שלום לכולם

רענן2

New member
שלום לכולם

נחמד לראות שיש פורום בלשנות, רק היום גיליתי אתכם... שמי רענן (כפי שיכולתם לנחש), אני מתעניין ועוסק בנוירולינגוויסטיקה. אשמח מאוד לדעת על אנשים נוספים שנמצאים כאן ועוסקים בתחום זה. (אפשר במסר). יום טוב לכולכם! רענן
 

python 4

New member
שלום רענן!

סליחה שאני נאלץ לשאול... ובבקשה אל תסכלו אותי באבנים... אבל מה זה נוירולינגוויסטיקה? 'בלשנות עיצבית'? האם תוכל להסביר בכמה מילים? אלא אם זה משהו מסובך לאללה, ואז אתה יכול פשוט להשיב לי ב- 'עזוב, זה מסובך לאללה' ואני יבין. אני למדתי קצת נוירולוגיה, אם זה עוזר.
 
../images/Emo140.gifהיי רענן, ספר לנו מה אתה עושה?

אנחנו גם נשמח לדעת מאוד, נשמע מעניין מאוד!!! נוירולינגוויסטיקה זהו תחום מדהים. ספר לנו קצת...
 

nizanm

New member
ניחוש : ../images/Emo188.gif

אהממ.. ובכן: הממ..
וביי-כיין :
נוירולינגוויסטיקה (
) היא ענף
בתחום מדעי הבלשנות
;עוסקת בחקר נסיבות
דרכי התפתחותן והשתנותן של שפות
על ידי ניסוח חוקים
וכללים קבועים,אחידים או דינמיים.
זהו ! אל תשאלו אותי למה וכמה.
 

danbros

New member
תחום מרתק!

לאחרונה קראתי כמה מאמרים בתחום, והיה ממש מעניין - אם כי אני מודה שלא היה לי קל לקרוא משום שהיו הרבה מונחים מתחום האנטומיה שלא ממש הכרתי קודם לכן. מאמר שנהנתי ממנו ומומלץ למי שלא בקיא בתחום: Bookheimer Susan (2002), 'Functional MRI of Language: New Approaches to Understanding the cortical organization of Semantic Processing', in: Annu. Rev. Neurosci. 25 וקישור למאמרים נוספים בפסיכו-בלשנות וביניהם גם בנוירו-בלשנות: Cognitive Psychology & Cognitive Neuroimaging תהנו דנ
 

רענן2

New member
קצת על נוירולינגיוויסטיקה

נוירולינגוויסטיקה הוא תחום העוסק בקשר בין שפה למוח. יש הרבה דרכים בהן ניתן להסתכל על הנושא, וחוקרים שבאים מתחומים שונים (למשל: נוירולוגיה, בלשנות, פסיכולוגיה) עוסקים בו, כל אחד בזווית הראייה שלו. שאלות יסודיות בתחום: איך המוח לומד, יודע, ומשתמש בשפה? האם הידע הלשוני נמצא באזור או אזורים מסוימים במוח, ואם כן - היכן? מהי המשמעות הנוירולוגית והביולוגית של ידע לשוני ושימוש בשפה? הפרעות שפה התפתחותיות ואפאזיות - כיצד לסווג אותן, כיצד לטפל בהן? מה הקשר בין ידע לשוני לבין ידע מכל סוג אחר (ברמה הפסיכולוגית והנוירולוגית), והאם ההפרדה בין סוגי הידע השונים קיימת במוח? ועוד... המחקר בנוירולינגוויסטיקה עושה שימוש בנתונים מסוגים ומתחומים רבים מאוד - כמעט כל מה שעולה על דעתכם. דוגמאות: בלשנות תיאורטית, רכישת שפה, דו לשוניות, שיטות הדמייה (PET, FMRI, MEG...), שיטות הקלטה, צילום ומחקר (eeg, ERP, CT, MRI...), גירויים חשמליים של איזורים במוח בעת ניתוח, אפיוני שפה בעת מחלות ותסמינים שונים (אפאזיות, אלצהיימר, פרקינסון, ויליאמס, SLI, האנטינגטון, סכיזופרניה...), מחקרים ברשתות עצבים מלאכותיות, ובאופן כללי - כל מה שעוסק בשאלות: איך עובד המוח, מהי שפה, מהו ידע לשוני, איך אנו מעבדים שפה וכו'. ע"מ לעסוק באופן רציני בנוירולינגוויסטיקה, צריך (לפי דעתי) להיות לפחות בעלי השכלה בסיסית בנושא המוח (מבנה המוח, עבודת תאי עצב, אופן פעולת מערכות במוח וכו'), בנושאי קוגניציה, ובנושא שפה. זהו, בינתיים. אני מקווה שעניתי על השאלות, או לפחות הפרכתי כמה רעיונות בקשר לפירוש המילה... (אגב, גם פונטיקה זה מעניין). תודה על קבלת הפנים ושיהיה בהצלחה לפורום הדי חדש הזה. רענן.
 

