שלה דחופה

IDoz1

New member
שלה דחופה

האם הורדת סרטים מהאינטרנט נחשבת לגניבה ביהדות? צריך תשובה ממקור אמין. תודה רבה :)
 
הורדת סרטים מהאינטרנט

התשובה הפשוטה והנפוצה בתחום זה היא שהדבר אסור, וזאת מכיוון שהחברות אינן מתירות זאת ואף מנסות להילחם בתופעה בדרכים שונות, נגד אתרי השיתוף וכו'. את הדעה הזו ניתן למצוא בתשובות של 'כולל דייני פסגות', הרב יובל שרלו, הרב דוד לאו, ועוד רבים. עם זאת יש לציין כדעת יחיד את דעת הרב דב ליאור שכן מתיר הורדת סרטים מהאינטרנט, וכך הוא כותב: שאלה: בזמן האחרון הורדתי מהאינטרנט דרך תוכנת "אימיול" סרטי ילדים רבים- סרטים חינוכיים לילדים דתיים. ברצוני לדעת האם אוכל לפתוח ביישובי גמ"ח השאלת סרטים מסרטים אלו? תשובה: לדעתי מותר להוריד סרטים מן האינטרנט, ולכן כל סרט שאת מורידה מותר לך לעשות איתו מה שברצונך, מפני שהוא שייך לך. מסיבה זו מותר לך לפתוח גמ"ח מסרטים אלו. שאלה: האם כשם שהרב דוב ליאור מתיר הרדת שירים הוא מתיר הורדת משחקים וסרטים? תחנות הרדיו קנו את השירים, אבל הסרטים נפרצו על ידי שודדים... תשובה: ההיתר הוא היות וזה פרוץ לכל ואין אמצעי אכיפה. הדבר דומה לאבידה ששטפה נהר המובא בתלמוד שאף אם הוא צווח שאינו מתייאש התורה התירה כי אין בידו לזכות בזה. זה שונה מהדפסת ספרים שיש בזה זכות יוצרים ויש על כך אכיפה. המציאות באינטרנט היא שהכל מופקר ולכן מותר להוריד. לדעתי, לסיכום בסרטים חדשים שנמצאים זה עתה בקולנוע, או דיסקים חדשים יש בהחלט להחמיר ולא להוריד מהאינטרנט. כמו כן ודאי שאסור לעשות שימוש מסחרי כלשהו בסרטים כאלה. ניתן אולי להקל בסרטים ישנים יותר שהיום כבר לא ניתנים לצפייה בקולנוע שאז אין כל-כך נזק כלכלי ליוצר הסרט, או בדיסקים/סרטים שכבר לא ניתן להשיג כלל. ובענייני גזל תמיד כדאי להיזהר מאד.
 

IDoz1

New member
אוקיי, תודה רבה.

אז לדעתי זה בסדר, כי הסרטים שאני מוריד הם סרטים משנות 1940-1995. תודה רבה בחור.
 
מממ יש חולקים על זה

לא ברור כלכך.כי הרי עצם ההורדה לא נחשבת גניבה,מפיקי הסרט לא מפסידים כסף באופן ישיר מעצם ההורדה(אולי באופן עקיף,מעצם העובדה שאני לא הולך לראות בקולנוע) אני חושב שתוכל למצוא תשובות באתר 'מוריה' הם ישמחו לעזור לך www.moria.org
 

tamarhp

New member
לא בקולנוע וגם לא

קונה את הDVD, כלומר בהחלט יש כאן הפסד כספי...
 
כי הם מתאימות גם לפה

אם שאלה מתאימה לשני פורומים - אז זה לא 'איסור' לשאול אותה בפורום ה'לא נכון' לדעתך. קורה שדיון מסוים או שאלה מסוימת יכולה להתאים לשני פורמים שונים. הגיוני לא?
 
הגיוני

אם זה פורום שו"ת. להבנתי הפורום לא נועד להיות פורום כזה ולכן הפורום פחות מתאים (אתה תמיד מדבר על "קיום שיח" לא על שאלות הלכתיות, הרי לזה כבר יש פורום).
 
זה פורום בו עוסקים בכל מה שקשור ליהדות

ובעיקר מה שיכול לעניין חילוניים - שאלות הלכתיות שאלות אינפורמטיביות (איפה יש בית כנסת בנצרת עילית? היכן אפשר למצוא מוהל בשדרות וכו'). ודיונים השקפתיים-אמוניים הגיגים פילוסופיים ועוד ולכן גם שאלות הלכתיות, ובעיקר כאלה שיכולות למשוך דיון מענין, רצויות פה בהחלט. ערב טוב!
 
