שלום לחברי הפורום הטרי (וותיק...)

  • פותח הנושא REALI
  • פורסם בתאריך

REALI

New member
שלום לחברי הפורום הטרי (וותיק...)

פורום קבלה משמעו להנגיש את הקבלה לכולם, האם לדעתכם - בראי היהדות - כולם יכולים \ צריכים ללמוד קבלה, או שמא יש מגבלות של גיל, ידע מוקדם, בקיאות בש"ס ופוסקים, טהרה במקווה? ואולי יש ספרים בקבלה שיותר פתוחים ויש כאלו השמורים רק למקובלים? מה דעתכם?
 
כפי שמסבירים המקובלים בכלל והרב אשלג בפרט

שצריך להבין שיש שני חלקים ועומקים בחוכמת הקבלה: א. הנסתר, שנקרא מעשה בראשית, מעשה מרכבה, סתרי תורה, קבלה מעשית והשבעת מלאכים, שאותו לא מגלים למי שלא ראוי, כפי התנאים הידועים בגמרא מסכת חגיגה. והוא לא כתוב בספרים המודפסים שאפשר לקנות בחנויות הספרים. ב. הנגלה (של הקבלה), שנקרא פנימיות התורה, טעמי התורה והמצוות, והקבלה הנגלית, שהוא כתוב בכל ספרי הקבלה המודפסים כגון ספר הזוהר, ספרי הרמח"ל, הגר"א מוילנא, הרש"ש, הבעל שם טוב, תניא, קומרנא, ליקוטי מוהר"ן, הבן איש חי, בעל הסולם, וכו', שאותם לא רק שאין איסור ללמוד, אלא מצווה גדולה ללמוד וללמד. עוד צריך לדעת שיש מקומות כשרים ומומלצים ללימוד הקבלה גם ללא שומרי התורה והמצוות, בהדרכת גדולי ישראל, וע"י תלמדי חכמים שבקיעים בכל חלקי התורה, כגון: 'הידברות' של הרב זמיר כהן (שגם הוא וגם הרב יצחק פנג'ר מעבירים שם שעורים בקבלה), 'שמים' (שורשים) של האדמור מבלז, 'מודעות' של הרב שינברגר מאשלג, וכו'. ויש מקומות לא כשרים ומאוד לא מומלצים ללימוד הקבלה, של אנשים חסרי בסיס איתן ביהדות ושאר חלקי התורה, שמעוותים ומסלפים את הקבלה והיהדות למטרות זרות של העצמה אישית, כסף, וכבוד, כגון: 'בני ברוך- קבלה לעם' ו'קמפוס קבלה' של לייטמן, 'המרכז לקבלה' של ברג (ועוד אחד שהתפלג מהם בשם שאול יודקביץ), 'לחיות קבלה' של אלי רייפמן, וכו'. לכן דברי הגמרא שאסור ללמוד סתרי תורה אלא רק בתנאים הידועים, מתייחס רק לאותו חלק שנקרא נסתר, והחלק של הקבלה שנקרא נגלה מותר ומצווה גדולה ללמוד אותו, כמובן רק במקומות הכשרים לכך.
 

