שלה דחופה

אני ממש לא מבין למה אתה מתעקש

לחזור כל פעם לדיונים העוסקים בהגדרות במקום לעסוק בתוכן. בכל מקרה ההגדרה בהחלט מתאימה. חילוני הוא מי שאינו מקבל עליו באופן מוסדר את כלל המערכת של תרי"ג מצוות, אך זה בהחלט לא סותר את זה שישנן מצוות שהוא מקיים - וישנם הרבה מקרים שאת המצוות אותן הוא בוחר לקיים - הוא רוצה לעשות עפ"י ההלכה. אני מכיר ה-מ-ו-ן חילוניים מחללי שבת ואוכלי טריפות שמעוניינים לקיים כל מיני מצוות אחרות עפ"י ההלכה או שמתעניינים בכל מיני הלכות (לפעמים לא בשביל לקיים). אליהם אני פונה. אם אתה רוצה לקרוא להם מסורתיים - אז בבקשה. איני אוהב לעסוק בהגדרות.
 
אתה אומר דבר ממש מצחיק

ודי אבסורדי (ואני לא ניגש לטפל בזה שאת מתעסק רק בצד הדתי של היהדות, שהוא לבדו דל ורזה), אבל זה לא משנה כי בפועל הפורום הזה לא מכיל אפילו חמישה חילוניים (ואפילו אם תגרד אותם מאיפה שהוא), הוא מוצף בחרדים! אני חושב שאתה מתקשה בהבנה של המסר הבסיסי שלי: הפורום הזה אמור לפנות "לחילונים" (ציטוט מתוך הביטוי "יהדות לחילונים") אבל אין בפורום הזה חילוניים. אם חילונים היו משתלטים על פורום חרדים או בני עקיבא, היית מצפה שמישהו ירים גבה וישאל אם הם שמו לב שהם טעו בכתובת. אז הנה שואל: חברים יקרים "המקבלים על עצמכם את עול תרי"ג המצוות" - שמתם לב שטעיתם בכתובת?
 

arriy80

New member
הרבה מאד...

