שלום לכולם, שאלה.

אופירA

New member
מנהל
אי אפשר להאמין שלציפור יש כנפיים -

כאשר הציפור עומדת מול עיניך. אתה נוכח בעיניך שלציפור יש כנפיים, ולכן אינך צריך יכול להאמין. אם הציפור אינה לנגד עיניך, ולמדת מחקרים מקצועיים שנאמנים עליך ועל ציבור רחב ומהימן, שמלמדים שלציפור יש כנפיים - גם אז אינך יכול להאמין שיש לה כנפיים, כי אתה יודע בוודאות שיש לה (הגם שלא ראית בעיניך, אלא בתמונה בלבד). ויש דברים שאתה נוכח בהם מתוך ההסתברות וההיגיון: אם שמת לציפור דיסקית עם חותמת על הרגל, אתה יכול להיווכח שהיא עפה כל שנה לחו"ל בטיסת להקה ארוכה מאוד, גם אם החוקרים לא עקבו אחר להקת הציפורים, אבל ההיגיון מסתבר שאף ציפור לא החליפה את הדיסקית בדרך עם ציפור אחרת... אבל על כך שלציפור יש רגשות כבר יותר קשה לך להיווכח, ואתה יותר מאמין לזה עפ"י כל מיני תיאוריות שהועלו מההסתברות. לכן אני מאמינה שהקב"ה הוא טוב ומיטיב, עפ"י כל מיני הסתברויות הגיוניות שנובעות מהנהגתו, אף שאפשר לפרשן גם אחרת, ובכל זאת - התמונה המלאה מוכיחה שהוא טוב ומיטיב. בכל אופן - כאן כבר נכנס מימד של אמונה. יש פה מימד יותר שטוח של הוכחות! הסתברותית לוגית יש הוכחות בקיומו של אלוקים ובבריאת העולם ובמכתב האלוקי בצורת תורת ישראל והתנ"ך, ויש הוכחות היסטוריות להתפתחות תורת ישראל כפי שצווה עם ישראל לפתחה. אני לא צריכה הוכחות בכלים מדעיים לכל דבר. אין הוכחות מדעיות להרבה המצאות רפואיות - שעובדות בשטח, וכל מי שלא מתווכח עם עובדות משתמש בהן. גם המדע השתמש בהרבה כלים עוד טרם הוכחו מדעית, כיוון שעובדות בשטח הוכיחו אותן. הצעתי שלא תחיה עם סתירות היא ע"מ שתברר בנחת את הדברים, ולא תימנע מלברר בגלל דעות קדומות. אינני רואה כלל את המסקנה שלך שתפיסת החיים היא פונקציה של עצמיות ולא של המציאות, ואינני מבינה כיצד הגעת אליה. ברור שאין להשלים עם מה שאינו אמת (אלא בעניינים שבהם האמת היא המציאות הסובייקטיבית, כגון העניין אם צבע מסוים הוא יפה או לא - שאין בו אמת אבסולוטית אלא אמת סובייקטיבית - בעיני הוא יפה וזו האמת הנוגעת לגבי).
 

MrAnderson

New member
אני יענה לך קצת ממה שאני יודע בקבלה...

