שאלת נחמה - פרשת כי תצא

iricky

New member
שאלת נחמה - פרשת כי תצא

פרשת כי תצא היא העשירה במצוות מכל פרשיות התורה, וכוללת שבעים ושתים מצוות. ביניהן אחדות מן המצוות היותר "מוזרות" שבתורה, מוזרות במובן זה שטעמן או עניינן מוטל בספק, בהן: מצוות שילוח הקן, מצוות מעקה, בן סורר ומורה, איסורי כלאיים ושעטנז ועל כולן מחיית זכר עמלק.
בהערותיו לפרשיות השבוע מתיחס ישעיהו ליבוביץ לשתים מן המצוות הללו, מצוות מעקה ובן סורר ומורה, והוא מנצל אותן כדרכו על מנת לעמוד על משמעותן הרחבה, החורגת הרבה מתחומיה של המצווה עצמה. במצוות מעקה תולה ליבוביץ את הבעיה המטאפיזית הגדולה שעד היום אין אנו יודעים פתרונה, והיא העימות הגדול בין החוקיות שאנו מגלים במציאות הטבעית, מציאות שגם האדם שיך לה, ובין יכולת הבחירה של האדם שלכאורה חורגת מחוקיות זו וסותרת אותה. במונחים פילוסופיים מוכרת בעיה זו כבעית הדטרמיניזם והרצון (החופשי). מצוות מעקה מציבה קושי גדול על האוחזים בגישה הדטרמיניסטית. אם הכל נקבע מראש ונגזר דינו של הנופל ליפול, מה טעם במעקה? מכאן בעל כורחנו עלינו לקבל את הגישה שלא הכל נגזר מראש, וייתכן שמי מדיירי הבית יפול, אך יש באפשרותנו למנוע זאת, ולכן מצווה עלינו לבנות מעקה על מנת למנוע את נפילתו. אבל אין גישה זו מתישבת כאמור עם הכרתנו שהטבע הוא דטרמיניסטי, ועדיין אנו תלויים ועומדים בין שתי האפשרויות האלה.
במצוות בן סורר ומורה רואה ליבוביץ דוגמה מובהקת להבדל שבין הוראתה ופסיקתה של התורה שבכתב ובין הוראתה ופסיקתה של התורה שבע"פ. מבחינת מה שאפשר אולי לקרוא הצדק האלוהי, המוצא את ביטויו בתורה האלוהית, ראוי בן סורר ומורה למיתה בסקילה. ואולם באה התורה שבע"פ, שהיא אנושית מעשי ידי אדם, ועוטפת את הדין בסייגים וסייגי סייגים המונעים למעשה את ביצועו.
את אותו רעיון ממש מוצאת נחמה ליבוביץ במצוות "לא יומתו אבות על בנים ובנים לא יומתו על אבות, איש בחטאו יומת". וכבר עמדו כל הפרשנים על התמיהה שבמצווה זו, שהיא עומדת ממש בסתירה למה שנאמר על דרכו של הקב"ה עצמו "פוקד עוון אבות על בנים". וכבר לימדנו ר' ישמעאל התנא הגדול (בן דורו של ר' עקיבא ובר הפלוגתא שלו): " "לא יומתו אבות על בנים" – למה נאמר? לפי שהוא אומר "פוקד עוון אבות על בנים", שומע אני – אף מחוייבי מיתת בית דין (אנושי) כן? תלמוד לומר. "לא יומתו אבות על בנים" ".
את הטעם הברור ביותר להבחנה זו בין משפט הנעשה בידי בשר ודם לבין משפט השופט כל הארץ נותן בעל ה"משנה כסף" (ר' יוסף אבן כספי): "לא יומתו אבות": הטעם על מיתת בית דין, כי פקודת עוון אבות על בנים אין ראוי שימסור זה המשפט (אלא) רק לאלוהים, תוכן רוחות ויודע משקל העוונות". ומוסיפה נחמה עצמה: "הנה אף שרואים אנו במציאות הסובבת אותנו יום יום, כיצד מעשיהם הרעים של ההורים והליכתם בדרך רעה, דרך של הוללות, וקלות דעת, דרך של פריצת גדרים וסייגים, כיצד כל אלה משתלמים ומתנקמים בבניהם אשר זו הייתה הדוגמה שעמדה לפניהם בימי ילדותם וכזו הייתה הסביבה שבתוכה גדלו, שממנה למדו, שאת אווירתה ספגו – ומה עונש גדול מזה לבנים על פשעי אבותם? – הנה (אנו למדים ממצווה זו ש)אין שופט בשר ודם יכול (=רשאי) לחקות בזה את מעשי הבורא ודרך הנהגתו את העולם, אלא עליו להשאר בגבולות המוגדרים והמצומצמים הניתנים לו בתורה, ועליו לדון כל איש על פי מעשיו בלבד ועל פי אשר יעידו העדים".

