שבוע טוב !
השבוע יצא לי ללמוד בשבת את הלכות תשובה לרמב"ם , והסתבר לי שלמרות שאיננו שומעים על עניין הצמצום עד הרמ"ק והאר"י , כבר הראב"ד רמז אליו. המדובר בהשגתו של הראב"ד על הרמב"ם בהלכות תשובה פרק ה' הלכה ה'. (אחר כך נזכרתי כי גם בספר "יושר לבב" המקובל עימנואל חי ריקי כתב שהוא התחיל להבין את עניין הצמצום בעקבות השגה זו , ובעקבות כך כתב את ספרו) שם הרמב"ם כותב כי עניין הידיעה והבחירה היא שאלה מורכבת ומסובכת ,והראב"ד כותב עליו כך : "אמר אברהם : לא נהג זה המחבר מנהג החכמים שאין אדם מתחיל בדבר ולא ידע להשלימו והוא החל בשאלות קושיות והניח הדבר בקושיא והחזירו לאמונה וטוב היה לו להניח הדבר בתמימות התמימים ולא יעורר לבם ויניח דעתם בספק ואולי שעה אחת יבא הרהור בלבם על זה. (= כלומר עד כאן הוא קצת "יורד" על הרמב"ם ואומר שהיה עדיף לו לא להביא שאלות מסובכות אם אין לו תשובה טובה שתניח דעתם. ועכשיו הראב"ד עונה תשובה משלו) ואע"פ שאין תשובה נצחת על זה טוב הוא לסמוך לו קצת תשובה ואומר : אם היו צדקת האדם ורשעתו תלוים בגזירת הבורא ית' היינו אומרים שידיעתו היא גזירתו והיתה לנו השאלה קשה מאד. ועכשיו שהבורא הסיר זו הממשלה מידו ומסרה ביד האדם עצמו , אין ידיעתו גזירה אבל היא כידיעת האצטגנינים שיודעים מכח אחר מה יהיו דרכיו של זה. והדבר ידוע שכל מקרה האדם קטן וגדול מסרו הבורא בכח המזלות אלא שנתן בו השכל להיותו מחזיקו לצאת מתחת המזל והוא הכח הנתון באדם להיותו טוב או רע והבורא יודע כח המזל ורגעיו אם יש כח בשכל להוציאו לזה מידו אם לא וזו הידיעה אינה גזירה, וכל זה איננו שוה: כלומר , תשובת הראב"ד לשאלת הידיעה והבחירה היא שהקב"ה הסיר את ממשלת הידיעה מידו. כלומר הקב"ה אפשר לעצמו "לא לדעת" מה יהיה על מנת לתת לאדם בחירה. וממילא הידיעה הנשארת אצל הבורא היא ידיעה כידיעת האיצטגינים , דהיינו ידיעה של "הסתברות" - שהקב"ה יודע האם האדם יהיה צדיק או רשע לפי המזל בו נולד תנאי חייו וכו'. אך עם זאת יש לאדם תמיד את הבחירה ואת השכל שבאמצעותו הוא יכול לבחור אחרת ולצאת מתחת יד המזל. וגם את זה הקב"ה יודע מה שכלו של האדם והאם בכוחו הוא יכול לצאת מתחת יד גזירת המזל, אך אין ידיעה זו "גזירה" אלא ניתוח הגיוני של האדם ומצבו ויכולתיו ולפי זה יודע הקב"ה מה יבחר אותו האדם. עד כאן תשובתו. והאמת היא שיש כאן תיאור מדויק של עניין הצמצום. עניין הסרת הידיעה , שהקב"ה מאפשר לעצמו "לא לדעת" על מנת לאפשר לבני האדם בחירה , זהו בדיוק הצמצום בו סילק הקב"ה את אור שלימותו כדי לאפשר את הבחירה בעולם. הידיעה הנשארת שהיא כידיעת האצטגינים , דהיינו ידיעה של "הסתברות" - זה מתאר היטב את עניין ה"רשימו" הנשאר לאחר הצמצום.
