`אם א' אמת ואלקים הוא אך הזיה נפא"כ
==> אין חלילה אלקים בורא לעולם ==> ההזיה שיש אלקים היא הזיה שקרית` לא. ראשית יש כאן בלבול מכוון של מונחים מצדך. המלה שקר אינה מתאימה כאן, כיוון שאין זה שקר במשמעות lie, אלא במשמעות false, לא-אמת. עד כאן טרמינולוגיה. ההזיה אמיתית. היא אכן _קימת_ בין שתי אזניך. הרי אין `אלהים`. מה אומרת לך ההזיה זה ענין אחר, אולם קיום ההזיה בין אזניך במסגרת בדיקת ענף (א) של המשפט, הוא אמת על פי הנחתך. "לענינינו - אם אין בורא אז יש רק חוקי לוגיקה ומתמתיקה" לא. אם אין בורא אזי יש רק "הכל נוצר בתהליכים טבעיים". _זו_ השלילה של "אין בורא". תוכל לטעון שהטבע זה `אלהים`, אולם זה לא מענין איש. לוגיקה ומתמטיקה הם יצורים סינטטיים של מוחנו, ובמיוחד הלוגיקה, בהיותה שפה פורמלית, עשויה להכיל פרדוכסים, כפי שהראה קורט גודל. "ויש חוקי פיסיקה המצייתים לאותם חוקי לוגיקה ומתמתיקה" לא. חוקי הפיסיקה _אינם_ מצייתים לדבר. הלוגיקה לא רלבנטית לענין פיסיקה, אלא לכל היותר, לענין נתוחנו את האתגר שהצבתי לך. המתמטיקה הינה כלי סינטטי המצוי בשרות ענפים אחרים. מה שיש הם מאמצינו הכנים, הטובים ביותר להציע מודלי הסבר לתופעות הטבע. מה שיש הן תופעות הטבע הנצפות. הן המהות. "ואל נא בטובך תענה לי שמהות הטבע היא נסתרת ועלומה לנצח וכל מה שהמדע עוסק בו הוא רק במודלים מבחינתינו והשקפתינו אנו על המציאות, אבל המציאות עצמה רחוקה עד אינסוף מהשגתינו - כי אם כה תענה - ברוך בואך. עשית צעד ראשון לכיוון התשובה" לא משנה מה היית רוצה שאומר. אני מתקן אי-דיוקים מכוונים שנחוץ לך לזרוע כדי להגיע למטרתך. בוודאי שהטבע צופן תעלומות שטרם פענחנו, אולם ככל שחוקרים - נפתרות תעלומות אשר לא היו נפתרות לעולם ע"י אנשים ספונים בחדרים חסרי חלונות, עמוסי כתבי-קדש העוסקים מהנץ החמה ועד שקיעתה בעיול פילא בקופא דמחטא. הרי, כל עוד לא נחקרו תופעות לעמק, יוחסו ברקים, פתותי-שלג, קרומים, גבישים, dendrites למעשי `ישות` תבונית גבוהה. "האכסיומות בכל תאוריה הן אמת מפני שבחרנום כאכסיומות" לא. האכסיומות _אינן_ אמת. הן הנחות עבודה כה בסיסיות עד כי אינן ניתנות להוכחה במסגרת המודל המתמטי (לא הפיסיקלי) בו הן מוצגות. "אם זו תאוריה באספמיה אז ניתן לבחור באכסיומות חילופיות אבל כשעוסקים בתאוריות שהשלכתן מעשית, תמיד נבחר כאכסיומות את אותם משפטים אשר לא ניתן להוכיחם מאכסיומות אחרות ואשר שכלינו ממילא מסכים איתן גם ללא הוכחה" לא. אכסיומות הן הנחות עבודה בסיסיות, הנתפשות אינטואיטיבית כנכונות, במסגרת המודל מתמטי. אין מה לעשות בנדון. `לגבי משפט הפנטיום - הוא אינה אכסיומה אלא משפט המתבסס על האכסיומה המקובלת ממילא על כל בעל תבונה והוא שגוף מורכב ומשוכלל ובלתי טרוויאלי שכל חלקיו מסודרים בחכמה רבה ובהכוונה לביצוע משימה מוגדרת - לא נוצר במקרה ובלי הכוונה תבונית. זוהי אכסיומה פשוטה המקובלת על כולנו. אם תרצה, תוכל אולי להוכיחה ע"י אכסיומות יותר פשוטות ואז היא תהיה משפט. בין כך ובין כך - קיום הבורא מתחייב ממשפט\אכסיומה זו בקל וחומר מפנטיום` לא. עובדה שבאפן גס, כמחצית האנושות אינה סבורה כך. אנו מניחים כי מה שלא יכול, על פי _ידיעתנו_, להיות