שתי נקודות
דבר ראשון, בתחילת ההודעה דיברת על זה שחייבים ללמוד את התנ"ך כספר על ההיסטוריה, כדי ללמוד מהעבר להווה ולעתיד. אבל אי-אפשר לנתק את ה"מה היה" מה"איך היה" ומה"למה היה", כלומר התנ"ך לא מספר את ההיסטוריה של עם ישראל כנתונים יבשים, אלא במונחים של עונש ושכר, ודרכי לימוד שונות מביאות למסקנות שונות. למשל אם מתארים את גלות בבל בתור: "היינו עם מושחת, כל הנורמות החברתיות שלנו התפוררו, ואלוהים העניש אותנו על זה בגלות", אז המסקנה היא שכדאי להיות טובים לאנשים אחרים, כדי שאלוהים לא יעניש אותנו שוב בגלות. אם לעומת זאת מתארים את גלות בבל בתור "כאשר אדם מתנכר לאחיו, והצדק לא נעשה ולא נראה, בסופו של דבר הרקמה החברתית שכולנו זקוקים לה מתפוררת, ואי-אפשר לעמוד גם בפני אויבים מבחוץ." והמסקנה היא שזה אינטרס של כולנו להיות טובים לאנשים אחרים, ולא כפחד מעונש כלשהו, אלא בגלל התוצאות של זה. גם אני לא טוען שלא צריך ללמד את התנ"ך, אבל כשמקדשים כל מילה בו, הניסוחים שלו מובילים לצורת ההסקה הראשונה. נראה לי שכבר הסכמנו שלצורה השנייה יש עדיפות מסוימת לפחות עליה. טענה נוספת בהודעה שלך הייתה שהדורות הקודמים היו מתקדמים יותר מאיתנו מבחינה רוחנית, ועדיין הם חטאו. הייתי רוצה לדעת על מה את מתבססת בטענה הזאת. אולי ההגדרה שלך ל"גדולה" היא צרה מדיי, וכיום הגדולה מתבטאת בדרכים אחרות שיותר קשה לך לזהות?
דבר ראשון, בתחילת ההודעה דיברת על זה שחייבים ללמוד את התנ"ך כספר על ההיסטוריה, כדי ללמוד מהעבר להווה ולעתיד. אבל אי-אפשר לנתק את ה"מה היה" מה"איך היה" ומה"למה היה", כלומר התנ"ך לא מספר את ההיסטוריה של עם ישראל כנתונים יבשים, אלא במונחים של עונש ושכר, ודרכי לימוד שונות מביאות למסקנות שונות. למשל אם מתארים את גלות בבל בתור: "היינו עם מושחת, כל הנורמות החברתיות שלנו התפוררו, ואלוהים העניש אותנו על זה בגלות", אז המסקנה היא שכדאי להיות טובים לאנשים אחרים, כדי שאלוהים לא יעניש אותנו שוב בגלות. אם לעומת זאת מתארים את גלות בבל בתור "כאשר אדם מתנכר לאחיו, והצדק לא נעשה ולא נראה, בסופו של דבר הרקמה החברתית שכולנו זקוקים לה מתפוררת, ואי-אפשר לעמוד גם בפני אויבים מבחוץ." והמסקנה היא שזה אינטרס של כולנו להיות טובים לאנשים אחרים, ולא כפחד מעונש כלשהו, אלא בגלל התוצאות של זה. גם אני לא טוען שלא צריך ללמד את התנ"ך, אבל כשמקדשים כל מילה בו, הניסוחים שלו מובילים לצורת ההסקה הראשונה. נראה לי שכבר הסכמנו שלצורה השנייה יש עדיפות מסוימת לפחות עליה. טענה נוספת בהודעה שלך הייתה שהדורות הקודמים היו מתקדמים יותר מאיתנו מבחינה רוחנית, ועדיין הם חטאו. הייתי רוצה לדעת על מה את מתבססת בטענה הזאת. אולי ההגדרה שלך ל"גדולה" היא צרה מדיי, וכיום הגדולה מתבטאת בדרכים אחרות שיותר קשה לך לזהות?