שוב שילוב כושל פוגע ,וחסר לחלוטין

שלום לכולם. ושוב על שילוב...

נעלמתי לקצת וחזרתי, פשוט אני בזמן האחרון כל כך עייפה וכנראה שזו גם בעיה בריאותית אז לקחתי קצת חופש מהחיים. אז הנה אני... ויש לי סיפור קשה לספר לכם ושוב על שילוב. אני מכירה מספר משפחות ששילבו את בניהם היותר גדולים בכיתות רגילות וללא סייעת. הילדים גבוהים ולכן הם מתעים את כולם, את מערכת החינוך, את ההורים, המורים, מנהלי בית הספר. ילד פ.ד.ד. שנכנס בגיל צעיר לכיתה רגילה והוא גבוה, הבעיה לא ניראית על פני השטח, הוא מטעה ולכן כעבור זמן, מורידים לו את הסייעת. הילד ממשיך ללמוד בבי"ס, בכיתה רגילה וללא סייעת, הבעיה היא שכעבור זמן, שנה שנתיים, נוצר מצב שהילד "נשרף" ומציקים לו, מרביצים לו, המורים לא מבינים את הבעיות שלו, וכשההורים מדברים איתם, מנסים להסביר, מתייחסים אליהם כאל נודניקים וכאנשים מטורפים המגינים הגנת יתר על ילדיהם, כך שבעצם כבר אין עם מי לדבר, המערכת לא מבינה והילד הולך ונפגע והוא ברגרסיה. ושוב אני כועסת, אני כועסת על המערכת המטומטמת והדבילית שהורסת את הילדים שלנו. זה מגיע למצב שהמשפחה חייבת להוציא את הילד מבית הספר ולהשאירו בבית. במדינה כמו שלנו שאמורה לדאוג לכל הילדים, יש ילדים שלא הולכים לבית הספר ולא לומדים ולאף אחד לא איכפת. אני מכירה מישהי שלא שלחה את ילדה לבי"ס במשך שנה!!! יש גם סיפור של משפחה שאני מכירה, שאיימו על האם שאם לא תישלח את הילד שלה לבי"ס, (כדי שיתעללו בו ויכו אותו ילדים אחרים) יקחו ממנה את הילד. אני כועסת מכיוון שזה לא הסיפור היחיד... יש ילד בבי"ס ברמת-גן, שמכים אותו כל הזמן, הוא התלונן למורים, המורים לא התייחסו, בי"ס לא מוכן לקבל הדרכה, ובסופו של דבר הגיע לבי"ח בגלל שהיכו אותו, הרופאים דיווחו על חבלות, וחשדו בהורים שהם מכים את הילד. בסופו של דבר כתבו מכתב קשה לבי"ס. היום הילד בבית... אני כותבת כל זאת בכאב ובכעס גדול, והייתי רוצה לקבל רעיונות והצעות, מה לעשות, במיוחד שהמדינה שלנו הופכת לאט לאט למדינה נחשלת, שאין לה שום רגשי אשמה על האפליה שהיא עושה לנו... אני גדלתי על אהבת הארץ, היום אני מתביישת בה!
 

אמא יעל

New member
יש מסגרת שנקראת מעגלי הלב

אולי אפשר להתייעץ איתם. מנהלת אותה פסיכולוגית מאד מרושתת ומקושרת בשם הילי, לא יודעת שם משפחה, וזה מיועד למשפחות שנפגעו ממערכת החינוך. בעיקר עם ליקויי למידה, אבל אולי אפשר לרתום אותה לעזרתנו. אני יכולה להשיג את הטלפון שלהם. בכל אופן, יתכן שיש מקום לאסוף פניות ממשפחות עם מקרים דומים ולעשות פניה משותפת למשרד החינוך, אולי דרך אלו"ט או גוף של זכויות אדם, כקבוצה ולא כבודדים. שיכירו בקיומה של בעיה שיש לתת עליה את הדעת. יכול להיות שבמקרים כאלה צריך לאפשר למשפחה לשלוח את הילד/ה לבית ספר באזור אחר, לפי היכולת של בית הספר להתמודד (מנהל/ת קשוב/ה וכו').
 

