שאלת נחמה - פרשת ראה

ברנדו11

New member
לצידו של משה

בדקדוקי עניות,כוונתי באפשריות הרבות להסביר את המילה ״או״ למשל בהבט של התודעה הסוביקטיוית הוודאית של שישים ריבוא מישראל בשני נושאים גדולים אלו,ועוד...
נ. ב.
לפי חז״ל כל נשמות ישראל גם אלו שעתידין להיוולד היו במעמד הר סיני ומאמר הזה רומז ונושק למשמעות ההסטוריוסופית.
 

iricky

New member
פרשנות זרה ומוזרה

הן לניב "דקדוקי עניות" והן למילה או. בדרך הזו אפשר להאמין גם לגויים שאומרים שהתהלים הוא ספר נוצרי.

אותו מאמר של חז"ל משמעותו היא מנוגדת לזו שאתה טוען לה. הוא בא להטיל עלינו חובות ואינו מעניק לנו שום זכויות ושום גדולה, כדברי משה "יהוה אלוהינו כרת עימנו ברית בחורב. לא את אבותינו כרת יהוה את הברית הזאת: כי איתנו, אנחנו אלה פה היום כולנו חיים", וזה אמור לגבי כל נשמות ישראל, אלו שעמדו רגליהן על הר סיני ואלו שלא עמדו רגליהן על הר סיני, אלו שנולדו ואלו שעתידין להוולד.
 

u r i el

New member
כל מילה בסלע


מבחינתה של נקודת ראות דתית, כמובן.

אתה כותב לעיל :
" הנסיונות הפילוסופיים להסביר את המעמד רק מלמטה למעלה ז״א בהשגה השכלית,היא סוג של ע״א מעודנת,השמה את שיכלו של האדם כסמכות מוחלטת.".
אני מניח שראשי התיבות ע"א משמעם עבודת אלילים.

בדבריך אלה אתה חוזר ואומר את מה שאני משמיע כאן כבר שנים, היינו הסגדת השכל ע"פ האמונה הדתית = שתי פלנטות שלא יתכן שיתקיימו סביב אותה השמש.
 

ברנדו11

New member
אכן יתכן

המחלוקת ביננו היא באפשרות ההרמוניה,בעניין זה אני ממליץ מאד על ״שירת החיים״ של יוסף בן שלמה ז״ל על הרב קוק
ספר ניפלא בהוצאת המשודרת.
 

iricky

New member
אין לי מושג על איזו הרמוניה אתה מדבר

אותו הספר מצוי בידי. קראתי שני עמודים ממנו והנחתיו. הן בן שלמה והן הרב קוק אינם משורש נשמתי, וכל שאינו משורש נשמתי אני איני קולטו (דברי עגנון על קפקא, שרבים סברו, כמסתבר בטעות, שעגנון קלט ממנו).
 

ברנדו11

New member
עצוב

דבריך מעציבים אותי באמת, ואין לי אלא להתנחם על זה שקראת שני עמודים בלבד.
 

iricky

New member
אתה עצב ואני שמח

יהי חלקי עם הליבוביציאנים ולא עם הקוקיאנים.
 

ברנדו11

New member
״שמחה שאין עמה מעט עצב אינה שמחה״חז״ל

אמירה זאת המשקפת את מורכבות החיים והדיאלקטיקה שבהם,החיים הם לא שחור או לבן או כפי שאמר פסקל בספרו ״הגיגים״ האדם במהותו הוא לא יכול להיות בקצוות ״שאון רב מחרישו וקול ענות חרישית אינו שומעה״.מורכבות זאת היא המאפשרת להאמין בהתגלות האלוהית מלמעלה למטה,ובמקביל לדעת ולקבל את האמונה לשמה,ולהכיר שה׳ מלך בטרם כל יציר ניברא,ואין כאן סתירה.
חלקי עם הרב קוק וגם חלקי עם ליבוביץ, ואלו ואלו דברי אלוהים חיים.וסדנא דארעא חד היא.
 

u r i el

New member
אם כך הוא -

הרי שהמחלוקת בינינו היא איננה באפשרות הרמוניה אלא בצורך בהרמוניה.

כשאני קורא תנ"ך, משנה ותלמוד ומדרשי חז"ל אני מתרשם שמדובר בעולם שמתקיים בהרמוניה פנימית יציבה שאיננה נזקקת לקביים. עולם זה, על מושגיו, תובנותיו, לשונו ועיקריו הוא עולם א-פילוסופי ובמקרים רבים אנטי פילוסופי.
את הקביים צריכים חלושי האמונה הדתית.