וחשוב להביא גם את דבריה של נחמה בעניין טעמי המצוות בכלל, שאותם היא תולה במצוות שילוח הקן, שבאשר לטעמה רבו דעות הפרשנים וההוגים. אומרת נחמה: "המחקר בטעמי המצוות אינו מביא את האדם מישראל לשמירתן; המקבל על עצמו עול תורה ומצוות, הרואה עצמו כמושבע ועומד מהר סיני לעבוד את ה' ולשמוע בקולו – מקיים מצוות, הן את אלה שטעמן ידוע והן את אלה שטעמן כמוס. יש מצוות שטעמן מובן מאוד לכל אדם ואין אדם שעומד בשמירתן, כגון מצוות לשון הרע או אונאת דברים, ויש מצווה שכל ישראל מקיימים אותה עד היום הזה ואין עובר עליה אלא מי שמוכן לצאת מכל וכל מכלל ישראל ולהיבדל ממחנהו, והיא מצוות מילה – ואין איתנו יודע טעמה.
ואף על פי כן, לא פסק המחקר בטעמי המצוות מישראל ובכל דור ודור הרהרו חכמים ופרשנים אחרי טעמן וניסו לעמוד על סודן. אכן רוח היא באדם."
ובסוף הפרק, לאחר שהביאה מדברי אותם חכמים ופרשנים בדבר טעמה של מצוות שילוח הקן, היא מסכמת: "רצינו להראות שאין טעמי המצוות אלא הרהורי לבם של הוגי דעות, גדולים וגדולי גדולים, אך אין בהם כל חיוב כלפינו. אנו אין לנו אלא המצווה אשר הנה ביטוי לרצונו של הבורא, ועשייתה מצדנו ביטוי לקיום רצונו, ובזה תפארתנו – "אשר קידשנו במצוותיו וציוונו" ".

את חידתנו הפעם נייחד למצוות שכחה:
כִּי תִקְצֹר קְצִירְךָ בְשָׂדֶךָ וְשָׁכַחְתָּ עֹמֶר בַּשָּׂדֶה לֹא תָשׁוּב לְקַחְתּוֹ לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה יִהְיֶה לְמַעַן יְבָרֶכְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ.
זרה ומוזרה היא מצווה זו ויחידה בכל התורה כולה, שאין היא תלויה ברצונו ובדעתו של האדם. להיפך. דווקא אם ירצה לעשותה בכל ליבו, לא יוכל לעשותה. ואעפ"כ, המקיימה זוכה לברכת השם. ואומרת על כך התוספתא: "והלוא דברים קל וחומר: מה אדם שלא נתכוין לזכות וזכה – מעלין עליו כאילו זכה, המתכוין לזכות וזכה – על אחת כמה וכמה!"

שאלה 1 – מדוע נוקטת התוספתא לשון "מעלין עליו כאילו זכה", והלוא המקיים מצוה זו זוכה ממש בברכת השם, ולא רק כאילו?
שאלה 2 – מפרש ראב"ע: "למען יברכך": כי נתת משלך במחשבה, וה' יתן לך משלו באמת.
ומקשים על דבריו: כיצד יאמר שנתת "שלך במחשבה" – והרי שכחה באה בלא מחשבה ובלא כוונה.
ענה למקשים.
שאלה 3 – אומר הרמב"ם בהלכות עניים: "כל מתנות עניים אלו (לקט, שכחה, פאה, עוללות, פרט) אין בהן טובת הנייה לבעלים, אלא העניים באין ונוטלין אותן על כורחן של בעלים, ואפילו עני שבישראל מוציאין אותן מידו".
ומקשים: מה טעם אומר הרמב"ם שאין במתנות עניים טובת הנייה (=טובת הנאה) לבעלים, והרי זה מובן מאליו שהן נועדו לטובתם ולהנאתם של העניים, ולא של הבעלים.
ענה למקשים.
 
למה להניח

שהעולם מתנהג באופן דטרמיניסטי, דהיינו מה שהיה מוכרח להיות? אולי העולם הוא הרבה יותר רנדומאלי ופחות נוקשה?
ואז אין "הבעיה המטאפיזית הגדולה"?
 
