סיפור האחריות...
מניסיון מקצועי אספר לך, שזה אחד הבלופים הגדולים של עולם המחשבים, במיוחד בישראל. היתרון הגדול של מחשבים שאינם ממותגים (כלומר, אין מותג של המחשב המורכב השלם), הוא שאפשר להחליף ולשדרג חלקים באופן עצמאי, ללא תלות בשאר המרכיבים. המשמעות היא שכאשר המחשב הופך מיושן, אפשר בקלות ויחסית בזול לשדרג אותו ללא הוצאות הזויות. בשונה מסלולרי נייד, בשונה מטלויזיה, בשונה ממכונת כביסה, שאותם צריך להחליף as is ביום פקודה. למחשב שלך יש מרכיבים תחליפיים הנמצאים בהישג יד. זה אחד היתרונות של קניית מחשב שאינו ממותג (יש כמובן עוד יתרונות בנוגע לגמישות ומחיר והתאמה אישית). מה הבעיה? שחנויות מחשבים ישראליות מנסות להאבק בעניין הזה, ומוכרות את המחשב כאילו כבעל אחריות, ואז מונעות פתיחה שלו והחלפה אינדיבידואלית של חלקים. לכאורה, העסקה הוגנת - אל תתערבו במחשב ואנחנו נהיה אחראים לתקינותו. בפועל, מי שקצת מתמצא מבין שהמקרים בהם מתקלקל חלק מסוים במחשב, הם יחסית קטנים (לפחות בשנות השירות הראשונות, לפני שהמרכיב הופך ממילא מיושן ולא נדרש). יתרה מזאת, הסוד היותר גדול, הוא במקרים שבהם קונים רכיבים פחות אמינים (בזול...) והם מתקלקלים, ממילא אותה מדבקה שמונעת פתיחת המארז על ידך בבית, תספק אחריות רק על הרכבת המכשיר, ולא אם נשרף לך חו"ש הדיסק הקשיח, או נשרף לוח האם או המעבד. בכל אופן, מה שאני מנסה לטעון הוא שיש כאן מלכודת דבש קלאסית. כלקוחה תמימה (במובן החיובי), את מנסה למלא אחר תנאי האחריות, בלי לדעת שההפסד הנגרם לך באופן אלטרנטיבי של אי שדרוג המחשב, הוא עולה על היתרונות הפוטנציאליים של נאמנות לתנאי האחריות, שקיימת סבירות גדולה שבעת הצורך כלל לא יחסכו לך כסף או מאמץ. נקודה למחשבה