שירשור "הידעת ?!"

ZeusMan

New member
שירשור "הידעת ?!"

שירשור חדש נפתח, ניקרא לו בשם המקורי שירשור "הידעת ?!" בשרשור זה עלייכם לכתוב כל מיני נתונים מעניינים שאתם חושבים שטוב לדעת. הנתונים יכולים לכלול לדוגמא, נתונים על תרבות הראסטה, מילים מעניינות בפטוואה, נתונים אישיים על אמני רגאיי וכו... תודה מראש לכל משתתפי השירשור...
 

ZeusMan

New member
נתונים על ראסטות מאתר נכבד

רק 10% מהג'מייקנים מכריזים על עצמם כראסטפריים... למרות זאת, נרשמו מעל 1000000 איש ברחבי העולם המזדהים עם הזרם הראסטפאריי. ישנם שלושה זרמים הנמנים בזרם הראסטפאריי the Nyahbinghi, the Bobo Ashanti and the Twelve Tribes of Israel.
 

Ras Arbel

New member
הידעת?

המריחואנה, עדיין אינה חוקית בג'מייקה! הראסטפרים מנסים להלחם בקביעה הזו כי זה פוגי בחופש הדת שלהם.
 

Dtiup

New member
הידעתם?

אפשר פשוט לקרוא( ככה קוראים להם) ראסטות. ולכן השם "ראסטות" לדרדלוקס DREADLOCKS בישראל שגוי. ראסטה זה בנאדם לא שיער.
 

eviaman

New member
הידעת?-בוגו' בנטון ..

בנטון, בן 31, נולד בקינגסטון שבג'מייקה למשפחה בת 15 אחים ואחיות. בגיל 13 כבר החל להתנסות במיקרופון, ובשנת 91' התפרסם בזכות שורת להיטים סקסיסטיים המאפיינים את ה"דאנס-הול", הז'אנר הקצבי ברגאיי, שעם מבצעיו נמנים היום זמרים כמו סיזלה, פרזידנט בראון, ג'ה מייסון, לואי קלצ'ר ואנטוני בי. בנטון עשה היסטוריה כמי ששבר את שיאו של בוב מארלי בהחדרת להיטים לראש מצעדי הרגאיי בג'מייקה ובעולם בשנה אחת. השנים שהיו קריטיות לחדירה של בנטון לתודעה הבינלאומית יתבררו מאוחר יותר גם ככאלו שימשיכו לרדוף אותו, ושבגללן הגעתו להופעה בישראל לא היתה ודאית כמעט עד לרגע האחרון. בשנת 92' התפרסם בנטון עם השיר "בום ביי ביי", שהפך במהירות הבזק להימנון הומופובי חוצה גבולות. בנטון הספיק לשחרר מאז התנצלויות מעורפלות בנושא ואף לא כתב שירים דומים. הוא התפכח, הפך לראסטפארי מאמין והחל להטיף כנגד אלימות ובורות, שאותן עודד בעבר, תוך שהוא שר כיום על שחרור האדם השחור. "הדור הצעיר נמשך מאוד למה שעשינו בשנות התשעים, והדברים שביטאנו בעבר מפורשים על-ידיו בצורה קצת מוגזמת - וחבל! ", אומר בנטון. "המטרה שלי זה להוציא את הרוע והאלימות מהמחשבות שלהם. אני מאמין שיש תקווה לחבר'ה הצעירים, ושהם יתעשתו ויחזרו לדרך הנכונה".
 

eviaman

New member
הידעת?- על סגנונות ברגאיי מיוסיק!

