לפי מיטב ידיעתי
גם ש' בן ציון היה עם ביאליק בנסיעה לאחר הפרעות. מוזר שהוא לא מוזכר פה. ש' בן ציון היה סופר ומוציא לאור - מהראשונים בתל אביב. הוא המציא את "בית הספר המתוקן" - שלומדים בו מקצועות חול ולא רק קודש, והוציא את עיתון "העומר". הוא היה אביו של נחום גוטמן, שסיפר בדיוק על הנסיעה של אביו ושל ביאליק לאודיסה, בספרו "בין חולות וכחול שמיים". אני מצטטת מעבודת סמינריון שכתבתי על כך, והציטוט הפנימי הוא מספרו של גוטמן: 'למרות החדשנות והעשייה הרבה שראה גוטמן סביבו, הוא חש פעמים רבות באווירת נכאים, בכובד ראש קודרני, שלימים ידע לכנותו "גלותי". מקרה שהשפיע עליו עמוקות היה עוד לפני עלייתם ארצה, בימי הפרעות בקישינוב, כשיום אחד נעלמו ביאליק ואביו לפתע, ובאחד הלילות, באמצע הלילה, נשמעו דפיקות בדלת: "אבא! הוא חזר עייף, כמו הזדקן בכמה שנים; חזר מקישינוב, לשם נסע עם ביאליק מיד לאחר הפרעות. וזמן רב שמעתי את קולו […] מחדר השינה, כשהוא מדבר […] על קורותיו. ולפתע נדם, וראיתי אותו יוצא למסדרון, פותח את המזוודה […] מוציא מתוכה לבנה שבורה […] ועל הלבנה כתמים שחורים של דם. שנים רבות הייתה הלבנה השבורה מונחת בארון הספרים של אבא, גם בארץ-ישראל ." אביו של גוטמן סיפר למשפחתו כי בלילה, כשישנו הוא וביאליק בקישינוב, קם ביאליק באמצע הלילה, והתנפל עליו בשאגות, בא לחנוק אותו. בן ציון עצר את ההתקפה, וקרא: "חיים נחמן! חיים נחמן!", עד שלפתע כהו עיניו של ביאליק, והוא חזר לישון, נכלם. לאחר זמן קצר הופיע "בעיר ההריגה" של ביאליק. אירוע טראומטי זה נצרב בזיכרונו של הילד נחום. ניתן רק לשער עד כמה השפיעה עליו הלבנה ספוגת הדם, שאותה ראה יום יום מונחת על הארון, אך ברור מדוע מכאן והלאה ינסה גוטמן להתרחק מסיפורי הגלות הקודרים. במקום לעסוק ביהודי הנרדף, פליט הפרעות, הוא יעסוק בחיפוש ארוך-שנים אחר דמותו של היהודי החדש: היהודי הזקוף והחזק, החי בארץ ישראל.' סוף ציטוט. ואגב - נעים מאוד, אני חדשה פה...