שבועות בפתח..

tamarhp

New member
שבועות בפתח..

אז ככה - שבועות בפתח וחשבתי להכין ארוחת ערב חלבית בערב החג. אני צריכה רעיונות (ומתכונים) בקריטריונים הבאים: - דברים פשוטים וקלים להכנה (כי אני לא בשלנית מומחית) - עם חומרים פשוטים שיש בבית (למשל יש גבינות שיש לי בעיה לקנות מבחינה כשרותית או כי הן יקרות) - עדיף לא עם פטריות כי בעלי לא כ"כ אוכל
- בלי ירקות מבושלים כי שנינו לא אוהבים (תפו"א זה בסדר). - לא דגים. אשמח לקבל רעיונות :) תודה!
 

לקשמי

New member
אם כבר, שאלה לשבועות:

מה הסיבה בעצם שנהוג לאכול מוצרי חלב בחג הזה?
 

arriy80

New member
מאכלי חלב בשבועות

נאמרו הרבה טעמים במנהג זה, אך אביא את הטעם המקובל הידוע. לפני שעמ"י קיבלו את התורה, לא נצטוו על שחיטת בשר ועל איסור אכילת בעלי חיים טמאים. כשקיבלו את התורה ונצטוו על השחיטה ועל האיסור לאכול בעלי חיים טמאים, ממילא נאסרו גם כליהם שהשתמשו בהם עד עתה, והיו צריכים להגעילם (להכשיר אותם). ולא היו יכולים מפני שיום מתן תורה היה בשבת. לכן אכלו באותו היום מאכלי חלב.
 

tamarhp

New member
יש הרבה טעמים

עוד אחד שאני זוכרת זה כי נאמר על התורה - דבש וחלב תחת לשונך.
 

enigma4u

New member
אני חשבתי שבני ישראל אכלו מן במדבר,

לא ידעתי שהם הסתובבו עם עדרי בקר וצאן.
 

arriy80

New member
תלמד את פרשת יציאת מצרים

שמות יב לח "וְגַם-עֵרֶב רַב, עָלָה אִתָּם, וְצֹאן וּבָקָר, מִקְנֶה כָּבֵד מְאֹד" ה"מן" היה לחם.
 

enigma4u

New member
צדיק באמונתו יחיה

לסיכומו של דבר, הכל זה אמונה, אין שום הוכחה לסיפורים אלו ועל זה נאמר, "צדיק באמונתו יחיה".
 

arriy80

New member
זוהי ידיעה. וצדיק - באמונתו יחיה!

כמובן שאין הוכחה להרבה מסיפורי ההסטוריה מלבד המסורת עליהם. מי שמעונין להתכחש למאורעות כפי שהועברו מדור לדור, ולהתחיל את ההסטוריה מעצמו, יעשה זאת על אחריות עצמו. אכן, צדיק - חי מכח האמונה שלו. לאחר שיודע ומבין שיש משגיח ומכוון לעולם.
 

enigma4u

New member
לא ידיעה, "אמונה"

כל המאורעות מקורם מספר אחד ויחיד, אין שום עדות חוץ מהספר הזה, לא שונה משום דת אחרת בעולם. ושוב תודה על הטפת המוסר, ודאי שאנחנו עושים זאת על אחריותינו ולא סומכים על אישיות דמיונית.
 

arriy80

New member
זו אכן ידיעה

הספר היחיד הזה עבר במשך 3300 שנה מאז אותו דור שחי בתקופה המתוארת בו, והוא העביר את אמיתות הספר לדורות הבאים. שונה מאד מכל דת אחרת. אף דת לא טענה לסיפור התגלות המוני. הספר עבר במדויק מאז נכתב, וכך הוכח מכל תפוצות ישראל.
 

enigma4u

New member
אתה טועה ידידי

מניין לך שספר זה קיים 3300 שנה? כי כך כתוב בספר. מה לעשות ובתנ"ך עצמו כתוב שהוא נשכח כמה פעמים, לכל דת יש את הסיפורים שלה, שאל נוצרי והוא יספר לך שישו האכיל מכיכר לחם ודג 5000 אנשים לעיני אלפי אנשים וכולם שבעו.
 

arriy80

New member
כנראה שלא הבנת

לא רק בתורה כתוב שהיא ניתנה לפני 3300 שנה. כך עברה מסורת מאז! דור אחר דור, מאב לבן. ע"י אמצעים שונים לזכירת המאורעות. כשסיפור כזה עובר בעם במשך אלפי שנים, באותה הצורה, בכל המקומות שהעם היה, זהו אכן מודד לאמינותו. בתנ"ך לא כתוב שהוא נשכח. זוהי פרשנות לא הגיונית של "ביקורת המקרא". מי שלומד את כל המאורעות האלו עם פרטיהם, מבין שאין הגיון שהתורה "נשכחה". ייתכן ומסתובבים הרבה סיפורי מופת. א. יש לבדוק מה המקור לסיפור. ב. יש לבדוק האם הסיפור עבר בצורה מדויקת אצל כל המספרים. ג. העובדה שהסיפור הוא "על טבעי" אינה סיבה מספיקה לדחותו. מפני שאכן קיימים כוחות כאלו בעולם, והיהדות גם מתייחסת לכך.
 