בס"ד ושוב, לכבוד השבוע החדש, הדיון הקבוע. (בלי לפגוע, רק בשביל ההומור) מה זה "יהדות לחילונים"? ובכן, כמו שכתבתי בהודעה אחרת, באתר YNET יש פורום בשם "יהדות חילונית", ושם אפשר להזדהות עם רעיונות אתאיסטים, או כפרניים אחרים, משוללי מכנה משותף עם היהדות המקורית. לדעתי, הפורום הזה - "יהדות לחילונים" - שהוקם ע"י אנשים הקשורים ליהדות המקורית, בא לתת מענה לשאלות אודות היהדות המקורית. כמו שאלות הלכתיות (בהסתיגות מקביעת הלכה), שאלות השקפתיות, וגם שאלות נוקבות על דרך היהדות המקורית (רק שצריך לתת את הדעת על כך שהכלי הזה מוגבל, והכותבים פה לא תמיד מתמצאים היטב בכל התחומים להם נוגעות השאלות). מסתבר, שכמו שחילוני יתעניין בשאלה: "למה צריך להאמין באלוקים?", הוא יתעניין מה משמעותו של ל"ג בעומר. ההבדל הוא, שפרטי מצווה, ולפעמים גם טעמה, ניתנים למענה פשוט ולא מורכב. לעומת זה, השאלות הפילוסופיות, דורשות דיונים נרחבים, ירידה פרטים, וידע רב ממקורות המסורת היהודית. ההכתבה היא - כפי שנראית לי - לכיוון היהדות המקורית, מפני שזהו הכיוון של מקימי הפורום. שאלותיך חשובות הן, וראויות - כל אחת בפני עצמה -לדיון. אך אנסה בכל זאת לענות עליהן בקצרה - כפי הבנתי. ש: למה אני צריך להאמין באלוקים? ת: לא צריך להאמין. צריך לדעת. כמו שכותבת התורה: "וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם, וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל-לְבָבֶךָ, כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים, בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל-הָאָרֶץ מִתָּחַת: אֵין, עוֹד". האלוקים הוא מציאות קיימת, ולכן לא צריך להאמין, אלא לדעת. והתורה כותבת שאפשר לדעת! נשאר לברר כיצד לדעת. ש: למה לא מספיק לי להיות ישראלי ואני צריך גם להיות יהודי? ת: בשביל איזו מטרה מספיק להיות ישראלי? לקבל אזרחות ישראלית? נכון! לא צריך להיות יהודי, יש הרבה לא-יהודים בעלי אזרחות ישראלית. המושג "אזרח ישראלי" לא קשור למושג "יהודי". יהודי - הוא השייך לעם היהודי, שקיבל את ספר ההוראות כיצד לחיות בעולם. אמנם, ניתנת האפשרות לכל אחד לבחור האם להשמע להוראות האלו, או לעשות "מה שבא לי", תוך שהוא מוזהר מראש על תוצאות מעשיו. ש: למה להצטרף לדת כשדתות הניעו את העולם למלחמות במשך מאות שנים? ת: הדתות הניעו את העולם למלחמות, בכדי לכפות על העולם את אמונתם! היהדות מעולם לא יצאה למלחמה כזו! יתרה מכך, היהדות מגדירה לכל אדם את תפקידו. גם מי שאינו יהודי יכול להשיג שלמות ע"י מספר מצומצם של חוקים, ולכן היהדות דוחה את הרוצים להצטרף לשורותיה - מפני שהם יכולים להשיג שלמותם בדרך המיועדת להם. ש: למה חרדים צריך ללמד אותי, חילוני, על היהדות? ת: היהדות הדתית/החרדית, רואה את עצמה כממשיכה של היהדות המקורית. המשך זה לא "הומצא" ע"י אישים שונים, אלא עבר דור אחר דור בשלשלת בל תנתק. מי שמעונין ללמוד על דרך היהדות המקורית, מסתבר שיפנה לאלו שמכירים אותה והולכים בדרכה. ש: אם כך, למי יש ריבונות על היהדות? ת: לאף אחד! אף יהודי אינו יכול לשנות את עיקרי היהדות ומצוותיה. היהדות נוצרה ע"י האלוקים, ורק הוא בעל הזכויות עליה. אמנם, אחד מעיקרי היהדות הוא: "אני מאמין באמונה שלימה שזאת התורה לא תהא מוחלפת ולא תהא תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו". ה"ריבונות" שאליה אתה מתכוון - כנראה - היא הפסקים של הרבנים בתחומים שונים. ובזאת צריך לדעת, שהתורה שהתקבלה מאת האלוקים, כוללת את הכתוב, וכן את מה שנמסר בע"פ, ואת כללי הלימוד שעוברים מדור לדור, וכך לומדים את ההלכות. זוהי לא "ריבונות" אלא לימוד לפי הכללים של נותן התורה. ש: למה רבנים ועוד אנשים מתפרנסים מיהדות כבמפורש כתוב שזה אסור? ת: צריך לבדוק איפה זה "מפורש כתוב". ובכן, כשמעיינים במקור הדין, ולומדים את גדריו, אז מבינים את הענין לאשורו. מקור הדין נמצא בגמרא [נדרים לז] ושם דורשת הגמרא, שעל לימוד התורה שבכתב אפשר לקחת שכר, אך אסור על לימוד התורה שבע"פ. שכר זה הוא שכר "מומחה", אך השכר שלוקחים, הוא "שכר בטלה", דהיינו, בזמן שהוא מלמד הוא יכל לעסוק בעבודה רגילה ולהתפרנס, והוא נמנע מכך בכדי ללמד תורה - ולכן הוא מקבל "שכר בטלה" להתפרנס. ש: למה להצטרף לדת פרימיטיבית שאנשים שאני לא מזדהה איתם ולא מכבד יגידו לי מה לעשות? ת: הפרימיטיבים הם אלו שלא יודעים להבחין מה נמצא מאחורי הדברים. האנשים ש"אומרים לך מה לעשות" שאינך מזדהה איתם ואינך מכבד אותם, הם אלו שמעבירים את דרך היהדות מדור לדור. בכל הדורות היו ידועים אנשים אלו כחכמים, גם בקרב הלא-יהודים, ורק ב"מדינת היהודים" הפסיקו להחשיב אותם כגודל מעלתם.
 
למעלה