שוב שילוב כושל פוגע ,וחסר לחלוטין

לדעתי - רק חינוך ביתי!

מערכת החינוך פשטה את הרגל ממזמן וזה רק יותר קל לראות כשיש ילד עם קשיים. היום יש אפשרות חוקית לחינוך ביתי ואני מתכוונת להשתמש בה. מי שמעוניין בעוד פרטים מוזמן לפרום חינוך ביתי בתפוז. ענת
 

גלסטאר

New member
אני רוצה לשאול שאלה ...

הילדון שלי רק בן 3.9 ולכן יש לנו עוד זמן עד כיתה א' (עוד שנתיים) אבל אני באופן אישי לא רואה אותו מקפץ עם עוד 30 ילדים צורחים בכיתה אחת. למרות שהילד גבוה ומתקשר, אני לא רואה בשילוב ברכה עבורו. האם לא כדאי להלחם עבור מסגרת שתתואם לילדים שלנו על פי צורכיהם ורמתם ??? (הספקטרום מאוד רחב וכיתת PDD מכילה ילדים מכל הקשת). ה"חלום" שלי שהילד יהיה בכיתה עם 7-8 ילדים כמוהו בדיוק ויקבל את התכנים הלימודיים בצורה שתהיה הכי ברורה לו. השאלה שלי לבאי הפורום (ומי שרוצה מוזמן לענות) : האם צריך שילוב בכל מחיר ???
 
לא לא לא ולא אין שילוב בכול מחיר |!

על חשבון מי בא השילוב סופו של דבר על חשבון הנפשי של הילד ! יש לי ניסיון רע ומר כאשר החליטו לשלב את בני דור כאשר היה בגן תיקשורתי , הוא קיבל שילוב בגן רגיל יומים בשבוע המערכת לא היתה מוכנה בכלל ללא הדרכה של הגננת שום פסיכולוגית לא דיברה קודם עם הילדים מראש כישלון מוחץ לא היתה הכנה של הקרקע בגן המשלב בגלל בורות של המערכת כולה בני הלך לשם בדיוק שבועים ולאחר מיכן הוא סירב ללכת לשם מפני שהילדים לא ידעו אך לאכול אותו מצד אחד הוא ידע לקראה ואת כל החומר הנילמד ומצד שני הוא היה מתנתק והם היו מחקים אותו ומציקים לו, כאשר שאלתי אותו למה הוא לא רוצה ללכת לגן [המשלב] הוא אמר לי[הוא כמעט ולא היה מבטה את רגשותיו] "אני לא רוצה את הגן הרע אני רואה ללכת לגן הטוב של עדי"[הגן התקשורתי]המילים האלו לא יוצאים לי מהראש למרות שעברו שלוש שנים מאז . הורים יקרים עם כבר שילוב לבדוק קודם כל את השטח עם הוא עבר הכשרה מקצועית גם המורים הגננות והילדים עם לא זה כישלון מוחץ מלכתחילה יום טוב אדית
 
תוספת קטנה

בני הלך לשילוב בשבוע הראשון בשמחה רבה לא היתה לו שם בעיה לכנס לגן עד שהוא התחיל להרגיש לא רצוי
 
שילוב יכול להתאים להרבה מאוד ילדים

לדעתי, רוב הילדים יכולים, רק שצריך לעזור להם. אם שילבת את ילדך עם סייעת והיה מי שידריך את הצוות בגן, הצוות שבגן היה מוכן להקשיב לך ולמנחה, היה שיתוף פעולה בינכם, היתה סייעת מבינה ורגישה, זה מתכון כמעט בטוח להצלחה. אבל בהרבה מקרים, שילוב נופל בגלל חוסר ידע, ולאו דווקא בגלל הילד. כדי להצליח בשילוב צריך לקיים תנאים מינימלים, שיאפשרו לילד תחושה של בטחון. שיש לו למי לפנות. יש כאלה שמשלבים את הילד ללא סייעת, תלוי ביכולתיו וזה יכול להצליח, אבל תמיד צריך לשים את היד על הדופק, ולבדוק האם זה ממשיך לעבוד. כי במשך הזמן, גם ההגנות של הילד פוחתות, וגם החברים מהכיתה גדלים ומשתנים, אפילו המורים כבר לא רואים אותו כילד מיוחד למרות שהוא כזה. ואז מגיעים לכיתה ד' או ה' או אפילו בתיכון וכבר אין דרך חזרה, והילד צריך סייעת ולהחליף בי"ס וכיתה. כמו שכתבתי למעלה, גם הבי"ס כבר לא משתף פעולה, וזה יכול לקרות לכל אחד מהילדים שלנו, ולכן צריך כל הזמן, להמשיך ולקבל הדרכה, לבוא ולתצפת, גם אם אין סייעת, ולמשך זמן ארוך. נכון שלא חייבים לשלב ורק אם זה עובד ולטובת הילד, אבל ידוע ששילוב זה דבר שיכול לקדם את הילדים שלנו ביותר. כשדניאל החל להשתלב, הוא לא היה מסוגל לחכות ילדים אחרים, אבל גם את זה הוא למד דרך השילוב, אלו דברים שלוקחים זמן, אבל בד"כ שילוב יכול להועיל לרוב הילדים, גם הנמוכים. ואתם יודעים מה? 30 ילדים זה לא כל-כך נורא כמו שזה נראה. אם היתה מוכנות ומודעות לשילוב בארץ, מצבנו היה הרבה יותר טוב. וכמובן שמצב ילדינו.
 

