שירות מאושר שבת בקריית גת שבוטל

EHP12

Well-known member
לגבי רוטשילד אני חייב להסכים שלא להסכים.היתה אופציה לחניון במלון ואני שמח מאד שלא עוללתי את זה לעצמי. ראיתי את הרכבים משתרכים ברחובות הצרים של לב העיר, רוטשילד, הרצל, נחלת בנימין וכל רחובות הרוחב לאלנבי. בלילות חמישי ומוצ"ש צריך להפעיל את הרק"ל עד מאוחר ולעודד את הבאים ממחוץ לעיר להשתמש בחניונים השונים שלאורך המסלול כולל אצטדיון בלומפילד, מתחם התחנה מדרום וקריית אריה מצפון.
אין מסביב לבלומפילד מגרשי חניה גדולים (וטוב שכך), ומתחם התחנה כבר ממילא די קרוב לרוטשילד, אולי לחלק מפתח תקווה קרית אריה תהייה רלוונטית, אבל לרוב גוש דן אין אופציה נוחה של "חנה וסע" עם הרכבת הקלה.
אני חייב לומר גם שבעיית ששת הימים כרוחה קשר גורדי לעובדה שמתכנני הרשת בארץ לא מצפים שתוכל להסתמך עליה בליל שישי ויום שבת. בחו"ל, כשהרשת בנויה שתוכל להסתמך עליה לכל צרכי החיים היחס לנוסע מאפשר לבחור בה כברירה היחידה. בארץ כשברור למתכננים שלא תוכל לחיות חיי פנאי חילוניים מלאים על בסיס הרשת - היחס למי שחייב לנסוע רק בה הוא כאל מחוסרי ברירה. היחס מחלחל ואנשים ממעמדות הביניים שבמקומות אחרים נוסעים בתח"צ (בעיקר המסילתית) נוהגים. כתוצאה הדרג המקצועי שמתכנן את קווי התח"צ אינו בעל תודעת נסיעה ואין למשל מפות רשת אלא רשימות מקבילות ארוכות ובלתי שמישות של שלל הקווים בתחנה, בלי הצגה של המקטעים המשותפים. ריבוי הקווים וחוסר תדירותם גם הוא תולדה של אי הבנה בסיסית של התח"צ מצד מי שהתחילו לנהוג ברגע שרק יכלו כי זה היה תנאי בסיסי לפנאי.
אם זה היה ככה אז בערים החרדיות הייתה לך מערכת מסודרת והיררכית עם מפות.
 

Ccyclist

Well-known member
אין מסביב לבלומפילד מגרשי חניה גדולים (וטוב שכך), ומתחם התחנה כבר ממילא די קרוב לרוטשילד, אולי לחלק מפתח תקווה קרית אריה תהייה רלוונטית, אבל לרוב גוש דן אין אופציה נוחה של "חנה וסע" עם הרכבת הקלה.

אם זה היה ככה אז בערים החרדיות הייתה לך מערכת מסודרת והיררכית עם מפות.

ברפורמה של מיכאלי ראינו עד כמה מנהיגי החרדים מורמים מעם ומנותקים מהציבור שלהם. ברפורמה שנתנה כירטוס חודשי זול בפריפריה הם דיברו במונחים של ניקובים, מחירי נסיעה בודדת ו"תוספת נסיעות". אני בספק אם חוץ מההסעות באמת אכפת להם מספיק להראות למתכננים הרגילים במשרד התחבורה איך עושים תח"צ בערים גדולות עם קהילות חרדיות כמו לונדון, ניו יורק, אנטוורפן.

אני מניח שכמו בכל תחום אחר - המומחים שמתכננים את התח"צ למגזר החרדי הם מהמגזרים הכלליים.

אגב - גם בלונדון יש נתק בין ההנהגה לציבור. כבר שנים שההנהגה החרדית בסטאמפורד היל וגולדרס גרין מנסים לקדם קו אוטובוס ישיר בין שתי השכונות למרות שלא חסרות אופציות נסיעה ביניהן כולל שילוב האוברגראונד והתחתית (בשתי השכונות תחנות רכבת, אף שסטמפורד היל אינה על התחתית). הנימוק שלהם מבוסס פרשנות מחיר לא נכונה כאילו צריך לשלם על שתי נסיעות נפרדות, מה שלא נכון בשיטה הלונדונית בה יש גם נסיעת מעבר תוך כשעה וגם גבול תשלום יומי עליון שלא משלמים יותר ממנו בערך צבור / אשראי מגע.
 
