שאקירה תופיע בישראל ביולי הקרוב

הצבת מיקרופונים על במה

כמי שעוסק בהקלטת קונצרטים ורסיטלים בתחום המוזיקה הקלאסית, אוכל לומר, כי הצבת המיקרופונים היא תורה שלימה ויש לה משמעות עצומה בהשגת התוצאה הרצויה.
מיקום הצבת המיקרופונים, כמות המיקרופונים וכיוונם תלויים בסוג המיקרופונים, הבנת אופן פעולתם (דבר, שלצערי, מעטים אנשי הסאונד היודעים ומבינים זאת) ובחוויה אותה רוצה מהנדס הסאונד להעביר למאזין.
תקצר היריעה מלהסביר נושא זה בהרחבה, רק אוכל לומר כי שימוש מושכל בכל נושא מיקום המיקרופונים, יכול להעביר לא רק מיקום "ימין - שמאל" בתמונת הסטריאו, אלא גם "קדימה - אחורה" של כל פרט ע"ג הבמה.
מי שעוסק בהקלטות מיקצועיות, יכול לתת למאזין את החוויה כאילו הוא יושב באולם הקונצרטים בזמן אמת.
אריאל אריאלי
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
כמי שמאזין וצופה בערוצי המוסיקה הקלאסית, אני מנסה לבחון
(מבלי שאבין כמובן, כי איני איש מקצוע בתחום), את מיקומי המיקרופונים ואת סוגיהם.
וכן. אני בהחלט מאמין, שזהו תחום שיש בו ידע רב, ולא כל העוסקים בתחום יודעים בדיוק מה הם אמורים לעשות... וזה עוד לפני שתבחן את האקוסטיקה הנקודתית על פני הבמה עצמה...
 
לבחון

שלום
1. נתון רמקול עם נצילות של 86dB/w/m SPL. כמה עוצמת סאונד (SPL) נמדוד
במרחק של 1m מזוג רמקולים המוזנים ע"י מגבר בעצמה של 100W RMS במלוא העצמה?
2. אם נתון שרמקול מדפי שמוצב בקירבת קיר, מחזיר ב-100Hz עוד 3dB, לעומת צליל ב-1KHz, בכמה הוא ישמיע את הצליל של 100Hz חזק יותר מ-1KHz בפינה על הרצפה?
3. פי כמה ישמע רמקול עם נצילות של 99dB/w/mSPL מרמקול אחר עם נצילות של 86dB/w/m SPL?

בהצלחה
 
פתרון

שלום
1. התשובה 109dB SPL.
דרך החישוב: מגבר של 100W יחסית לנתון הנצילות ב-1W, זה-20dB u ו-2 ערוצים (כפול 2) זה עוד 3dB. סה"כ 23dB.
אז 86dB + 23dB =109dB

2. התשובה 9dB.
דרך החישוב: רמקול מדפי מיועד לעמוד על סטנד. הרצפה עבורו גם מגיבה בתוספת 3dB. שלושה משטחים, כ"א מגביר ב-3dB.
3X3=9dB

3. תשובה: פי 20.
דרך החישוב: בין 99dB ל-86dB מפרידים 13dB, שהם פי 20.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
תודה על הפתרון. אני כשלעצמי הודיתי כבר בעבר, שאיני איש של
חישובים. אותי מעניינת יותר התוצאה הנשמעת ודי לי בכך
.
ידע זה כוח ולך יש ידע. אין ספק שאני מעריך אותך על כך
.
ועכשיו אשאל אותך שאלה ברשותך
.
שמעתי שיש סאבוופר שיש בו 3 רמקולים שמכוונים לכיוונים שונים. איני זוכר אפילו, האם מדובר בשמאלה, ימינה וקדימה, או לאחד הכיוונים, קדימה ולרצפה. בכל מקרה, אמרו לי שזה אחד המענים הטובים ביותר, שמספק באס ערב ולא בומי.

