ביהדות, ברית מילה היא מצווה, לא חובה. וזה בטח לא מה שהופך אותך ליהודי או לא. זה פשוט סממן חיצוני (יחסית) שיותר חד משמעי מאם יהודייה והגדרות מופשטות כמו שייכות דתית.
ברית מילה היא סממן מובהק ליהדות (תנאי הכרחי, אך לא מספיק), ובמיוחד ליהודי מאמין. לחילונים עושים הנחות אם הם מצליחים להוכיח שאימם יהודיה, אך אם יש ספק כלשהו, מבקשים מהם להוכיח שהם נימולו.
אם מדובר בתנאי הכרחי, אך לא מספיק (אני מתאר לעצמי שהתכוונת לזיהוי היהדות, ולא לעצם ההגדרה כיהודי), זה לא סותר את תכונתו כ"סממן מובהק"? הרי סממן מובהק הוא משהו שבעזרתו ניתן לזהות תכונה כלשהי, ואם יש עוד גורמים הקשורים לדבר - הרי שזה אמנם סממן, אך לא מובהק.
"מבהק - ברור, בולט, נכר ונודע ביותר". ברית המילה הינה סממן ברור, בולט, נכר ונודע ביותר בקרב יהודים; אבל זה לא סממן ברור ו/או בולט ליהדות. אני רואה הבדל בין השניים.
אני לא שולל את האפשרות הזו, ויכול להיות שיש עוד אפשרות - שאולי בדומה ל- esbat זה גם שיבוש של המילה הצרפתית (כיום ébat). יש דמיון בצלילים של שתי המילים - ואולי הדבר יכול להעיד על קשר ביניהן (אם כי זה יותר אטימולוגיה עממית). בכל מקרה, אם הכל ילך כמו שצריך, תהיה לי בקרוב גישה לכל מיני מאמרים שפורסמו ברשת בנושאים שונים. אחחחח, השיבה לאוניברסיטה
(מנהל פורום מיתולוגיות ועוד כמה), אבן שושן מציין גם כי המקור של השם שבתאי הוא במילה שבת. וכמו שכתב בלדד, השם שבת מקורו בשפה האכדית (המספר 7 הוא די קרוב, לא?).