ינוקא1

New member
בנוסף ל^^^

אני חושב שכפי שהיה במעמד הר סיני , כולם עומדים לפני הר סיני , ולכל אחד גבול עד היכן הוא יכול להתקרב : העם יכול עד גבול מסוים , הכהנים יכולים עד גבול מסוים , אהרון יכול עד גבול מסוים ומשה נכנס אל האש לבדו. בעיקרון כולם צריכים לעסוק בכל מה שמביא להם יראת שמיים , ואם קבלה זה מה שמביא יראת שמיים אז לעסוק בקבלה. באופן כללי כל ספר שהאדם קורא ומרגיש שהוא מדבר אל הנשמה שלו , גם אם אינו מבין ממנו מילה - סימן שזה מה שהוא צריך ללמוד. עם זאת עיקר המטרה צריכה להיות יראת שמיים , לדעת את ה' , לקיים תורתו ומצוותיו כראוי. לכן כתוב "ראשית חכמה יראת ה'". ודרשו המקובלים כי "יראת ה'" (שהיא ספירת המלכות) היא השער והראשית אל החוכמה - מי שיעבור דרכה יצליח. מי שינסה להגיע ישר אל החוכמה בלי לעבור קודם דרך "יראת ה'" - לא יצליח. לגבי טהרה במקווה : בעיקרון , לפי ההלכה אין חיוב על גברים לטבול במקווה בימינו , אלא זו מידה טובה. זאת משום שנאמר "הלא כה דברי כאש , מה אש אינה מקבלת טומאה אף דברי תורה אינם מקבלים טומאה". עם זאת זה מנהג טוב , והבעל שם טוב אמר כי הגיע למעלותיו בזכות שהיה טובל הרבה. (יש שאלה מענינת , האם לאנשים שלומדים קבלה ההלכה "משתנית" ? האם הם צריכים להקפיד על עצמם יותר מאשר עיקר הדין ? לדעתי כל אחד צריך בזה לעשות את החשבון בעצמו - כפי שכתב הרמח"ל במסילת ישרים שיש "מידת הנקיות" בה צריך כל אחד לקיים את כל משפטי התורה לפי ההלכה , ויש מידת הפרישות והחסידות בהן כל אחד צריך לעשות לפנים משורת הדין. אבל כאן כל אחד צריך להחליט מה קרוב יותר לנפשו ולעשות בזה לפנים משורת הדין. יתכן שאדם יגיע למסקנה שהוא צריך להקפיד דווקא במקווה ויתכן שלא). לגבי ידע בש"ס ופוסקים : הרמ"ק ב"אור נערב" כתב שמספיק לאדם שיש לו קביעות מסוימת של לימוד. כמו כן בימינו ראינו כי גדולי חכמי ישראל כמו הרבי מלובביטש זצ"ל היו בעד לימוד של חסידות , גם לאנשים הרחוקים מתורה ומצוות. זאת בגלל שבדורינו אנו זקוקים לאור המגולה שבתורת הקבלה ופנימיות התורה. כי בימינו כאשר היצר מתגבר הרבה , בלי חוכמת הקבלה\חסידות אין לנו שום סיכוי. לכן אפילו אם אדם חוטא באופן קבוע , לדעתי הוא צריך ללמוד תורה במקום שליבו חפץ ולא להתרגש מכלום כולל ללמוד זוהר וקבלה. ועצם העיסוק בתורה יפדה את ישראל מכל עוונותיו. לא יחכה למקווה ולשאר מידות חסידות - יסתפק במקלחת. (אם גם זה אי אפשר לו , אז שילמד אפילו בלי זה. אבל העיקר שיקרא ושילמד). לא יחכה לזה שיהיה בקיא בש"ס ופוסקים ,אלא גם אם לומד הלכה או שתיים ביום או אפילו לא לומד בכלל , שילמד מה שמרגיש שמאיר את נשמתו. כי אם לא יעסוק בתורה בגלל עבירות שעבר ובגלל זה שהוא "לא לומד ש"ס ופוסקים" , זוהי "עבירה גוררת עבירה" , וסופו שיצא לתרבות רעה. על זה אמר רבי עקיבא את משל הדגים המפורסם : "פעם אחת גזרה מלכות הרומאים שלא יעסקו ישראל בתורה. בא פפוס בן יהודה ומצאו לרבי עקיבא שהיה מקהיל קהילות ברבים ועוסק בתורה. אמר לו: עקיבא, אי אתה מתירא מפני הרומאים ? אמר לו: אתה פפוס, שאומרים עליך חכם אתה - אי אתה אלא טפש! אמשול לך משל למה הדבר דומה : לשועל, שהיה מהלך על שפת הנהר וראה דגים שהיו רצים לכאן ולכאן. אמר השועל לדגים : מפני מה אתם בורחים? אמרו לו: מפני הרשתות והמכמורות שמביאין עלינו בני אדם. אמר להם: רצונכם שתעלו ליבשה ונדור אני ואתם, כדרך שדרו אבותי ואבותיכם? אמרו לו: אתה הוא שאומרים עליך פקח שבחיות - אי אתה אלא טפש! ומה במקום חיותנו אנו מתיראים, במקום מיתתנו - לא כל שכן ! ! ! ואף אנו כך: בזמן שאנו עוסקים בתורה, שכתוב בה: "כי הוא חייך ואורך ימיך" - אנו מתיראים, אם אנו פוסקין מדברי תורה - על אחת כמה וכמה. אמרו: לא היו ימים מועטים עד שתפסוהו לר' עקיבא וחבשוהו בבית האסורים, ותפסו לפפוס בן יהודה וחבשוהו אצלו (כלומר גם אותו הכניסו לכלא) אמר לו רבי עקיבא לפפוס : "פפוס! מי הביאך לכאן?" אמר לו פפוס : אשריך ר' עקיבא, שנתפסת על דברי תורה, אוי לו לפפוס, שנתפס על דברים בטלים!" כלומר - אם אפילו כשאנחנו לומדים תורה וקבלה שזהו מקום חיותינו עדיין אנחנו מתיראים מהיצר הרע , כל שכן אם לא נלמד בכלל היצר הרע יעשה בנו כבתוך שלו . . . ההגבלה היחידה היא שהאדם ילמד ביושר. גם אם אינו מקיים הכל בשלימות , ואפילו אם הוא עובר עבירות , שידע מה צריך להיות ומה התורה אומרת. ובזכות הלימוד יתגבר הטוב שבו לאט לאט עד שיהפך לצדיק גמור.
 