מה יכול לעניין חילונים?

אתה מכתיב מראש מה יכול לעניין חילונים, נהורא, ובשם זה ממלא את הפורום בחרדים. איך זה מעניין חילונים? בוא תתמודד עם דברים שבאמת מעסיקים עם חילונים: למה אני צריך להאמין באלוהים? למה לא מספיק לי להיות ישראלי ואני צריך גם להיות יהודי? למה להצטרף לדת כשדתות הניעו את העולם למלחמות במשך מאות שנים? למה חרדים צריך ללמד אותי, חילוני, על היהדות? אם כך, למי יש ריבונות על היהדות? למה רבנים ועוד אנשים מתפרנסים מיהדות כבמפורש כתוב שזה אסור? למה להצטרף לדת פרימיטיבית שאנשים שאני לא מזדהה איתם ולא מכבד יגידו לי מה לעשות? זה מה מעסיק חילוניים, לא איך מגאלים כלים. מה לעשות, נהורא, כאלה הם החילונים - הם לא מכירים את ההלכות ולא חיים את זה. לרובם יש בעיקר ספקות, אבל כאן אנחנו לא נתקלים בזה בכלל בגלל הארסנל החרדי שממלא את הפורום הזה במקום חילונים. אני מעוניין למצוא חמישה כותבים קבועים בפורום הזה שלא שומרים שבת. לא אמצא. למה? כי האוכלוסיה פה לא חילונית. היומרה של הפורום הזה מקסימה בעיני, אבל אי אפשר לפנות לציבור חילוני כשאתה עדיין בחצר החרדית. פשוט אי אפשר.
 
מה התעצבנת היום, אה?

אני באמת מאד רוצה שכל השאלות שכתבת יישאלו, אלו שאלות טובות בעיניי ובהחלט גם לשמן נוסד הפורום (בניגוד לדיוניפ פילוסופיים עקרים ואינסופיים על עצם נוכחותו של אלוהים או על מטרתו של הפורום שמילאו את דפי הפורום עד עתה). אני מסיכם איתך שהשאלות שכתבת הן שאלות שמטרידות חילונים רבים ולכן אני בהחלט מחכה לשאלות הללו. אני לא מסכים איתך בזה שחילוניים לא מתעניינים בהלכות - כי חילוניים רבים מאד מקפידים על הלכות כאלה ואחרות ומתעניינים לדעת איך מקיימים אותם - וגם להם אני רוצה לעזור. הארסנל החרדי שממלא את הפורום לדבריך, הוא מקרי והגיע לפה בדיוק כמו שהחילוניים הגיעו לפה. מצטער לאכזבך, אך אני בעצמי אינני חרדי... לסיכומו של עניין - במטרות הפורום כבר דנו מספיק ואני לא רואה צורך לשוב ולדוש בהן. אם אתה רוצה להעלות את כל אחד מן הנושאים שכתבת כשרשור חדש - אתה יותר ממוזמן!
 
לא מדויק

כתבתי פעם אחת בפורום חוזרים בתשובה שכולם מוזמנים לכתוב בפורום זה, וזאת מתוך הבנה שבפורום חוזרים בתשובה ישנם אנשים ברמות שונות של קיום הדת.
 

ליבליך

New member
חילוני שמקיים הלכות? מה זה?

אם הוא מקיים את ההלכות, אז במה הוא חילוני בדיוק? למי שמקיים הלכות קוראים בד"כ "דתי". אם הוא מקיים הלכות, אבל לא תמיד את כולן, קוראים לו "מסורתי" אולי, אבל לא "חילוני".
 

arriy80

New member
גבול דק

אלו הגדרות חברתיות, משתנות בהתאם לחברה. אתה תגדיר "חילוני" - מי שאינו מקיים מצווה כלל. ברית מילה הוא עושה? אם כן, אז במה הוא "חילוני"? הוא מקיים! אז מדובר על יהודים שנעים מ"לא לקיים כמעט כלום" עד לרמה מסויימת של שמירת מספר מצוות או חלקם. בכל אופן, גם אם הוא לא יקיים, אבל מותר לו להתעניין, נכון? ובשביל זה יש את הבמה הזו.
 

ליבליך

New member
אם הבנתי אותך נכון...