נערך לאחרונה ב:

EHP12

Well-known member
ברפורמה של מיכאלי ראינו עד כמה מנהיגי החרדים מורמים מעם ומנותקים מהציבור שלהם. ברפורמה שנתנה כירטוס חודשי זול בפריפריה הם דיברו במונחים של ניקובים, מחירי נסיעה בודדת ו"תוספת נסיעות". אני בספק אם חוץ מההסעות באמת אכפת להם מספיק להראות למתכננים הרגילים במשרד התחבורה איך עושים תח"צ בערים גדולות עם קהילות חרדיות כמו לונדון, ניו יורק, אנטוורפן.

אני מניח שכמו בכל תחום אחר - המומחים שמתכננים את התח"צ למגזר החרדי הם מבמגזרים הכלליים.

אגב - גם בלונדון יש נתק בין ההנהגה לציבור. כבר שנים שההנהגה החרדית בסטאמפורד היל וגולדרס גרין מנסים לקדם קו אוטובוס ישיר בין שתי השכונות למרות שלא חסרות אופציות נסיעה ביניהן כולל שילוב האוברגראונד והתחתית (בשתי השכונות תחנות רכבת, אף שסטמפורד היל אינה על התחתית). הנימוק שלהם מבוסס פרשנות מחיר לא נכונה כאילו צריך לשלם על שתי נסיעות נפרדות, מה שלא נכון בשיטה הלונדונית בה יש גם נסיעת מעבר תוך כשעה וגם גבול תשלום יומי עליון שלא משלמים יותר ממנו בערך צבור / אשראי מגע.
דווקא עם העסקנים החרדים הניעו מהלכים של ביטול קווים חלשים על חשבון קווים חזקים. דווקא לציבור החרדי כמו הציבור הכללי קשה לקבל מעברים
 

Ccyclist

Well-known member
דווקא עם העסקנים החרדים הניעו מהלכים של ביטול קווים חלשים על חשבון קווים חזקים. דווקא לציבור החרדי כמו הציבור הכללי קשה לקבל מעברים

העובדה שבמאה שנה עיריית בני ברק לא השכילה ליצור תחנה מרכזית, והעומס התחבורתי מכל הקווים הבינעירוניים שמשוטטים להם בעיר אומרת הכל על "הצלחת" ההנהגה החרדית בתחום התחבורה.

ההצלחה לכאורה של קווי ההסעות היא בעייתית גם לציבור שכאורה נהנה מהם. הם מותחים את הקיבולת והיכולת של המערכת והמחיר המערכתי שלהם פוגע בכל ציבורי הנוסעים כולל החרדים.
 
לא מדבר עם מחשבות אלא על נתונים.
כבר כתבתי בעבר שאמנם לא בדקתי את הנתונים לעומק אבל נראה שבציבור הדתי לאומי שבתוך הקו הירוק שיעור הבעלות על רכבים דומה לשיעור המחזיקים ברכב בציבור הכללי, ואחזקת רכב בדר"כ קשורה למצב כלכלי או לסטטוס חברתי ולא להכרח.

קשה לקשר בין גיל הוצאת רישיון הרכב לבין הצורך, אני למשל הוצאתי רישיון בגיל צעיר כשלא הייתי זקוק לרישיון בשביל לעבור את תקופת המגבלות של נהגים חדשים יותר מהר, וגם לנצל תקופה בה יכלתי ביתר קלות להפנות מזמני את עשרות השעות הנדרשות לשיעורי נהיגה.

לא יודע מה המצב במקומות אחרים בעולם אבל בישראל הרבה פעמים משתלם כלכלית להחזיק רכב בגלל השתתפות באחזקת רכב מהעבודה המותנית בקיומו של הרכב או הטבות מס במסלולי הליסינג.

שלא תבין אותי לא נכון, אני בטוח שלכל אחד היה מעוניין שקווי התח"צ יהיו בזמינות של רכב פרטי, לי למשל חסרות לעיתים הנסיעות בשעות לילה מאוחרות, או התדירות לא מספיקה בשעות הבוקר שאינן שעות שיא, אבל אני מבין שאם המענה לצורך שלי יבוא על חשבון מענה אחר הוא לא בהכרח הצעד הנבון שעל המערכת לעשות כדי למשוך עוד נוסעים.
לא חייב נתונים כדי להבין את הטיעון הזה. אם אני אדם חילוני שאינו שומר שבת ורואה את כל החברים שלי יוצאים לטבע, מבלים בים או סתם נוסעים לבית קפה. ויש לי יכולת כלכלית ורישיון, אני לא אקנה רכב ואצטרף אליהם? ואם קניתי רכב, הוא יעמוד 6 ימים בחנייה ואסע בו רק בשבת? אז לוקחים אותו גם באמצע השבוע ורואים שזה יותר נחמד מלחכות בתחנה בחום לאוטובוס שלא מגיע וכו'. אז נכון שקשה לצאת לבילויי בטבע או בכנרת באוטובוס גם אם היה עובד בשבת אבל הטענה היא הפוכה, אם יש לך רכב בשבת הוא יעבוד כל השבוע.
 

