שלום, יש לי שאלה

f o f o

New member
ומה זה טפה בהמשך ....

אם תסתכל טוב ,טיפה בהמשך כתוב נמצא .אין הדבר מרמז על הפועל בעבר? או שמא זה הווה- אך הווה שצריך להיות בפתח ולא בקמץ . בלבול אחד גדול.....
 

yodan

New member
"נמצא" נמצא שם בהגדרה

הוא בא להסביר את פירוש המילה "מצוי" (כמילה נרדפת אליו, בערך). הוא לא בא בתור צורת העבר של "מצוי" - וגם כתוב שם בפירוש: "'מצוי' מן 'מצא'".
 
תראי

ראוי בעבר זה לא ראה אלא נראה (בשונה מ-כבה-כבוי). אגב, כבה-מעצמו נכבה-ע"י מישהו. אולי, ואשמח לקרוא תגובה, צורת העבר המדוייקת של כבוי היא מכובה? בכל מקרה, כבה-דגש על המצב-לא דולק יותר. נכבה-דגש על הפעולה.
 

yodan

New member
זה בדיוק הויכוח שפה מעליך

על פי משרד החינוך, ההנחיות לבדיקת הבגרות ומילון אבן-שושן שלי: ראוי (הווה) --> ראה (עבר). כבוי (הווה) --> כבה (עבה). אין אפשרות אחרת. "נראה" בשום אופן לא יכול להיות צורת העבר של "ראוי" כי הם לא באותו בניין.
 

charmedgirl

New member
אם שמים לב

כל הצורות בבניין קל הןבמשמעות פעילה, פרט למשקל פעוּל שהוא בסביל. אם צורת החשיבה שלי נכונה, אז זה די הגיוני שמבחינת המשמעות העבר של הפועל מָצוּי הוא בבנין נפעל.
 

AndreaCorr ©

New member
תודה רבה לכם! + עוד שתי שאלות וזהו

אני מצטערת שאני מציקה, פשוט חשוב לי לדעת... הפועל הִתְחִיל - שייך לבניין הפעיל או התפעל
השורש של הפועל חַמָּה - ח-מ-מ או ח-ו-מ
 

or99

New member
התחיל זה בבניין הפעיל.

והשורש הוא ת-ח-ל (שורש תנייני). השורש של חמה הוא ח-מ-מ. ניתן לדעת זאת עפ"י הדגש במ'.
 

AndreaCorr ©

New member
../images/Emo51.gif רבה!

צדקתי בהפעיל אך טעיתי בח-מ-מ. כמובן שזה ח-מ-מ, יש דגש
אוף.
 

arie86

New member
הם בטח רוצים שתכתבי מָצָא,

אבל ברור שזו לא התשובה בעברית שלנו, שאנחנו מדברים בה. הם מתכוונים עבר מבחינת אותו שורש, אותו בניין - זמן עבר. מצד שני, אם הוא עכשיו מצוי, בעבר הוא לא מצא - הוא "היה מצוי". מבחינה הגיונית כמובן שהתשובה היא נִמְצָא מבין האפשרויות הנתונות. אגב, אם אני לא טועה, שמעתי שמקור הצורה פעול הוא לא בבניין קל דווקא - אלא במקום אחר, ורק בזמן מאוחר הצורה הזו שולבה בבניין קל. מישהו יכול לאשש את דבריי? להוסיף כמה עובדות מעניינות על פעוּל?
 
למעלה