רוטס...(שורשים) סגנון הרוטס ("שורשים") הוא מוזיקת הרגאיי השורשית. המקצב בו מורכב מקצב תיפוף קבוע עם בסליין כבד ואקורד קבוע. רבים מהאמנים השרים בסגנון זה הם ראסטאפריים - המהללים את ג'ה (אלוהים) ומאמינים באלוהותו של היילה סלאסי. מילות השירים מתעסקות בעיקר בדתם, החזרה לאפריקה, שחרור העבדים ותחיית הדת. כמו כן הם שרים למען הכנסת הגאנג'ה (מריחואנה) לחוק בג'מייקה ובעולם כולו, שרים נגד בבילון (בבל) שהיא מטאפורה באמונה הראסטאפרית לממסד הלבן הכובש. אמנים כמו בוב מארלי, פיטר טוש וברנינג ספיר שרים בסגנון זה. דאב סגנון הדאב החל כעיבוד מחדש של קטעי רגאיי קלאסיים באמצעות מוזיקה אלקטרונית. הסגנון והאפקטים התפתחו והשפיעו רבות על סצינת המוזיקה האלקטרונית העולמית. דאנסהול הדאנסהול, שהתחיל ב-1979, הוא שילוב של דאב ומילים מעולם ההיפ הופ. אמנים ידועים בתחום זה הם ברינגטון לוי ואלבומיו המוקדמים של בוג'ו בנטון...וכו"... ראגאמאפין סטייל!!! זרם הראגמאפין (או "ראגא") הוא זרם שנועד בעיקר למסיבות ופחות להעברת מסר, למרות שיש אמנים שמשתמשים בו להעביר מסר כמו קפלטון או סיזלה. המקצבים בשירי ראגמאפין הם מהירים ונעשה בהם שימוש באפקטים כמו אזעקות, סירנות וכדומה להגברת החוויה במסיבה
 

eviaman

New member
הידעת?-DREADLOCS ...

דרדלוקס (Dreadlocks), או כפי שנהוג לכנותם בישראל "ראסטות", הם קשרים בשיער היוצרים תספורת המאפיינת את מאמיני דרך החיים\התרבות ראסטפארי. הקשרים מסמלים עקרונות שונים בדתם, בתרבותם ובדרך החיים של הראסטאפריים: חזרה אל השורשים והטבע (נדר הכולל עוד דברים). דמיון לרעמת אריה, הנחשב לחיה קדושה מכיוון שהראסטאפריים סבורים שהם צאצאי שבט יהודה וארי יהודה הוא סמלו. בדומה לשמשון הגיבור שכוחו היה בשיערו. הדרדלוקס מאחדים ומאפינים את הראסטאפריים והם מאמינים באחדות חיובית אמונות תפלות רבות סביב הראסטות: בין היתר שהן מלוכלכות או שנעשות על ידי דבש ולכלוך. הדבר אינו נכון כיום, הדרך המקובלת ביותר לעשות ראסטות היא באמצעות מסרגה קטנה אשר בעזרתה סורגים קשרים קשרים בשיער. בארץ, הראסטות הן, אצל חלק מן האנשים, הצהרה אופנתית שאומרת שאני קובע את חיי בדרך שלי, לא נכנע למוסכמות החברה ולא מפחד להיות יוצא דופן. רבים מאמינים שכדי להסיר את הראסטות צריך לגלח את הראש. האמת היא שאפשר להשאיר בערך 3 ס"מ של שיער וכך לא להיות קירח, אלא עם שיער קצר.
 

eviaman

New member
הידעת על הסקא?