בקבלה יש מה שנקרא אורות מקיפים. אור - הכוונה לאור הדעת. דעת עם "ע" באמצע. זה אור של ידיעה. לכל אדם יש כלי שזה הנשמה. האור צריך להיכנס לתוך הכלי. עם הוא לא נכנס אז הוא הופך לאור מקיף - שהוא לא נותן לאדם מנוחה וכל הזמן מזיז אותו לעשות דברים בשביל שיוכל להיכנס. לאנשים דתיים יש יותר שמחה פנימית כי הם ממלאים את הכלים שלהם ויש להם פחות אורות מקיפים. אז עכשיו עליך... אתה לא מוצא מנוחה והתשובות הרצוינליות שלך לא מספקות אותך כי האורות המקיפים שלך מאוד חזקים. נגיד למי קוראים נשמה גדולה? למישהו שהיש לו כלי גדול ויש לו אורות מקיפים אדירים שלא נותנים מנוחה. בדור שלנו יש הרבה כאלה. ובגלל זה הוא חייב למצוא תשובות לשאלות שמעסיקות אותו. ולגבי חזרה בתשובה. בדור שלנו המושג הזה הפך למשהו לא סימפתי בלשון עדינה. וחשוב ביותר לתת לזה את ההגדרה הנכונה. חזרה בתשובה זה לא לשים שחורים ולהתפלל 24 שעות ביממה. תשובה זה לא ההיפך לשאלה כמו שהציגו את זה בזמן שלנו. תשובה זה מלשון לשוב. אי אפשר לשוב למקום שלא הייתה בו כבר... ואם האמת שלך באמת חשובה לך, בלי משוא פנים אז אתה חייב לברר את הדברים האלה. ואני לא רואה איך אדם בדור שלנו עם ההיתפתחות המדעית לא יכול להגיע למסקנה שיש בורא לעולם. פה בעצם כל העניין...לדעתי חזרה בתשובה זה רק דבר אחד. להכיר שיש בורא לעולם ולדעת שהכל מגיע ממנו. אתה אומר שחזרה בתשובה כרוכה בוויתור על עקרונות שלך שאתה מאמין בהם...בשביל מה לחזור בתשובה עם לא בגלל זה? לחזור בתשובה זה לא להפוך להיות דתי יום אחד. הדתיים גם צריכים לחזור בתשובה. אתה אומר שעימות שלך עם היהדות תסתיים בכשלון.ביהדות יש תשובה להכל תלוי את מי שואלים. ואתה יכול לפגוש אנשים ולשמוע אנשים שמהר מאוד יבוא אותך למקום שאתה תראה שהאמת שלך לא כל כך יציבה. אבל כמו שאומרים:"תאמין לי על תאמין לאף אחד". תחקור באמת את היהדות מהאנשים הנכונים. ובלי לפחד לקבל את האמת.כמובן עם האמת חשובה לך....
 
הי אנדרסון

תודה על התשובה אני רוצה קודם כל להתייחס למשפטים האחרונים שכתבת. אני לא צריך שמישהו יערער לי את האמת שלי, מהסיבה הפשוטה שכבר עכשיו ישנם חורים בתפישת העולם שלי והיא בהחלט לא דבר יציב במיוחד... אלא שאני מעדיף השקפה היושבת על כרעי תרנגולת, מאשר השקפה שהשיגה את יציבותה הפיקטיבית בזכות התעלמות עקבית מעובדות והוכחות, וראייה חד צדדית ואף שטחית של העולם. דווקא מאוד התחברתי והבנתי אינטואיטיבית את המשל שלך על האורות והכלי. אני בהחלט מרגיש שאני שייך לאילו שאורות מקיפים אותם ולא כלואים בהם, אלה שלא אוכל לאמץ משל זה עד שלא אבין באופן ראציונלי לגמרי מהו הנמשל ? הבנת את הנקודה שלי ?
 

MrAnderson

New member
אנחנו חיים בדור שחוכמת הקבלה נפתחה על העם

אני חושב שאני אדם מאוד רציונלי. איש אמת צריך להיות אדם רציונלי. אבל איש אמת באמת ובלי משחקים. ומההכרות שלי עם חוכמת הקבלה זה דבר יותר רציונלי ממה שאתה חושב. והיא לא מתעלמת מעובדות וההוכחות. והיהדות רחוקה מלהיות שיטחית. היא כל כך עמוקה שבן אדם שמתחיל להבין אותה מבין שלפני זה הוא חיי בחלום...פשוט ככה. אני מקווה שהבנתי את החלק האחרון של ההודעה שלך וינסה להסביר. הנמשל הוא כזה. נקח אדם רוחני שהוא לא דתי...שמחפש את הרוחניות ותשובות לשאלות גדולות כמו משמעות החיים ובריאת העולם. זה אדם שהאורות המקיפים שלו מאוד חזקים. אמרנו שהאורות זה אורות של ידיעה. אז חיים למצוא תשובות לשאלות האלה. זה אדם עם כלי גדול. אבל תקח אדם אחר שלא כזה איכפת לו מי השאלות האלה. הוא מסתפק בדברים החומריים וזה לא מפריעה לו. למה? כי האורות המקיפים שלו פחות חזקים...לא כזה איכפת לו. זה דרך אגב למה היהודים נחשבים לחכמים יותר. זה לא בגלל החומר האפור שלהם יותר טוב, זה גזענות להגיד דבר כזה. בגלל שהרצונות(האורות המקיפים) שלהם יותר חזקים. וזה למה? בגלל שיש להם כלי יותר גדול.
 