נוצר בתהליך טבעי - יוצר בתהליך מלאכותי. "ידיעתנו" עשויה אמנם להשתנות במהלך השנים, אולם, היא הקריטריון להחלטתנו. אנו "יודעים" שהפנטיום אינו נוצר בתהליך טבעי. אנו יודעים שפרטים בתוך species נוצרים בתהליך טבעי של רביה מינית, ולכן אינם מיוצרים בתהליך מלאכותי. אנו יודעים מהתבוננות ונתוח ממצאים, שמינים נוצרים בתהליך טבעי, אבולוציה, ולכן אינם מיוצרים ע"י מאן-דהוא בתהליך שונה מזה המוכר לנו. `"מה פרוש "מוכיח"? - פירושו ככל הוכחה אחרת. אתה כבר מספיק מבוגר כדי לדעת שלא כל הוכחה היא אמפירית וקיימות הוכחות לוגיות` אין הוכחת לוגיות לתאוריות פיסיקליות בעניני-טבע. הן אך בנות-הפרכה ואינן בנות-הוכחה. `ומה שאתה משחק כאן עם פילוסופיות למיניהן, ונשען על זה שאכסיומות הן לא "אמת" מוחלטת ושניתן לבחור אכסיומות אחרות - זה הבל שאין דוגמתו` לא. אנו נתקדם עקב בצד אגודל ב_דייקנות_ ונבדק לאן אנו מגיעים. "מישהו דיבר כאן על אמת ערטילאית מופשטת פילוסופית רחוקה? דיברנו רק על השלכות מעשיות" לא. יש כאן ענינים _עקרוניים_. לאו דווקא מעשיים. "באותה מידה שאתה נוהג כל חייך על פי אכסיומות מקובלות וסומך על המדע והתבונה הנובעים מאותם אכסיומות ואינך מתפלפל לומר שאיננו יודעים מה האמת המוחלטת" תלוי באיזה ענין. החלטות יומיומיות מתקבלות על סמך נתוח יסודי ככל שמתאפשר, פלוס התיחסות לנסיון עבר שלי או של אחרים במצבים זהים או דומים, פלוס ישום קני-מדה של "ערכים" (למשל, איני מעונין לשקר לריבה נאה, רק על מנת שאוכל להסתנן אל יצועה ולעלות עליו. אם אשקר - הרווח מידי, הנזק לא נראה באפק, ודומה ש"כדאי" לי, אולם, אני עשוי להחליט להמנע מכך, בנגוד לכל קריטריון תועלתי). בדיקת השערה האם יש `אלהים` אם אין, אינה מתבצעת באותו אפן בו אני בודק האם מצלמה דיגיטלית X עולה על זו מתוצרת Y. "באותה מידה עליך להיות ישר כלפי עצמך ולומר - אם אכסיומת הפנטיום קיימת ומקובלת" לא. הרי הראיתי שהיא כושלת. אכסיומה זו אינה מקובלת על חלק גדול מאד מן האנושות. "ואם יש קל וחומר אז יש קל וחומר וזהו. וכך ננהג ועל זה נסמוך. ולא נתחיל להתפלפל ולומר - מה זה בכלל קל וחומר? מה ההבנה העמוקה בו? מניין בכלל שאם דבר הוא אמת אז הוא באמת אמת? וכן הלאה עוד מליון קושיות שאתה עלול להעמיד לעצמך כמחסום בפני קבלת מה שבלתי נמנע לקבלו" כשל, מכיוון שדחיתי את אכסיומת הפנטיום. `"המעבר הראשוני מדומם ל"חי" אמנם מעורפל" - מעורפל הא? זה הכל? וכל שאר המעברים? אפילו לא מעורפלים?` אמת. "הנה תרחיש יתכנות" - תגיד אתה עושה את עצמך? הרי הראיתי לך בעליל שמלבד כל שאר דברי ההבל באותו מאמר, הרי כל טענתו היא שאין לנו תרחיש יתכנות ולכן לטענתו אי אפשר לחשב את ההסתברות. אז איזה תרחיש יתכנות ראית שם?" המאמר דוחה את הטענה של בריאתנים המתאמצים להציג את המעבר מדומם ל"חי" כקפיצה בת צעד _יחיד_ מדומם לתא שלם, וככזו - בלתי אפשרית מבחינה הסתברותית. הסצנריו שהמאמר מציע אמנם טרם הושג במעבדה (אם כי קיימות כבר self-replicating molecules, ואפילו self-replicating peptides), אולם הוא פשוט יותר, ובעיקר, _רב-שלבי_ ואינו כפוף לטענות "אי-יתכנות משקולים הסתברותיים" של בריאתנים. 972357O34IO8E