שלום, יש לי בקשה

masorti

New member
שרידים המראים היכן היו גבולות יהודה

במאה ה-7 לפנה"ס. מצדות, חרסים, טקסטים, איזורי יישוב ישראלי, וכו'.
 

masorti

New member
אין לי זמן וכוח. יש ספרים ואינטרנט.

מצידי תמשיך להאמין שמנשה שלט על כל השטח של דרום א"י, כמו שהיתה יהודה לפני ההתפשטות האשורית.
 

masorti

New member
הנה לך דוגמית קשורה לענין...

במנסרת נינוה א' שגרסאות שלה חוברו בין 676 ל- 673 לפנה"ס, אסרחדון מלך אשור מתאר כיצד השפיל את כל המלכים הוסאלים של חוף הים התיכון ע"י גיוסם לעבודות כפייה בבניית ארמונו בנינוה ובבניית עיר חדשה על שמו. אחד המלכים ששמו נזכר במפורש ברשימת המלכים הנ"ל הוא "מנשה מלך יהודה". באנאלים של אשורבניפל יש התייחסות למסע צבאי למצרים ב- 667 לפנה"ס. בין השאר מוזכרת שם רשימת המלכים הוסאלים סיפקו חיילים וציוד לצבא האשורי. מנשה מלך יהודה מוזכר כאחד ממלכים אלה. אתה מוזמן לקרוא בספרו של מרדכי כוגן "אסופת כתובות הסטוריות מאשור ובבל: מאות ט'-ו' לפסה"נ", בעמודים 87-92 (לגבי עבודות הכפייה) ובעמודים 99-103 (לגבי המסע הצבאי למצרים). הפואנטה היא שכאן רואים בבירור שממלכת יהודה שאחרי חזקיהו היתה כפופה לאשור, ולא ממלכה עצמאית וחזקה שלא הוטרדה ע"י המעצמות עד סוף ימי יאשיהו. למעשה גם התנ"ך מאשר את מצב העניינים הזה. ראה מה נאמר בדברי הימים ב', ל"ג, י"א: "וַיָּבֵא ה' עֲלֵיהֶם אֶת-שָׂרֵי הַצָּבָא אֲשֶׁר לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר, וַיִּלְכְּדוּ אֶת-מְנַשֶּׁה בַּחֹחִים; וַיַּאַסְרֻהוּ בַּנְחֻשְׁתַּיִם, וַיּוֹלִיכֻהוּ בָּבֶלָה". קצת מזכיר את הסיפור האשורי על השפלת מלכי החוף.
 
אז הגענו להסכמה

הממצאים בשטח מאמתים את הכתוב בתנ"ך. חיילות אשור זרעו הרס מוחלט ביהודה, והדברים מפורשים בישעיה. מה שברור שקרב ממש לא היה שם. חיילות אשור פשטו על יהודה ורמסו אותה. חזקיה חכה לנס כאשר החליט למרוד באשור, הוא לא התכווין להלחם, כי לא היה לו מספיק אזרחים, ובודאי שלא היה לו צבא מסודר. למרות זאת, ירושלים לא נכבשה, וחזקיה יצא מזה חי. מעניין למה. עברו שנים ומהממלכה הרמוסה הקטנה יצא עם. העם הזה, אמנם קטן יחסית, ובכל דור מנסים להשמידו, ולעתים גם מצלחים לעשות בו שמות. אבל.... כשם שמלכי אשור הענקים לא היצליחו להשמיד את העם הזה, גם האחרים לא מצליחים להשמידו. שהרי כתוב בתורה "ואף גם זאת, בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים ולא געלתים לכלותם..." לצערי, החוקרים מנסים כמה שיותר להצביע על סתירות לתנ"ך. הראת בעצמך שהשם "משה" הוא בהחלט אפשרי בהקשר של המלה "מים". החוקרים כמובן יפסלו זאת על הסף, כי הם ינסו לטעון שיש פה סתירה לתורה. כמובן שהם אפילו לא יחשבו על אפשרות שמשה זו מילה עברית (שהרי המניקה היתה מצויה אצל בת פרעה).
 

masorti

New member
לא הגענו לשום הסכמה...

בפרשת חזקיהו התנ"ך לא טוען זאת במפורש, אבל משתמע שסנחריב נסוג לחלוטין מהארץ וחזקיהו השתלט מחדש על כל שטחי יהודה שנכבשו ע"י האשורים. הממצאים האשוריים מראים שאין זה כך. אמנם ירושלים ניצלה, אבל יהודה קוצצה בשטחה והפכה למדינה גרורה הכפופה לאשורים.
 

jen10

New member
שלום לטלינקה

ראיתי את הודעתך ועלתה בי מחשבה שאולי תאוהבי ספר מסוג של פתגמים שקרואים לו התנ"ך שאהבנו הוא מביא ציטוטים מהתנך והם ממש מיוחדים באופן שהם כתובים, אולי זה יתאים לך ספר מסוג זה
 

jen10

New member
זה של הסופר משה סורוז´ון

וכאן http://www.easy-web.co.il/booknet/nconfigout.asp?psn=35285&ser=1
 
למעלה