קודם כל לגבי טבלאות למיניהן -
הן מתייחסות לממוצעים. וממוצע, כממוצע, לא משקף את כל התחום ה"נורמלי"... מהנסיון האישי שלי עם 3 ילדים, אני יכולה להגיד לך ש: 1. הגדול נגמל בגיל 3 בערך וגמילת לילה רק בזכותו של ד"ר קובי שגיא ו- 1,200 ש"ח שלנו - בגיל 6.5 (שנים). האמצעי נגמל לחלוטין גם גמילת יום וגם גמילת לילה בגיל שנה ושמונה חודשים...אני מכירה ילדים מקסימים ומפותחים שנגמלו רק בגיל 4 ואפילו 4 וחצי. 2. לא עונה למה ששואלים אותו? כשאני באתי עם הבן השני לבדיקת התפתחות בטיפת חלב, בגיל 3, האחות שאלה אותו, אתה יודע מה זה? והצביעה על מסרק. הוא לא התייחס. היא אמרה: מה, הוא לא יודע? (לא, השיער שלו מקלות, והוא לא הסתרק מעולם). אחר כך היא הצביעה על עוד משהו, אני לא זוכרת מה זה היה, והוא לא ידע מה זה. היא התחילה להסכל עלי במבט חודר, ואז הוא אמר לה, את יודעת? היא: כן? הוא: את יודעת? היא: מה? הוא: את יודעת, אבא שלי קנה אוטו חדש עם מנוע 2000? ואז האחות צחקנה ואמרה, טוב, אני מבינה שדברים אחרים מעניינים אותו. ובזה העניין הסתיים... 3. מוטוריקה: בגיל 5, הגננת אמרה על הבן הגדול, שהוא חייב ללכת להתפתחות הילד בגלל בעיות מוטוריות. היתה שביתה בבי"ח והתור שלנו נדחה. קבעו תור לחודשיים לאחר מכן - לא יכולנו ללכת. בינתיים שכחנו מזה, וכעברו חצי שנה, הגננת אמרה: איך הוא השתפר, רואים שעבדו איתו על המוטוריקה בצורה מקצועית... 4. צבעים? עד השנה (כיתה א') הבן השני שלי שגה בין צבעים שונים. ורוד ואדום וכתום, ירוק וכחול. לא יודעת למה. פתאום זה השתנה. מה אני אומרת? כמובן שהורים (במיוחד אמהות) יודעים הכי טוב... ואת המכלול את רואה ואל אנחנו. אבל מה שאני רוצה להגיד, שאפשר להילחץ בקלות מכך שילד "לא עומד בקצב". יש ילדים שבגיל שנתיים כבר יודעים את האותיות, המספרים, הצבעים, ימי השבוע... ויש כאלה שגם בגיל 5 לא. וכמובן שללכת לאבחון לא יזיק (במיוחד אם זה בחינם)... אבל באמת, כדאי לנשום עמוק, ולנסות לקבל את קצב ההתפתחות השונה של כל אחד כלגיטימי. אני בטוחה שיש תחומים שבהם הוא "משיג" ילדים אחרים.