gtbarnet

New member
שוב שילוב כושל פוגע ,וחסר לחלוטין

שוב כל מערכת החינוך מפתיח, רושם חוזה ,לוקח החלטות , ומשקר, כי אף אחד לא מקיים אותם, והכל רק למראית העין !!! אחרי חודשיים שהוצאתי את בני , ירין מבית הספר כי הוא קיבל מקות והתעללו בו ואף מורה לא הגיב ,עברתי ועדת השמה , ובני צורף לכיתת ליקוי למידה ( הוא אספרגר וADHD),שוב הוא בבית !!! כבר מחודש וחצי הוא בבית כי הוא הוכה ו קולל על ידי הילדים , שממש התהילו חרם עליו , והמורים וסיעת של הכיתה לא רק שלא האמינו לו , אלא כתבו לנו שהילד משקר ומחפס סיבה להיות אלים !!! שוב ועדת הסמה והפעם הודו לפני שנכון הילד צריך סייעת אבל אין כסף רק ל10 שעות ו הוא צריך לחליף בית ספר שוב ! אימו עלי שאם לא ילך הילד לבית ספר יקחו לי אותו , ואפילו ( מנהלת מטיה רצתה שישימו אותו שלושה חודשים באישפוז בבית חולים להתאמת תרופות לאיזון נפשי !!! אמרתי להם שעל גופתי המתה ילך הילד לבית ספר בלי סיעת , ועוד בית ספר חדש , ולאישפוזים שתילך מי שמציע זאות כי לאספרגר אין טיפול טרופתי ובני הוא לא שפן ניסיונות , וכל מה שהוא צרין זה הבנה אהבה והגנה מפני החוסר ידע ורוע! הוסכם שבינתיים הוא בבית עד שימצא פיתרון , ואם לא , אז ילך לבית ספר רק יומים בשבוע כשיש סייעת . ומה עם הלימודים , ומה עם העבודה שלי ?? ואך הילד שלי ישלים את הפער כדי שאי פעם יהיה לו עתיד כול שהוא? ומאפה כסף להשלים או לשלם טיפולים מורים ..... אם הוא בבית ואני לא יכולה לעבוד? אני חד הורית עם שני ילדים בלי מזונות ועצמאית...לא עובדת , אין פרנסה..! שלום לכם ומקווה לימים טובים יותר כי היגעתי לסוף הדרך
 

נונינה1

New member
שילוב מוצלח הוא פונקציה של משאבים!

אם יש את הרצון מצד המערכת - מנהלת, מורים, ויש את הכסף עבור סייעת בהיקף הנדרש, והדרכה לכולם בהתאם לצורך, וישיבות עבודה משותפות לטובת הענין - אז השילוב יכול להצליח. בכל מחיר לא - כי את המחיר משלמים הילדים שלנו בטראומות הורסות במקום בהתנסות בונה. לכל ילד - אני חושבת שכמעט כל ילד מתאים לשילוב אופטימלי - כמו שהסברתי בהתחלה. אבל אני לא בטוחה. יכול להיות שיש ילדים שיעשו התקדמות גדולה יותר בסביבה מוגנת ומגוננת יותר מאשר בסביבה הרגילה - גם אם כל הסיוע שהוזכר.
 
