שינוי תוואי "רכבת העמק"
שלום לכולכם, הצטרפתי לאחרונה לפורום עקב אהבתי את תחום התשתיות, וכפתיחה אני רוצה לשתף אותכם בדעתי בנוגע להקמה המחודשת של תשתיות רכבת העמק. לאור הפרסומים הרבים על הכוונה לחדש את התוואי הנ"ל, אני שואל: למה?????? למה חוזרים על טעות חידוש הקו האיטי (להחריד!!) לירושלים??? הרי הודו שעשו טעות ועכשיו מתכוונים לעשות אותה שוב. בטח תשאלו מה הטעות! כי הרי כאן לא מדובר בתוואי מפותל ואיטי. הטעות היא נסיון חסר הגיון לחדש קווים על תשתיות ישנות, מתוך רצון לשפץ אותה ("כאילו") בעלות נמוכה ולחסוך כסף בנקום הקמה מחדש. וכל זה גם במחיר של תוואי לא שימושי, או שימושי בחלקו הקטן. ומה הכוונה? התוואי המוצע והנידון היום במשרדי תחבורה/אוצר הוא מגשר פז (+הקמה שערורייתית של תחנה נוספת לידו, אני מקווה שזה מופרך), דרך נשר (והקמה שערורייתית של תחנת רכבת שם, במרחק קילומטרים ספורים מתחנת לב-המפרץ), דרך יגור (אני כבר מדמיין לעצמי איך הגשרים מעל הכבישים כדי למנוע מפגשי כביש-מסילה הולכים לכער את האזור), דרך כפר יהושע (ובניית תחנת רכבת שם!?? ברור, זה הרי בעדיפות לאומית!!!!), דרך כפר ברוך, עפולה ולבית שאן. אחלה תוואי!!! וגם אחלה כסף הולך להיזרק לתוואי חסר הגיון כזה. שלא תחשבו, אני חושב שרכבת מחיפה לעפולה-בית שאן היא באמת בעדיפות לאומית. אני בעד הקמת תשתיות לפריפריה, גם אם זה לא משתלם בטווח הקצר. אבל למה לעשות את זה כל כך לא משתלם וחסר הגיון. אז מה בכל זאת אני מציע? ביחד עם החלטתו של שר התחבורה לבנות קו רכבת חיפה-שפרעם-נצרת, שהוא קו מאוד חשוב (וגם מאוד משתלם אגב) בנפרד מקו העמק, אני תוהה למה פשוט לא לחבר את שני הקווים הללו לקו אחד????! ליצור קו מהפכני (מבחינה סוציו-מדינית, אם אתם מבינים למה אני מתכוון) שיהיה גם מאוד משתלם דרך התחנות: 1. תחנת לב המפרץ (תחנה קיימת ומצויינת, רק צריך להרחיבה, שמשרתת את שכונות מזרח חיפה, נשר, יגור) - בסה"כ כ-60-80 אלף תושבים. 2. תחנת קריית אתא (שהיא מהיחידות שמנותקת מתוואי הרכבת כיום), שתשרת את קריית אתא (כ-50 אלף תושבים) ומזרח קריית חיים ביאליק (כ-20 אלף תושבים). 3. תחנת שפרעם-איעבלין. שפרעם - כ-35 אלף, אעבלין (כ-10 אלף) + טמרה הסמוכה (כ-25 אלף). 4. תחנת נצרת - שתיבנה בגבול בין נצרת עילית (כ-45 אלף) ונצרת (כ-65 אלף). זה מצריך חפרית מנהרה, בדומה לתחנה שבונים היום במודיעין. 5. תחנת עפולה - שמתוכננת היום במקום מצוין, בין עפולה לבין עפולה עילית/ גבעת המורה (ביחד בסה"כ כ-45 אלף, שאגב התוכנית היא לחבר את כל שלושת החלקים הללו ולאחלס לכיוון ה-80 אלף כבר בעשור הקרוב). 6. תחנת בית-שאן - עם אופציה למעבר דרך הגבול לירדן לכיוון העיר אירביד למעבר סחורות. התחנה בבית שאן תשרת כ-25 אלף תושבים מהעיר והמושבים הסמוכים. בסה"כ לפי חשבוני זהו קו אדיר במיימדים שיהיה בעל נגישות גבוהה לקרוב לחצי מיליון תושבים, וחשבוני כמובן אינו מסתמך על ישובים קטנים יותר מאלה שספרתי. קו משתלם מאוד, אפילו בטווח הקצר, ושימו לב!!!! הוא ארוך בכ-5 קילומטרים יותר מהתוואי המוצע כיום (לפי 100 קמ"ש, מאריך ב-3 דקות את הנסיעה מחיפה לעפולה). תסיקו את המסקנות בעצמך. כמו כן אשמח לתגובות. שיהיה לכולכם חג שמח. סתיו.
