שיחה עם ילד בן 8 על הפורום

שיחה עם ילד בן 8 על הפורום


ערב טוב אנשים,
אני מרשה לעצמי להביא לכאן את השיחה שניהלתי עם הקטן בן ה-8 על הפורום ועל משמעותו לנו כגולשים.

היום, בשעות אחר הצהריים הגיע הנכד הקטן שלי לביקור עם אימו ומיד רץ לחדר המחשב מבלי להגיד שלום אפילו.
מיד רצתי אחריו וביקשתי ממנו לעזוב את המחשב לכמה דקות כדי שאוכל לראות ולהתעדכן לגבי מה שקורה בפורום.
הוא הסכים "לתת" לי את המחשב לדקה. התיישבתי לקרוא ואז ראיתי משהו שהצריך תגובה וכך ישבתי לי והקלדתי את מה שהיה לי להגיד כשהדרדק עומד לידי ומסתכל עלי בקוצר רוח. לאחר דקה הוא פלט בחוסר סבלנות:
"תגידי, מה בכלל אתם עושים בפורום"? בשביל מה את צריכה את הפורום הזה?
ואז עניתי במלוא הרצינות, שבפורום נמצאים החברים שלי. הוא הסתכל עליי במעט רחמנות ואמר: "מה חברים מה?" איזה חברים יש לך בפורום? את בכלל לא מכירה אותם, את לא יודעת אפילו איך הם נראים"...
הסתכלתי עליו ואמרתי לו:
"תשמע נשמה שלי, חברים לא חייבים להיות דווקא אלה שאנחנו רואים את הפנים שלהם או איך הם נראים... חברים טובים הם אלה שאנחנו מרגישים איתם בנוח, שכיף לנו לדבר איתם, שנותנים לנו הרגשה שאיכפת להם מאיתנו. מאחורי כל מחשב, נמצא בן-אדם אמיתי עם פנים ועיניים ופה. הוא כותב במחשב ואני קוראת את מה שהוא כותב. הוא אדם אמיתי, והוא חבר שלי".
הקטן הסתכל עליי, התיישב על הכיסא שלי לאחר שפיניתי אותו בשבילו. הוא לא אמר מילה, אבל הבנתי משפת הגוף שלו שהוא ממש ממש מבין סוף סוף מה אני עושה בפורום כל היום


ערב נפלא שיהיה לכולם

http://www.youtube.com/watch?v=L9ev-tlT4o8
 

Doctor Goblin

New member
יחפה, לא "מחזירים לאריה דרעי על זה"

את יודעת למי מחזירים על זה? לכל המזרחיים. כשמפיצים תמונות כאלו (או תמונה כמו שהופצה פה קודם על הדמות הנלעגת מסרטי הבורקס על השטר), זה לא אריה דרעי שנפגע, אלו כל המזרחיים. ועצם העובדה שתמונות כאלו מופצות על ידי בורים, נבערים וגזענים מראה שיש צורך בתיקון חינוכי! גם על ידי תיקון השטרות. אבל לא, את מצדיקה את העליהום בטענת "הם הזמינו את זה על עצמם". איכסה.

הנה פוסט של מזרחית שאת לא מכירה שכתבה היום בפייסבוק.


תקשיבו, מעולם בחיים שלי לא הרגשתי גזענות נגד מזרחים כמו היום. למעשה, עד היום הייתי כנראה אומרת שיש אולי גזענות אבל בעיקר מתחת לפני השטח, ובטח לא כל כך אצל אנשים בגיל שלי. מסתבר שפחחחחחחחח.

אני מבינה שקשה לכם עם כל הפריבילגיות האלה, אבל חלקנו מזרחים ו/או מרגישים מאד לא נעים עם ההשפלה הזו של אוכלוסיה שלמה. חלקנו מרגישים ממש לא נעים לשמוע שהתרבות לנו הוציאה רק קוסקוס, אבי ביטר ועובדיה יוסף.

אני מרוקאית, עיראקית ובוכרית. אני צאצא למשפחה שנמצאת בארץ לפני שרוב המשפחות שלכם קיבלו סרטיפיקט. אני משכילה, פמיניסטית, מקבלת גיבוי מלא מהמשפחה המודרנית שלי ואני באמת לא מאמינה שאני מרגישה צורך להוכיח שאני מודרנית כמו כל אחד מהדושבגים שיצרו ממים גזעניים היום. ואני לא הולכת להעמיד פנים שאני אשכנזית רק כדי שיהיה לכם נוח לצחוק על מזרחים.

ברצינות, אינטרנטים. לכו להזדיין.

ועכשיו, יחפה, הסבירי, איך היא פגעה בך? למה את שמחה ועולצת בכך שהיא סובלת היום? בכך שאני סובל היום?
 

Doctor Goblin

New member
אולי חוסר ההבנה נובע מכך

שאכלת גזענות קשה יותר בצעירותך ולכן זה לא נראה לך גזעני היום. עבור צעירים בעידן המודרני, לראות השמצות מכל עבר, גם של אנשים שהחשבת כחברים, של התרבות שלך... ובכן... זה כואב.
 