איך עושים את זה

אני כבר כמה חודשים לא יושנת טוב, מרוב דאגה, מה יהיה בשנה הבאה עם בני. ריגשית הוא עדיין לא מתאים לכיתה א' מה שמעניין אותו זה משחקים נאמר לי שהוא בגיל רגשי 3 אין לו אופציה להשאר עוד שנה בגן מפני שהוא יהיה בן 7. חשבתי על חינוך בבית, לא ברור לי איך זה נעשה. אצלי זה או לטפל בילדים ואז כל השאר נראה כך, או לטפל בשאר ואז אין מי שיטפל בילדים. אז לא ברור לי איך אני בונה להם תוכנית עבודה ושומרת על חיי כאדם ועל בית שיראה נורמלי. חשבתי על בית ספר אנטרופוסופי (אני מקווה שכתבתי את זה נכון) אך זה יקר מדי, יש לי שלושה ילדים. החינוך הרגיל מעולם לא דיבר אלי הוא זכור לי כסיוט מקום שלא בא לקראת התלמיד כשיש לו קשיים. בקיצור זה לא ניראה לי מקום שבונה ביטחון עצמי אלה הורס אותו. וכול יום אני מנסה להבין מה אני הולכת לעשות עם בני לאן הוא ילך בשנה הבאה. סליחה זה קצת ארוך אני באמת מיואשת קטרין
 

גלסטאר

New member
תודה על התשובות - חומר למחשבה

בית ספר זה בעצם "בית חרושת לציונים" והמטרה שהילדים קמים כל בוקר והולכים לכיתה זה בשביל להביא תעודה בסוף השנה. כפי שזכור לי (וזה לא היה כל כך מזמן) הקשרים בין הילדים נוצרים רק בהפסקות. הענין היחיד שיכול להפריע לילדים בכיתת PDD להשתלב זה הסטיגמה שקיימת ולאו דווקא המצאותם בכיתה נפרדת. ועוד שאלה - אם מישהו יודע ... האם קיימת כיתת אספרגר ??? (שלפי דעתי האישית זאת כיתת מחוננים
)
 
מנסיוני, בית הספר שדניאל הולך אליו

מחליף כל כיתת תקשורת בגדול. אמנם הסייעת מתווכת בינו לאחרים, אבל יש לו חברים, הוא אהוד ומקובל, והוא הולך כל בוקר בשמחה ללימודים. בחופשים הוא מתגעגע לבי"ס. כדי שהשילוב יצליח, אני משקיעה גם במפגשים עם ילדי הכיתה בבית, לפעמים אחד על אחד, דווקא אלה שפחות מתקשרים איתו, ולפעמים מספר ילדים. תלוי איך הוא מרגיש עם הילדים האלו, יש לי מישהי שאני מזמינה אחת לחודש לפחות והיא מלמדת את הילדים מהכיתה שהזמנתי לדניאל הביתה לעשות צורות מבלונים. זה מתחיל כפיתוי, שיש למה לבוא, ואח"כ הופך ליש ל מ י לבוא. היום דניאל הוא בין הילדים המקובלים בכיתה, וכל הזמן אני שומרת להשאיר אותו במצב כזה. הכיתה הרגילה שהוא לומד בה, היא בעצם כיתת התקשורת שהילד זקוק לה כל כך. שם הוא לומד בעזרת הסייעת, את הכללים הנהוגים בכיתה, בביה"ס ובחברה. הוא לומד את זה כמו שאנחנו למדנו חשבון, אבל הוא לומד. יש לו אפילו מחברת כללים, כשכל כלל חדש נרשם בו, ואם יש כלל שלא ניקלט הוא חוזר ורושם אותו. כשדניאל היה בגן המיוחד שנתן לו המון בטחון עצמי, הוא לא הכיר ולמד מה שהוא לומד היום. וגם אם לפעמים זה קשה, וקצת מלחיץ, יש לו את הסייעת שנמצאת איתו לאורך כל הדרך והוא לא לבד.
 
לקטרין

אולי יש באזורכם ב"ס דמוקרטי? ממה שהבנתי על זה שפה (הדסים-ליד נתניה) הכיתות קטנות והטרוגניות ותןכנית הלימודים גמישה. מה שהכי עשה עלי רושם זה שאמרו לי שיש עזרה למתקשים כלכלית.
 