שלום לכולכם, הצטרפתי לאחרונה לפורום עקב אהבתי את תחום התשתיות, וכפתיחה אני רוצה לשתף אותכם בדעתי בנוגע להקמה המחודשת של תשתיות רכבת העמק. לאור הפרסומים הרבים על הכוונה לחדש את התוואי הנ"ל, אני שואל: למה?????? למה חוזרים על טעות חידוש הקו האיטי (להחריד!!) לירושלים??? הרי הודו שעשו טעות ועכשיו מתכוונים לעשות אותה שוב. בטח תשאלו מה הטעות! כי הרי כאן לא מדובר בתוואי מפותל ואיטי. הטעות היא נסיון חסר הגיון לחדש קווים על תשתיות ישנות, מתוך רצון לשפץ אותה ("כאילו") בעלות נמוכה ולחסוך כסף בנקום הקמה מחדש. וכל זה גם במחיר של תוואי לא שימושי, או שימושי בחלקו הקטן. ומה הכוונה? התוואי המוצע והנידון היום במשרדי תחבורה/אוצר הוא מגשר פז (+הקמה שערורייתית של תחנה נוספת לידו, אני מקווה שזה מופרך), דרך נשר (והקמה שערורייתית של תחנת רכבת שם, במרחק קילומטרים ספורים מתחנת לב-המפרץ), דרך יגור (אני כבר מדמיין לעצמי איך הגשרים מעל הכבישים כדי למנוע מפגשי כביש-מסילה הולכים לכער את האזור), דרך כפר יהושע (ובניית תחנת רכבת שם!?? ברור, זה הרי בעדיפות לאומית!!!!), דרך כפר ברוך, עפולה ולבית שאן. אחלה תוואי!!! וגם אחלה כסף הולך להיזרק לתוואי חסר הגיון כזה. שלא תחשבו, אני חושב שרכבת מחיפה לעפולה-בית שאן היא באמת בעדיפות לאומית. אני בעד הקמת תשתיות לפריפריה, גם אם זה לא משתלם בטווח הקצר. אבל למה לעשות את זה כל כך לא משתלם וחסר הגיון. אז מה בכל זאת אני מציע? ביחד עם החלטתו של שר התחבורה לבנות קו רכבת חיפה-שפרעם-נצרת, שהוא קו מאוד חשוב (וגם מאוד משתלם אגב) בנפרד מקו העמק, אני תוהה למה פשוט לא לחבר את שני הקווים הללו לקו אחד????! ליצור קו מהפכני (מבחינה סוציו-מדינית, אם אתם מבינים למה אני מתכוון) שיהיה גם מאוד משתלם דרך התחנות: 1. תחנת לב המפרץ (תחנה קיימת ומצויינת, רק צריך להרחיבה, שמשרתת את שכונות מזרח חיפה, נשר, יגור) - בסה"כ כ-60-80 אלף תושבים. 2. תחנת קריית אתא (שהיא מהיחידות שמנותקת מתוואי הרכבת כיום), שתשרת את קריית אתא (כ-50 אלף תושבים) ומזרח קריית חיים ביאליק (כ-20 אלף תושבים). 3. תחנת שפרעם-איעבלין. שפרעם - כ-35 אלף, אעבלין (כ-10 אלף) + טמרה הסמוכה (כ-25 אלף). 4. תחנת נצרת - שתיבנה בגבול בין נצרת עילית (כ-45 אלף) ונצרת (כ-65 אלף). זה מצריך חפרית מנהרה, בדומה לתחנה שבונים היום במודיעין. 5. תחנת עפולה - שמתוכננת היום במקום מצוין, בין עפולה לבין עפולה עילית/ גבעת המורה (ביחד בסה"כ כ-45 אלף, שאגב התוכנית היא לחבר את כל שלושת החלקים הללו ולאחלס לכיוון ה-80 אלף כבר בעשור הקרוב). 6. תחנת בית-שאן - עם אופציה למעבר דרך הגבול לירדן לכיוון העיר אירביד למעבר סחורות. התחנה בבית שאן תשרת כ-25 אלף תושבים מהעיר והמושבים הסמוכים. בסה"כ לפי חשבוני זהו קו אדיר במיימדים שיהיה בעל נגישות גבוהה לקרוב לחצי מיליון תושבים, וחשבוני כמובן אינו מסתמך על ישובים קטנים יותר מאלה שספרתי. קו משתלם מאוד, אפילו בטווח הקצר, ושימו לב!!!! הוא ארוך בכ-5 קילומטרים יותר מהתוואי המוצע כיום (לפי 100 קמ"ש, מאריך ב-3 דקות את הנסיעה מחיפה לעפולה). תסיקו את המסקנות בעצמך. כמו כן אשמח לתגובות. שיהיה לכולכם חג שמח. סתיו.