שיעור גרמנית

האם יש מטרה לחנך? ללמד? לשקף את ההתנהגות?

או לחילופין - באיזה גיל הילד מפסיק להיות ״ילד״ ונדרש לקחת אחריות על המעשים?
רשיון נהיגה? 18? 21?
אם מוצא חן בעיניך, יופי. בעיני לא. המנגנון שמאפשר לכולם להביע דעה בלי ביקורת סינון ואחריות, לא מוביל לאיזו יצירה של דור חכם יותר אלא להיפך. מערכת החינוך היא מורכבת, כי המורה נותן שירותים מצד אחד, אבל גם משמש כמקור סמכות מהצד השני, והשאלה היא מה הילד מבין - המורה שם כדי שהילד יקבל ציונים גבוהים, או שהוא שם וגם מהווה דמות בעלת סמכות, אמירה ולא בהכרח משהו שבין אוייב לפועל זול.

מזכיר לי מקרה שבו ״החוצפה הישראלית״ היתה מגיעה מנער וואספי ומוכוונת כלפי מורה יהודי (שטעה, והביא לשיעור מוזיקה את ״הללויה״ של לאונרד כהן):

״בואו נשמע את הללויה של לאונרד כהן, ונחשוב מדוע הלחן הזה מתאים למה שלמדנו בשיעור הקודם״
״זה שיר של יהודים שמדבר על המלך דוד ואלוהים, אני מעדיף לאכול ארנבי פסחא במקום לספוג כפיה דתית יהודית״
״אבל לאונרד כהן הוא ממש קונזצנזוס, השיר הזה מושמע ברחבי העולם בלי שרואים בו שיר דתי״
״זה בגלל שהיהודים שולטים בתקשורת העולמית ובכלכלה. והשיר הזה עוזר להם להמציא היסטוריה, ולהצדיק כיבוש של אדמות פלסטין״
 
אנלוגיה לא טובה, וזה אפילו לא קרוב.

אתה מתעלם באופן מוחלט מהקונטקסט שבו התלמיד היהודי/ישראלי הוא המיעוט הדתי בכיתה ובחברה מלכתחילה (הוואספ הוא חלק מהרוב בשני הקונטקסטים), ושבו הנצרות מוצגת כמייצגת "נייטרלית" של תרבות לאומית (ברור שהיהדות אינה מוצגת ככזאת בדוגמא שלך), שלא לאמר שהשיר של לאונרד כהן יכול להישמע באותה מידה גם נוצרי (להזכירך, מושיענו ישוע המשיח היה יוצא חלציו של דוד המלך, מצד האב, נגיד..., והללויה היא מילה "נוצרית" למהדרין מבחינת רוב הנוצרים). וזה עוד מבלי להזכיר את הנושא יוצא הדופן של גרמניה והיהודים. אם אתה רוצה, תן לי אנלוגיה של תלמיד ארמני בארה"ב שבוחר ללמוד טורקית ומאולץ ללמוד שיר בשבחי הנביא מוחמד.
&nbsp
אז כן, אנטישמי היה עלול להגיד מה שהכנסת בפה של אותו וואספ, אבל זה לא אנלוגי בשום דרך לקונטקסט ולמה שאמר בן-מידריף היהודי בן ה-15 כשניסו ללחוץ עליו לשיר שיר כריסמס.
&nbsp
ובקשר לפוסט אחר שלך, לא רק הרפורמים היו חלק מהתרבות הגרמנית. היו גם יהודים לא רפורמים שהיו חלק ממנה.
 

KallaGLP

New member
בחייי שלא ברור לי הוויכוח הזה.

לוויכוח הזה אין שום קשר עם העובדה שמה שהילד אמר היה מאוד לא מנומס ומאוד לא במקום. אין שום קשר בין זה שהמורה כנראה לא היה העפרון הכי מחודד בקלמר ליחוס לו של מעשי זוועה שאינו אחראי עליהם. זה לא משנה מי הרוב ומי המיעוט ומי נגד מי ובאלוה נסיבות, כולנו אמורים להיות בני אדם בכללי ולא לעשות לזולת מה שלא היו רוצים שיעשו לנו. מה שמשנה זה שלאמירה הספציפית הזאת לא אמור להיות מקום. זה גם לא הקטע של לכעוס על הילד ולכנות אותו חוצפן (וגם לא עשיתי זאת), אלא פשוט להבין שיש משהו שצריך להסביר לו ולא להתייחס לאמירה שלו כאל משהו חמוד ומשעשע, כי היא לא.
 
במסורת "רוח החג" The Holiday Spirit


 

Midriff

New member
קצת קונטקסט

הילד בתיכון (כיתה ט' בן 15). בן למשפחה יוצאת גרמניה שהיה הקיץ בטיול בגרמניה וגם במחנה ריכוז.
הילד בחר ללמוד גרמנית כי זה כן חלק מההיסטוריה המשפחתית שלו (וכי הוא רוצה 3 שנים של שפה זרה לקולג').
המורה כנראה לא מאוד מבריק באופן כללי, וזו לא הייתה פעם ראשונה שהילד הסביר לו שהוא לא רוצה לשיר שירי כריסמס. היציאה של הילד בהחלט הייתה מוגזמת וזה נאמר לו (וגם הוזכר האי-דיוק ההיסטורי לרקורד), אבל כמו שאמרו כאן בתור הלא נוצרי היחיד בכיתה הזאת וההתעלמות הקודמת של המורה הוא קצת נדחף לפינה שהייתה לו מאוד לא נוחה (מעבר לזה שהוא לא אוהב לשיר בציבור גם אם זה עם עוד אנשים).
בכל אופן השיעור אחרי זה כבר היה ועבר בשקט בלי התייחסות למאורה (אני מניחה שזה שהילד עומד על A+ בגרמנית לא מזיק)
 

iris mom of two

New member
מורה מתסכל

נו שויין.
יעבור. ילד חכם, ולפעמים למורה מגיע יציאה מתחכמת שכזו מילד חכם להעמיד אותו במקום. נראה שפעלתם נכונה, סכ"ה לא צריך לעודד את הילד...
 
למעלה