלגל

New member
שאלה נהדרת ונושא כבד../images/Emo132.gif

אני הייתי רוצה לענות בטח, צריך לשלב, אבל צריך לקחת המון שיקולים בחשבון, הכשרת הגננות, שילוב של גננת רגילה וגננת לחינוך מיוחד, מספיק צוות ולא כמות גדולה מדיי של ילדים, בעיקרון הכל תלוי בצוות המטפל והמקבל האם הוא יכול להכיל או לא. עכשיו לעניין החינוכי, יש חשיבות רבה וזה טוב מאד לילדים רגילים לקבל ילדים חריגים, זה מאד עוזר להפיג פחדים מהיוצא-דופן, זה עוזר לקבלת החריג, וכמובן עוזר לשילוב החריגים בחברה. צריך להכין גן כזה היטב מבחינת התכנים והציוד בגן והלוואי שנוכל לשלב כמה שיותר ילדים חריגים. האם יש לך נגיעה אישית לנושא?
 

נונינה

New member
יש לי נגיעה אישית..ומעבר לכך

ולדעתי הבעיה בארץ היא שהמערכת אינה ערוכה "עדיין"? לשילוב. שילוב זו השקפת עולם ודרך חיים, ואם הגישה אינה מונחלת מילדות וע"י הגורמים האחראים על החינוך אז קשה מאוד לעשות זאת, גם אם הרצון קיים.
 
בגדול- כדאי מאד!

אם יש תמיכה מתאימה של צוות חינוכי, השילוב משתלם לילד בעל הקשיים ולילדים האחרים בגן. אני גננת בגן משולב כ-8 שנים. בגן שלי משולבים כ-12 ילדים בעלי לקויות שונות (לא חמורות) בתוך גן שכונתי רגיל. הצוות שלי כולל- גננת רגילה (אני...), גננת טיפולית, סייעת הגן וסייעת נוספת. פעם בשבוע מגיעות לגן קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק לעבוד עם הילדים המשולבים. הילדים בעלי הליקויים נתרמים מכך שהם מתחנכים במסגרת רגילה, בחברת בני גילם,אינם מתויגים ועם זאת מקבלים טיפול פרטני ההולם לצרכיהם. ילדי הגן ה"רגילים" לומדים לחיות בחברה מקבלת,סובלנית, מגוונת. לומדים לכבד בלי "נושאים שנתיים" וססמאות וגם נתרמים מצוות מקצועי וגדול, ציוד ייחודי ועוד. אני מאמינה גדולה ברעיון השילוב, כאשר הדגם אותו תיארתי הינו רק אחד מדגמי שילוב שונים הקיימים. במסגרת עבודת התיזה שלי אני חוקרת את השפעת השילוב בגן על הילדים הרגילים הלומדים בו, וגם אם אין בידי עדיין תוצאות המחקר, אני כבר משוכנעת,,,
 

נונינה

New member
איך מתחלקת העבודה

בין הגננת ה"רגילה" לגננת הטיפולית ? מעניין לי לדעת.
 
חלוקת העבודה

בעקרון- בכל גן משולב זה טיפה שונה ותלוי בצוות, ביחסים בגמישות. יש חלוקה כללית קבועה לפיה אני- מנהלת הגן אחראית על המתרחש בגן "בגדול". מתפקידי לארגן את התכנים, המפגשים, מסיבות,מראה הגן וכו´- כאילו הייתי גננת יחידה. הגננת המשלבת נמצאת איתנו בכל הפעילויות בהם ילדי הגן יושבים יחד- מפגשים, אוכל, ימי הולדת ועוד. היא מסייעת לילדים לשבת במפגש, תומכת...בזמני הפעילויות ה"זורמות" היא לוקחת ילדים לטיפולים אישיים, זוגיים וקבוצתיים (בעיקר אישיים) על פי הצורך. עם זאת- יש המון גמישות, ויחסי עבודה שנבנו במשך שנים של עבודה משותפת. הגננת הטיפולית עוזרת גם עם ילדים שאינם "משולבים", היא מעבירה לעיתים מפגשים או פעילויות מיוחדות לילדים כולם.
 

טלגל

New member
אני ממש מקנאה, כל הכבוד../images/Emo24.gif

אני חושבת שזו מהות עבודת החינוך שלנו לעבוד עם כל האוכלוסיות ולתרום ממש לחברה. אני תמיד עובדת עם "האליטה" ואני מוצאת שזה מאד חד-גוני אחד הסיבות שהביאו אותי לחפש גן עירוני ולא פרטי היה להיפגש עם מגוון האוכלוסייה. (בסוף לא הסתדר לי, אבל זהו סיפור אחר) אני חושבת בדיוק כמוך הכל עניין של מספיק צוות ובעל ידע. כל הכבוד!
 
למעלה