כמה ילדים כמו שלנו יודעים לשקר../images/Emo35.gif

שאלה שמוד מפריע לי בימים האחרונים דור חזר מבית הספר ובמחברת קשר המורה רשמה שדור זרק כיסאות בכיתה היא נאלצה לקחת אותו למנהלת אין לי בעיה עם זה יש לי בעיה עם המילה זרק כי לפני גרסתו של בני כאשר שאלתי אותו הוא סיפר שהוא השתולל בכיתה והיו כיסאות על השולחן ומההשתוללות הם נפלו כאילו מה זרק ונפלו זה אותו הדבר בני לא ילד שמשקר אין לו את זה בכלל הכל לפי ספר אצלו אין לו תיכמונים סרגלים יותר עקומים ממנו אני חושבת שהוא הפילו לא מבין את המוסג שקר מה עלי לעשות ללכת למורה ולדבר על ההגדרות שלה לדברים או שבני רואה דברים בצורה אחרת ? עוד דבר אחד הוא כל יום חוזר מבית הספר הוא מספר לי מה היה בכל היום גם עם הוא לא היתנהג יפה או לא למד באותו יום הכל הוא לא מפחד לספר או מחמק מעונש על מעשיו הוא יודע שעם הוא לא מילה את החובות בבית הספר הוא לא מקבל את הזכויות בבית כמו לראות טלויזיה כאשר הוא לא מתנהג יפה בבית הספר והוא נכנס הביתה ואפילו לא מדליק את הטלויזיה כי הוא יודע שזה לא מגיע לו גם עם עדין לא סיפר לי מה היה דילמה קשה מה אני עושה ? שבת שלום אדית
 
הי אדית,

אני לא זוכרת אם ציינת מהי ההגדרה האבחונית של בנך. באפיונים של אספרגר למשל, ברור שהילד לא מסוגל להיות מניפולטיבי, לשקר, לזייף, ולפעמים אנחנו מנסים אפילו כאקט טיפולי ללמד אותו מה זה שקר לבן, ללמד אותו את העובדה החברתית שלא תמיד אומרים כל מה שחושבים, לכולם, וזה בדרך כלל לא הולך. אני חושבת שתאמרי למורה שפשוט, מתוקף האפיונים של הבעיה הילד לא יודע מה זה לשקר. מאידך אין ספק שהוא צריך להפנים חוקים וכללים. או להיות יותר זהיר. בדרך כלל אנו מקפידים להעניש רק כאשר אנו יודעים בברור שהילד עושה משהו על מנת להכעיס, דווקא, ולא כאשר הוא מסורבל, או לא מודע. מאידך חשוב לדבר עם הילד על הארוע, ולנתח אותו רציונלית על מנת שיבין מה לא לעשות בפעם הבאה. תבקשי ממנה להיות מאד רגישה להבדלים. רונית
 
רונית שלום אכן כן הוא מוגדר

כאספרגר ישבתי ודיברתי איתו על חוסר הזרירות שלו ומקוה שהוא הפנים מה שבעצם עיצבן אותי המורה שלו לא אמורה לדעת זאת שהיא אמורה לדיק בהגדרות שלה הרי היא צריכה לדעת את כל זה על בוראה מיכיוון שהיא מחנכת בכיתה של ילדים עם הספרגר וPDD מילה עם היא היתה מענישה אותו על שהישתולל בכיתה [הכיתה עצמה קטנה ומעט צפופה ] אך להגיד שהוא זרק כיסא לא מצא חן בעני ההתעיה הזאת אדית
 
אדית שלום.

חסרים לי מעט פרטים. בן כמה בנך? באיזה מסגרת הוא לומד? האם הוא משולב בכיתה רגילה ללא סייעת? כמה ילדים בכיתה? האם יש הדרכה לביה"ס?
 