הכימאית

New member
יופי של הסבר

פיה כחולה, האינך סבורה כי ראוי להעלות אותו לדרגת מאמר?
 
סבורה אכן סבורה../images/Emo99.gif איזה יופי של

הזבר, אכן, וואו, אני פשוט אוהבת נוירובלשנות. איזה כיף.
 

רענן2

New member
אז ככה

קודם כל, לשים את ההודעה הקודמת שלי כמאמר נראה לי קצת מוגזם, זה היה די בסיסי, תשאירי מקום למאמרים קצת יותר רציניים... דבר שני, נוירולינגוויסטיקה היא בעיקר תחום מחקרי כרגע. יש כמובן נוירולוגים ואנשי שיקום (בעיקר קלינאיות תקשורת) שעוסקים בזה גם במובן התעסוקתי, אבל בעיקרון לא נראה לי שזה משהו שלומדים אותו מתוך כוונה תעסוקתית במיוחד. אני החלטתי להתמקד בזה כי זה מעניין אותי, זה הכל. כרגע אני בשלבים די התחלתיים של דוקטורט. אני אנסה להסביר קצת על הנושא שאני מתעסק בו, אני לא מבטיח שאני אצליח (אני בשלבים של להסביר את זה לעצמי כרגע)... הרעיון הוא לבדוק כיצד משתלבות תיאוריות של ידע לשוני (ובמיוחד של לקסיקון) עם תיאוריות וידע שיש היום לגבי אופן פעולת המוח, ובייחוד - מערכות זיכרון. עד כמה ניתן להתאים בין מערכות זיכרון שונות במוח לבין חלקים שונים בידע הלשוני, ומה כל זה אומר לנו על התיאוריות הבלשניות ועל המוח. יש היום כבר תיאוריות בנושא, עם בסיס לא רע, אך יש בהן חורים לא קטנים, ולכן יש עוד הרבה עבודה...
 

python 4

New member
זה נשמע מאוד מרתק..

נראה לי שדרוש פה יותר ידע ביולוגי ופחות בלשני, כי בעצם עד כמה שהבנתי מדובר בעבודה שעוסקת בחקר המוח. אתה יותר נוירולוג או יותר בלשן?
 

קוגני

New member
ידע בלשני הכרחי

אז זה כמובן לא במקום התשובה של רענן,אבל דרוש גם דרוש ידע בלשני נרחב וזו בדיוק ה"בעיה" של הנוירופסיכולוגים או ביולוגים שאין להם ידע על שפה. למה? כי כדי לדבר על מצבים של התפרקות שפה ,צריך לדעת על שפה או על הידע שמיוצג בראש:מערכת כללים של ה"דקדוק"(לא במובן של בה"ס) למשל לדעת שבפגיעות מסוימות ישנה השמטה של מילות תפקוד ולא של מילות תוכן ומה זה אומר על ייצוג של שפה תקינה במוח. או שאלות של שלבים ברכישת שפה ובהבשלה,אלמנטים כגון passive ועוד ועוד. מה שנראה כאידיאלי הוא שיתוף פעולה בין ביולוגים,נוירו... ובלשנים
 

רענן2

New member
נכון מאוד, אבל...