אני מטיפה לדרך ה../images/Emo23.gif..

ומאמינה שלא סתם אני פה ורואה בחיי 'משימה' לגלות דרכי ולשאוף לעשיית טוב. כלומר מאמינה באל, ומתעניינת בדת, חוקרת, שואלת, לומדת..אבל חיה חיי בלי לעטות עליהם סממנים חיצוניים, אז אני חוזרת בתשובה לפי דבריו של אנדרסון?!? (מה אתה אומר ערן המתהלך..?) רציתי לציין, שהדימוי על הכלים והאור הוא אולי ציורי אך זהו בפירוש לא משל.. זו עובדה "מדעית" הלכה למעשה... ויש 'מדע' הנקרא תורת הסוד לומדים את תורות סוד בכל מיני מקומות גם באוניברסיטה העיברית.. ובעידן הפסט מודרני (שעבר עלינו לטובה..תודה לאל, שאנחנו אחריו..) כבר התירו כניסה של מדעים קצת שונים וצורות מחקר קצת פחות לינאריות..(בהשפעת הפמיניזם המבורך!), ומה שרציתי לאמר בעצם זה שבאמת בתוך הגוף הפיסי שמתכלה והופך עפר ואפר יש גוף של אור שהו נצחי ויש אנשים שיכולים לראותו..ומכירים בקיומו והשפעתו על הגוף הפיסי. המשל פה הוא אף הנמשל לכן.. נסה לקרוא את דברי אנדרסון..לא כמשל אלא כפשט.
 

enigma4u

New member
בעלי תשובה בציבור החרדי הם סוג ב'

הסיכוי לבעל תשובה למצוא שידוך בציבור החרדי שואף לאפס אלא אם כן ימצאו לו בחורה נכה פיזית או נפשית. גם השיעים מגיעים לרמת סיפוק גבוהה.
 
אז מפה את למדה /אתה למד

שההבל תוקף אף אנשים מאמינים, והם לא פתורים מחטא השיפוט וההתיחסות למעטפת ולא למהות העמוקה.. וזה לא חדש, אבל לא כולם כאלה וגם בין החילוניים לא אם כל אחד הייתי יושבת לקפה בשימחה יש הרבה דגים בים..הרי
 

RONENTAT1

New member
אני אתה, אתה אני!

