(שוב) הגדרות לחנונים

RichardSmith

New member
*משתחווה*

אני רואה בקיום שלנו על פני האדמה כבר חלוף. אין המשך, אין גלגול, אין גן עדן. (יותר נכון heaven כי גן העדן לא ממש מקום שמגיעים אליו לאחר המוות... אבל דיון אחר). מהסיבה הזו יש שתי מטרות עיקריות לחיים. המטרה הראשונה להנות והמטרה השניה לקדם את המין האנושי. אנחנו מתקדמים ע"י מחקר מדעי וכו' מצד אחד וילודה מצד שני. אני אשאף שילדי יהיו יותר טובים ממני. כך גם תלמידי. זאת כמובן לא חובה לרצות בקדמה הזו לאחר שתלך, להיות אנוכי, אנטיפט וכו'.
 

SpyKid

New member
אז הנה, אתה בעצמך

טוען שהמטרה הראשונה היא להינות. זו בדיוק הסיבה שבגללה מדענים רבים בוחרים בדרך זו
 

SpyKid

New member
כשאתה אומר "מטרה לקיומנו",

אתה מתכוון שלשם כך נוצרנו (ע"י מי?), או שזה האופן שבו כדאי לנו לנצל את זמננו על פני כדוה"א?
 

RichardSmith

New member
האפשרות השניה.

הקידמה הרעיונות/מדעית באה בחלקה כדי לשפר את איכות חיינו. בחלקה גם להשביע את יצר הסקרנות של האדם. כשהיצר מושבע, חלה התרוממות רוח או פשוט, במילים אחרות, הנאה, לא?
 

SpyKid

New member
נכון, יצר הסקרנות.

אבל בנוגע לאיכות החיים, אני לא חושבת שזו מטרת המדע כפי שאני רואה אותו. כלומר, אולי מטרת הטכנולוגיה וחלק מתחומי המחקר.
 

RichardSmith

New member
../images/Emo2.gif יש מחקר לא מדעי?

כלומר, לא מחקר עיתונאי/תאולוגי וכו'... בסך הכל, כן יש אפשרות, והיא אף מאוד קלה, לאטום את מגדל השן של המדענים. להגביל את הכניסה לאונ' למעטי מספר שבאמת יכולים. לבטל מקצועות אוניברסיטאים כמו חינוך ועזרה סוציאלית. להתמקד רק במחקר טהור שלא קשור לחיים. אוכלוסיה כזו תתנוון... במקום זה, האוניברסיטה למשל מקיימת את תוכנית הזו: The Center for Partnership and Outreach You are kindly invited to attend the `Madua` public lectures at The Hebrew University Can Torture be justified? Professor Mordechai Kremnitzer, Faculty of Law, The Hebrew University On Sunday, November 19th, at 5pm At the Wise Auditorium, Givat Ram Biological threats in war and peace Prof. Raymond Kaempfer, Faculty of Medicine, The Hebrew University On Sunday, December 3rd, at 5pm At the Wise Auditorium, Givat Ram Details in: Madua lecture Important notice!!! There will be changes at the lecture programs, please update: 1. at the web site: http://community-youth.huji.ac.il 2. at `kol-H`ir` ads 3. at 02-6586256 4. at the lectures Osnat Dolinsky The Center for Partnership and Outreach 02-6586256 המרכז לפיתוח קשרי אוניברסיטה-קהילה הנכם מוזמנים להרצאות ו`מדוע` הקרובות: האם ניתן להצדיק עינויים? ירצה פרופ` מרדכי קרמניצר, הפקולטה למשפטים, האוניברסיטה העברית ההרצאה תתקיים ב - 19.11.06, בשעה 17:00, באולם וייז, גבעת-רם איומים ביולוגיים במלחמה ושלום ירצה פרופ` ריימונד קמפפר, הפקולטה לרפואה, האוניברסיטה העברית ההרצאה תתקיים ב - 3.12.06, בשעה 17:00, באולם וייז, גבעת-רם פרטים ב: הרצאת מדוע!!! חשוב!!! צפויים שינויים בתכניות השנתיות. נא הקפידו להתעדכן: 1. באתר האינטרנט: http://community-youth.huji.ac.il 2. בעיתון `כל-העיר` 3. בטלפון: 02-6586256 4. בהודעות מנחי ההרצאות אסנת דולינסקי המרכז לפיתוח קשרי אוניברסיטה-קהילה 02-6586256 או למשל בזמן היותי בצבא, קפצנו לאונ' ת"א בשביל ליקוי החמה שהיה בזמנו. גם אם מגיעים קומץ לתוכניות הללו, אולי אף מבוטל בשישים יחסית לכלל האוכלוסיה... והמידע המועבר ממש לא עמוק... זאת דרך לקרב את האוכ' הכללית לכותלי האונ'.
 

SpyKid

New member
התכוונתי להבדל שבין

מחקר מתמטי, שמטרתו להוכיח את השערת פואנקרה, לבין מחקר רפואי שמטרתו למצוא תרופה לסרטן. בנוסף, אני לא טוענת שצריך להפסיק את העיסוק בכל תחום שיש בו איזו תועלת לאנושות. מה שניסיתי לומר, הוא שאין סיבה לעסוק רק בתחומים שיש בהם איזו תועלת לאנושות. אין שום בעיה בהתעסקות בתחום מסוים רק כי אתה נהנה להבין את המבנה והעקרון שלו. גם לא ממש הבנתי מה הקשר בין עיסוק בתחומי מחקר "לא מועילים" לבין איטום של האוניברסיטה והגבלת הכניסה אליה למעטים. להיפך - אני חושבת שצריך לתת הזדמנות לכמה שיותר אנשים לרכוש השכלה. קריטריוני המיון נבנו ע"י בני אדם, לפיכך אינם מושלמים. כמה טעויות (במבט לאחור) נעשו כתוצאה מכך (לדוגמא, כשגלואה לא התקבל לאקול פוליטכניק כי הבוחנים במבחן הכניסה לא הבינו אותו). אני יודעת שאני קצת סוטה מהנושא, אבל סה"כ ניסיתי להסביר שאין לי שום רצון שהאוניברסיטאות יוגבלו.
 

