שלום לכולם
(עזרה)

arandiera

New member
ושוב, תודה על הדיוק, אבל עדיין

נראה לי שלא הייתי אומרת שהוא לא מבין אלא שהוא לא מקבל. עם זאת מכאן ואילך אני מפרשת באופן סובייקטיבי, יותר מהבטן ופחות תוך הסתמכות ישירה וחד משמעית על הטקסט. אני חושבת שבשלב הסצנה של "בקול דממה דקה" הוא מבין את המסר, כי הוא לא טיפש, אבל משום שההוא אכן לא מוכן להתפשר ולא מוכן להשתנות בפועל הוא מושח מישהו תחתיו. אבל התחושה שלי היא שבסופו של דבר הוא יכול להבין את המהלך החינוכי שהוא עבר. יכול להיות שאפילו כבר כשהוא מתפלל עבור הפרנסה הניסית של האלמנה ודואג למלא עבורה את כד הקמח וצפחת השמן יש רמה מסוימת של הבנה אצלו - שהרי הוא כן מתפלל עבור הזולת. עם זאת, גם את זה אפשר לפרש כמהלך אגואיסטי וחיצוני ולא כהפנמה של הדברים. בשורה התחתונה לגבי עיצוב הדמות של אליהו, אני מסכימה איתך.
 

hillelg

New member
פעם העליתי השערה

הלוא סיבת בריחתו של אליהו ושאילת נפשו למות, היא כי לאחר כל המעמד הנשגב של 'ה' הוא האלהים' בני ישראל מייד חוזרים לסורם ועומדים להורגו. ומה שהקב"ה מנסה ללמדו בכל ה'לא באש ה'' וכו', הוא שמעמדות מרשימים לא בהכרח מחנכים, אלא רק כל דממה דקה; אז אחרי כל הטררם הגדול שהקב"ה עושה לו, כל החיזיון האור-קולי המרהיב, והקב"ה שוב שואל 'מה לך פה אליהו' ושוב מקבל אותה תשובה בדיוק - 'קנא קנאתי' וכו', כאילו כלום לא השתנה, כמעט שומעים את הקב"ה לוחש לאליהו: אתה רואה שמעמדות כבירים לא משנים?
 

shushu10

New member
מקווה שהפעם אוכל להסביר טוב יותר

הסיפור של כד הקמח וצפחת השמן לא עוסק במהלך שמתחיל בחוסר רצון של אליהו לעזור לאלמנה, נמשך ב"לימוד"(?) שכן חשוב לעזור, ומסתיים בתפילה עבור פרנסה .... לא זה נושא הסיפור. הסיפור הוא פשוט מבחן שעורך אליהו לאלמנה. כמו בכל הטסטים שעורך אליהו - גם כאן, הוא מתכוון לעזור לאלמנה אך לא לפני שהיא תגיע להכרה חד-משמעית שאפשר וצריך לסמוך על ה' וכל הבטחה שלו תתקיים. ברור שהאשה לא נענית מיד כי קשה לה להאמין והתהליך מתנהל שלב אחרי שלב. שימי לב לאופן שבו הוא מחזק ומוליך אותה בעדינות, באומרו "אל-תראי בואי עשי כדברך אך עשי לי משם עגה קטנה בראשונה...אין כאן שום מהלך אגואיסטי וחיצוני. אליהו מעצם מהותו מרגיש צורך לבסס את אמונת העם באל אחד, ולשם כך הוא בוחר בדרך של העמדה בנסיון בכל מגע שלו עם אנשים, ומבקש להוכיח שוב ושוב את גדולת האל. מידת האמונה של אליהו באל מפליאה בעוצמתה, הוא מרשה לעצמו לדבר בשם האל , ודבריו מתקיימים.
 

שיבולית

New member
אולי זה בגלל התקופה בה הוא חי-

שלטון איזבל והרדיפה אחר נביאי ה', כשכולם תומכים בה (ומי שלא - מוצא להורג או מסתיר את דיעותיו) כשהוא מבוקש מספר אחד בממלכה לא מותירים לו אפשרות לנהוג אחרת... הוא חייב להיות חשדן ובוחן. אלישע לעומתו היה יותר מקורב לשילטון, המלך התייעץ בו ונעזר בו במלחמות ולא זכור לי שבימיו היו רדיפות נביאים...
 
למעלה