הדת היהודית ומוסר.
הניתוק של הדת היהודית מהמוסר או ההפך - הניתוק של המוסר מהדת היהודית הוא הנסיון האומלל לבטל כל מימד של תועלתנות מהדת היהודית והוא מתחייב מהגישה האליטיסטית שכאילו הדת היהודית אינה תועלתנית, ולא היא.
מעצבי הדת חשבו אחרת : "עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו". את העבירות שבין האדם למקום מכפר יום הכיפורים "אוטומטית" אבל את אלה שבין האדם לחברו אין המערכת הדתית על כל חומרותיה ודיקדוקיה מסוגלת לכפר כל עוד לא בוצע מעשה מוסרי.
מכאן ראשית ראייה לכך שמבחינת הבנת חז"ל את הדת היהודית לא רק שהדת והמוסר כרוכים זה בזה, אלא הם תלויים זה בזה, ולדברים אחיזה כבר בתורה.
הדת הליבוביציאנית האליטיסטית איננה יהדות.
הניתוק של הדת היהודית מהמוסר או ההפך - הניתוק של המוסר מהדת היהודית הוא הנסיון האומלל לבטל כל מימד של תועלתנות מהדת היהודית והוא מתחייב מהגישה האליטיסטית שכאילו הדת היהודית אינה תועלתנית, ולא היא.
מעצבי הדת חשבו אחרת : "עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו". את העבירות שבין האדם למקום מכפר יום הכיפורים "אוטומטית" אבל את אלה שבין האדם לחברו אין המערכת הדתית על כל חומרותיה ודיקדוקיה מסוגלת לכפר כל עוד לא בוצע מעשה מוסרי.
מכאן ראשית ראייה לכך שמבחינת הבנת חז"ל את הדת היהודית לא רק שהדת והמוסר כרוכים זה בזה, אלא הם תלויים זה בזה, ולדברים אחיזה כבר בתורה.
הדת הליבוביציאנית האליטיסטית איננה יהדות.