מדוע לא יבוצע כל הגשר בדחיקה? נקודת התייחסות נוספת.
מעבר לנכתב על חוסר הרצון לאתגר את הפרויקט שלא לצורך, קיימת סיבה נוספת שאינה נופלת בחשיבותה.
שימו לב לניצב 6 השמאלי ולעובי הסגמנט שמתחבר אליו משמאלו. מדובר בעובי בן 8 מטרים, בעוד גובהו של אף הדחיקה הוא "רק" 5.7 מ'. בשיטת הדחיקה ניתן לדחוק סגמנטים שונים באורכם אך לא בעוביים - מה שמצריך דחיקה של סגמנטים בעובי 8 מ' לאורך כל הגשר. עניין זה היה מייקר באופן משמעותי את עלות הפרויקט.
מדוע לא יבוצע כל הגשר בדחיקה? נקודת התייחסות נוספת.גשר 10 - תעודת זהות של הגשר הגבוה ביותר בארץ.
תעודת הזהות וקורות החיים של הגשר יכללו מן הסתם פרטים ונתונים מסוימים שמוכרים בוודאי לששת קוראיי. פרטים אלה מובאים בעיקר עבור שישה קוראים חדשים ונוספים שמצטרפים לכאן מדף הפייסבוק של "שבתשתיות". ברוכים הבאים!
כניסתו לתפקיד של ראש המנהלת החדש דרור סופרו, בינואר 2012, סימנה את יציאתו לאור של גשר 10. במשך מספר חודשים התנהלו עבודות עפר והתארגנות של "טר ארמה", עד לתחילתן של עבודות הביסוס הראשונות של הגשר בחודש יוני של אותה שנה. הניצב הראשון שהוקם מבין 14 ניצביו של הגשר היה ניצב 6 - הניצב הרחב והמסיבי ביותר בגשר. ניצב 6 הוא השני בגובהו מבין ניצבי הגשר. גובהו מסתכם ב-73 מ' שעליהם יש להוסיף 0.8 מ' של המיסעה. מספור הניצבים מתחיל ממערב (פורטל מנהרה 3A) ומסתיים בצד מזרח של הגשר, בפורטל מנהרה 4. נקודת שיא הגובה של הגשר ביחס לקרקע נמצאת בין ניצבים 6 ו-7 (הניצב הגבוה ביותר - 86 מ' גובהו). גובה זה הנו ההפרש בין 678 מ' (גובה הרלס העליון) ל-583 מ' (הנקודה העמוקה בערוץ העמק) ובסה"כ 95 מ'. אי לכך, לנוסעים מת"א לירושלים יהיה גשר 10 הפינאלה האחרונה הפתוחה בפניהם אל הנוף. מגובה ששואף להגיע אל מאת המטרים, אך לא מגיע, יוכלו להעיף מבט אל עמק הארזים. במשך 975 מ' בלבד, כאורכו של הגשר, יימשך מבטם אל הנוף.
גשר 10 נבנה בשטי שיטות ביצוע שאליהן נגיע בהמשך: שיטת הדחיקה ושיטת היציקה המאוזנת. שיטת הדחיקה מבוצעת בצד ת"א בין ניצבים 1 עד 5+ (נמשכת לאחר ניצב 5) ובין ניצבים 14 ל- 10+ בצד ירושלים. גשר 10 הנו למעשה שני גשרים שהופכים בקטע המרכזי שלהם (שיטת היציקה המאוזנת שבין ניצבים 10+ ל-5+) לגשר אחוד. המעבר לשיטת היציקה המאוזנת הנו תוצאה של המרווחים הגדולים בין ניצבי הגשר בקטע המרכזי שלו. מרווחים אלה מתחילים ב-50 מ' בקצוותיו של הגשר ומסתכמים ב-125 מ' כ"א בקטע המרכזי של הגשר שמתבצע בשיטת היציקה המאוזנת. בעולם ידועים אמנם גשרים שבוצעו בדחיקה אף במרווחים אלה של 125 מ', אך בהנהלת הפרויקט ביקשו שלא להגדיל יתר על המידה את האתגר ההנדסי העצום, שמספק ממילא גשר 10. פרטים ונתונים נוספים בהמשך.
מעבר לנכתב על חוסר הרצון לאתגר את הפרויקט שלא לצורך, קיימת סיבה נוספת שאינה נופלת בחשיבותה.
שימו לב לניצב 6 השמאלי ולעובי הסגמנט שמתחבר אליו משמאלו. מדובר בעובי בן 8 מטרים, בעוד גובהו של אף הדחיקה הוא "רק" 5.7 מ'. בשיטת הדחיקה ניתן לדחוק סגמנטים שונים באורכם אך לא בעוביים - מה שמצריך דחיקה של סגמנטים בעובי 8 מ' לאורך כל הגשר. עניין זה היה מייקר באופן משמעותי את עלות הפרויקט.