לגבי השאלה הראשונה

בביטוי "זכה" יש מימד ערכי. זכה - זכות.
כלומר למרות שהוא לא התכוון לקיים את המצוה הזאת (כיוון שהיא תוצאה של שכחה ולא של כוונה) ובכל זאת מעלין עליו כאילו זכה (לקיים את המצווה) המתכוין לזכות (לקיים מצווה) וזכה – על אחת כמה וכמה!"
 

iricky

New member
AND THE WINNER IS AGAIN DR. DOLITTLE

אבל יש עוד שתי שאלות.קדימה
 

iricky

New member
זה מסוג השאלות הגדולות

שאנו יודעים שלא ייתכן להן פתרון.
 
זהו שאינני רואה שום שאלה גדולה

עם כל הכבוד לאסכולה הדטרמיניסטית.
לגבי האדם המאמין בה' יש את הפסוק שאתה הבאת ועוד פסוקים רבים שמלמדים שהעולם איננו מוכתב מראש, כאילו היה זה סרט מצולם. עד כדי כך שאתה שואל: "אם הכל נקבע מראש ונגזר דינו של הנופל ליפול, מה טעם במעקה?"
אגב הרמב"ם יצא מזה באופן אלגנטי כשאמר הכל זה יראת שמים, כך שהכל בידי האדם.
ולגבי האדם שאינו מאמין, למה שיאמין דווקא בזה, שהדברים מוכתבים מראש. מי הכותב ומה המכתב?
 

iricky

New member
השאלה היא

מנין צומח הניגוד בין תפיסתנו את המציאות הטבעית, שגם האדם נכלל בה, שהיא תפיסה דטרמיניסטית, היינו שמצב כל הדברים בעולם ברגע מסוים נקבע באופן חד ערכי ע"י מצבם ברגע שלפניו, ובין תפיסתנו את טבע האדם עצמו שהוא יכול לפעול בכל רגע ורגע ביותר מדרך אחת, משמע שפעולתו אינה מוכתבת ע"י מצב העולם ברגע שלפניו.

כנגד הפסוק שהבאתי ופסוקים אחרים ישנו גם הפסוק הידוע "אין אדם נוקף אצבע מלמטה אלא אם כן מכריזים עליו מלמעלה". התורה איננה מכריעה בין שתי הגישות בשום מקום אלא היא מחייבת את האדם לפעול בדרך מסוימת (כגון לעשות מעקה), אבל אין בחיוב זה כדי לנקוט עמדה לגבי השאלה המטאפיזית שאנו דנים בה.

אין שום אלגנטיות בדברי הרמב"ם אלא הוא קובע פוסטולטים ולא פותר שום בעיות.

לגבי האדם שאין בליבו אמונה דתית, הוא מתבונן בטבע ורואה שהוא פועל לפי חוקיות מסוימת, היינו שממצב דברים נתון מתחייב (במובן של הכרח) מצב דברים אחר לפי חוקיות שאותה אנו מגלים במדע. לדוגמה, אם מחממים מים לטמפ' של 100 מעלות צלסיוס הם בהכרח רותחים. את החוקיות הזאת אין המדע מיחס לכותב מסוים ולמכתב מסוים, בין אנושי ובין אלוהי, אלא ל"מנהגו של עולם". המנהג הזה נקבע, לפי הדעה הרווחת, במה שמכונה "המפץ הגדול" שהתרחש לפי ההערכות לפני כ-14 מיליארד שנה. אבל גם בכל אלה אין כדי להכריע באותה בעיה מטאפיזית.
 
לא דברתי

על מים שהגיעו לרתיחה ולא על אדם שצובטים אותו או מדגדגים אותו, ואפילו לא על אדם שלקח חומר מסוים.. שם התוצאה די ברורה.
אני מדבר על רצון האדם. זה שבא לך מרצונך החופשי לעשות משהו, ולפעמים בא לך לעשות את ההפך.
לכן אני לא מבין את השאלה שלך: "אם הכל נקבע מראש ונגזר דינו של הנופל ליפול, מה טעם במעקה?"
 

iricky

New member
מנין לך שיש לאדם רצון חופשי?

בכל הקוסמוס כולו איננו מוצאים רצון אלא רק במיני בעלי חיים המהווים פחות מגרגר אבק בבריאה. ולאמיתו של דבר, אין אדם מודע כלל לרצונם של אחרים, אלא רק לרצונו שלו.