השבוע יצא לי ללמוד בשבת את הלכות תשובה לרמב"ם , והסתבר לי שלמרות שאיננו שומעים על עניין הצמצום עד הרמ"ק והאר"י , כבר הראב"ד רמז אליו. המדובר בהשגתו של הראב"ד על הרמב"ם בהלכות תשובה פרק ה' הלכה ה'. (אחר כך נזכרתי כי גם בספר "יושר לבב" המקובל עימנואל חי ריקי כתב שהוא התחיל להבין את עניין הצמצום בעקבות השגה זו , ובעקבות כך כתב את ספרו) שם הרמב"ם כותב כי עניין הידיעה והבחירה היא שאלה מורכבת ומסובכת ,והראב"ד כותב עליו כך : "אמר אברהם : לא נהג זה המחבר מנהג החכמים שאין אדם מתחיל בדבר ולא ידע להשלימו והוא החל בשאלות קושיות והניח הדבר בקושיא והחזירו לאמונה וטוב היה לו להניח הדבר בתמימות התמימים ולא יעורר לבם ויניח דעתם בספק ואולי שעה אחת יבא הרהור בלבם על זה. (= כלומר עד כאן הוא קצת "יורד" על הרמב"ם ואומר שהיה עדיף לו לא להביא שאלות מסובכות אם אין לו תשובה טובה שתניח דעתם. ועכשיו הראב"ד עונה תשובה משלו) ואע"פ שאין תשובה נצחת על זה טוב הוא לסמוך לו קצת תשובה ואומר : אם היו צדקת האדם ורשעתו תלוים בגזירת הבורא ית' היינו אומרים שידיעתו היא גזירתו והיתה לנו השאלה קשה מאד. ועכשיו שהבורא הסיר זו הממשלה מידו ומסרה ביד האדם עצמו , אין ידיעתו גזירה אבל היא כידיעת האצטגנינים שיודעים מכח אחר מה יהיו דרכיו של זה. והדבר ידוע שכל מקרה האדם קטן וגדול מסרו הבורא בכח המזלות אלא שנתן בו השכל להיותו מחזיקו לצאת מתחת המזל והוא הכח הנתון באדם להיותו טוב או רע והבורא יודע כח המזל ורגעיו אם יש כח בשכל להוציאו לזה מידו אם לא וזו הידיעה אינה גזירה, וכל זה איננו שוה: כלומר , תשובת הראב"ד לשאלת הידיעה והבחירה היא שהקב"ה הסיר את ממשלת הידיעה מידו. כלומר הקב"ה אפשר לעצמו "לא לדעת" מה יהיה על מנת לתת לאדם בחירה. וממילא הידיעה הנשארת אצל הבורא היא ידיעה כידיעת האיצטגינים , דהיינו ידיעה של "הסתברות" - שהקב"ה יודע האם האדם יהיה צדיק או רשע לפי המזל בו נולד תנאי חייו וכו'. אך עם זאת יש לאדם תמיד את הבחירה ואת השכל שבאמצעותו הוא יכול לבחור אחרת ולצאת מתחת יד המזל. וגם את זה הקב"ה יודע מה שכלו של האדם והאם בכוחו הוא יכול לצאת מתחת יד גזירת המזל, אך אין ידיעה זו "גזירה" אלא ניתוח הגיוני של האדם ומצבו ויכולתיו ולפי זה יודע הקב"ה מה יבחר אותו האדם. עד כאן תשובתו. והאמת היא שיש כאן תיאור מדויק של עניין הצמצום. עניין הסרת הידיעה , שהקב"ה מאפשר לעצמו "לא לדעת" על מנת לאפשר לבני האדם בחירה , זהו בדיוק הצמצום בו סילק הקב"ה את אור שלימותו כדי לאפשר את הבחירה בעולם. הידיעה הנשארת שהיא כידיעת האצטגינים , דהיינו ידיעה של "הסתברות" - זה מתאר היטב את עניין ה"רשימו" הנשאר לאחר הצמצום.