שלום לכל חברי הפורום

bianckalady

New member
שלום לכל חברי הפורום

שמי דניאלה, אני מקווה שיש עוד מקום... אני מגיעה ישר עם שאלה: מדוע יש צורך במניין על מנת להתפלל, לפי היהדות? האם אדם יחיד שרוצה להתפלל לא יכול? או אולי כן יכול? אני לא יודעת... תודה מראש על התשובה
 
היהדות היא דת חברתית

היהדות היא דת חברתית, דת שמטרתה לחבר את האדם לעולם ולא להפריד אותו, ומכיוון שהכך היא דוחפת לחיבור האדם גם עם הטבע, גם עם חיי החול וגם עם החברה. אדם יחיד הוא כמו פרט, שאמנם יכול לעמוד גם בפני עצמו, ו"כל אדם הוא עולם מלא", אך עם זאת הפרט הזה לעולם לא שלם בלי המכלול אליו הוא משתייך. כמו שבגוף האדם אנו מבינים שהידים והרגלים והראש וכו' - הם גוף אחד, כך גם עם ישראל כולו הוא גוף אחד, אורגן אחד. ובשביל להתפלל תפילה אמיתית לא מספיק אדם אחד, צריך נציגים של הגוף הכללי כולו. אז למה דווקא עשר? כי עשר הוא המספר שמייצג ריבוי, מכיוון שהוא הראשון שאינו יחיד. וכמובן שיש בכך עוד עניינים רבים על פי סודות התורה... מקווה שהואלתי, את מוזמנת לפורום בכל עת!
 

tamarhp

New member
ואני רוצה להוסיף :)

שאלת אם אדם שרוצה להתפלל ביחידות - אינו יכול. החובה ההלכתית לבנים היא להתפלל במניין, אך כמובן כאשר יש בעיה מסויימת (לדוגמה, הוא נמצא במקום שאין בית כנסת; הוא חולה וקשה לו לצאת מהבית; וכו') - הוא יכול להתפלל גם לבד, אבל זה עדיף פחות מכיוון שלתפילה במניין יש חשיבות גדולה כפי שהסבירו מעלי. בכל מקרה - אם האופציה היא להתפלל לבד או לא להתפלל כלל, כמובן שעדיף להתפלל לבד. ועוד נקודה: כאשר אדם עומד ומדבר, שומעים את קולו בצורה חלשה יחסית. אבל אם עשרה אנשים יעמדו ויגידו את אותו הדבר בבת אחת ובאותו מקום - ישמעו את קולם הרבה יותר חזק. כך גם בתפילה - תפילה של ציבור היא חזקה יותר (לא מבחינת עוצמת הרעש.. אלא מבחינה רוחנית) ועוצמתית יותר מתפילה של אדם אחד, ויש לה "כוח" רב יותר.
 

bianckalady

New member
ממשיכה להקשות (ממש קושיות של פסח..)

ובשביל להתפלל תפילה אמיתית לא מספיק אדם אחד? ממש קשה לי עם האמירה הזאת. מה גם שזה מתנגש עם מה שפרובוקטור טוען. אז מי צודק? ועוד קושיה: האם על נשים ההלכה היא שונה?
 

tamarhp

New member
אנסה לענות גם כן

תראי בתשובה שכתבתי לך - תפילה של ציבור עמוקה יותר, ועוצמתית יותר. בדיוק כמו שהפגנה, להבדיל, עוצמתית יותר עם 100,000 איש לעומת 10 איש. נוסף לכך - לפעמים יותר קל להתרכז בתפילה ולהתכוון כאשר יש אווירה של תפילה מסביב: נמצאים בבית כנסת, וכולם סביב מתפללים, שרים יחד את קבלת שבת, יש חזן ש"מנחה" את התפילה, ועוד. בנוגע לנשים: אכן, ההלכה שונה. לנשים אין חיוב להתפלל דווקא במניין. למה? כרגע עולות לי בראש שתי סיבות: א. להקל עליהן. אחד התפקידים של האישה היא לגדל את הילדים (כמובן לא רק). אם אישה היתה צריכה לצאת מהבית 3 פעמים ביום, זה היה מקשה עליה מאד - הן מבחינת הזמן ש"מתבזבז", והן מבחינת הקושי לצאת מהבית (מי ישמור על הילדים), וגם עצם העובדה שצריך לצאת החוצה אבל האישה עם בגדי עבודה כי התינוק פולט עליה וכי היא שוטפת רצפה, ועכשיו צריך להתחיל להחליף בגדים כי צריך לצאת למנחה.... ב. הנשים לפי היהדות רוחניות יותר, וקל להן יותר להתחבר לקב"ה, לכן הן זקוקות להרבה פחות אמצעים חיצוניים מאשר לגברים כדי להתחבר לקב"ה, והן לא חייבות במניין או בבית כנסת בשביל להתפלל תפילה זכה מהלב.
 

