הנסיון שלי עוד פחות רלוונטי משל אחרים
אנו גרים בבלגיה, אימצנו מקזחסטן, וזה היה לפני כשש שנים. אבל הגיל הוא אותו גיל, אז אני מנסה להעלות מעט זכרונות, אולי הם יעזרו.
- לילד בגיל שלוש יש כבר הבנה כלשהי של העולם, ובמסגרת ההבנה הזו, הוא אינו מכיר את מקומך בעולם. זיו הגיבה אלינו בבכי חזק והיסטרי בכל פגישה מחודשת. היינו מחוייבים לפגוש במשך שבועיים פעמיים ביום. בשבוע השני היא כבר ממש חיכתה שנבוא. זה לא מנע ממנה לפרוץ בבכי הסטרי בכל פעם שנראנו באופק ולצווח ולצרוח את שמות מטפלותיה. היא הייתה מסוגלת לרוץ אלינו בזרועות מושטות כדי שנרים אותה בזרועותינו, ועדין לצרוח כאילו שוחטים אותה. ילדים אחרים מגיבים אחרת ממנה, ויש כאלו שדווקא יצמדו אליך, או לחלופין יראו אפטים. אין כללים בזה, מלבד הכלל המסביר שעבורו מתרחש עכשיו משהו חסר כל הסבר והגיון.
- אנחנו לא התביישנו לקנות את ליבה של זיו בפועל. מכיוון שבאנו מבלגיה, הבאנו חבילות של חפיסות זעירות של שוקולד מריר. כל פגישה היא קיבלה חפיסה אחת, וזה הפך לטקס שלם. היא השתדלה בעצמה להתגבר על ההסטריה, כדי שתוכל להתחיל לבקש את הטקס. לקראת סוף ההליך, כשכבר הייתה בטוחה בנו, נהגה להביא את חבריה אלינו ולבקש "שוקולה", כדי שנכבד גם אותם. הורים מנוסים הזהירו אותנו מפני הקניית הרגלים לא טובים, אך לפני שצריך לדאוג מהרגלי אכילת שוקולד, צריך שיווצר קשר, והשוקולד סייע לנו בזה.
- אין טעם להביא הרבה צעצועים, ובוודאי לא משוכללים, רעשניים וכד'. עדיף לא להציף אותו בגירויים בדיוק בתקופה שמוציאה אותו משיווי המשקל שלו. עדיף לשמור על פרופיל נמוך של גירוי במתנות. בועות סבון זה נהדר. קל לעשות אותן, הן נראות יפה, אינן עושות רעש כשהן מתפוצצות ומייד לאחר פיצוץ קל לעשות חדשות. אצלנו גם צפצפות יומולדת שנפתחות למעין לשון ארוכה ומתגלגלות חזרה כשמפסיקים לנשוף לתוכן היוו הצלחה. אבל אצלנו חלק מההצלחה שלהן נבע גם מכך שהיו ילדים אחרים מסביב שנתנו להם, וזיו יכולה הייתה להשתתף בכך גם כאשר עדין לא רצתה אותנו.
אם את מביאה צעצוע ומשאירה אותו בבית הילדים במקום לקחת כל פעם איתך חזרה, קני אותו צעצוע בכפולה, כדי שתוכלי לתת אותו בבית שוב, כך שלילד יהיו תמונות מבית הילדים ובבית עם אותו צעצוע, למען ההמשכיות. מה שאינך יכולה לדאוג לכפולה שלו, עדיף שתשמרי אצלך, כי סביר להניח שלא תקבלי חזרה עם לקיחת הילד מבית הילדים.
- בגיל שלוש הוא מכיר את שמו. לא משנה מי נתן לו, למה נתן לו, והאם יש לזה משמעות. זו הצורה בה הילד מזהה את עצמו. זה לא הזמן לשנות גם את זה עבורו. שמה הקזחי של זיו היה מסובך מדי עבורנו, אז נצמדנו לשם החיבה אותו הכירה. לאחר זמן מה התחלנו לסרס אותו כדי שיסתיים בסיומת דומה לשם שבחרנו עבורה. כיום, שש שנים מאוחד יותר, השם שבחרנו עבורה הוא שמה הרישמי בו כל העולם מכיר אותה, אך בבית שם החיבה מקזחסטן עדין בשימוש. זמן רב לאחר האימוץ היא הייתה מסתכלת באלבום התמונות מקזחסטן ומתייחסת לעצמה שם בשם החיבה הקזחי, בעוד על תמונות מבלגיה הייתה מדברת על עצמה בשם שנתנו לה.
- לא כל מה שניתן לה בבית הילדים לאכול ערב לחיכה, אך היא הגיעה מורגלת לטעמים משם. בבוקר הראשון אחרי שיצאה מבית הילדים אוריאל רצה להכין לה קאשה, כפי שנאמר לו שאכלה בבית הילדים. אז הוא רצה. היא "עזרה" לו לשפוך את כל הקאשה על הריצפה, חייכה אליו וביקשה "שוקולה". אי לגך ובהתאם לזאת קיבלה כריך עם ממרח שוקולד ואכלה אותו לתאבון. לעומת זאת, בימים הראשונים בבלגיה הילדה צמה. היא הייתה מורעבת, אבל דבר לא דמה לטעמים המוכרים לה. עד שניכנסנו לחנות רוסית וקנינו כל מה שנראה לנו מוכר משם (למעט הקאשה). כאשר חיממנו את האוכל ובבית התפשטו ריחות מזווים מבחינתינו, הילדה רצה למטבח בהתרגשות, והייתה כולה נכונה לקפוץ לסירים ולאכול ישירות מהכיריים. מכיון שלא התאפשר לה, היא טרפה את מה שניתן לה בצלחת.
- זה הזמן לרכוש מזכרות ולצלם כל מה שנראה מעניין ולו בצורה מוגבלת ביותר. הרבה יותר קל למחוק תמונות, מאשר למצוא אותם אחר כך, כאשר מתברר שדווקא את זה הילד אוהב. נסי לצלם הרבה לא רק אותו, אלא את כל הסביבה המיידית שלו, כולל אנשים מוכרים. חלק עלול לעורר אצלו אנטגוניזם בתחילה, אבל אולי מאוחר יותר ירצה בהם, ושוב קל יותר למחוק וכן הלאה.