שלום אני חדש פה, רציתי לדעת (לפי פרופ' ליבוביץ) למי מתפללים?

אלי כ ה ן

New member
שלום אני חדש פה, רציתי לדעת (לפי פרופ' ליבוביץ) למי מתפללים?

כידוע, המקובלים מתחבטים ביניהם בשאלה, למי מתפללים: יש אומרים שיש להתפלל אל מה שנקרא בקבלה: ה"אינסוף" (כי הוא השורש של הכל), ויש אומרים שמתפללים אל מה שנקרא בקבלה ה"שכינה". הבעייה בתפילה אל האינסוף היא, שלפי הקבלה - לאינסוף אין תארים - והוא טרנסצנדנטי לגמרי ("לית מחשבה תפיסא בך כלל" בלשון הזוהר הקדוש), ככה שלא יתכן שום קשר בין האדם לאינסוף, ולכן גם לא שייך להתפלל אליו. זאת הסיבה שמקובלים אחרים הציעו, שיש להתפלל לשכינה - שאיננה טרנסצנדנטית - אלא מצויה בכל מקום ("לית אתר פנוי מיניה" בלשון הזוהר הקדוש). אבל גם כאן יש בעייה, כי השכינה היא רק נאצלת מהאינסוף - ואיננה השורש של הכל, וממילא לכאורה לא שייך להתפלל אליה - כשם שלא שייך להתפלל למלאכים וכדומה.

בסידור הרש"ש, מצאתי פיתרון מסויים לבעייה, ורציתי לדעת מה חושב על זה פרופ' ליבוביץ. ובכן לדעת הרש"ש, מתפללים אל "האינסוף המתלבש בזו"נ דאצילות" (למי שלא יודע, זו"נ זה בקבלה ראשי תיבות של "זכר ונקבה"). לכאורה זה קצת פותר את הבעייה, כי מצד אחד יש כאן את המימד של האינסוף - שהוא השורש של הכל, ומצד שני יש כאן גם את המימד של השכינה - הנאצלת מהאינסוף, אבל אני לא לגמרי סגור על כך שבאמת זה פיתרון, כי לכאורה זה נראה קצת מלאכותי, כביכול ניסיון לרקוד בשתי חתונות (כמו לנסות לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה)...

חשבתי על זה הרבה, שאלתי הרבה אנשים (כולל רבנים ומקובלים), אבל אף אחד לא הניח את דעתי. היום עלה על דעתי לברר את זה בפורום ע"ש פרופ' ליבוביץ והגותו. אין לי מושג ירוק בהגותו של פרופ' ליבוביץ, אבל אני יודע שהוא היה אדם מאד חכם וידען, שגם ערך את האנציקלופדיה העברית, וגם עסק הרבה ביהדות, ככה שנראה לי די סביר שהוא עסק גם בשאלה כיבדת המשקל הזאת.

ואם כבר אתם עונים לי, אז אולי על הדרך תפרטו לי קצת מה היה יחסו של פרופ' של ליבוביץ לקבלה באופן כללי, כי זאת סוגייה קצת עמומה.

אגב, כעת אני נזכר שאני לא לגמרי חדש פה, כי גם לפני תשע שנים בערך, פירסמתי כאן הודעה, גם כן בענייני קבלה.
 
הסארקזם שאיפיין את תגובתך - לא יועיל לפתאים

הם ימשיכו לחשוב (ואני מאמין בלב שלם שהם חושבים כך) שהם מבינים היטב את האנטינומיה שיש בהגשמה סומבלימרית לטרנסצנדנטיות.
 

iricky

New member
תאמין לי או לא

שאלתי את גוגל מה זה סימבולימרית, והדבר היחיד שהוא הביא לי זה את הפוסט שלך. לא יאומן הגוגל הזה, איזה אשף.
 

10moshe

New member


 
למי אנחנו מתפללים?

