שלום לכולם

bios

New member
שתי נקודות

דבר ראשון, בתחילת ההודעה דיברת על זה שחייבים ללמוד את התנ"ך כספר על ההיסטוריה, כדי ללמוד מהעבר להווה ולעתיד. אבל אי-אפשר לנתק את ה"מה היה" מה"איך היה" ומה"למה היה", כלומר התנ"ך לא מספר את ההיסטוריה של עם ישראל כנתונים יבשים, אלא במונחים של עונש ושכר, ודרכי לימוד שונות מביאות למסקנות שונות. למשל אם מתארים את גלות בבל בתור: "היינו עם מושחת, כל הנורמות החברתיות שלנו התפוררו, ואלוהים העניש אותנו על זה בגלות", אז המסקנה היא שכדאי להיות טובים לאנשים אחרים, כדי שאלוהים לא יעניש אותנו שוב בגלות. אם לעומת זאת מתארים את גלות בבל בתור "כאשר אדם מתנכר לאחיו, והצדק לא נעשה ולא נראה, בסופו של דבר הרקמה החברתית שכולנו זקוקים לה מתפוררת, ואי-אפשר לעמוד גם בפני אויבים מבחוץ." והמסקנה היא שזה אינטרס של כולנו להיות טובים לאנשים אחרים, ולא כפחד מעונש כלשהו, אלא בגלל התוצאות של זה. גם אני לא טוען שלא צריך ללמד את התנ"ך, אבל כשמקדשים כל מילה בו, הניסוחים שלו מובילים לצורת ההסקה הראשונה. נראה לי שכבר הסכמנו שלצורה השנייה יש עדיפות מסוימת לפחות עליה. טענה נוספת בהודעה שלך הייתה שהדורות הקודמים היו מתקדמים יותר מאיתנו מבחינה רוחנית, ועדיין הם חטאו. הייתי רוצה לדעת על מה את מתבססת בטענה הזאת. אולי ההגדרה שלך ל"גדולה" היא צרה מדיי, וכיום הגדולה מתבטאת בדרכים אחרות שיותר קשה לך לזהות?
 

ש ו נ י

New member
מה נשמע?