אז תסלח לי, על שלא לקחתי פרטים נוספים, לא של שם יצרן, לא של דגם וגם לא יצא לי לשמוע את המוצר. אבל הרעיון זכור לי, ונראה לי שזה יכול לספק פתרון הולם לידידך, שכל כך מתלבט ואוכל לעצמו ת'לב ואת הכיס בנושא מציאת פתרונות נכונים עבור הסלון שלו. את הפתרון הוא יוכל לקבל כמובן מחנות מתמחה בתחום, וכפי שאתה כבר הצעת, נראה שזה יהווה את הפתרון הטוב ביותר עבורו.
 
סאב

שלום
תודה

בתחום התדרים שהסאב מטפל (בד"כ מתחת ל-150Hz) הצליל אינו כיווני, במשמעות של זיהוי מניין הוא מגיע, והוא מתפשט סביב ב-360 מע'. לכן מספר האלמנטים, הוא רק מימוש של עצמת הבאס.
יש סאבים עם אלמנט אקטיבי אחד, בגדלים שונים, ועם משרעת תנועה שונה.
יש כאילו שמומשו עם 2 אלמנטים, שניהם מוגברים, או אחד מוגבר והשני פאסיבי.
על 3 לא שמעתי או ראיתי.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
או קיי. ברור שאין קטע של כיווניות והמרחק בין האוזניים הוא
קטן מאורך הגל, ככה שאתה יכול למקם את הסאב היכן שבא לך וזה לא 'ישנה' דבר.
אבל אתה בעצמך אמרת, שקירבה לקיר או החזרה מהרצפה מגבירים. אז אם כך, נראה שיש משמעות ל-3 רמקולים ביחידה. אחד מקרין לקיר הקרוב אליו, האחר (אולי) לרצפה והשלישי מול המאזין.
וכן. יש בהחלט חיה כזו, ואם תבקש, אשתדל להשיג לך את שם היצרן ודגם האינסטרומנט.
 
לא התייחסת לתשובתי, וחבל

שלום
עונת הפיזור של רמקול בתדר נמוך הוא היקפי ב-360 מע'. בלי קשר לכמה אלמנטים יש בתוכו ולאיזה כיוון הם פונים. יש ברמקולים וגם בסאב, טופולוגיה של אלמנט שפונה קדימה, אלמנט שפונה אחורה (וגם קדימה) ויש כאילו שפונים לצד.
אין זה משנה במאומה את העובדה שהצליל בתחום הזה מתפזר סביב כמעט בעצמה אחידה.
אמשיך את הדיון עמך, רק אם תביא קישור, של יצרן ודגם.



 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
במהלך הזמן אשתדל להביא את שביקשת.
סלח לי על הבורות, אבל אני בכל זאת מרשה לעצמי להסתמך על דברים שכתבת בעבר, ומשמעותם שעוד אלמנט כן מגביר את העצמה וקירבה לקיר אף היא מגבירה, כמו גם הרצפה. האם זה לא מסייע?
 
תלוי

שלום
יש דרכים רבות להגביר את עוצמת סאונד (SPL) שרמקול מפיק.
חלקם טבעיים (שופר, פינה וכו') או אלקטרוני (עוד הגברה ב-W) ויש שמוסיפים אלמנטים.
סה"כ יש רמה "נכונה" של באס. כמו שפחות לא רצוי, גם יותר לא רצוי.
לרעיה, רוב הרמקולים נשמעים פחות טוב כאשר מכניסים אותם לפינות או מקרבים אותם לקיר. וזה מפני שעצמת הבאס גוברת, אך מצד שני היא מוציאה את היענות הרמקול מאיזון. והצליל של רמקול שנועד "לא להיות בפינה", בפינה - לא נעים.
ברוב המקרים של ריבוי אלמנטים, יש בעיות נוספות, כמו עיוותים ומחיר.
לטובת הדגם שאתה מדבר עליו, אם יש בו 3 אלמנטים, הרי שמחירו פי 3 מאחד שיש בו אלמנט 1.

כל יצרן פותר את הסוגיה כראות עיניו. רובם די הולכים בתלם. מי שלא הולך בתלם, יש לו בד"כ הסבר ונימוק מעמיק למה הוא שונה ובמה זה מטיב עם המוצר שלו. למשל Sunfire בסדרת ה-HRS. יש לו 3 דגמים של סאב: עם 8", 10", 12".
רובם קטני מידות (קוביה צנועת מימדים) אך יש בהם מגברים עומתיים: 4 ספרות!
משרעת הממברנה גדולה מאוד. זו דרך טובה לפתרון למי שאין מקום לסאב גדול...

