הנגשה במקום העבודה - דבר נפלא!
רק עתה קראתי כל התכתובת המעניינת. כתבתם על התלבטות די רצינית באם להנגיש מקום העבודה, או לא? מה ההשלכות של זה? מה עם התגובות של הסביבה? שאלות מאד מאד לגיטימיות למי שעדיין לא עשה את זה... התהליך של ההנגשה במקום העבודה אצלי היה תהליך שהיה בעצם מקביל לקליטה מחודשת בעבודה בעקבות התביעה המשפטית (שבה ארגון בקול נתן את הטון מתחילת הדרך כשבהמשך המשיכו ללוות ולייעץ המון!). את הייעוץ המקצועי בתחום של ההנגשה נתנו מנכ"ל בקול, אחיה קמארה ויו"ר בקול ג'רי רייכשטיין, שראו את ההנגשה במקום העבודה כמרכיב מאד משמעותי וחשוב בעצם הסיכויים לקליטה מוצלחת - אז לא ידעתי כמה שהם צדקו! לומר לכם את האמת - אז כשהכל התחיל, הייתי מאד ספקנית לגבי חשיבות ההנגשה, יותר מכך הייתי ספקנית לגבי אופי התגובות במקום העבודה - חששתי מאד, לא היה ברור דבר - זה היה חדש לכולנו. היום במבט לאחור לשנתיים האחרונות, עלי לומר שהמחשב הנייד שנרכש באמצעות ביטוח לאומי ועיריית כרמיאל יש לו שימוש מלא בכל ימי העיון, ההשתלמויות, אפילו מפגשים של עובדי העירייה וישיבות מחלקתיות, כולם בתחילה הרימו גבה, שאלו מה זה? וכשהבינו התרגלו והיום הדבר מובן מאליו ומקןבל. חשוב לציין שבתחילה היה סיכום על תמלול רק בשלוש ארבע ישיבות מחלקתיות, אך לאחר שהמנהלת ראתה את הערך המוסף של העזרה הזו - היא אפילו בעצמה ישבה בישיבה בת 4 אנשים אליה לא הזמנתי תמלול, והיא זו שכתבה לי מילה במילה מה שנאמר. המודעות לא הייתה מגיעה באם אני הייתי שותקת וחושבת מה יגידו... המודעות חלחלה לאט לאט, לא ביום אחד, אך היום היא קיימת בזכות ההזדמנות להראות לאחרים שהמחשב עבורי זה בעצם האוזניים המאפשר להשתלב ולהבין הכל כמו כולם, ללא פספוס של השאלות, והדברים הנאמרים מצד כל המשתתפים. פתאום למדו להכיר את הדס האחרת, לא הדס השתקנית כבעבר - אלא הדס דעתנית, שיש לה גם ידע ושיקולים מקצועיים שבעבר משום מה הוסתרו וגם פגעו במידת מה בהערכה המקצועית. כך שבמקרה שלי במקום שיווצר רושם של אחת ש"לא מסתדרת", או "אחת שלא ניתן לתקשר עימה בנקל", נוצר רושם שיש כאן עובדת עם רצון עז להשתלב, ללמוד, להתפתח היות ודרכי התקשורת שהיו בעבר ממשיכים להתקיים, כשבנוסף התמלול בהשתלמויות ובישיבות נותן הערך המוסף של סקרנות, רצון לדעת, הרי אלו דברים ש"בוסים" אוהבים אצל העובדים שלהם, לא? יחד עם כל ההערכה וההבנה - נושא של הבאת קלדנית מבחוץ הוא לא פשוט - התחלנו עם מתנדבת שהפסיקה לאחר זמן קצר מסיבות שונות, ובמקומה 2 עובדות נרתמות להקליד כל אחת לסירוגין. עדיף כמובן שתהיה קלדנית מקצועית מבחוץ שזה יהיה תפקידה, אך בימים אלו של קיצוצים בכל מקום - זוהי דרישה יקרה אפילו. לכן חשוב מאד להסביר חשיבות ההנגשה וההתאמה, השלכותיה, העזרה שהיא נותנת ובמקביל לזכור את היכולות שלנו, ולהשתמש בקריאת שפתיים מדי פעם, להראות לסביבה שלנו שהתקשורת איתנו פנים מול פנים עדיין אפשרית ובפורומים גדולים תמלול או תרגום לש"ס הוא המצאה פנטסטית עבורינו. ההבנה בדבר העזרה הגדולה של התמלול או התרגום אצל הבוסים יביא לחשיבה משותפת שתבדוק אפשרויות חילופיות לקלדנית מבחוץ שהעלויות שלה יקרות. הנגשה במקום עבודה זה לא רק תמלול, או מערכת אפ.אם . יכול להיות טלפון מהבהב, מנורה מהבהבת מהמזכירות המיידעת כשיש טלפון עבורך, מתנדב לטלפונים, אינטרנט, פלאפון או פלפאקס. לגבי מי ששאל אם התמלול ניתן במסגרת שעות התרגום של סל תקשורת - התשובה היא חיובית בהחלט - תשתמשו בזה או באפשרויות האחרות להנגשה המתאימות לכם כדי שבמשרד הרווחה ובביטוח לאומי יבינו שהנושא חשוב ומוערך על ידי האוכלוסיה שלנו כחשוב וכמשפר התפקוד היומיומי בעבודה ובלימודים. אם לא נשתמש בזה - יקצצו הכספים עבור השירותים החשובים האלו וההפסד בגדול יהיה רק שלנו! בהצלחה לכולם בעבודה ובלימודים.