יכול להיות...

בהחלט יכול להיות. מעולם לא התכחשתי לעוולות העבר. כל ילדותי עברה במעברה ובצריף דולף מים. אבא שבקושי מביא הביתה לירה כי שם המשפחה שלו מזרחי ולא יודע את השפה ולא יודע לעשות כלום מלבד להיות צלם רחוב. אבל אז לא באו בתלונות על האשכנזים למה יש להם בתים גדולים יותר ולמה להם יש תפוחי עץ בבית כאשר אני יכולתי רק לחלום על תפוח עץ. לא אבא שלי ולא אמא שלי, מעולם לא שמעתי אותם מתלוננים על האשכנזים מהעבר השני של הכביש. מעולם לא שמעתי אותם מתגעגעים לסיר הבשר שהשאירו מאחוריהם בארץ מוצאם. הם היו מאושרים שהם בארץ ישראל. כנראה שאני בטמטומי נשארתי עם ערכים של ציונות ואהבת ארץ ישראל, עד כי שטויות של ליצנים גזעניים פשוט מצחיקים אותי ותו לא.
בעוד אתה נעלבת כי הצחיקה אותי תמונה של חכם חנוכה אשר ממש לא מייצג את התרבות שלך, לא היססת לרגע להשוות אותי להמן הרשע. ממש נפלא
 

Doctor Goblin

New member
שימי לב שיש פער עצום

בין תנאי חיים שלא משנה אם תבכה לגביהם, אתה יכול לקום ולשנות אותם באמצעות עבודה קשה ובאמצעות מלחמה יומיומית. לבין החלטות מלמעלה על תוכנית החינוך או של מנהלים שונים שלגביהם הדרך היחידה לקום ולשנות מתחילה בלהתלונן עליהם.
 

Doctor Goblin

New member
והתמונה של חכם חנוכה מעליבה ברמות על

קשה לי להבין איך את לא רואה את זה.
 
מה מעליב מה?

בחיי שאתה משגע אותי

כשראית את הסרט עם חכם חנוכה אז זה העליב אותך?
כשראית את הסרט 'גבעת חלפון' זה גם העליב אותך?
כשראית 'חגיגה בסנוקר' זה גם העליב אותך?
באלוהים שאני לא מבינה על מה אתה מדבר וממה אתה נעלב בכלל?
כל סרטי הקאלט למיניהם שהפכו לסרטים הכי מצחיקים שקטעים שלמים מהם מצוטטים ע"י כל ילד, אז מישהו נעלב מהם? הם בכלל מייצגים תרבות שלך או של החברה שלך? על מה אתה מתלונן בכלל? היו עוולות בעבר, זה נכון וגם אני בעצמי סבלתי מהם, אבל די צריך להסתכל קדימה. החברה שלנו מלאה באקדמאים, מנהלים, זמרים, שחקנים, סופרים, משוררים, מרצים ופרופסורים, אנשי רוח, רופאים, מהנדסים וכולי וכולי וכולם מזרחיים טהורים, וספרדים טהורים ובאה מפלגה כמו ש"ס וכל פעם מנגנת על השד העדתי ומוציאה אותו מהבקבוק כאילו ודוקטור מזרחי מרוויח פחות מדוקטור אשכנזי. בחייך, אני לא מקבלת את כל החרטא הזה. בטח גם הכניסו את דרעי לבית הסוהר כי הוא מרוקאי. אם הוא היה אשכנזי בטח הוא היה מקבל עבודות שירות נכון? אני לא רוצה להעלות כאן באוב שני אשכנזים טהורים שהתאבדו בגלל אשמות דומות כי לא יכלו לשאת את החקירות ואת הבושה. אז אפליות יש רק בראש של דרעי.
 

שרוני68

New member
יחפה, פליז. רק בקשה אחת.

אני יודעת שלא התכוונת, אבל המילה "טהור" מעוררת בי חלחלה.

לא רק שזה מזכיר לי ימים אפלים,
אוהדי בית"ר חידשו אותה לאחרונה
עם התגובות הגזעניות שלהם.
 
זה באמת בלי כוונה

זה בהמשך לטיעון שאני לא רואה היום שום אפליה בין אשכנזי למזרחי.
 

Doctor Goblin

New member
סרטי בורקס מעליבים, כן

לא אוהב אותם. אבל אני יכול "לא לצפות בהם". הנה, הבעיה נפתרה באגף הזה.

אבל את מיתממת ממש כאשר את אומרת שהתמונה הזו לא באה לייצג תרבות מזרחית. כאשר מתלוננים על חוסר ייצוג ומקבלים תמונות של חכם חנוכה ואבי ביטר, זה בדיוק מה שהתמונות באות לעשות, "להציג" את התרבות המזרחית כתרבות של "חכם חנוכה" ו"אבי ביטר". לא שמת תמונה שלו כדי להזכיר את הסרט. שמת תמונה שלו על שטר בהקשר מאוד מסוים.