ממש תיארת את עצמי בתחילת דרכי להארה שאני מגיע אליה בימינו אלא צעד אחר צעד. אני לא אגיד לך במה כדי לך להאמין. אני לא אגיד לך שהדרך שהלכתי בה תתאים גם לך. אני לא אנסה להוביל אותך או את דעתך בשום צורה. אני רק ינסה להשרות עליך במקצת מההתנסות שלי. ומבלי לבלבל יותר מדי ת'מח: הדרך שלי להתמודד עם הסתירות הייתה לקבל את העובדה שיש סתירות. ואני יסביר: אני לא מאמין בדתות, ניו אייג', או מדע על-טבעי. אבל אני מאמין בצורך שלי להאמין מבלי להסביר. ולא ידעתי על מה אני מדבר בכלל עד שנתקלתי בקארמה. אני אתיאיסט שמאמין בקארמה. נכון, אני יודע איך זה נשמע. אבל אני אדם הגיוני ואני מאמין רק במה שראיתי וחוויתי בעצמי. ואת הקארמה חוויתי על בשרי. ואני מוכן להתווכח שעות על אמונה זו שלי. אך נא לא לבלבל- אני מאמין בקארמה אך אין לי מושג כלוש מאיפה היא באה ומה התפקיד שלה אם בכלל כזה קיים. ויכול להיות שקארמה היא רק הסבר מופשט לכח טבע כמו כח המשיכה. שאני יודע שיש כח משיכה אך אין לי מושג מה זה כח המשיכה. ך בשבילי קארמה היא כח אמיתי בדיוק כמו כח המשיכה. ובדיוק כמו לכח המשיכה לקארה אין רצון משלה. אבל אני לא יוכל לעולם להוכיח או להסביר אותה. לכן אני "רק" מאמין בה. אני מאמין באמונה. ואני מאמין שהדת מנצלת את האמונה האישית של כל אדם, למטרות כחניות של שליטה. לכן אני לא מאמין בדת מאורגנת. האם זה עושה אותי לרשע? או לחוטא? רק בעיני אלו שחיים לפי דת. הדת היהודית כיום מלאה במילים על מילים על מילים. ומרוב עצים כבר לא רואים את היער. אני חי לפי כלל פשוט ובלי לסבך אותו. טהור כמו האמונה שלי בדרכי. הכלל שאני חי לאורו הוא: היה האדם הטוב ביותר שאתה יכול להיות. אני לא משקר, לא גונב, לא "עובד" על אחרים, מאמין במוסר שווה לכל בני האדם- וכך אני מתנהג ביום יום. ואחרי כמה שנים בודדות נעלמה הרגשת המועקה שהרגשתי בחזי. מה שהיה מנת חלקי כמעט כל שעה ושעה בחיי,תחושות החמצה, בושה, כעס, תבוסה... נעלמו. וכיום אי הנוחות הזו בעורי שלי,כמעט אינה נמצאת בי יותר. אבל אני מאמין שעלינו לעבוד לשפר את עצמנו כל חיינו, רק שזה נהיה יותר קל לעשות את הדבר הנכון ככל שאתה מתמיד בכך. אני יודע היום שההרגשה הזו הייתה המצפון שלי עצמי! שלא נתן לי שקט כל עוד המשכתי "לעשות שטויות". ותגמל אותי בסיפוק עצמי כשנהייתי מודע לכך ועבדתי לשנות זאת. היום אני ילד גדול (36) ואני יודע שאת אותו תהליך לא הייתי יכול לעבור בשנות העשרים שלי. לא חייתי מספיק זמן כדי להבחין בדברים מסויימים לגבי החיים, שנהיים ברורים יותר ככל שה"פז"ם" שלך על כדור הארץ יותר גבוה. וגם ככה עניינו אותי דברים אחרים באותו זמן. דברים שחשבתי שיותר חשובים מלהיות אדם טוב. אז טעיתי אז...ותיקנתי את דרכי. אף פעם לא מאוחר לסלוח לעצמך ו להיות דוגמא ומופת לעצמך. לא גורו ולא רב יעשו אותך לאדם יותר טוב. רק לאדם יותר צייתן. מקווה שעזרתי ואפילו בקצת.
 

ב ת ח ו ה

New member
../images/Emo163.gif../images/Emo197.gifלערן המתהלך

כתבת יפה ובהקשר לכך אני לא דתיה ולא חילונית אלא יהודיה. לא אוהבת הגדרות של דתי חילוני כולם נשמה אחת. מה שכתבת הוא יותר שכלי וחזרה בתשובה היא צורך הנשמה משהו מאד פנימי שקשה להבין בשכל שמתעורר ומעורר אותך לחשיבה שונה ולעולם אחר. סוג של תדר שונה מהשכלי. לא מדובר על ויתור אלא על שינוי וגילוי. כשתגיע לשם תבין. כל אחד מגיע לשם במועד שלו.(אני עדיין בתהליך) בת חוה
 
למעלה