גם אני בא מתחום הבלשנות (עם עבר פלילי במדעי המחשב), ולכן קשה לי שלא להסכים עם כל מילה שאת אומרת. עם זאת, צריך לשים לב לתופעה מעניינת: בד"כ אנשים נוטים לייחס את לתחום שהם יודעים אותו חשיבות גדולה. לנו כבלשנות (טוב, אני לא ממש בלשן, אבל נגיד) - קשה לדמיין דיון רציני בנושאים כאלה ללא ידע בסיסי בבלשנות. מצד שני, אני מניח שלרופאים העוסקים בנושא - קשה לדמיין דיון באותו נושא בדיוק, ללא ידע בסיסי למשל בסוגים שונים של נזקים מוחיים וההבדלים ביניהם (למשל: נזק מגידול, נזק משבץ - ויש סוגים שונים גם כאן, נזק ממכה, נזק ממחלה כלשהי וכו' - לכל אחד מאלו מאפיינים שונים). בקיצור - כמו שאמרת, שיתוף פעולה הכרחי, אבל - תרשי לי להוסיף, רצוי גם שלכל אחד מהעוסקים יהיה ידע בסיסי בתחומים הקשורים לנושא.
 

קוגני

New member
מאד מסכימה,רענן

וכאן,כבר לא ענין של בלשנות או נוירולוגיה:מעט ויתור על אגו ויוקרה יניב,כמו בכל תחום אחר,רק טוב
 
זה לא היה מוגזם...ויש מקום כמובן

למאמרים יותר רציניים. איזה כיף לך חוצה מייסה הלוואי ואני הייתי בדוקטורט שלי עכשיו...אחח...הדרך ארוכה ופתלתלה. בכל אופן, לעבודה! אתה תתמקד בדוקטורט ואני אתמקד בבחינות סמסטר א'...
אגב, בהצלחה גם לכל מי שלומד כאן (וגם ניגש לבחינה בפונטיקה ביום שלישי...)
 

yifatushc

New member
רענן, שאלה לגבי אפאזיות ../images/Emo5.gif

למדתי (במסגרת מדעים קוגניטיביים) שאפזיית ברוקה היא שיבושים בהפקה, ואפזיית ורניקה היא שיבושים בהבנה- אך יחד עם זאת, גם בברוקה יש משהו שקשור להבנה. הטיעונים שנתנו לנו לגבי ההבנה בברוקה לא נראו לי ברורים ומשכנעים. יש לך משהו לומר בנדון? תודה! יפעת
 

nizanm

New member
סוף סוף.המדע עושה את מה ש

את מה שצריך לעשות. לאחר אנליזה ולימוד רב, המדע מלכד מספר תחומים למקשה מקצועית אחת. سبا با = סבבה. בטח עם 10 שגיאות..
 

קוגני

New member
ברוקה וורניקה

למיטב ידיעתי יפעת החלוקה הזו של ברוקה וורניקה,כפי שאת יודעת היא חלוקה ישנה מאד שנעשתה ב1861 (ברוקה) ו1874 (ורניקה)ע"י רופאים. 100 שנה אח"כ יודעים שפגיעות באיזור ברוקה לא בהכרח משאירות הבנה. יש לקחת בחשבון שנוירולוגים אינם יודעים בהכרח לעשות ניתוח פונקציונאלי של התנהגויות.הממדים המרכזיים כדי לאבחן סוגים שונים של אפאזיה היו:הבנה ,הבעה,שטף וכו'אך נשאלת השאלה למה דווקא קטגוריות אלה ולא אחרות?איזה שיפוטים מפעילים במתן האבחון/ציון? ולכן אפשר ללמוד מכך שהתאורים של ברוקה וחבריו לא מספיקים כדי ללמוד על כל העושר,חייבים להכנס לטרמינולוגיה בלשנית. אבל... נחכה אולי לתשובתו ודעתו של המומחה העדכני-רענן.
 
למעלה