ובכן, שתי נקודות 1. הכל שאלה של ניסוח, בסוף הכל אותו הדבר כלומר, אתה אומר את אותם דברים רק אחרת, כדי להפעיל האדם מתוך מקום אחר בתוכו. בסוף רצון ה' הוא טוב לנו ולבריאה כולה, וצריך להיעשות. מאיזה מקום תעשה את זה?, זה כבר כ"א ומה שטוב ונוח לו. גם אני מתחברת יותר לגישה שלך לעניין, אבל זה נורא אישי. יש אחרים שיותר קל להם לבוא לדברים מתוך שכר/עונש. יש אנשים שיותר קל להם לבוא לזה מתוך אהבה, הכרה פנימית של הדברים. אני לדוגמא יודעת על רב מפורסם אחד שהשיטה שלו להחזיר אנשים בתשובה ולקרב אותם לה' זה בהפחדות ואיומים. אני לא סובלת את הסגנון שלו, זה לא מדבר אליי בשום דרך וזה מגעיל אותי בטירוף. מההתחלה זה דחה אותי, ופניתי לשיטות אחרות שיותר מכבדות אותי ואת האינטיליגנציה שלי כאדם, ויותר חיוביות ואוהבות ומקרבות ומסבירות לי מה ולמה וכו'; אבל יש אנשים שהתקרבו לה' מזה, יש אנשים שזה עבד עליהם בהתחלה ואח"כ התפתחו למשהו אחר שבעיני הוא שיטה יותר מוצלחת, אבל אם זה הביא אותם בשלב כזה או אחר לעבוד את ה' ולחזור בתשובה וללכת בדרך התורה והמצוות (ושום עובד ה' בר-דעת לא נשאר בדרך הפחד כל החיים, כי זו סה"כ מדרגה מאוד נמוכה, אבל כמו שאמרתי - לעתים הכרחית כבסיס) ושוב, יש מקומות טובים חיוביים ואוהבים יותר להתחיל לעבוד את ה' מהם. בשבילי זה יותר עובד ויותר מתאים לי. כ"א ומה מדבר אליו. 2. ככל שעובר הזמן, העולם מידרדר מבחינה רוחנית (ובמקביל, בפנימיות - עולה) נהיה יותר חושך, ה' נעשה נסתר יותר ויותר. ככל שהגשמיות משתכללת ה' כאילו נסתר יותר, ובמקביל מתגלה. בעבר ה' היה הרבה יותר גלוי בעולם ובוודאי בתקופה של בית המקדש לדוגמא, בתקופה של יציאת מצרים ומתן תורה ולזה אני מתכוונת ב"קרבה לה'" ו"גדולה". האנשים באותה תקופה היו מאוד חזקים מבחינה רוחנית וגם היו גדולים יותר מבחינת אישיות. מה שכן, זה לא מנע מהם לעשות חטאים כמו חטא העגל וכל מיני כאלה (ובדיוק אחרי הניסים שראו במצרים. מדהים!) או דברים שהביאו לחורבן הבית לע"ל וכו' (סתם כי זה דברים שקורים עכשיו אז בגללזה אני אומרת לע"ל) בתקופת התנ"ך אנשים היו קרובים לה' יותר, "ידעו" את ה' (בבחינת חיבור מאוד חזק לה') והיו להם נסיונות אחרים לגמרי מאתנו עכשיו יש את פרשת קורח, תקרא קצת. תראה מה הולך שם, בלגניישן חבל"ז! אנשים גדולים עם פוטנציאל עצום, שכשהם חוטאים, הם חוטאים בדברים גדולים. לתקופה שלנו יש אפשרות לגדולה אחרת, אבל האנשים בדור שלנו הם חלשים מאוד גשמית נפשית ורוחנית, והדור רחוק מאוד מה' וה' מאוד נסתר בעולם. זה לא באשמתנו. העולם חשוך מאוד מבחינה רוחנית ולעולם הזה במצב הזה "נזרקנו" כדי לעשות את שלנו, ולמרות הכל בעזרת ה', אנחנו יכולים! גם בדורנו מה שהיה נחשב פעם לחטאים נוראיים, ה' לא מקפיד עלינו בכלל כי זה בכלל לא שייך אצלנו הדברים האלה, מה שה' היה מאוד מעניש אותם, אי אפשר כביכול להעניש אותנו כי אצלנו זה אפילו לא נחשב חטא (אני לא מדברת על הבסיס של קיום המצוות, אלא שה' הקפיד אתם יותר כי הם היו יותר חזקים ברוחניות וקרובים לה'. דברים מסוימים ומה שדרשו מהם, לא בכוח שלנו בכלל - וה' לא בא בטענות לבריות שלו אלא לפי כוחם (וה' יודע מה כ"א אחד יכול. וכמו שאמר רבי זושא - אחרי 120 כשאבוא לפני בי"ד של מעלה לא ישאלו אותי למה לא היית משה רבנו, אלא למה לא היית זושא, כי ה' רוצה את העבודה שכ"א מאתנו יכול לה ובא לעשות, ולא פחות ולא יותר מזה). בתקופות מוקדמות יותר ראו את ה' בעולם, ובין השאר היו ניסים גלויים הרבה יותר מאשר בדור שלנו, למרות שאם מתבוננים - גם בדור שלנו יש ועתידים להיות בעזרת ה' גם ניסים גלויים והמון דברים נפלאים, אבל הכל מאוד מלובש בטבע ומאוד בהסתר. יש עניין כזה שנקרא נשיאת ההפכים שהעולם בנוי מהפכים כל הזמן. ככל הדורות יורדים והעולם מידרדר ומחשיך, כך הגאולה וגילוי האור האלוקי מתקרבים ככל שהדור שלנו נמוך וירוד מבחינה רוחנית (וזה לא בגללנו, אלא ככה זה כי הדורות הולכים ויורדים) דווקא אנחנו בדורות האחרונים נהיה מי שיביא את הגאולה ויזכה לקבל פני משיח (תכף ומייד אמן) כלל שההסתר גדל, כך הגילויים העתידים לבוא גדלים ככל שהרוחניות יורדת, השכלולים הטכנולוגיים והגשמיים מתחזקים וגדלים ככל שהכל יותר נסתר, במקביל הגילויים שעתידים להיות - יהיו גדולים יותר אני לא יודעת מה ההגדרה שלך לגדולה אבל מי שפעם היו אנשים רגילים, היום הם אולי גדולי הדור שלנו ושוב, זה לא באשמתנו ולא בגללנו ככה העולם. הוא בירידה מתמדת, מה שמביא במקביל לעלייה (סתירה? לא. אחדות פשוטה של העולם, שככה זה. הכל במקביל בהפכים)
 