אז הגבול דווקא ברור: כששואלים אדם: "האם חשוב לקיים מצוות?" - מי שעונה "כן" הוא דתי. - מי שעונה "לא" הוא חילוני (גם אם הוא מקיים מצווה כזו או אחרת, כמו לא לרצוח או לא לגנוב, הוא לא רואה זאת כמצווה דתית אלא ככלל מוסרי שקשור לאו דווקא לדת). - מי שעונה "לפעמים", "תלוי איזה", וכיוצא באלה - הוא מסורתי.
 

arriy80

New member
הבנת נכון, אך עדיין הגבול לא ברור

מפני שזה תלוי בהגדרה של כל אחד, ואין הגדרה כללית מקובלת. הנה הגדרה של masorti : "חילוני הוא מי שאינו מקיים את חוקי הדת (לחלוטין או לפחות במידה רבה מאוד)." אז גם אם חילוני כזה יענה "לא", יתכן והוא יהיה "מסורתי" - כפי שאתה מגדיר. אולי התכוונת, שבסיס ההגדרה צריך להיות: היחס לדת, ולא מידת קיום המצוות. ולדעתי, ההגדרות ממש לא נצרכות. מי שמתענין, מאיזו סיבה שהיא, מוזמן לשאול ולהתענין.
 

אופירA

New member
מנהל
אולי זה ייראה לך מוזר

אבל בכל מה שנוגע לאנשים, אין שחור ולבן. בני אדם זה יצורים מורכבים מאוד, וחברה אנושית - גם כן. קשה מאוד להגדיר חילוני, חרדי, חוזר בתשובה, מסורתי, דתי וכו'. אז לא מגדירים בדיוק, אלא מכנים בשם, כדי שאפשר יהיה לנהל דיון בעברית שתהיה ברורה לכל הנוכחים, על מנת שאפשר יהיה לדבר על דברים נוספים מלבד מטרת הפורום. אם אני הייתי המנהל, הייתי מודיעה בפעם האחרונה את מטרת הפורום, מודיעה שאני, המנהל, מחליט בצורה בלעדית מה קורה בפורום שלי, וסוגר את הדיונים האלה מכאן והלאה. אבל אני לא המנהל, ואני בהחלט לוקחת בחשבון שגם אותי יעיפו מפורום שלדעת המנהל אני לא מתאימה לו (וכבר עשו את זה בפורום אחד, וכולנו נשארנו בחיים, ולא קרה לי שום אסון). אז מה נעשה עם החילוני שמקיים מצוות - ורוב החילונים מקיימים מצוות מסוימות? נגיד שהוא לא קיבל על עצמו עול מלכות שמים, אלא מקיים כמה מצוות. זה יכול להיות הרבה מצוות, זה יכול להיות מעט מצוות, זה יכול להיות קיום מצוות בדרך אגב, כחלק מנימוסים בתרבות חברתית, זה יכול להיות מצוות דתיות ממש עם מטרה דתית, אבל בלי שהוא מרגיש מחוייב לכל המצוות. והרי מי שמכיר בכל התורה כולה מלבד עניין אחד - שבו הוא כופר - כאילו כפר בכל התורה כולה. כך שמי שאינו מכיר בחובת הקיום של כמה מצוות - לא קיבל על עצמו עול מלכות שמים. ואני לא מדברת על מקיים בפועל דווקא (שהרי רוב הדתיים לא מקיימים את כל המצוות כולן), אלא על מכיר בחובה. לכן אם החילוני מקיים המצוות חובש כיפה תדיר, זה בעצם מראה שהוא קיבל על עצמו עול מלכות שמים, ואם הוא לא חובש כיפה, הוא לא קיבל על עצמו עול מלכות שמים. ברור שאיננו חוקרים כליות ולב, אבל זה פחות או יותר האבחנה לעיני ההדיוטות.
 

ליבליך

New member
אז הוא מסורתי ולא חילוני

והויכוחים האלה באמת חוזרים על עצמם. אני מסכים שאין שחור ולבן, אבל יש כיוון כללי. מי שהכיוון הכללי שלו הוא לכיוון הדת, הוא לא חילוני אלא מסורתי או דתי. מי שהכיוון הכללי שלו הוא של אי-אמונה בדת הוא חילוני, ואז הוא בהכרח לא מרגיש מחוייב למצוות ככלל, גם אם הוא בפועל מקיים מצווה כזו או אחרת.
 
למעלה