סקא (SKA) הוא סגנון מוזיקלי קצבי שהתפתח בג'מייקה בסוף שנות ה-50 ומשלב בתוכו יסודות מהמנטו והקליפסו יחד עם צליל של ריתם אנד בלוז אמריקאי. נהוג להתייחס לשלוש תקופות שונות של הסקא. הגל הראשון בסוף שנות ה-50 ובשנות ה-60. הגל השני בתחילת שנות ה-80 והגל השלישי והאחרון היה בשנות ה-90. הסקא הקדים בג'מייקה את סגנון הרוקסטדי שהיה איטי ממנו ואת הרגאיי שהיה בעל מקצב איטי עוד יותר... איך הג'מייקנים הגיעו אל המקצב..?: אחרי מלחמת העולם השניה רכשו הג'מייקנים מקלטי רדיו במספרים שהלכו וגדלו והיו מסוגלים לקלוט תחנות רדיו מערים בדרום ארצות הברית כמו מיאמי וניו אורלינס ולהקשיב למוזיקת ריתם אנד בלוז ולאמנים, כמו פטס דומינו למשל, שהפכו לדמויות המשפיעות ביותר על הסקא המוקדם. כדי לענות על הביקוש למוזיקה שכזו, יצרו מספר מוזיקאים יזמים כמו קלמנט "קוקסון" דוד ודיוק ריד (ולאחר מכן גם פרינס באסטר), מערכות הגברה ניידות והופיעו איתן במועדונים ובהתכנסויות שונות. מוזיקת ה"סאונד סיסטמס" צברה פופולריות גדולה בג'מייקה ואיתה גם נוצרה מלחמה בין דוד וריד על השליטה במועדוני הריקודים. מלחמה שהתבטאה גם בשכירת "מפוצצי מועדונים" שנשכרו על ידי צד אחד כדי להפריע למבלים במועדון בו ניגן המתחרה. ב-1960, כאשר הריתם אנד בלוז של ניו אורלינס איבד מהפופולריות שלו בארצות הברית, החלו האמנים הג'מייקנים להקליט בעצמם את גירסאותיהם לשירים אלו. סגנון הסקא, שנקרא גם לעיתים "בלוז ביט", קיבל מהמנטו (שילוב של מקצב אפריקאי עם מלודיה אירופאית) את המקצב המיוחד, מהריתם אנד בלוז את הנגינה הקצבית של הגיטרה והתופים, אך במקצב מהיר ועליז יותר. את השפעת הג'אז על הסגנון אפשר למצוא בייחוד בהרכב האינסטרומנטלי שכולל כלי נשיפה (אם כי לג'מייקה מסורת ארוכה של תזמורות כלי נשיפה), פסנתר ובס בעלי תפקיד מרכזי. כמו כן, האלתורים הקיימים בסקא, גם הם מקורם בג'אז. מקור הביטוי סקא הוא כנראה אונומטופי. הגיטריסט ארנסט רנגלין סיפר כי הוא ומוזיקאים אחרים נהגו לכנות את הצליל המיוחד שהפיקו על ידי שפשוף מיתרי הגיטרה בעת הנגינה כ"סקאט, סקאט, סקאט". ישנם כאלו המאמינים שהשידורים המוקדמים של הג'אז ושל הרוק'נרול מתחנות הרדיו בארצות הברית פורשו בצורה לא נכונה על ידי חובבי המוזיקה הנלהבים ששמעו את המקצב אשר נוצר מאותות רדיו חלשים (כפי שנקלטו בחופי איי הודו המערבית) ויצרו את המקצב המיוחד אשר מחקה את אותם אותות. אחרים לעומתם, טוענים שאין כאן שום אי הבנה, וזוהי פשוט התגובה הג'מייקנית למוזיקה האמריקאית. הצליל של הסקא נולד בקינגסטון שבג'מייקה, באולפני חברות התקליטים סטודיו וואן ו-WIRL, על ידי מפיקים כמו דוד, ריד, פרינס באסטר ואדוארד סיגה (שהפך מאוחר יותר לראש ממשלת ג'מייקה). השינויים בסקא התפתחו במקביל לשינויים שהתפתחו במוזיקת הג'אז והרוק באמריקה. להקות סקא כמו הסקאטלייטס נהגו, לעיתים קרובות, לנגן גירסאות סקא אינסטרומנטליות למוזיקה אמריקאית ובריטית כמו שירים של הביטלס ומנגינות מסרטים. ב-1966-7, כשמוזיקת הפופ בארצות הברית הפכה לאיטית ורגועה יותר, הצליל של הסקא השתנה בהתאם וכך נוצר סגנון הרוקסטדי שנמשך עד עליית הרגאיי בשנת 1968. בתחילת שנות ה-60, הסקא הפך במהירות למוזיקה הפופולרית ביותר בג'מייקה ובעצם למוזיקה הרשמית. המפיקים ניסו להפיץ אותו גם מעבר לים ומספר אמני ולהקות סקא (כולל פרינס באסטר וג'ימי קליף) ייצגו את ג'מייקה ביריד העולמי שנערך בניו יורק ב-1964. לאנגליה היגר הסקא יחד עם המהגרים מג'מייקה שהחלו להגיע בתחילת שנות ה-60. להיט הסקא הראשון באנגליה היה "My Boy Lollipop" שבוצע על ידי מילי סמול ב-1964. הסקא צבר פופולריות בייחוד אצל הצעירים שהיו חסידי אופנת ה"מוד", פופולריות שנמשכה עד סוף שנות ה-60. במשך אותן שנים הוקלטו להיטים נוספים, חלקם שחוברו והושמעו בג'מייקה שנים מספר לפני כן ואף זכו שם להצלחה, על ידי אמנים ג'מייקנים כמו הסקאטלייטס, הפיונירס, פרינס באסטר ואחרים. שיא ההצלחה היה כשהזמר דזמונד דקר הגיע ב-1969 עם שירו "The Israelites" למקום הראשון במצעד הבריטי
 