אני חוזר ומדגיש : אין בדברי אלה שום נימה ערכית. אינני קובע מה טוב ומה נכון. אני קובע עובדה.
 

iricky

New member
זה שאתה מתרשם שעולם התנ"ך והמשנה והתלמוד

ומדרשי חז"ל הוא עולם בעל הרמוניה פנימית יציבה זה אמנם עובדה, אבל זה שההתרשמות הזאת מוטעית זה גם עובדה. אין בדברי אלה שום נימה ערכית. אני קובע עובדה.
 

iricky

New member
ואתחנן

ט רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן-תִּשְׁכַּח אֶת-הַדְּבָרִים אֲשֶׁר-רָאוּ עֵינֶיךָ וּפֶן-יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ. י יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב בֶּאֱמֹר יְהוָה אֵלַי הַקְהֶל-לִי אֶת-הָעָם וְאַשְׁמִעֵם אֶת-דְּבָרָי אֲשֶׁר יִלְמְדוּן לְיִרְאָה אֹתִי כָּל-הַיָּמִים אֲשֶׁר הֵם חַיִּים עַל-הָאֲדָמָה וְאֶת-בְּנֵיהֶם יְלַמֵּדוּן. יא וַתִּקְרְבוּן וַתַּעַמְדוּן תַּחַת הָהָר וְהָהָר בֹּעֵר בָּאֵשׁ עַד-לֵב הַשָּׁמַיִם חֹשֶׁךְ עָנָן וַעֲרָפֶל. יב וַיְדַבֵּר יְהוָה אֲלֵיכֶם מִתּוֹךְ הָאֵשׁ קוֹל דְּבָרִים אַתֶּם שֹׁמְעִים וּתְמוּנָה אֵינְכֶם רֹאִים זוּלָתִי קוֹל. יג וַיַּגֵּד לָכֶם אֶת-בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר צִוָּה אֶתְכֶם לַעֲשׂוֹת עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים וַיִּכְתְּבֵם עַל-שְׁנֵי לֻחוֹת אֲבָנִים.

לב כִּי שְׁאַל-נָא לְיָמִים רִאשֹׁנִים אֲשֶׁר-הָיוּ לְפָנֶיךָ לְמִן-הַיּוֹם אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים אָדָם עַל-הָאָרֶץ וּלְמִקְצֵה הַשָּׁמַיִם וְעַד-קְצֵה הַשָּׁמָיִם הֲנִהְיָה כַּדָּבָר הַגָּדוֹל הַזֶּה אוֹ הֲנִשְׁמַע כָּמֹהוּ. לג הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלֹהִים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ-הָאֵשׁ כַּאֲשֶׁר-שָׁמַעְתָּ אַתָּה וַיֶּחִי. לד אוֹ הֲנִסָּה אֱלֹהִים לָבוֹא לָקַחַת לוֹ גוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי בְּמַסֹּת בְּאֹתֹת וּבְמוֹפְתִים וּבְמִלְחָמָה וּבְיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְמוֹרָאִים גְּדֹלִים כְּכֹל אֲשֶׁר-עָשָׂה לָכֶם יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם בְּמִצְרַיִם לְעֵינֶיךָ. לה אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ. לו מִן-הַשָּׁמַיִם הִשְׁמִיעֲךָ אֶת-קֹלוֹ לְיַסְּרֶךָּ וְעַל-הָאָרֶץ הֶרְאֲךָ אֶת-אִשּׁוֹ הַגְּדוֹלָה וּדְבָרָיו שָׁמַעְתָּ מִתּוֹךְ הָאֵשׁ.
 
אתה כנראה מתכוון

למתן תורה.
לפני מתן תורה המבחן היה העתידנות.
אחרי מתן תורה, נביא שיסתור את האמונה הוא נביא שקר.
 

iricky

New member
and the winner is

douse point
שני תיקונים קלים. לפני מתן תורה המבחן הוא האות והמופת. אחרי מתן תורה הרי נביא הסותר דברי תורה הוא ודאי נביא שקר.
 

יחיאב

New member
ולכן אם אלוהים

ירצה אי פעם להחליף את התורה, הוא יהיה חייב להחליף את האנושות, כי הוא הגביל את היכולת שלו להעביר מסרים לבני האנוש.
 

iricky

New member
התכוונת בודאי לומר

להחליף את התורה שניתנה לבני האדם. אבל אם הוא יחליף את האנושות זו כבר לא תהיה תורה לבני אדם, לא כן? מכל מקום, מאותו היום שבו שבת אלהים מכל מלאכתו אשר עשה ואשר ברא לעשות, הוא הגביל את יכולתו להתערב בכל מה שנעשה בארץ, ובכלל זה גם יכולתו להעביר מסרים ליושבי הארץ. השם ישמור - נותרנו לבד. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמו של הקב"ה, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך.
 

iricky

New member
הסמכת דברי התורה

לדברי ליבוביץ על העקדה היא יפה מאוד.
 
למעלה