ריקי 04

New member
מוכנות ומודעות... ../images/Emo10.gif

התחלתי לחפש גן לשנה הבאה. אזור הרישום כולל 5 גני חובה. התוצאות: אחד כבר משלב (והילד ממשיך לשנה הבאה) שלושה - "לא בבית ספרנו", התרוצים מגוונים: "כל גננת רוצה ילדים בלי בעיות" (ועל הגננת הזו דווקא קיבלתי את ההמלצה הכי חמה ממחלקת החינוך, שאמרו לי שכבר שילבה בעבר 3 ילדים עם PDD) "אם הפיקוח יחליט אז בסדר" (במילים אחרות - אם אין ברירה נבלע את הצפרדע) "אף גננת לא תיקח ילד עם PDD" - הגננת הזו, לפני יומיים, אפילו לא טרחה לפתוח לי את השער (מה אני אעשה - אפיץ וירוסים של PDD על הילדים...?). היו לה עוד מגוון אמרי שפר... ולי לקח חצי שעה להפסיק לבכות אח"כ. וגן אחד - שהסכים, מכל הלב
ועכשיו השאלה - זה "גן גשר". כלומר יהיו בו עוד 5-6 ילדים עם בעיות (אחרות כמובן). יש לכם נסיון? יכול להיות מתאים? אני חשבתי ש"תיק" אחד לגן זה מספיק. אבל אם אני לא לוקחת את הגן הזה, שהגננת והסייעת שלו פשוט מקסימות - אני צריכה לעבור לאיזור רישום אחר (שהולך אח"כ לבי"ס יסודי אחר משלנו. לא שברור שהסמוך לנו הוא מציאה גדולה, אז אולי יהיו יתרונות...). אם אתם מכירים גני "גשר" - אשמח לשמוע
 

נונינה1

New member
יש גם יתרונות בגן כזה.......

אמנם על הצוות להתמודד עם מספר ילדים ש"מחוץ לנורמה" אבל יש לו נסיון והוא מקבל הדרכה, והילדים שבגן כבר שנה שניה כבר מחונכים לסובלנות חברתית ולפתיחות, וגם הבן שלך לא ירגיש ה"מיוחד" היחיד ויבין שיש כל מני ילדים עם כל מני בעיות. אני הייתי הולכת על גן כזו בשמחה.
 

ריקי 04

New member
תודה, זה דורש ממני גם להפריד...

אותו מאחותו. שיש לזה יתרונות, אבל אני מודה שגן אחד - זה כל כך נוח... ולגבי הילדים בגן - כן. במיוחד שהיום משולבת שם ילדה דומה (לא כגן אם). אבל - זה אומר גם שלא יהיה לנו אף ילד שנמשיך איתו מהגן הנוכחי (גם מבחינתי - להתחיל עם ההורים הכל מחדש. השנה 10 הורים כבר הכירו אותנו משנה שעברה, והיו לזה יתרונות), אני מניחה שמתגברים על זה אחרי חודש-חודשיים.
 

אמא יעל

New member
כתה קטנה עלולה להיות קטנה מדי

דברתי עם אם שבתה משולבת בכתה ג' רגילה עם די הרבה ילדים, והיא נתנה לי חומר למחשבה. לאחרונה נוצרה ידידות עמוקה בין בתה (האספרגרית) לבין ילדה מהכתה. היא אומרת שלו היתה הילדה בכתה קטנה לא היה היצע מספיק רחב של ילדים פוטנציאליים לקשר. לדעתי, ההזדמנות ליצור קשרי ידידות היא עבור ילדינו חשובה מהתקדמות בלימודים. לו משרד החינוך היה אמון באמת על חינוך ולא רק על לימוד, היה מכיר בערך הזה של חיברות והכשרה ליחסי אנוש, להסתגלות חברתית, והיה מבין שעדיף להקל על ילדינו בתחום ההישגים הלימודיים, ולאפשר להם להנות מההזדמנות ליצור מערכות יחסים עם בני גילם. אנו כהורים נדרשים לשקול מעת לעת אם המקום בו הילדים לומדים אכן מספק להם גם את הצורך החברתי וגם את הצורך הלימודי, ולוודא שאחד לא בא על חשבון השני. וכמובן - לקחת בחשבון את היכולת של הילד להתמודד עם המסגרת ולהתפתח בתוכה. היתר כבר נאמר (לגבי הכשרת הסביבה והכנתה לקבלת הילד, תיווך של סייעת וכיוב').
 