eviaman

New member
הידעת על...-פיטר TOSH?

נולד בשם : Winston Hubert McIntosh שמות נוספים..: Peter Touch תאריך לידה: 19.10.1944 , ג'מייקה תאריך פטירה: 11.9.1987 טוש, שגדל בשכונות העוני של ג'מייקה, החל את הסתבכויותיו הראשונות עם החוק בתחילת שנות ה-60. לאחר שבילה מספר פעמים בבית הכלא, החל ללמוד גיטרה אצל ג'ו היגס (זמר סקא שהיה מפורסם למדי בתקופה ההיא) שעזר לו לנתב את הזעם העצום שהיה בו למוסיקה. היגס היה גם האיש שהכיר לו את באני ליבינגסון ואת בוב מארלי, איתם הקים טוש בשנת 62' את ה-Wailers. שנתיים מאוחר יותר הקליטו השלושה את להיטם הראשון “Simmer Down” ב-“Studio 1”, האולפן המפורסם בקינגסטון. בשנת 67' חזר מארלי משהות קצרה בארה"ב, והלהקה שבה לתפקד לאחר שנת הפסקה. טוש, מארלי וליבינגסטון, עם מתופף ועם קלידן נוסף, החלו לעבוד על המוסיקה שלהם עם מפיק הרגאיי האגדי, לי "סקראץ'" פרי, והקליטו את להיטי הרגאיי הראשונים בעולם: “Soul Rebel” ו-"Duppy Conqueror”. הצלחת הסינגלים הללו הפכה את השלושה לכוכבים באזור הקאריבי, והביאה להחתמתם בחברת התקליטים “Island” בשנת 70'. תוך שנתיים הוציאה הלהקה את Catch a Fire ו-Burnin, שני אלבומים שהביאו את בשורת הרגאיי לעולם המערבי, והחלו לקבל מעמד של כוכבים בינלאומיים. ב-1973 נפצע טוש פציעות קשות בתאונת דרכים, במהלכה נהרגה חברתו דאז. בעקבות האירוע הפך מזגו לסוער יותר, וחילוקי הדעות שהתגלעו בינו לבין מנהל חברת התקליטים בנוגע לאופייה של המוסיקה רק החמירו. בשנת 74', לאחר ש"איילנד" שהעדיפה את מסריו השלווים של מארלי על פני תוכני הזעם החברתי של טוש, סירבה להוציא את אלבום הסולו שלו, עזב טוש את הלהקה בזעם תוך שהוא טוען שמארלי זכה להצלחה רק בזכות מוצאו הלבן של אביו. ב-1976 יצא אלבום הסולו הראשון שלו תחת השם פיטר טוש (בלהקה הוא הקליט בשמו המקורי, ווינסטון מקינטוש). האלבום שנקרא Legalize It, נחשב לאחת מקלאסיקות הרגאיי וגם לאלבומו הטוב ביותר. טוש הוטרד לא פעם על ידי שוטרים ג'מאייקנים בשל תכניו של האלבום, שקרא להתקוממות אלימה כנגד המשטרה והמשטר בג'מייקה, ופעם אף כמעט מת כתוצאה מהמכות שספג. צלקותיו של טוש מתקריות אלה הפכו לסמלו המסחרי. שנה מאוחר יותר יצא אלבומו השני Equal Rights וטבע את המשפט שאומץ על ידי תנועת השיחרור השחורה בארה"ב: "איני רוצה בשלום, אני רוצה זכויות שוות וצדק". עד שנת 79' הוציא טוש עוד את האלבומים Bush Doctor ו-Mystic Man, עוד לפני שהוחתם בלייבל של "הרולינג סטונז". בשנת 79', בצעד בו קיווה לכבוש מקום בתודעת המיינסטרים כפי שעשה בהצלחה מארלי, הוציא טוש את אלבומו Wanted: Dread or Alive, אך לשווא. ב- 1983 הוא חזר והקליט אלבום בשם Mama Africa , ואחריו החל בתקופה של התבודדות בה תיכנן לקבל השראה, אך בפועל שקע במאבקים משפטיים למניעת הפצת אלבומיו בדרום אפריקה הגזענית. בשנת 87', זמן קצר לאחר הוצאת אלבומו החדש, No Nuclear War שדמה לדעת רבים לאלבומו הראשון, נורה טוש למוות בביתו בקינגסטון, תוך ניסיון פריצה. רק אחד משלושת הפושעים שהיו מעורבים ברצח נתפס, ונתלה. לאחר מותו קיבל טוש את פרס הגראמי עבור אלבומו האחרון, והמיתולוגיה סביב שמו וחייו החלה לפרוח.
 