אני מחפש קודם לראות את המוצר ולקרוא את ההסבר של היצרן. עד שלא יהיה קישור, מבחינתי זהו ניחוש ודיון עקר.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
שום דבר לא עקר כאן. מה שכתבת זה חשוב וטוב שנכתב.
אני בהחלט מסכים אתך, שיותר מדי, גרוע בהרבה מ"פחות מדי", כי בשלב מסוים, חפצים מתחילים לרעוד בחדר וזה נשמע כמו אסון ולא כמו מוסיקה. גם עודף של באס לא יישמע נכון ו'טבעי' ובוא נסגור כאן.
הבטחתי, ואני מקווה שאקבל בעצמי תשובה. כשאדע מה שם היצרן והדגם, ארשום כאן, ואיני מנסה להתחמק מזה. ברור שאיני מצפה ממך שתגיב לדבר שאינך מכיר, ולכן, הדיון לגבי ה-3 אכן לא התפתח ואין לי כל תהיה לגבי זה.
 
אלך עמך עוד צעד

שלום
אני מאמין שפיתוח מוצר, בחברה שמכבדת את עצמה, מתחיל באפיון שלו:
מה רוצים מהמוצר: יכולות תדר, עצמה (SPL), מחיר, עיצוב ומיתוג.
ע"מ להגיע למטרה, היצרן מציג פתרונות (הנדסה) שיביאו את המוצר לעמוד באותם פרמטרים.
אין בהם, עודף או חוסר באס! כל מה שנאמר בנידון, נועד רק להסביר שכל המוסיף, יהיה מיותר.
אין בהם יתרון בריבוי אלמנטים, בשל מרכיב המחיר. סאב הוא מוצר בשוק שיש בו תחרות גדולה.
ועד כמה שאני מבין את החלק האקוסטי, אין ל-3 אלמנטים יתרון במשהו שמתפשט ב-360 מע' ממילא.
לכן, המשך הדיון יהיה יותר מעשי עם קישור, מאשר עם ניחוש.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
או קיי. אתה בהחלט צודק. ואגב, אודה ששגיתי ואתקן.
1. לבנאדם היה רמקול שהכיל באמת 3 אלמנטים והוא נשרף לו. נכון לרגע זה, עדיין לא קיבלתי את המפרט במה היה מדובר. אבל... לאחר ה"אסון", הוא רכש את זה, והטענה היא שמדובר כרגע באחד המוצלחים ביותר שקיימים בשוק.

2. קבל קישור לחדש. אנסה עם הזמן לקבל גם מידע נוסף על הקודם.
https://www.soundandvision.com/content/jl-audio-e110-subwoofer
 
כן

שלום
מדובר בדגם עם אלמנט אקטיבי אחד ועוד 2 פאסיביים.
בחדש אני רואה רק ממברנה אחת. לא כתוב (מפרט) ואין לי כוח לחפש.
אז מה הנקודה בדיוק?
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
עניתי. אין נקודה ממשית. חשבתי שהחדש הוא בעל 3 אלמנטים אבל
שגיתי והטענה היא שהחדש טוב בהרבה.
 
החדש

שלום
1. גם יקר בהרבה: 1,500$
2. גם הביקורות עליו בהתאם.
מה שמלמדנו, שלא מספר האלמנטים או כמות הכפתורים עושה את הסאב לאיכותי או עצמתי. זה בעיקר ההקפדה בחלק ההנדסי לבנות אחד לפי מפרט הדוק ואיכותי.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
לטעמי (וזה רק טעמי שלי), אני מוכן להשקיע "קצת" יותר, כשמדובר
במוצר איכותי שישרת אותי שנים ארוכות, וכל עוד לא מדובר בהוצאה של אלפי דולארים מופרזים.
לפי המידע שקיבלתי, מדובר באחד המוצרים היותר מוצלחים מסוגו, ומי שבאמת מחפש איכות? למה לא?
 
למעלה