enigma4u

New member
הבנתי טוב מאוד

סיפור מתן תורה לא עבר בצורה כל כך מדויקת ולכן יש מחלוקות בתלמוד, מתי ניתנה תורה, מי קרא את עשרת הדברות, משה או האלוהים, באיזה שפה נכתבה, על איזה הר ניתנה. כמו כן יש מחלוקות על מצוות מסוימות, האם נתנו מסיני או לא. קצת מוזר שמתוך המליונים שנוכחו במעמד נדיר זה אף אחד לא זוכר פרטים חשובים כאלו. באמת צריך לבדוק ולא לסמוך על מקור אחד ויחיד.
 

arriy80

New member
שוב

כשלומדים את הדברים ובוחנים אותם, מבינים שהדברים נכונים. לדוגמה, מתי ניתנה תורה? בתורה אין תאריך לחג השבועות כמו לשאר החגים, אלא זמנו תלוי בחמישים יום לאחר טו ניסן. אם אייר חסר (כמו בלוח שלנו) חג השבועות יחול בו' בסיון. אם מעברים את אייר (בזמן קידוש החודש ע"פ הראיה), שבועות יחול לחול בז' בסיון, מפני שאז מסתיימים חמישים יום לאחר פסח. אכן, הרמב"ם אומר שאין מחלוקת בהלכות שניתנו בהר סיני. הוקשו קושיות על שיטתו, ותורצו כולן בעיקרון אחד. ואלו שתי דוגמאות לכך שהמחלוקות לא משנות את עצם המסורת ואמינותו של הסיפור. עיקרו של המעמד, הוא זה שהיה חשוב, ועליו אין חולק: אלוקים נגלה לעיני כל העם, ואז הסמיך את משה לדבר בשמו. לאחר מכן משה קיבל את התורה ואת הדרך ללמוד ממנה את רצונו של האלוקים. את זה הוא מסר לתלמידיו והם לתלמידיהם בשלשלת רצופה לאורך כל הדורות.
 

enigma4u

New member
בששה בחודש ניתנה תורה לישראל

דתניא בששה בחודש ניתנה תורה לישראל רבי יוסי אומר בשבעה בו מאן דאמר בששה בששה ניתנה ובשבעה עלה <דכתיב (שמות כד) ויקרא אל משה ביום השביעי> מאן דאמר בשבעה בשבעה ניתנה ובשבעה עלה [דכתיב ויקרא אל משה ביום השביעי] מסכת יומא דף ד, ב'. מדוע חז"ל לא טוענים שיש להם מסורת מתי ניתנה תורה, אלא כל אחד מנסה להביא ראיה מפסוק אחר, מוזר שמליוני איש שכחו כזה פרט חשוב. איך יכול להיות שמכל המליונים אף אחד לא זכר מי קרא את עשרת הדברות אלוהים או משה. לסיכום העניין, אין שום עדות שעברה מדור לדור, זוהי אמונה ותו לא.
 

arriy80

New member
לא קראת את ההודעה הקודמת?

הבאת את הגמרא לגבי תאריך יום מתן תורה. כנראה שלא שמת לב שהסברתי זאת כבר בהודעה הקודמת. לגבי יום מתן תורה, לא מוזכר תאריך בתורה! ה"תאריך" שלו, הוא חמישים יום לאחר פסח. כך היה אז, וכך גם היום. רק שאז קידשו את החודש ע"פ הראיה וחודש אייר יכול היה להיות מעובר כך ששבועות היה יוצא ב-ז' בסיון, וכיום שאייר הוא חסר, שבועות חל תמיד ב-ו' בסיון. המחלוקת היא, האם באותה שנה של יציאת מצרים עיברו את חודש אייר, או לא. ועוד אפשר לומר, שדווקא בגלל ששבועות לא תלוי בתאריך אלא בספירת העומר, לא צריך לזכור את התאריך של יום מתן תורה! מפני שייתכן ותגרם טעות לחשוב שהחג תלוי בתאריך כמו שאר החגים. בשביל מה בכלל התקיימם מעמד הר סיני? "וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן, בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ, וְגַם-בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם" הדבר העיקרי שצריך לזכור ממעמד הר סיני הוא: התגלות האלוקים לעיני העם, שבה הסמיך את משה לדבר בשמו, ולו הוא נתן את התורה ואת הדרך ללמוד אותה. שאר הפרטים הטכניים לא צריך לזכור!
 

enigma4u

New member
שאר הפרטים הטכניים לא צריך לזכור!

אם כן מדוע דנו חז"ל בפרטים אלו? כנראה שהם חשבו אחרת ממך. המציאות היא שאף אחד לא זכר פרטים חשובים אלו, עדות כזו לא תתקבל בשום בית משפט. הפילפול שלך ארוך ומיותר, יש מחלוקת בתלמוד מתי ניתנה תורה, בששה או בשבעה בסיון.
 

arriy80

New member
ארוך ומיותר?

אתה לא רגיל להסברים מורכבים? אולי אם תחזור עליו כמה פעמים, תבין אותו. חז"ל דנו, כי ראו צורך לדון עליהם, לאו דוקא שיועברו במסורת על המעמד. שוב, הנקודה העיקרית והחשובה שהועברה, שאלוקים התגלה והסמיך את משה לדבר בשמו. כל השאר - תוספות.
 
למעלה