bianckalady

New member
../images/Emo9.gif אני במבוכה

כי עדיין לא הבנתי אם יש או אין חובה להתפלל במיניין. כל מה שאמרת הוא נכון וחזק, אך מתוך זה לא ברור האם מותר ליהודי להתפלל לבד. שוב תודה על הסבלנות
 

tamarhp

New member
יש מותר ויש רצוי

החובה לגברים היא להתפלל במניין. לעתים קורה שאין אפשרות - האדם חולה, האדם נמצא במקום שאין מניין, וכו'. במצב כזה עדיף שיתפלל לבד מאשר שלא יתפלל בכלל (כלומר: אם אין מניין עדיין יש חובה להתפלל), אבל מלכתחילה צריך להשתדל להתפלל במניין.
 

B l o n d i e

New member
בשביל להתפלל תפילה אמיתית

מספיק אדם אחד. יש תורות שלמות של ר' נחמן שמדברות על התבודדות, =דו שיח שלך עם הקב"ה, אתה לבדך, לפרוש זמנית מן הסביבה והגרויים החיצונים בשביל לצור קשר עם מי שברא אותך, עם מי שאתה ממנו... תעשה את זה בזמן שמתאים לך ובמקום שמתאים לך, ובשפה שנוח לך לדבר. וזו מעלה מאוד גבוהה של התקשרות, וכן, זה סוג מסוים של תפילה...
 

bianckalady

New member
תודה!!!

בדיוק את זה חיפשתי! רבי נחמן, תודה!! וגם תודה לבלונדי שמצא את זה
 

B l o n d i e

New member
ממש אין על מה... ואם את רוצה

אז ניתן להשיג ספרים של ר' נחמן די בקלות...
 
אין חובה הלכתית להתפלל במניין

לצערי אני לא נגיש לחומר כתוב אבל במשנה (אם זוכר נכון) נאמר שרק בעת ביצוע טקסים מסויימים יש צורך במניין.
 
../images/Emo27.gif והנה ציטוט מהמשנה../images/Emo63.gif

"אין פורסין את שמע, ואין עוברין לפני התבה, ואין נושאין את כפיהם, ואין קורין בתורה, ואין מפטירים בנביא, ואין עושין מעמד ומושב, ואין אומרים ברכת אבלים ותנחומי אבלים וברכת חתנים, ואין מזמנין בשם, פחות מעשרה." [משנה, מגילה, ד', ג'.] אגב, הרמב"ם אמר שתפילה של אדם יחיד אשר לא כתובה מראש לא ע"י מישהו אחר ולא בסידור תפילה, חזקה שבעתיים מתפילה שקהל שלם קורא מדף.
 
מוקסמת מדברי הרמב"ם../images/Emo45.gif

ואשמח אם תוכל להפנות למקורות כתובים באשר לכך. אני חושבת שאותו אל שאנו כל כך מאדירים ומעריצים, לא ממש זקוק למקהלה של לובשי לבן או שחור
שתשיר או תהלל אותו.... תפילת יחיד מבחינתי, עוד בטרם קראתי את דברי הרמב"ם שהבאת, חזקה עשרת מונים ממקהלה שצורחת או ממלמלת הלל והדר או לחלופין שוטחת את בעיותיה ומבקשת רחמים.
 
אני כמעט טוח שזה ביד החזקה

אני צריך לחפש את זה. הוא אגב מוסיף אומר תפילת יחיד "מאולתרת" באה מהלב וזו פנייה אמיתית וכנה.
 

ציקי 07

New member
לעשרה יש מעלה

מאד ברורה שכשיש עשרה השכינה שרויה במקום, וכשיש פחות מעשרה אז התפילה יותר קשה להתקבל. ואגב לפסוק ע`פ משנה זה לא ראוי ,כך יש מקור מגמרא ותאמין לי שאני לא מעודכן במקור.
 
אני רק רוצה להבין

אתה ביטלת עכשיו את המשנה? (או את המעמד ההלכתית המכונן שלה) יופי של פורום ל"חילוניים"... באה האורטודוקסיה לפורום של שלה פוסלת פה רפורמים, חילונים ועכשיו את המשנה עצמה. מה השלב הבא?
 

אופירA

New member
מנהל
אני יכולה ליישב את אי ההבנה

אבל הבנתי שלא כ"כ מעוניינים בכך, ואינני רוצה לכפות, חס ושלום, מה שלא מעוניינים. מי שמעוניין - יוכל לפנות אלי במסר פרטי, ובא לפורום גואל.
 
למעלה