אנסה שנית
אולי לא הסברתי את דברי בצורה ברורה - ואולי אנו פשוט חלוקים בדעותינו. העלית נקודות רבות בדבריך, ואנסה לעמוד על כולן. ראשית, לעניין הטענה שווטרס הוא "גאון". זכותך לקרוא לו "גאון", אבל גם תצטרך להוכיח למה הוא "גאון" ולא רק אמן מוכשר, מוכשר מאוד אפילו. "גאונות" אין פרושה "מצויינות"; אלו שני מונחים שונים. סיד בארט היה, באמת, גאון - ואת זה אני מנסה להראות בניתוח השירים שלו (ראה פרוייקט השירים); לווטרס אין את הכשרון הטבעי הזה, אף כי הוא מוציא מתחת ידו יצירות מעולות, וראויות בהחלט. מאידך, לווטרס יתרון ברור על פני בארט - הוא המשיך ליצור גם כאדם מבוגר, בעוד בארט הפסיק ליצור בגיל 24, ולכן יצירותיו של ווטרס הן "בוגרות" יותר. לכן השאלה מי מהם יצר יצירות יותר "טובות" היא חסרת תוחלת, במידה מסויימת (אוהדים "שרופים" נוטים לעיתים להתווכח על זה; אני משתדלת להמנע, מהסיבה הנ"ל). אני לא יודעת אם ווטרס יצר/יוצר יצירות "קלאסיות" כי הביטוי הזה הוא תלוי-תרבות, ולא אובייקטיבי. גם אם היינו מסכימים שהוא יוצר יצירות "קלאסיות" זה עדיין לא מחייב, לדעתי, השוואה של ווטרס למלחינים מהמאות הקודמות. מדוע לא להשוות אותו לאמני רוק אחרים? הרי זו ההשוואה המתבקשת - זה הרקע המוסיקלי והתרבותי שלו. למה לא להשוות אותו ללנון ומקרטני? לג'אגר וריצ'רגס? לדילן? וכו'. ההשוואה של אמני רוק למלחינים קלאסיים היא טיפוסית לישראלים (והיתה קיימת גם באירופה, ואולי גם קיימת שם היום). היא אינה קיימת בבריטניה וארה"ב, בכלל. היא נובעת, לדעתי, מחינוך בורגני המעלה על נס את התרבות האירופאית של תקופת ההשכלה, כשיא התרבות האנושית. יש כאן בהחלט רגשי נחיתות של מאזיני רוק, שעדיין מאמינים - באיזושהי נקודה - שע"מ שהמוסיקה שהם אוהבים תהיה לגיטימית, עליה לעמוד בקריטריונים המשתייכים לאותה תרבות אירופאית של המאות השבע עשרה עד התשע-עשרה. התפישה הזו אינה מקובלת עלי. מוצרט, בטהובן, באך ושות' הם אכן אמנים גדולים - כן, גם גאונים - אך אין שום קשר ביניהם לבין רוק'נ'רול, שצמח על רקע מוסיקלי ותרבותי אחר לגמרי. כבודו של הרוק לא נופל מזה של המוסיקה האירופאית ה"קלאסית" כלל וכלל, אך הוא פועל על פי תכתיבים שונים מאוד, ולכן ההשוואה אינה במקומה. שלישית, הנקודה העיקרית בדברים שכתבתי מקודם היא שאם אנו אוהבים באמת אמן מסויים ואת היצירה שלו, אנחנו לא חייבים - או אפילו רשאים - להתעלם מהצדדים הפחות נעימים באישיותו. בנוסף על כך, אצל ווטרס, ספציפית, הצדדים השליליים הם חלק אינטגרלי מהיצירה שלו, ולכן אין לקחת את הדברים שהוא אומר על אחרים, כתורה מסיני. ובעברית פשוטה: גם אם אנחנו אוהבים מאוד את "החומה", נניח, וחושבים שזה גאונות צרופה, איננו מחוייבים לקבל את תפישת העולם של ווטרס הגלומה באותה יצירה: זה לא נכון שאשתו היא מפלצת, זה לא נכון שאמו היא מפלצת, לא כל העולם נגדו והוא לא מסכן. אנחנו גם לא מחוייבים לסלוח להשתלחויות שלו כלפי אחרים (גילמור, אוקונור, כל שאר העולם), רק בגלל שאנחנו חושבים שהוא אמן "גאון". כפי שכתבת בעצמך, יש לראות את האמן בעין אובייקטיבית. באשר לשאלה מה היה קורה אם סיד לא היה מתחרפן - על זה כבר נשפכו הרבה פיקסלים (ודיו) בעבר, והמסקנה של אנשים חכמים ממני, שלהם תארים מתקדמים בלוגיקה, היא שהשאלה אינה ניתנת למענה, כי אין לנו מספיק נתונים לענות עליה. ובגרוזינית פשוטה: סיד בארט היה בן 21 כאשר עבר התמוטטות עצבים, ובן 24 כאשר הקליט את שירו האחרון. אין לנו כל אפשרות לדעת מה היה קורה אלמלא חלה, כי אמנים - כשאר בני האדם - מתבגרים, מתפתחים ומשתנים עם הזמן. ברור שהוא לא היה כותב שירים פסיכדליים בשנות השבעים; הוא היה כותב דברים אחרים. מה הוא היה כותב? אללה יודע. באשר לשאלה הנלווית, היינו "האם היה לנו פינק פלויד [המוכרת לנו, במשתמע] אם בארט לא היה מתחרפן"? ברור שהתשובה שלילית, וזו מסיבה פשוטה: מרבית האלבומים והשירים שווטרס כתב, לאחר שבארט התפוטר, היו עליו, על סיד. אם הוא לא היה מתחרפן, ווטרס לא היה כותב את Cymbaline, את If, את Fearless, את DSOTM, את WYWH ואת "החומה" - לכל הפחות. וגם אז, יש את גילמור: Fat Old Sun, High Hopes, Poles Apart. ואם לא גילמור, אז רייט.... . ובסנגלית: הקריירה של פינק פלויד, כולה, מתחילתה ועד סופה, עמדה בצילו של רוג'ר "סיד" בארט. זה חלק איטנגרלי מהעניין שנקרא "פינק פלויד". הוא לא היה שם, אבל הוא היה שם. הם בעצמם מודים בכך כיום (ראה גם את הקליפ ל-High Hopes, שם נותן סטורם תורגרסון ביטוי ויזואלי לכך). אני מסכימה לחלוטין עם מה שכתבת בסוף: כל אחד מחברי הלהקה תרם את חלקו, והלהקה לא היתה מה שהיא, לולא היו חמישתם שם. לשמחתי, הוויכוח "ווטרס או גילמור" לא הגיע למחוזותינו, ועדיף שישאר שם, בארצות הים.