צריך להכיר בכך שקיימת אפליה גם היום נגד מזרחיים. הבאתי פה קישור בדיון הקודם שמדבר על מערכת החינוך. הבאתי קישור שמדבר על פערים באקדמיה והבדלים בשכר. על בית המשפט העליון כולם יודעים. אז אפליה על רקע עדתי קיימת! גם היום!

נוח לך לטמון ראש בחול ולומר "לי היה הכי קשה". ובכן, יחפה, לכולם קשה. גם לאנשים היום. ולמזרחיים היום קשה יותר מאשר לאשכנזים והנתונים הובאו ויש עוד ועוד. כאשר יש קושי מערכתי לא הוגן, יש להצביע עליו, כי זו הדרך היחידה לתקן אותו. אולי את עייפת מהנסיונות לשנות ומסתפקת בלהגיד לצעירים ממך "אני הצלחתי, תלמדו ממני". אבל כשאת עושה את זה, את לגמרי מנציחה עוולות שקיימות גם היום. חבל.
 
בדבר אחד אתה צודק

אני באמת עייפה מהצעקות על אפליה ועל קיפוח. אני שומעת את זה נון סטופ שנים על גבי שנים וזה לא ייגמר. לא משנה מה יעשו וכמה יתקנו וכמה ישפרו, לעולם זה לא ייגמר. גם כשהנינים שלנו יהיו מישמש של עדות, עדיין זה לא ייגמר. גם כשבני הנינים שלנו יהיו לגמרי פאזל של 50 פיסות של עדות, זה לא ייגמר. כנראה שזה משהו מובנה אצלנו להרגיש כל הזמן מקופחים.
 

Doctor Goblin

New member
את יודעת למה לעולם זה לא יגמר?

כי הקיפוח לעולם לא נגמר. תמיד יש קבוצות שמקפחים אותם יותר. זה נכון וטוב מאוד שהן צועקות. בדיוק כמו שאת צועקת למטה שמקפחים את הגייז. רק ככה אפשר לתקן.
 
כן

תצעק חזק באותה הזדמנות גם על קיפוח הערבים, הדרוזים, הרוסים, האתיופים, העובדים הזרים, שאר המיעוטים ועוד כל מיני מסכנים שהם לא אשכנזים. לא לצעוק רק כשמדובר על מזרחיים. אני לא שומעת את אותו הלהט וקריאה להגנה על זכויותיהם של כל מי שהזכרתי. נכון שהשימוש הציני על השטרות לא היה במקום, אבל סף הרגישות שלכם עבר גם כן את הגבולות. אותי זה הצחיק, אותך זה לא הצחיק. אז בוא נסכים שלא להסכים.
 

Doctor Goblin

New member
להט לא נובע רק מחשיבות הנושא

יש גורמים נוספים שמשפיעים על הלהט הזה. למשל:
1. זה נושא שאני נפגע ממנו אישית
2. בניגוד לנושאים רבים, פה לא מעט מכחישים את הקיפוח והאפליה. כאשר מכחישים מתעורר דיון שמטבע הדברים מתלהט. אם מסכימים איתך כולם, מטבע הדברים זה יראה פחות לוהט. זה ממש לא אומר פחות חשוב.

ועכשיו תעני ברצינות יחפה, יש איזו עוולה או ציבור שמפלים לרעה וראית שהצדקתי? או שפרסמתי בדיחות משפילות על חשבונו?

וקבלי גם את הקטע הזה של לואיס סי קיי. הוא פשוט קולע לנושאים הללו. שימי לב ךלמה שהוא אומר בסוף בסוף. את מבינה למה הוא עונה יפה (ומצחיק) יותר ממני לפוסט שלך?
http://www.youtube.com/watch?v=bkjmzEEQUlE
 
אני שוב חוזרת ואומרת

אני לא רואה את הדברים כמוך. ייתכן שאני קשוחה או רעה. אבל אני עייפה ממלחמות הקשורות לנושא העדתי. הנושא הזה מאוס בעיניי. לכן כעסתי כשראיתי את הכתבה על דרעי והשטרות כי ידעתי מה הולך להגיע. לצערי, תחושות הבטן שלי לא הטעו אותי.
אבל בסיוט הכי גרוע שלי לא חשבתי שיכנו אותי גזענית או המן הרשע. נו, אז לפעמים גם סיוטים מתגשמים.
 

Doctor Goblin

New member
איך אמרת על דרעי, הזכוכית ובית האבנים?

זה תקף גם לגביך יחפה
לגבי כולנו.

גם לא קראתי לך "המן הרשע". אמרתי שהטיעון שלך זהה לשלו.
אה, העליב אותך שרמזתי שאת פרסית? סתם סתם סתם


אני מצטער שפגעתי בך. באמת שלא התכוונתי. אני מצטער מכל הלב.
 
אתה צודק

במובן מסויים אכן הפורום הוא בית זכוכית וחייבים מאוד להיזהר במה שאומרים בו. דברים יכולים לחזור אליך כמו בומרנג. ובקשר להמן הרשע, מה הוא באמת אמר את זה? חשבתי שאתה צוחק

טוב, יאללה אני יודעת שלא התכוונת לפגוע


http://www.youtube.com/watch?v=zqq3tW3iACw
 
למעלה