bios

New member
אני רואה את הדברים אחרת

בנוגע לרעיון שדרכים שונות של הנעה מתאימות לאנשים שונים - אני לא יודע אם זה נכון. אם אנחנו מאמינים בטבע האלוהי של האדם, אז אני חושב שאנחנו צריכים לשאוף לגדל כאן דורות חדשים של אנשים שיהיו "טובים" מתוך אהבה ולא מתוך פחד. כיוון שעוד לא ניסינו את זה, אז להגיד מראש שזה לא מתאים לאנשים מסוימים זו במידה מסוימת הפחתה בערכם. אם מראש לא ניתן לאנשים את הקרדיט שחינוך כזה יעבוד עליהם, אז הסיכוי שהשינוי הכולל יתרחש הוא נמוך (מעין אפקט פיגמליון). אם האנשים שמתקרבים לדת מתוך פחד בסופו של דבר מגיעים להיות "טובים" גם מתוך אהבה? קשה לי להגיד, כי אני לא מעורה בעולם הזה, אבל כאן גם נכנסת סוגייה גדולה בפני עצמה של תוכן המצוות, שנראה לי שנמנע מהלהיכנס אליה בשלב הזה לפחות. דבר דומה יש לי להגיד בנוגע לדור שלנו בהשוואה לקודמים בגדולה ובניסים -אולי דווקא זה שסיפורי התנ"ך יוצרים רושם שפעם אנשים היו קרובים יותר לאלוהים והוא היה עושה ניסים גלויים, מקשה על האנשים לראות את הקרבה של אלוהים לכל אחד מאיתנו היום, ואת הניסים שהוא עושה לנו. במקום לשים לב לניסים שקורים לנו בחיים, אנשים משווים את הניסים האלה לעשרת המכות או לקרב של אליהו מול נביאי הבעל וזה נראה להם לא משמעותי. אני מאמין שברגע שנאמין יותר בדור שלנו, בקרבה שלנו לאלוהים, וביכולת שלנו לחולל ניסים בסיוע של אלוהים ושל אלוהים בסיוע שלנו, זה מה שיביא את השינוי. דרך אגב, רציתי לציין שאני מאוד נהנה מהדיון איתך. תסכימי איתי שכיף לדון בנושאים כאלה בכזו רמה, סובלנות וכבוד הדדי. הלוואי על כל הדיונים באינטרנט :)
 