מנכל אחד

Active member
לא חייב נתונים כדי להבין את הטיעון הזה. אם אני אדם חילוני שאינו שומר שבת ורואה את כל החברים שלי יוצאים לטבע, מבלים בים או סתם נוסעים לבית קפה. ויש לי יכולת כלכלית ורישיון, אני לא אקנה רכב ואצטרף אליהם? ואם קניתי רכב, הוא יעמוד 6 ימים בחנייה ואסע בו רק בשבת? אז לוקחים אותו גם באמצע השבוע ורואים שזה יותר נחמד מלחכות בתחנה בחום לאוטובוס שלא מגיע וכו'. אז נכון שקשה לצאת לבילויי בטבע או בכנרת באוטובוס גם אם היה עובד בשבת אבל הטענה היא הפוכה, אם יש לך רכב בשבת הוא יעבוד כל השבוע.
לא חושב שהחשיבה הזאת או רכב או תח"צ נכונה תמיד.
חלק מבתי האב מחזיקים רכב אחד, ואחד מבני הזוג מתנייד במהלך השבוע בתח"צ ובסופ"ש ברכב.
לי יש רכב, ולמרות זאת כאשר אני נוסע למרכז וזמני הנסיעות תואמות פחות או יותר את הצרכים שלי אני מעדיף להשאיר את הרכב בחניה ולנסוע בתח"צ.
בשביל לגרום לאנשים לנסוע בתח"צ אפשר לגרום להם לא להחזיק רכב, ואפשר לגרום להם להעדיף תח"צ גם כשהם מחזיקים רכב.
 
לא חושב שהחשיבה הזאת או רכב או תח"צ נכונה תמיד.
חלק מבתי האב מחזיקים רכב אחד, ואחד מבני הזוג מתנייד במהלך השבוע בתח"צ ובסופ"ש ברכב.
לי יש רכב, ולמרות זאת כאשר אני נוסע למרכז וזמני הנסיעות תואמות פחות או יותר את הצרכים שלי אני מעדיף להשאיר את הרכב בחניה ולנסוע בתח"צ.
בשביל לגרום לאנשים לנסוע בתח"צ אפשר לגרום להם לא להחזיק רכב, ואפשר לגרום להם להעדיף תח"צ גם כשהם מחזיקים רכב.
אני כמוך, יש לי רכב וחלק מהנסיעות אני מעדיף לעשות בתח''צ. אבל אני יודע שהרבה אנשים לא חושבים ככה וברגע שהתרגלת לרכב צמוד קשה מאוד לעבור לתח'צ.
 
תסתכל על נתוני אחזקת רכב, נסיעה בתח"צ, וגיל הוצאת הרישיון. במקומות בעולם שבהם אפשר להסתמך על התח"צ בסופי השבוע תראה הבדלים המשקפים זאת.

נתון שיכול להיות מעניין הוא אחוז סטודנטים המחזיקים ברכב פרטי. שלב הלימודים האקדמאיים הוא שלב של השקעה בהמשך הדרך, מגורים במקום המרוחק מבית ההורים ואפשרות מוגבלת להתפרנס כי בדרך כלל אפשר להחזיק רק משרה חלקית או משרת ערב / מלצרות לצד הלימודים. זה שלב חיים שהחזקת רכב היא הוצאה מאד גבוהה בו. במדינות אירופאיות עם תח"צ שאפשר להסתמך עליה תראה שסטודנטים רבים לא נוהגים בשלב זה. בארץ תראה שזה הכרחי בקרב סטודנטים שלא מתגוררים ממש במרכזי הערים הגדולות.

אתה לא חושב ברצינות שאלו מאיתנו שיכולים לנהוג יושבים בבית 60 שבתות וחגים בשנה ?

