הנוסע הצפוני
Active member
נכון אין קווים חוצי מדינה ורוב התנועה היא בגבולות הקנטון. אבל יש לזה 2 סיבות: האחת היא שבמקום קווים חוצי מדינה יש רכבות חוצות מדינה, אצלינו רשת המסילות עדיין לא מפותחת מספיק כדי לוותר לגמרי על אוטובוסים כאלה. הסיבה השנייה שאין ביקוש, אין תנועה גדולה של תושבים מהצפון לדרום או להיפך. עובדתית אם תסתכל על נתוני הנוסעים בקווים חוצי מדינה אצלינו יש להם ביקוש ורובם מלאים. דווקא יש הרבה יותר קווים אזוריים או פרבריים שנוסעים ריקים.אני בספק אם אוטובוסי הדואר השוויצריים יחצו את כל המדינה מקאנטונים דרומיים כמו גראובונדן או וואלייס עם אוטובוסים לבאזל, ז'נבה או ציריך. ממה שראיתי בטיול הרכבתי בשוויץ ב 2013 - האוטובוסים בעיקר משלימים את המערכת הרכבתית העניפה.
כאן נכנס הבדל משמעותי בין אירופה לישראל - הרכבות האירופאיות קודמות לרכב הבעירה הפנימית ולכן מיקומי התחנות שלהן כמה שיותר מרכזיות (או ממש בשולי הגרעין העירוני, כיום מרכז העיר) כך שמערכות אוטובוסים המתבססות עליהן מביאות את הנוסעים לנקודה עירונית מרכזית יחסית ולא ל"צומת" כנהוג בארץ.
תחנות במרכזי הערים היא התפתחות היסטורית, הרשת נבנתה והעיר התפתחה סביבה. אצלינו פיתוח המסילות התחיל מאוחר יחסית ולכן הרבה תחנות אינן מספיק קרובות למרכז העיר, למרות שיש גם הרבה שכן...חיפה, כרמיאל, נהריה, עכו, ירושלים, תל אביב ועוד....כולן יחסית במרכז.