REALI

New member
תודה רבה לשניכם על התגובות היפות והמפורטות../images/Emo13.gif

 

REALI

New member
ואם ברצוני ללמוד זוהר

על איזה פירוש אתה ממליץ? מתוק מדבש, הסולם, יש עוד פירושים?
 
הכי מומלץ (והכי זול) בהתחלה למי שלא בקי בקבלה

זה זוהר עם תרגום לשון הקודש, שאפשר לקנות את כל הסט ב- 150-200 ש"ח, וגם להבין מה שקוראים/לומדים. בקריאה/לימוד הזוהר יש שתי מעלות, אחד זה אור קדושה שנמשך על הנשמה עצם הקריאה בזוהר גם בלי הבנה. שתים, זה המוסר העצום שיש בחלקים גדולים מסיפורי הזוהר שנותן יראת שמיים גדולה, ורצון להדבק בה' ע"י לימוד התורה הקבלה ושמירת המצוות. זוהר לשון הקודש לקריאה/לימוד באינטרנט
 

ינוקא1

New member
אני ממליץ בחום על מתוק מדבש

זה הפירוש שאני הכי אוהב ללמוד ממנו.
 

ינוקא1

New member
בבית הכנסת שלי

יש סט של "מתוק מדבש" , וכולם נהנים לקרוא ממנו בשבת לפני מנחה - גם חבר'ה חסרי ידע קודם. זה פירוש מעולה טוב גם למתחיל וגם למתקדם. כמו כן יש הבדל בצורת ההדפסה בין קטעים קשים לבין קטעים יותר אגדתיים (בדומה לפירוש הסולם).
 
זו בדיוק הבעיה במתוק מדבש וכן בסולם למתחילים

שיש קטעים כאלה וקטעים כאלה, ובמתוק מדבש יש גם אוסף מפרשי זוהר מלפני 300 ו- 400 שנה (מקדש מלך וכו') שפרושיהם לגמרי סותומים, לכן למרות שאני לומד בעיקר את פרוש הסולם כבר 20 שנה, למתחילים אין ספק שעדיף את הזוהר עם תרגום לשון הקודש שרץ חופשי ברצף.
 

ינוקא1

New member
לי יותר קל

ללמוד את מקדש מלך וכו' מאשר את הסולם. יש בסולם מונחים ומושגים שחוזרים כל הזמן שאין בשום שיטה אחרת חוץ מאשר אצלו , ומי שאיננו בקי בשיטה שלו לא יבין אותם. לעומת זאת המתוק מדבש וגם הפירושים שאמרת , כמעט כל מי שלומד קבלה יבין משהו בהם. מה גם שהקטעים הקלים מסומנים ויש שם הבדל בצורת האותיות של הפירוש כך שניתן אפילו ללמוד בהתחלה רק אותם. הקטעים היותר עיוניים מסומנים שם גם כן בצורה אחרת. המתוק מדבש מפרש את הזוהר ברמה של "פשט" - והוא עושה זאת לדעתי מאוד יפה. את המתוק מדבש הכנסנו לבית הכנסת אצלינו לפני שנתיים , וכפי שכתבתי קודם , אני רואה הרבה אנשים שפותחים אותו ולומדים בו בקביעות גם כאלו חסרי ידע קודם. ההדפסה מאוד יפה ובהירה ומנוקדת , וכיף לקרוא בו גם מהבחינה הזו.
 

ינוקא1

New member
אגב ,

זה שאני (דתי לאומי פנאט) ממליץ על ה"מתוק מדבש" שהיה מגדולי החסידים של "תולדות אהרון" (שהיא כידוע חסידות קיצונית שבקיצוניות מבחינת היחס למדינה ולציונות וכו') מראה שבסופו של דבר כולנו לומדים את אותה התורה. כולנו כאיש אחד ובלב אחד לפני הר סיני. זה קצת על המחבר של ה"מתוק מדבש" : http://he.wikipedia.org/wiki/דניאל_פריש "והאמת והשלום אהבו".
 

ינוקא1

New member
ישר כח לך על הניהול המוצלח !

ו
לעתיד !
 

בני33

New member
מעמד הר-סיני,,,כפי,,,

כפי שאני זוכר,,,למדתי,,, היכן? בתלמוד,,,, שגם העברים לא רצו לקבל את התורה. ו,,,כמובן{כמו בהרבה מקומות אחרים}הכריחו אותם. שהרי כתוב שם; ''כפה עליהם הר כגיגית'' אין צורך להסביר,זה פשוט מאד. ועד היום זו שיטה,,,להעביר כל מיני מסרים כאלה או אחרים.
 
למעלה