אם אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזים עליו מלמעלה, מה טעם במעקה? אם הכריזו עליו ליפול, לא יעזור שום מעקה. ואם לא הכריזו - אין צורך במעקה.
 
עכ"פ זה לא כפוי עליך

אתה יכול להתלבט. היום אתה יכול להחליט כך, מחר תוכל להחליט ההפך. וגם אם החלטת יכול להופיע מישהו ולהעלות בפניך טיעון חדש ולשנות את דעתך מה זה אם לא רצון חופשי?

לגבי אימרת חז"ל "אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזים עליו מלמעלה" היא הרי לא יכולה לסתור את הפסוק שאומר: "ועשית מעקה לגגך ולא תשים דמים בביתך כי יפל הנפל ממנו" או הפסוק "ראה נתתי לפניך היום, את-החיים ואת-הטוב, ואת-המוות, ואת-הרע. [...] ובחרת, בחיים" ועוד פסוקים כהנה וכהנה.
וכי אדם שמתחשק לו סיגריה בעיצומו של יום שבת קודש גם כן מכריזים עליו: "קום פלוני ותצית את הסיגריה, לתפארת מדינת ישראל?...
אלא מאי, מסבירים את זה על דרך משל שמלמעלה נותנים לו חיות וכוח לפעול. אלולי אותה חיות לא היה יכול לנקוף אצבעו.

תראה אם נגזר על המסכן (מזכיר לי את המסכן של אריק איינשטיין ששם את ראשו מתחת לגרזן...) לפול מהגג שיחפש לו גג אחר..
מעניין מה אומר ליבוביץ על הדיון הזה.
 

יחיאב

New member
קודם כל חן חן על הפינה הזו

לצערי לא יצא לי לקרוא את השאלות לפני השבת.
תשובות אפשריות:
1. "מעלין עליו כאילו זכה" - כאילו זכה להתכוון לקיום אותה מצווה.
2. "כי נתת משלך במחשבה, וה' יתן לך משלו באמת" - דיוק: נתת משלך במחשבה שלילית (אני לא אחזור לקחת את העומר - שיישאר לעניים), וה' יתן לך משלו באמת = במחשבה חיובית.
3. במצוות אחרות של מתנות לעניים, יש לנותן המתנה יכולת שליטה על זהות מקבל המתנה, וכך, בעקיפין יכולה להיווצר לו טובת הנאה. פה זה שונה, אין לו יכולת בחירה ושליטה. מי שבא - נוטל בדין.
 

iricky

New member
1. זה קרוב לדבריו של הדוקטור

הרעיון הבסיסי הוא שהזכיה אינה מתיחסת לברכת השם אלא לקיום המצווה. זה מה שנקרא "לשמה".
2. חלש. גם מחשבה חיובית היא מחשבה.
3. תשובה מדויקת ומלאה. הללויה!
 

יחיאב

New member
לגבי 2

אולי לא התנסחתי טוב. אפשר לומר, אתה נתת בדיעבד, ואלוהים יתן לך מלכתחילה.
או, אתה נתת בלי כוונה, ואלוהים יתן לך בכוונה.
 

iricky

New member
אין כאן נתינה אלוהית מלכתחילה

כתוב "למען יברכך" בלשון עתיד. הברכה תבוא רק אחרי קיום המצווה.

או - נו כאן השאלה על הראב"ע שאומר לכאורה ההיפך - נתת משלך במחשבה (תחילה), כלומר בכוונה.

הבעיה בפתרון שאתה מציע היא לא בניסוח שלך אלא בקריאת דברי הראב"ע. צא מהקופסה.
 