אתה צריך גם להבין שאין לנו את האספקט של התכנסות חברתית בבית כנסת בשבת בבוקר. אנחנו מבקרים את חברינו וקרובינו, לא את מי שבמקרה הולך לאותו מוקד במרחק הליכה מאיתנו.

היכולת להתנייד היא תנאי בסיסי עבור הציבור החילוני. כשהיא אפשרית רק ברכב הפרטי - כל מי שיכול נוהג.
לגבי הסטודנטים...תוסיף את העובדה שחלק גדול ממוסדות הלימוד האקדמיים בארץ מרוחקים ממרכזי הערים, בניגוד לאירופה. כך דוגמא, מכללת כנרת, מכללת תל חי, גליל מערבי ואפילו אוניברסיטת חיפה שנמצאת על ההר. זה יוצר הרבה בעיות נגישות שמאלצות סטודנטים להחזיק רכב. אגב היעדר תח''צ בשבת גם כן מעודד סטודנטים להחזיק רכב כי לחלק גדול מהם זה יום עבודה היות וימי השבוע הם עסוקים בלימודים.
 

EHP12

Well-known member
לגבי הסטודנטים...תוסיף את העובדה שחלק גדול ממוסדות הלימוד האקדמיים בארץ מרוחקים ממרכזי הערים, בניגוד לאירופה. כך דוגמא, מכללת כנרת, מכללת תל חי, גליל מערבי ואפילו אוניברסיטת חיפה שנמצאת על ההר. זה יוצר הרבה בעיות נגישות שמאלצות סטודנטים להחזיק רכב. אגב היעדר תח''צ בשבת גם כן מעודד סטודנטים להחזיק רכב כי לחלק גדול מהם זה יום עבודה היות וימי השבוע הם עסוקים בלימודים.
לציין מכללות קטנות המשרתים סטודנטים הגרים ביישובים מסביב שצריכים לרכב לכל צורך זה פופוליזם. כי הם כמות מאוד קטנה, וגם לא ניתן לספק להם תחבורה ציבורית מרוב הכמויות הקטנות. גם יש הבדל בין סטודנטים שהם "בסיס פתוח" לבין כאלה שהם "בסיס סגור" כאלה שישנים במעונות ליד הקמפוס ויוצאים מהמתחם רק בסופשים. סטודנטים משתמשים ברכב בגלל שירות אוטובוסים איטי, לא תדיר, ולא אמין, שהוא כזה גם במקומות הכי מרכזיים.
 
לציין מכללות קטנות המשרתים סטודנטים הגרים ביישובים מסביב שצריכים לרכב לכל צורך זה פופוליזם. כי הם כמות מאוד קטנה, וגם לא ניתן לספק להם תחבורה ציבורית מרוב הכמויות הקטנות. גם יש הבדל בין סטודנטים שהם "בסיס פתוח" לבין כאלה שהם "בסיס סגור" כאלה שישנים במעונות ליד הקמפוס ויוצאים מהמתחם רק בסופשים. סטודנטים משתמשים ברכב בגלל שירות אוטובוסים איטי, לא תדיר, ולא אמין, שהוא כזה גם במקומות הכי מרכזיים.
מכללות קטנות?. בכל אחת מהמכללות האלה לומדים כ 4000 סטודנטים, באוניברסיטת חיפה 17,000 סטודנטים. זה גודל רגיל למוסד אקדמי בארץ. מידע אישי בכנרת כמחצית מהסטודנטים אינם מהאזור אלה דווקא ממרכז הארץ, הם משכירים דירות בקיבוצים בסביבה ועדיין צריכים רכב כי גם מקיבוץ במרחק 10 דק' מהמכללה אין איך להגיע בתח''צ בזמן לשיעור וגם צריך לצאת לעבוד אחרי הלימודים. כמעט בכל מוסדות הלימוד הסטודנטים הם ''בסיס פתוח'', מתוך 17 אלף בחיפה, כמה אתה חושב שגרים במעונות בשטח הקמפוס?.

אם מכללת כנרת הייתה ממוקמת נניח בטבריה ולא בצומת צמח כבר הייתה יכול לוותר על קווים 31, 53, 488, 490, 537 שמיועדים רק כדי לשרת סטודנטים
בחיפה, אם הקמפוס היה בעיר התחתית הייתה יכול לוותר על 299, 385, 333, 294,265,145, 137, 144, 236.....