אלי ו.

New member
את לא חייבת לבחור

בכיתה של הבן שלי (כיתת PDD) יש שילוב לפי היכולת. אם יש למשל בכיתה ילדטוב בחשבון ויכול להשתלב בשיעורי חשבון של הכיתה הרגילה, הוא נשלח לשילוב יחד עם סייעת צמודה. (לעתים קרובות מדובר ב 2-3 ילדים שהולכים יחד לשילוב) הבן שלי משולב בשיעורי חשבון, התעמלות ואמנות בכיתה הרגילה, שאר השיעורים והטיפולים נעשים בכיתת הקטנה.
 
חינוך בבית

שלום ענת אני לא מתנגדת לחינוך ביתי. יש ילדים רבים שיכולים ללמוד בבית ולהשתלב בחברה. עבור ילדים עם PDD יש,לדעתי, חשיבות רבה דווקא לחינוך בבית הספר בחברת ילדים . במקרה של מי שלוקה בבעיית תקשורת חינוך ביתי פרושו לברוח מהבעיה ולא להתמודד איתה. אני יודעת שכאשר תקופה מסויימת בני לא זכה לטיפול קלינאית בבית הספר ואנו פנינו לקלינאית בבקשה שתטפל בילד אחה"צ הקלינאית התנגדה בטענה שהטיפול הנכון הוא בחברת ילדים. הקלינאית דרבנה אותנו להלחם ולקבל קלינאית לבה"ס ואכןהצלחנו הטיפול בתוך המסגרת נמצא מועיל. ברור שכל הנאמר על מה שקורה במערכת החינוך מדכא והנטיה הטבעית היא לברוח מהמסגרות ולהגן על הילד, אבל לדעתי זאת לא הדרך הנכונה. יש להלחם כדי ליצור בבית הספר את התנאים המתאימים לשילוב. בהצלחה בכל דרך שתבחרו מיכל
 
חברת ילדים אפשר למצוא בהרבה מקומות

חוץ מבית ספר. חינוך ביתי לא אומר המטבח שלי. הצרכים החברתיים של כל ילד ובעיקר ילד עם קשיים הם קריטים אבל לבית ספר אין מונופול. לומר את האמת הלכתי לראות כיתה חינוך מיוחד כאן (אנחנו בשיקאגו) והכיתה היתה כל דבר פרט לתקשורתית! הילדים עבדו על היעדים הלימודיים שלהם אבל לא על תקשורת אחד עם השני. לעומת זאת בגן ''זמן ביחד'' שלנו שני הילדים לומדים לשחק ביחד. יש המון מסגרות למציאת חברים מלבד הכיתה. ענת
 
שילוב ושילוב..

שלום, אני עוקבת אחרי הכתוב,ואכן אם ננסה לאסוף את כל הניסיון שלכם אפשר באמת לכתוב ספר על שילוב, או לפחות להבין איפה ואיך ניתן להצליח. שילוב חשוב אבל לא לשכוח (כמו שמישהו כתב פה) שמערכת החינוך בנוייה על תכנית לימודים, ולצערי לא על תכנית כישורי חיים. כשאנחנו משלבים לי לפחות מאד ברור איך צריכה היתה להראות המערכת על מנת שהשילוב יצליח. אבל יש מצוי ויש רצוי. לא לשכוח שהילד נכנס לכיתה מאד הטרוגנית, היום הכיתות בנויות ומורכבות מהרבה ילדים, שכל אחד כמעט מביא את ה"תיק" שלו. יש כאלה עם בעיות התנהגות, בעיות רגשיות, לקויות קוגניטיביות, לקויות תקשורתיות, (ולא רק PDD), לקויות למידה, הורים אמפטיים, הורים אנטיפטיים, הורים מקבלים, וגם אחרים. על כל זה יש תכנית לימודים שהמורה חייבת לעמוד בה, ועוד. ומה גם שהמורה בדרך כלל היא בעלת ידע בחינוך רגיל ולא מכירה את הדרכים להתמודדות עם אוצר הקשיים שקיימים אצל ילדי הכיתה.(ולפעמים צריכה לדעת גם איך להתמודד עם גיבוש הכיתה, משברים חברתיים, יכולות למידה שונות ועוד). בקיצור לא פשוט. ובנוסף- אכן לא כל ילד מתאים לשילוב פרטני, מלא, 5 שעות ביממה, 30++ ילדים בכיתה, (לפעמים גם 40). יש ילדים שמוצפים בקהל כל כך גדול, ולא מסוגלים להשתמש ביכולות שלהם בסיטואציות מציפות. ולכן- כשניגשים לשילוב עושים הערכת מצב מאד זהירה. גם של הילד וגם של המערכת הקיימת והאופציות איפה ואצל מי לשלב אותו.וכן- זה רחוק מהאופטימלי. וכמובן- כמו שעמליה כתבה, השילוב צריך להיות מלווה ונתמך כל הזמן. רונית
 
למעלה