אי אפשר להאמין שלציפור יש כנפיים -
כאשר הציפור עומדת מול עיניך. אתה נוכח בעיניך שלציפור יש כנפיים, ולכן אינך צריך יכול להאמין. אם הציפור אינה לנגד עיניך, ולמדת מחקרים מקצועיים שנאמנים עליך ועל ציבור רחב ומהימן, שמלמדים שלציפור יש כנפיים - גם אז אינך יכול להאמין שיש לה כנפיים, כי אתה יודע בוודאות שיש לה (הגם שלא ראית בעיניך, אלא בתמונה בלבד). ויש דברים שאתה נוכח בהם מתוך ההסתברות וההיגיון: אם שמת לציפור דיסקית עם חותמת על הרגל, אתה יכול להיווכח שהיא עפה כל שנה לחו"ל בטיסת להקה ארוכה מאוד, גם אם החוקרים לא עקבו אחר להקת הציפורים, אבל ההיגיון מסתבר שאף ציפור לא החליפה את הדיסקית בדרך עם ציפור אחרת... אבל על כך שלציפור יש רגשות כבר יותר קשה לך להיווכח, ואתה יותר מאמין לזה עפ"י כל מיני תיאוריות שהועלו מההסתברות. לכן אני מאמינה שהקב"ה הוא טוב ומיטיב, עפ"י כל מיני הסתברויות הגיוניות שנובעות מהנהגתו, אף שאפשר לפרשן גם אחרת, ובכל זאת - התמונה המלאה מוכיחה שהוא טוב ומיטיב. בכל אופן - כאן כבר נכנס מימד של אמונה. יש פה מימד יותר שטוח של הוכחות! הסתברותית לוגית יש הוכחות בקיומו של אלוקים ובבריאת העולם ובמכתב האלוקי בצורת תורת ישראל והתנ"ך, ויש הוכחות היסטוריות להתפתחות תורת ישראל כפי שצווה עם ישראל לפתחה. אני לא צריכה הוכחות בכלים מדעיים לכל דבר. אין הוכחות מדעיות להרבה המצאות רפואיות - שעובדות בשטח, וכל מי שלא מתווכח עם עובדות משתמש בהן. גם המדע השתמש בהרבה כלים עוד טרם הוכחו מדעית, כיוון שעובדות בשטח הוכיחו אותן. הצעתי שלא תחיה עם סתירות היא ע"מ שתברר בנחת את הדברים, ולא תימנע מלברר בגלל דעות קדומות. אינני רואה כלל את המסקנה שלך שתפיסת החיים היא פונקציה של עצמיות ולא של המציאות, ואינני מבינה כיצד הגעת אליה. ברור שאין להשלים עם מה שאינו אמת (אלא בעניינים שבהם האמת היא המציאות הסובייקטיבית, כגון העניין אם צבע מסוים הוא יפה או לא - שאין בו אמת אבסולוטית אלא אמת סובייקטיבית - בעיני הוא יפה וזו האמת הנוגעת לגבי).
כאשר הציפור עומדת מול עיניך. אתה נוכח בעיניך שלציפור יש כנפיים, ולכן אינך צריך יכול להאמין. אם הציפור אינה לנגד עיניך, ולמדת מחקרים מקצועיים שנאמנים עליך ועל ציבור רחב ומהימן, שמלמדים שלציפור יש כנפיים - גם אז אינך יכול להאמין שיש לה כנפיים, כי אתה יודע בוודאות שיש לה (הגם שלא ראית בעיניך, אלא בתמונה בלבד). ויש דברים שאתה נוכח בהם מתוך ההסתברות וההיגיון: אם שמת לציפור דיסקית עם חותמת על הרגל, אתה יכול להיווכח שהיא עפה כל שנה לחו"ל בטיסת להקה ארוכה מאוד, גם אם החוקרים לא עקבו אחר להקת הציפורים, אבל ההיגיון מסתבר שאף ציפור לא החליפה את הדיסקית בדרך עם ציפור אחרת... אבל על כך שלציפור יש רגשות כבר יותר קשה לך להיווכח, ואתה יותר מאמין לזה עפ"י כל מיני תיאוריות שהועלו מההסתברות. לכן אני מאמינה שהקב"ה הוא טוב ומיטיב, עפ"י כל מיני הסתברויות הגיוניות שנובעות מהנהגתו, אף שאפשר לפרשן גם אחרת, ובכל זאת - התמונה המלאה מוכיחה שהוא טוב ומיטיב. בכל אופן - כאן כבר נכנס מימד של אמונה. יש פה מימד יותר שטוח של הוכחות! הסתברותית לוגית יש הוכחות בקיומו של אלוקים ובבריאת העולם ובמכתב האלוקי בצורת תורת ישראל והתנ"ך, ויש הוכחות היסטוריות להתפתחות תורת ישראל כפי שצווה עם ישראל לפתחה. אני לא צריכה הוכחות בכלים מדעיים לכל דבר. אין הוכחות מדעיות להרבה המצאות רפואיות - שעובדות בשטח, וכל מי שלא מתווכח עם עובדות משתמש בהן. גם המדע השתמש בהרבה כלים עוד טרם הוכחו מדעית, כיוון שעובדות בשטח הוכיחו אותן. הצעתי שלא תחיה עם סתירות היא ע"מ שתברר בנחת את הדברים, ולא תימנע מלברר בגלל דעות קדומות. אינני רואה כלל את המסקנה שלך שתפיסת החיים היא פונקציה של עצמיות ולא של המציאות, ואינני מבינה כיצד הגעת אליה. ברור שאין להשלים עם מה שאינו אמת (אלא בעניינים שבהם האמת היא המציאות הסובייקטיבית, כגון העניין אם צבע מסוים הוא יפה או לא - שאין בו אמת אבסולוטית אלא אמת סובייקטיבית - בעיני הוא יפה וזו האמת הנוגעת לגבי).