אין שם מצוי אמת מלבדו כמותו.(הלכות יסודי התורה)
היכן זה שם? בכל מקום!
רבי מנחם מנדל מקוצ'ק אומר: מי שאינו רואה את המקום בכל מקום, אינו רואה אותו בשום מקום!
ישעיהו לייבוביץ חושב שהאמת היא אחת, יכולה היא להיות מושגת בדרגות שונות.
מידת התקרבותם של בני אדם אל "המטרה" היא שונה.
הכל תלוי ברצון!
 

u r i el

New member
לפי פרופ' ליבוביץ

לא מתפללים אל ....
אלא מתפללים כי ...
 
רב אליהו בשביל מה השאלות בוא ונלך בבקשה לקברי צדיקים אתה

עם סיפורי הקבלה של ואני עם הגיטרה ונחגוג ביחד את התהילה ורוממות
הרוח של היהודים היושבים בארץ דמוקרטית וניפלאה
 

u r i el

New member
הקו מתחת לנושא מוחק את הניקוד.

כיצד אתה מנקד את "לשם" ?
 
רק כוונה טובה אני מנחש אבל איפה שאלת השואל בשיח התרבותי

בשיחות על תורת הנבואה :
656-תורת הקבלה היא תורה העוסקת במהות אלהים
633 "אין ספק שהרמב"ם היה חותם על כך בשתי ידיו,שהקבלה היא אמונה אלילית,
אע"פ שיש לה חלק עצום בתודעה היהודית במשך מאות שנות היסטוריה"
ובכן לשאלת השואל אני חושב שליבוביץ כאחד שלא יודע "חן" ולא אוהב אלילות .......................
 

u r i el

New member
אם כך הכל בסדר, כלומר

כרגיל - אנחנו חלוקים.
אבל אפשר להציל את המחלוקת ע"י פרשנות.

ע"פ ליבוביץ, כל מה שנעשה לשם מטרה מסויימת, תהא אשר תהא , הרי הוא נושא בקרבו אינטרס ואז הופך המעשה ל'לא לשמה'. לכן כתבתי לעיל שהליבוביציאני הדתי מתפלל כי , א) כי כך נקבע בהלכה, ו-ב) כי כך הוא רוצה. פעמיים כי.
אבל אם פרשנות ה'לשם' שלך עניינה לשם עבודת ה', וזה כנראה מה שהתכוונת אליו, אזי סביר מאד שגם ליבוביץ יסכים לניסוח שלך.
 

Souffle01

New member
מה בסדר?

הלכה של מי?
של מגיד?
של הבית יוסף?
השולח ערוך?
ערוך השולחן?
של המפה?
של המזלג או הציפ' סטיק?

בחייאת זומזום,איזו הלכה בראש שלכם?

מה עם הדמוקרטיה?
מה הקשר להלכה ולדמוקרטיה?
בואו נדבר על דמוקרטיה,ונראה אם היא מאפשרת לי להיות עצמאי?
האם הדמוקרטיה היא שקר?
מהן הזכויות שלי ,לפתח לי נישה משלי לזרם אחר?

בואו נדבר על דמוקרטיה? מהי כ"כ מפריע להלכה שלכם,כי אני לא מבין אותה.
 

u r i el

New member
אתה לא מבין את ההלכה ?

גם אני לא.
כלומר, הרבה הלכות לא מובנות גם לי.
אבל לא אני ולא אתה כאן הנושא, אלא ליבוביץ, ואני מניח שגם הוא לא הבין חלק מההלכות או לכל הפחות לא הסכים להן.
 

u r i el

New member
כמו למשל

זו שלהלן.

מאחר שאני מניח שלא תהיה לך הסבלנות לקרוא כל מילה, פרק ז מסכם במילה אחת את דעתו של ליבוביץ בעניין. ויש עוד התבטאויות דומות, למשל בנושא מעמדה של האישה.

קרא :

http://www.leibowitz.co.il/leibarticles.asp?id=3
 
למעלה