SpyKid

New member
אני לא חושבת שיש לי תחום עניין אחד

שאינו מנותק מהמציאות בדרך זו או אחרת. אנשים לא עוסקים במדע (ואני מדברת על תחום זה ספציפית כי זהו תחום העניין העיקרי שלי) רק בשביל להביא תועלת לאנושות. כלומר נכון, כשמדען מפתח תרופה לסרטן או מדען אחר מתכנן טיל כך שהוא יצרוך את האנרגיה המינימלית במקביל למרחק ירי מקסימלי, אכן הדברים נעשים במטרה לעזור לאנושות. אך קשה לי להאמין שפיזיקאי תיאורטי שעוסק בפיזיקת הקוונטים, או מתמטיקאי, חושבים על תועלת לאנושות. לא! הם עוסקים בתחום הספציפי שלהם כי בעיניהם זה הדבר היפה עלי אדמות. כי בכל פעם שהם מוכיחים או מבינים הוכחה של איזה משפט מתמטי הם מרגישים התרגשות ואושר שקשה לתאר. כי כשהם מבינים את הגאונות המדהימה של מבנה היקום אין דבר אחר שיכול לגרום להם פליאה רבה יותר... מי בכלל צריך תועלת לאנושות כשהמדע מדהים כ"כ?
 

RichardSmith

New member
אבל...

יש במתמטיקה ובפיזיקה תחומים נוספים מלבד ענפים איזוטוריים מנותקים מהמציאות. כמובן שאת צודקת ויש את האושר הנ"ל. המתמטיקה נמצאת למשל גם בניתוח שווקים בכלכלה. דברים שקשורים ישירות לחיים.
 

SpyKid

New member
על טעם ועל ריח...

אבל תחומים כאלה רחוקים מלעניין אותי (ומבחינה מסוימת אפילו דוחים אותי). מה שאני אוהבת במתמטיקה זה את היופי הגאוני שלה, וזה הכל.
 

SpyKid

New member
לא כ"כ הבנתי מה אתה מנסה לומר בכך.

מה שניסית לומר הוא, בעצם, שתחומים שאין בהם תועלת ישירה לאנושות הם הפרטים הקטנים, ואילו התחומים האחרים הם המכלול? (אני לא מנסה להתווכח, פשוט לא הבנתי).
 

RichardSmith

New member
לא...

יש את המדע באופן כללי שהוא המכלול. יש תחומים שקשורים לחיים באופן הדוק ויש תחומים שלא, כמו למשל גילוי האם קיים חור שחור במרכז הגלקסיה. את טוענת שצריך לחקור רק את הדברים הלא קשורים, רק לספק את הסקרנות, כן? אני טוען שאי אפשר לא לחקור הכל. צריך לחקור את כל המדע, כל תחום ותחום. להגיע להגדרות מוגדרות היטב. אם תנווני את החיים, את המחקר המיידי הקשור לחיים, לא יהיו לך דורות חדשים של מדענים... אני עכשיו קורא את הספר על ההשערה של רימן, מסופר שם על תקופת יובש מתמטית באנגליה. אחת הסיבות לתקופה היא המאבק בין ניוטון ללייבניץ בנוגע לאינדוקציה כמדומני. (אולי פיתוח הבינום?) ככה באנגליה לא לימדו אף פיתוח של לייבניץ וכל המחקר באנליזה קפא על שמריו... הרדי הוכיח ב 1915~ מה שהוכיחו ביבשת 50 שנה קודם. לסיכום... אי אפשר לחלק את המחקר למחקר יעיל ולא יעיל. (ראוי ולא ראוי וכו').
 

SpyKid

New member
אז מסתבר שלא הבנת אותי.

כפי שציינתי בהודעה למעלה, כל מה שאני מנסה לומר הוא שאין סיבה להגביל את עצמנו רק למחקר שיש בו תועלת ישירה לאנושות.
 

RichardSmith

New member
תראי...

"אבל בנוגע לאיכות החיים, אני לא חושבת שזו מטרת המדע כפי שאני רואה אותו." אז די סתרת את עצמך?... אם היית כותבת: "לא רק מטרת המדע, יש במדע מקום למחקר שלא קשור ישירות לאיכות החיים" הייתי מקבל זאת. בניסוח הזה...
 

SpyKid

New member
"כפי שאני רואה אותו",

הכוונה היא למה שעולה בראש שלי כשאני שומעת את המלה "מדע". כלומר, אני לא מעוניינת לעסוק בתחומים שיש בהם תועלת ישירה לאורח החיים. מישהו אחר יכול לבחור לעסוק בתחומים האלה, אבל אותי זה לא מעניין.
 

RichardSmith

New member
אבל על זה הויכוח, לא?..

עניין סובייקטיבי טהור. אם כך הטענה שיש תחומים שכן אפשר לחקור בהם שיש בהם תועלת ישירה לחיים היא פשוט לא חלק מהרעיון שלך למחקר מדעי...
 
למעלה