תחשוב על כמה ק''מ ושעות נהג מדובר
 

EHP12

Well-known member
מכללות קטנות?. בכל אחת מהמכללות האלה לומדים כ 4000 סטודנטים, באוניברסיטת חיפה 17,000 סטודנטים. זה גודל רגיל למוסד אקדמי בארץ. מידע אישי בכנרת כמחצית מהסטודנטים אינם מהאזור אלה דווקא ממרכז הארץ, הם משכירים דירות בקיבוצים בסביבה ועדיין צריכים רכב כי גם מקיבוץ במרחק 10 דק' מהמכללה אין איך להגיע בתח''צ בזמן לשיעור וגם צריך לצאת לעבוד אחרי הלימודים. כמעט בכל מוסדות הלימוד הסטודנטים הם ''בסיס פתוח'', מתוך 17 אלף בחיפה, כמה אתה חושב שגרים במעונות בשטח הקמפוס?.

אם מכללת כנרת הייתה ממוקמת נניח בטבריה ולא בצומת צמח כבר הייתה יכול לוותר על קווים 31, 53, 488, 490, 537 שמיועדים רק כדי לשרת סטודנטים
בחיפה, אם הקמפוס היה בעיר התחתית הייתה יכול לוותר על 299, 385, 333, 294,265,145, 137, 144, 236.....

תחשוב על כמה ק''מ ושעות נהג מדובר
המכללה האקדמית כנרת זה אזור ה-2000 סטודנטים. ומה הבעיה לנסוע עם 28, עד לצומת צמח וללכת משם ברגל? הסטודנטים מגוש דן שגרים בקיבוצים בסביבה הם נחשבים "בסיס סגור", כך גם רבים מהסטודנטים בטכניון.

מסכים שמוסדות להשכלה גבוהה צריכים להיות על צירי תח"צ קיימים. למשל אם אוניברסיטת תל אביב, הייתה מתמקדת קילומטר מערבה, ממיקומה בדרך נמיר, לא היית צריך קווים כמו 572 ו-604. גם עם הרכבל שיש לאוניברסיטאות בחיפה, לא צריך את כל קווי הסטודנטים האלו. אלו קווים שלא באמת צריך אותם ונוצרו רק בשל לחץ פוליטי. אני זוכר שניסו להקים מערך שאטלים מרכבת נתניה למכללת רופין (שהקו התדיר היחיד שעובר לידה הוא 921), המיזם נסע ריק ולא הצליח.
 
המכללה האקדמית כנרת זה אזור ה-2000 סטודנטים. ומה הבעיה לנסוע עם 28, עד לצומת צמח וללכת משם ברגל? הסטודנטים מגוש דן שגרים בקיבוצים בסביבה הם נחשבים "בסיס סגור", כך גם רבים מהסטודנטים בטכניון.

מסכים שמוסדות להשכלה גבוהה צריכים להיות על צירי תח"צ קיימים. למשל אם אוניברסיטת תל אביב, הייתה מתמקדת קילומטר מערבה, ממיקומה בדרך נמיר, לא היית צריך קווים כמו 572 ו-604. גם עם הרכבל שיש לאוניברסיטאות בחיפה, לא צריך את כל קווי הסטודנטים האלו. אלו קווים שלא באמת צריך אותם ונוצרו רק בשל לחץ פוליטי. אני זוכר שניסו להקים מערך שאטלים מרכבת נתניה למכללת רופין (שהקו התדיר היחיד שעובר לידה הוא 921), המיזם נסע ריק ולא הצליח.
לא מכיר את המקרה של נתניה אבל מכיר את כנרת וחיפה טוב. קו 28 אינו פתרון כי יש הליכה של 10 דק' מהתחנה הקרובה ביותר שלו למכללה וזה ממש לא נעים בחום של עמק הירדן. בנוסף, כל הקווים שציינתי מביאים סטודנטים מחוץ לטבריה ולכן הקו לא רלוונטי עבורם כי אתה צריך שההחלפה תסתדר לך מבחינת זמנים ולרב זה לא קורה. אך אם המכללה הייתה ממוקמת בטבריה עצמה אפשר היה לפחות להפנות חלק מהקווים לטבריה ואז הם יכלו לשמש גם סטודנטים וגם נוסעים אחרים שמעוניינים להגיע לעיר. אגב גם למפעיל זה בעיה כי הוא צריך להריץ אוטובוסים ריקים בנסיעות החזור בבוקר ובנסיעות ההלוך בצהריים.

סטודנט שלא גר במעונות בשטח הקמפוס מבחינתי הוא לא ''בסיס סגור'' כי גם אם הוא צריך לנסוע רק 2 תחנות, הוא עדיין צריך שיהיה לו איך לעשות את זה. אף אחד לא הולך מהקיבוצים למכללה ברגל.