יחיאב

New member
אני רק שאלה

לֹא-תִרְאֶה אֶת-שׁוֹר אָחִיךָ אוֹ אֶת-שֵׂיוֹ, נִדָּחִים, וְהִתְעַלַּמְתָּ, מֵהֶם: הָשֵׁב תְּשִׁיבֵם, לְאָחִיךָ.
וְאִם-לֹא קָרוֹב אָחִיךָ אֵלֶיךָ, וְלֹא יְדַעְתּוֹ--וַאֲסַפְתּוֹ, אֶל-תּוֹךְ בֵּיתֶךָ, וְהָיָה עִמְּךָ עַד דְּרֹשׁ אָחִיךָ אֹתוֹ, וַהֲשֵׁבֹתוֹ לוֹ.
וְכֵן תַּעֲשֶׂה לַחֲמֹרוֹ, וְכֵן תַּעֲשֶׂה לְשִׂמְלָתוֹ, וְכֵן תַּעֲשֶׂה לְכָל-אֲבֵדַת אָחִיךָ אֲשֶׁר-תֹּאבַד מִמֶּנּוּ, וּמְצָאתָהּ: לֹא תוּכַל, לְהִתְעַלֵּם.
לֹא-תִרְאֶה אֶת-חֲמוֹר אָחִיךָ אוֹ שׁוֹרוֹ, נֹפְלִים בַּדֶּרֶךְ, וְהִתְעַלַּמְתָּ, מֵהֶם: הָקֵם תָּקִים, עִמּוֹ.

לֹא-יִהְיֶה כְלִי-גֶבֶר עַל-אִשָּׁה, וְלֹא-יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה: כִּי תוֹעֲבַת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, כָּל-עֹשֵׂה אֵלֶּה.

כִּי יִקָּרֵא קַן-צִפּוֹר לְפָנֶיךָ בַּדֶּרֶךְ בְּכָל-עֵץ אוֹ עַל-הָאָרֶץ, אֶפְרֹחִים אוֹ בֵיצִים, וְהָאֵם רֹבֶצֶת עַל-הָאֶפְרֹחִים, אוֹ עַל-הַבֵּיצִים--לֹא-תִקַּח הָאֵם, עַל-הַבָּנִים. שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת-הָאֵם, וְאֶת-הַבָּנִים תִּקַּח-לָךְ, לְמַעַן יִיטַב לָךְ, וְהַאֲרַכְתָּ יָמִים.

הפסוקים הנ"ל פותחים את פרק כ"ב.
מה עושה איסור היוניסקס בביגוד בין מצוות עזרה לזולת לבין מצוות צער בעלי חיים (שילוח הקן)?
זה מאוד מוזר, אין שום קשר.
למישהו יש רעיון?
 

ברנדו11

New member
הנורמה

בשני המצוות המצב אינו נורמטיוי,השור בד״כ נימצא אצל בעליו ואינו נידח. וכן במיצוות שילוח קן ציפור,מיצווה זאת יכולה להעשות רק בדרך מקרה,ולא בנורמה כשהיא מקננת במקום המוכר לך כמקום קינון.
ובין שני מיצוות אלו מופיע הלאוו של ״לא ילבש״ שהוא לא בנורמה.
 

יחיאב

New member
אבל זה לא מתיישב עם:

לֹא-תִרְאֶה אֶת-חֲמוֹר אָחִיךָ אוֹ שׁוֹרוֹ, נֹפְלִים בַּדֶּרֶךְ, וְהִתְעַלַּמְתָּ, מֵהֶם: הָקֵם תָּקִים, עִמּוֹ.
כאן אין עניין של נורמטיבי, אף אם נקבל את האבחנה ביחס לשילוח הקן ולהשבת הרכוש לבעליו.
 

ברנדו11

New member
והתעלמת-שלא בנורמה

לכאורה הפס׳ לא תראה את חמור אחיך או שורו,נופלים בדרך והתעלמת וכו׳ מיותר ואפשר ללמוד דין זה מהפס׳ לא תראה את שור אחיך או את שיו נידחים ...השב תשיבם וכו׳ בקל-וחומר שהרי ״בנופלים בדרך״ יש גם אלמנט של צער בעלי חיים האסור מן התורה?התשובה היא במילה ״והתעלמת״ שכשהמצב לא בנורמה כמו חמור בבית קברות,וכהן רואהו,או זקן שאין דרכו בכך ועוד..אע״פ שיש פה גם עניין של צער בעלי חיים, מכיוון שאלו מצבים שלא בנורמה, אז ״והתעלמת״ שהוא עיקר הלימוד בפס׳ זה הלכאורה מיותר.
אין ספק ששאלתך יותר טובה מתשובתי הדחוקה.
 

ברנדו11

New member
נורמה

בשני המצוות המצב אינו נורמטיוי,השור בד״כ נימצא אצל בעליו ואינו נידח. וכן במיצוות שילוח קן ציפור,מיצווה זאת יכולה להעשות רק בדרך מקרה,ולא בנורמה כשהיא מקננת במקום המוכר לך כמקום קינון.
ובין שני מיצוות אלו מופיע הלאוו של ״לא ילבש״ שהוא לא בנורמה.
 
למעלה