עמליה שלום

בני בן 8 לומד בכיתה תקשורית לאספרגר וPDD יש בכיתה סך הכול 8 ילדים
 
קצת קישורים בנושא שילוב../images/Emo20.gif../images/Emo41.gif../images/Emo23.gif

היות ולא רק אנחנו מתחבטים בנושא, אלא גם במקומות נוספים. הקישורים מופיעים בגוגל כאשר מקלידים inclusion and autism . יש שם מידע על הבעייתיות של שילוב ילדי אספרגר, ומסתבר שהן כמעט במקום הראשון מכלל התלמידים שמסולקים מביה"ס. מכעיס ומקומם, אך כנראה שלא המצאנו כלום.. והבעיות דומות. בכל מקרה מי שרוצה, כדאי לקרוא. הקישור מגוגל. אני חושבת שהנושא מאד חשוב והורים שטרם הצטרפו כמאזינים לקורס המוצלח בנושא שילוב, שנערך בימי חמישי אחה"צ, מטעם אלו"ט, מוזמנים לעשות זאת. המחיר לשומע הוא רק 200 שח לכל המפגשים- והשבוע יהיה המפגש השלישי.
 
תלמה, אני צריכה חומר/מאמרים על

שילוב בבתי ספר בעברית. האם יש מי שמוכן לתרגם את המאמרים הנ"ל?
 
אדית, אני מופתעת מכך שהוא בכיתה

תקשורתית. ניראה היה לי שיש לך עסק אם מורה רגילה שלא מבינה הרבה בילדי אספרגר, מאוד מוזר. אולי כדאי שתבדקי לעומק איך הילד הגיע למצב שהוא השתולל, אם המורה לא מבינה שילד כזה לא משקר והיא באה מתוך החינוך המיוחד, איזה עוד דברים היא לא יודעת, ואולי יש להתפרצות שלו קשר אליה ולחוסר ההבנה שלה אותו. לא מעוניינת להדאיג, אבל כדאי לבדוק, זה לא נשמע טוב. עמליה
 
הקושי שלי הוא המרחק

אני גרה באשקלון והילד לומד בראשון לציון קשה לי להיות עם היד על הדופק רוב הידע שיש לי מהמורה מתנהל דרך מחברת קשר וטלפון אין גם אוטו שאוכל ללכת לשם מתי שאני רוצה כדי להפתיעה ולראות מה באמת קורה בכיתה בשנה שערה היתה לו מורה אחרת והיה די בסדר השנה צצו בעיות שלא היו קודם הם מחליטים החלטות בבית הספר מעט מוזרות למשל בני ניכנס לבית הספר בשנה שעברה באמצע השנה ההיסתגלות שלו היתה מהירה ללא בעיות השנה בשל כמות רבה של ילדים שהצתרפו לכיתה פוצלה הכיתה לשניים וחלק מין הילדים החדשים נכנסו לכיתה אחת וחלק אחר לכיתה השניה והוסיפו צוות שלם בעצם בני לומד עם ילדים מכיתה א' הכיתות נקראות כיתות א' ב' זה לא מוזר למה לפצל למה להכניס ילדים צעירים חדשים זאת אומרת אני מבינה את השיקול כדי שלילדים החדשים היה יותר קל להיסתגל אבל כאשר רשמתי את בני לבית הספר לא ידעתי שקיים דבר כזה ובתחילת השנה גם לא ידעו אותי על זה אין לנו מילה בנושא ? הנושא הזה הניראה לי לא בסדר מפני שבני זקוק לילדים גדולים מגילו ולא קטנים ממנו הם מלמדים חומר של כיתה א' כאשר לבני יש ידע יותר ממבוגר בהרבה נושאים ואחרי זה הם לא רוצים שהוא השתעמם בכיתה ויפריע למהלך השיעורים ויתנתק מהם . אני מרגישה שידי קצת קשורות ולא יודעת מה לעשות אדית
 
למעלה