לגבי חיפה, נכון שהרכבלית שיפרה מאוד את הנגישות בעיקר כי היא פועלת ללא צורך בהמתנה לשעה מסוימת. אבל זה לא מספיק למי שמגיע למשל בקו 333 מנצרת, אם קמפוס האוניברסיטה היה ממוקם בעיר התחתית אפשר היה להשתמש בקווים הקיימים 331 ו 332 שגם ככה נוסעים מנצרת לעיר התחתית בחיפה.
 
בבוטל הכוונה שלי הייתה שהוא בוטל בימי שגרה, ופעיל רק בכניסת וצאת השבת. בכל אופן, חלופת התחלה מקריית גת בוטלה ויחד איתה בוטל שירות מאושר שבת שהחזיק מעמד שנים רבות. ואכן מעצבן הנושא של הנגישות
ממה שאני יודע החלופה הזו פעלה רק ביום שיש בשעה 06:00 בבוקר
 
היי. בהמשך לדיון שהתפתח פה (לשמחתי), חשוב לי להדגיש: לא מדובר בשירות שבתי חדש, מדובר פה על שירות שהיה במשך שנים רבות ובוטל בפתע ללא הצדקה, ולכן אני מאמין שארגוני תחבצ ישתפו איתי פעולה בזה
 

Ccyclist

Well-known member
היי. בהמשך לדיון שהתפתח פה (לשמחתי), חשוב לי להדגיש: לא מדובר בשירות שבתי חדש, מדובר פה על שירות שהיה במשך שנים רבות ובוטל בפתע ללא הצדקה, ולכן אני מאמין שארגוני תחבצ ישתפו איתי פעולה בזה

נקווה, אבל אין באמת סטטוס קוו. יש סיפוחים זוחלים לכאן ולכאן.
 

Ccyclist

Well-known member
אני כמוך, יש לי רכב וחלק מהנסיעות אני מעדיף לעשות בתח''צ. אבל אני יודע שהרבה אנשים לא חושבים ככה וברגע שהתרגלת לרכב צמוד קשה מאוד לעבור לתח'צ.

רישיון לא גדל על העצים. הוא תוצאה של תהליך פתוח שיכול לקחת מספר חודשים וטסטים, כאשר התוצאה לא מובטחת.

אי אפשר לקחת ממני מציאות של 18 שנה מעל גיל 18 ללא רישיון כשהתח"צ היתה האופציה הממונעת העצמאית היחידה שהיתה נגישה לי. זו עדיין המציאות עבור מארחיי ועבור מי בציבור שאין לו רישיון.

בחו"ל, כשהתח"צ פועלת 7 ימים בשבוע בתדירויות מותאמות לדרישה ולא רק במתכונת קווי לילה אלא כרשת שלמה - מקומית וארצית - אפשר להשאר "צודקים" ו"סביבתיים" וכל שאר התארים שמי שלא נוהג מדביק לעצמו תוך עליונות מוסרית על אוכלוסיית הנהגים, הפקקים, סיפורי החנייה וכו'. התיכנון ואלמנטים מסויימים במדיה רואים באורח חיים כזה בחירה מוסרית שצריך לעודד אותה.

בארץ נראה שרבים מדי מקבלים את המצב הייחודי לשיראל ומנהלים דיון ברמה של "תמהיל" בין הרכב הפרטי לתח"צ, או מניחים שכולם מוציאים רישיון בגיל מוקדם - גם אם זה מנוגד למגמה הרווחת באירופה בימינו.

ליברליזם זה לקבל שישנן מספר אופציות שונות בחיים ושאנשים שונים בוחרים בחירות שונות. מה שנעשה בארץ למי שאינו בוחר ללמוד לנהוג אינו ליברלי אלא מהווה שלילת זכויות גורפת שלא קיימת לאף אוכלוסיה לא נוהגת אחרת בעולם.

אינני נגד בחירה לנהוג, בחירה שעשיתי לפני כעשור, אבל לא מקובל בעיניי המצב שמונעים באופן גורף תחבורה ציבורית מאוכלוסיות שמסתמכות עליה. בעולם שהולך ומצטופף הבחירה לנסוע בתחבורה הציבורית היא בחירה מוסרית, סביבתית וחברתית שצריך לעודד אותה. רק בישראל מונעים אותה בכוונה יום שלם בשבוע ומפנים את מי שיכול לרכב הפרטי.
 
נערך לאחרונה ב:
למעלה