ש ו נ י

New member
אבל אני לא אומרת שדרך חינוך חיובית

של אהבה וסובלנות היא כן/לא לאנשים מסוימים, כי אני מחליטה רק לעצמי ולא לאף אחד/ת אחר/ת. אני אומרת שכ"א בוחר מה הכי מדבר אליו כרגע, ורואים בעיניים שאנשים לא תמיד בוחרים בגישה שלך (אולי כי היא כ"כ זרה להם ולעולמם כי הם באים מחשיבה אחרת לגמרי, ונכון - כדאי להציע להם משהו אחר בכל מקרה, וכאן נכנס עניין החינוך החדש/מחודש שלא כולם לגמרי פתוחים אליו אבל אפשר לנסות) כאשר יש להם אפשרות הבחירה, הם לא תמיד בוחרים במה שאתה מציע יש אנשים שכל ההסברים הפנימיים האלה עובדים עליהם בצורה הרבה פחות אפקטיבית מאשר "BOO" אחד ואיומים והפחדות על עונש (אני קצת מכירה מציאות של חוזרים בתשובה, לא שאני "מעורה" בחברה כזאת או אחרת אבל טיפה ניסיתי וראיתי דברים מהסוג הזה) ומצדי, אם מתוך שלא לשמה יגיע בסוף לשמה (מה שקורה לא תמיד אבל בהמון מקרים, ואת זה אני כן יודעת) אין לי בעיה עם זה שכרגע הפחד מעונש זה יהיה מה שיניע אותו להימנע מדרך הרע ולבחור בדרך הטוב כפי המתואר בתורה ו/או אפילו אם זה כל מה שהוא יכול כרגע - בדרך של הימנעות מפגיעה באחרים ובחירה בחיוביות, דרך ארץ ואהבת האדם בצורה כללית. זה הרבה יותר טוב מכלום. אם הוא נתקע שם לנצח, מבחינת אותו אדם זו דרגה נמוכה מאוד בעבודת ה' ובוודאי שרצון ה' הוא שהאדם יתעלה מפחד מהעונש בלבד וילמד לאהוב אותו ולמצוא הטעם מדוע ה' ומצוותיו טובים; אבל יותר טוב שיעשה המצוות מיראת ה' בהתחלה, מאשר לא יעשה בכלל (נכון שזו מדרגה שהיא יחסית "ילדותית" מבחינה רוחנית, אבל טובה עבודה כזאת משום עבודה בכלל, ובוודאי ממצב של ניתוק מוחלט מכל קשר לתומ"צ) כי בעולם הזה העיקר הוא המעשה נכון שה' רוצה את הלב והכוונה (ושום אב לא רוצה שהילדים רק יעשו את מה שהוא אומר ומבקש, גם אחרי כל ההסברים, אלא יאהבו אותו ויבינו ויפנימו דרך החינוך שלו ולמה זה טוב בשבילם) אבל בעולם הזה מה שתכלס מוריד אנרגיה כזו או אחרת מהעליונים (בונה/מחריב העולם) זה סוף המעשה לחיוב או לשלילה נכון שפחד זה דבר שלכתחילה הוא נתפס כשלילי אבל תלוי למה משתמשים בו. אם הילד לא מכניס היד לתוך האש כי מפחד מההורה שאמר לו שאסור, ההפחדה הזאת משרתת כרגע מטרה חיובית. הילד לא יישרף עד שבעתיד הילד יגדל קצת ויתפתח ויבין בעצמו למה אמרו לו "לא", ושלא צריך לצרוח עליו "לא" בכל פעם ולהפחיד אותו כדי שימנע מלשרוף את ידו כי הוא כבר מבין מהשכל שלו עכשיו למה זה לא כדאי גם מנסיון, ומה התועלת שבלשמור על עצמו ולעשות דברים המועילים בעולם במקום המזיקים יש עוד דבר. אם/כשלאדם יש משבר רוחני זמני ומצב של ריחוק שהוא מתקשה להתמודד אתו (מה שקורה לכולנו) ואיזשהו נסיון שבעצם מטרתו להעלות את האדם ממדרגתו הרוחנית הנוכחית, וכל מה שיש בידו זו רק אהבה לה' ותחושת חיבור שבתקופות מסוימות יכול מאוד להתערער וידידות עם ה' (שידידים לפעמים מתרחקים מסיבות שונות, ואוהבים לעתים מסתכסכים כביכול, או כך לפחות מרגיש האדם כי הוא סה"כ חי בעולם הזה עם כל המורכבות של העניין כשכל מיני כוחות סותרים פועלים בתוכו ומנסים למשוך אותו תמיד לכל מיני כיוונים שונים ומשונים שהם לא בהכרח רצון האדם, ולעתים הוא צריך להיאבק לא מעט כדי להתגבר עליהם) יש סיכוי טוב מאוד שהוא יתדרדר לתהום כזאת מתוך הנפילה הקטנה הזמנית שיהיה לו מאוד קשה לעלות ממנה אח"כ. מה שבמצבים מיוחדים כאלה יכול לבלום/לרסן את הירידה הזאת היא יראת ה' הבסיסית שיש לו וההכרה שה' הוא מלך העולם וכך ציווה ואסור למרוד בו גם כשלא בדיוק מרגישים הכי אוהבים או קרובים/מוארים כרגע יראה היא רגש הרבה יותר