MC SammY

New member
אני דווקא שמעתי

שהדרדס הן בגלל שהם מחשיבים את עצמם לנזירים, ובתורה רשום שלנזירים אסור להסתפר ולהסתרק תקופה מסוימת...
 

MC SammY

New member
אממ

כמו שאמרתי, עשיתי פרוייקט באנגלית על בוב מארלי והשפעתו על התרבות, ככה שאני לגמרי זוכרת את המשפט הזה, רק חבל שאני לא מוצאת אותו בנט
לא חשוב.
 

Dtiup

New member
אתה טועה

חלק מגידול הדרדז הוא גם מהקטע של ההתנזרות. הם מאמינים שתער או מסרק לא יגע בשיער... הרי הם מאמינים וכך רשום בתורה.. בנוסף בייחוד הבובואים, עושים זאת. כי הם מאמינים אדוקים.
 

Hi Fi

New member
תיקון קטן...

בוג'ו בן 33 ביולי הקרוב.. 28 ליולי ליתר דיוק
 

Rasta Nesta

New member
פששש סחתיין עליו..

טוב לדעת שהוא מזל אריה(כמוניויותר מדויק 23.7)... וסתם אם בא לכם לדעת היילה סלאסי נולד גם ב23 ביולי ואיך לא גם הוא מזל אריה...ואם אפשר להגיד שזה אריה מיהודה אז מה טוב.
 
מה הוא מזל סרטן?!??! ../images/Emo6.gif

שמעתי שבין המזלות בתולה וסרטן יש חיבור טוב!!! אהההממ... אני יכולה להסתדר עם הגיל איכשהו... חהחה -כשף!
 
אה וואי כתוב ביולי ולא ביוני ../images/Emo9.gif

טוב נו.. גם עם מזל אריה זה טוב.. חהחה
 

eviaman

New member
אז למה קוראים לזיגי מארלי ZIGGY?

פשוט מאוד...זיגי מארלי - בנם של ריטה ובוב מארלי, גדל מארלי על ברכי מוסיקת הרגאיי של אביו. הוא נולד בשם דייוויד, אך הערצתו ליצירתו של דייוויד בואי גרמה לו לאמץ את הכינוי "זיגי", על שם זיגי סטארדסט של בואי.
 
למעלה