אוקיי ../images/Emo13.gif
לפי הסדר: הסרט שהוקרן בארץ הוא הסרט הדוקומנטרי שביים ג'ון אדג'ינטון על תולדותיו של סיד, בשנת 2001. ניתן להשיג אותו בקלות ב-DVD כיום, גם בארץ. יש שתי הדפסות ל-DVD. אחת של הסרט בלבד, והשניה הדפסה "מורחבת", הכוללת שני דיסקים, עם אקסטרות (ראיונות מורחבים עם ווטרס וגילמור, ועוד). למותר לציין שמדובר ב-DVD מומלץ ביותר. בשנות השבעים, הרדיו היה המקור העיקרי - ובעצם היחידי - לחשיפה למוסיקה זרה חדשה, בישראל. היו רק שלוש תחנות רלבנטיות: גל"צ, "קול השלום" של אייבי נתן ורשת ג' (החל מאמצע העשור, אז הוקמה התחנה). רשת ג' הוקמה במתכונת של Radio 1 של ה-BBC, והתמקדה בפופ-מצעדים. ב"קול השלום" היו שדרנים בריטיים ומוסיקה טובה, אבל התקליטיה שלהם היתה מצומצמת. גלי צה"ל היו התחנה המגוונת ביותר. אני מניחה שהחשיפה של הפלויד בישראל היתה דומה לחשיפתם באירופה. היינו, החל מ-69/70 חוגים מסויימים של חובבי מוסיקה הכירו אותם, כאשר עם השנים החשיפה שלהם הלכה וגדלה. באמצע העשור היה ניתן לשמוע את הפלויד בכמה סוגים של תכניות: את הסינגלים, See Emily Play, Arnold Layne, היה ניתן לשמוע בתוכניות של שירי שנות השישים. הנטיה האישית שלי היתה לכיוון הפופ/רוק בריטי, ולכן האזנתי הרבה לתוכניות אלו. היו גם תוכניות "נישה" של מוסיקה "מחתרתית" כפי שהיא נקראה בראשית ואמצע העשור. תוכניות אלו שודרו בעיקר בשעות הלילה. שם היה אפשר לשמוע קטעים ארוכים יותר, ופחות מיינסטרימיים. אבל למיטב זכרוני את הפלויד השמיעו גם בתוכניות בשעות היום - לפחות את הקטעים היותר פופולריים והעכשויים. בוודאי כשיצאו WYWH ואנימלז, שירי האלבומים הושמעו בגל"צ בשעות היום. יתרה מזאת, באותה תקופה נהגו לשדר בוטלגים באופן חופשי בגל"צ, וגם באמצע היום. באחת התוכניות הפופולריות של התחנה, ששודרה בשעות הצהריים (אחרי ביצפר
) היתה פינה בשם "פינת התקליט הלבן" שנערכה ע"י י. קוטנר הצעיר, שם הביא יוד קטעים מבוטלגים, בעיקר של השמות הגדולים: הביטלס, הסטונס, הפלויד ואחרים. שם שמעתי לראשונה את The Embryo, למשל. משעשע לזכור כמה אגדות אורבניות הופצו בפינה הזו - ובגל"צ בכלל - וכמה טעויות, אבל זה היה חלק מהקסם של התקופה, כאשר מידע אמין פשוט לא היה זמין, ואנשים בנו את הידע שלהם על אמנים בעיקר על סמך שמועות, ועל סמך דמיונם הפורה.
בנוסף, החל מסוף שנות השבעים ערכו גל"צ "מרתונים" של אמנים. במשך לילה שלם - בד"כ בסוף השבוע, בין שישי לשבת - השמיעו ברצף, ובד"כ בסדר כרונולוגי, את מרבית שיריהם של אמנים והרכבים פופולריים. פינק פלויד היו נשוא יותר ממרתון אחד. אלו נערכו - למיטב זכרוני - בעקבות יציאת אלבומיהם. הראשון היה כמדומני אחרי יציאת אנימלז. השני, לאחר הצלחת "החומה". יתכן שהיו עוד. הפלויד היו מאוד פופולריים בארץ בשנות השבעים. אבל "החומה" הביאה את הפופולריות שלהם לשיא חסר תקדים. כאשר האלבום יצא, הוא היה דומיננטי לחלוטין במשך מרבית השנה, בכל ערוצי הרדיו. הסינגל Another Brick היה הלהיט הגדול של השנה. האלבום נמכר בכמויות היסטריות. בבית ספרי, לכולם היה עותק, וכולם ידעו את כל השירים - עד כדי העתקת עטיפת האלבום על קיר הקפטריה. לפני כן, הם היו אהובים בעיקר על ידי מי שהחשיבו את עצמם כ"מביני דבר" במוסיקה; לאחר "החומה", הם נהיו ידועים בקרב הציבור הרחב כולו. קשה להשוות את המצב אז להיום, כיוון שמבנה ערוצי התקשורת ואופיים השתנה לגמרי בשלושים השנים האחרונות.