מורכב מפחד פשוט, וכאשר יראת החטא/עונש קיימת אצל האדם בנוסף ליראת רוממות ה' יש לזה עצמו כוח לעצור את ההידרדרות של האדם עד אשר יתאושש ויראה הטוב הטמון בריחוק הזמני הזה שנוצר לו מהקדוש ברוך ה', ויחזור למצב של אהבה וידידות עם ה' ויתעלה מתוך הנסיון. מה שאני אומרת זה שיש מקום מאוד חשוב לעניין של יראת ה', וזה לא דבר סתמי ופשוט בלבד של... "הו, כן.. לפחד ממנו זה טיפשי כשאפשר לאהוב אותו". בלי היסוד של היראה, משהו ביחסים הללו של הנברא עם הבורא חסר (שיש לזכור תמיד שהוא הבורא ולא רק החבר הכי טוב שלי - כלומר יש יחסים של אב/בן וגם יחסים של מלך/עבד. לא יודעת אם נוח לך עם זה, אבל כך אני רואה א"ז) ברור שלכתחילה אם ישנה דרך ישר לעורר את עבודת ה' ממקום פנימי של אהבה והבנת הטוב האלוקי, סבבה! אני אתך. גם לדעתי לכתחילה זו צריכה להיות דרך החינוך ה"חדשה" בוא נאמר. יש אנשים שלא יעשו כלום עד שלא יאיימו עליהם, ואצל רבים האיום הזה הוא שלב ראשוני עד שיתפתחו (ממצב רוחני של ילד לבוגר יותר) מיראה לאהבה כמו שאמרתי קודם אתה רוצה לתת לאנשים מראש הקרדיט שחינוך כזה יעבוד עליהם? בבקשה. לך על זה. אני לא בטוחה שבכל המקרים זה אכן יפעל אבל אי אפשר לדעת מראש מי כן ומי לא, לכן שווה לתת לכל אדם קרדיט כמו שאתה אומר ולראות בו מראש האדם המפותח האלוקי והעליון שהוא באמת, ולשדר לו את זה כדי שאולי יראה את זה גם בעצמו ויתנהג בהתאם אני יודעת שלאנשים אחדים כל זה לא מספיק כדי להביא אותם לבחור בה' ולעזוב את הנוחות של הרבה מההרגלים הרעים שלהם ודרך החיים המזיקה שלהם ומאידך, יש אנשים שרק ודווקא דרך האהבה והחיוביות והכרת האלוקים מדברת אליהם (חידה:- מי אמר למי? חח
הפרס שיוענק לעונה נכונה הוא שייט וירטואלי בקאריביים
) אני מאמין שברגע שנאמין יותר בדור שלנו, בקרבה שלנו לאלוהים, וביכולת שלנו לחולל ניסים בסיוע של אלוהים ושל אלוהים בסיוע שלנו, זה מה שיביא את השינוי נ-כ-ו-ן!!! ושוב אני אתך בזה במליון וחצי אחוזים (הנה, לא תמיד רק הנשים צודקות. גם גברים לפעמים
) מה יש לי לומר על זה? את מה שאמרתי אמרתי לצורך הדיון, ואני מסכימה אתך שלא צריך להסתכל אחורה אלא כדי להפיק מזה איזו תועלת, ואמרתי כבר שהדור הזה והבאים אחריו יזכו לניסים שחבל"Z! העבר עבר. דורות העבר עזבו את העולם ומן הסתם חלקם חזרו לפה כדי לעשות מה שחזרו לעשות, וניסי העבר כבר קרו. לנו יש רק להסתכל קדימה וכל הצצה/השוואה לעבר צריכה להיעשות אך ורק כדי לקדם אותנו ולא כדי לעכב. מאחר ואנו נמצאים בתקופת הגאולה, אם נפקח את העיניים ונתבונן היטב אנו רואים ועתידים לראות בעזרת ה' ניסים גדולים מאוד, ולעתיד לבוא - ניסים שעולים בהרבה על כל יציאת מצרים וקריעת ים סוף והכל ביחד בגאולה העתידה לבוא תכף ומייד ממש אמן רציתי לציין שאני מאוד נהנה מהדיון איתך. תסכימי איתי שכיף לדון בנושאים כאלה בכזו רמה, סובלנות וכבוד הדדי. הלוואי על כל הדיונים באינטרנט :)
גם לי כיף, אך לעתים מעייף כי מה לעשות, אני מהמאריכות גם אני מאוד נהנית מהדיון וזה בוודאי דבר ששווה ציון
אתה ברנש חביב ואדיב ולא משיב לפני שטורח להקשיב
לילה טוב
 

bios

New member
ברוכה הבאה ../images/Emo140.gif

אני רואה ששוני כבר עוזרת לך. אני כמובן ממליץ לך לקרוא את ספרי "שיחות עם אלוהים" - להתחיל מהספר הראשון, ואם תתחברי לזה, לא תוכלי שלא לקרוא עוד כמה.
 

danors

New member
אשמח לדעת ...

איזה שאלות מטרידות אותך , למה פנית לכיוון הדבר הזה שנקרא רוחניות , מה לא מספיק בחיים הרגילים שאת מחפשת משהו מעבר , דבר מה נוסף... נראה לי שאני יכול לעזור ידיד
 
למעלה