שלום לפורום התנ"ך!

shushu10

New member
ומה הפסוק הבא גורם לך להרגיש?

"ויהי בהכרית איזבל את נביאי יהוה ויקח עובדיה מאה נביאים ויחביאם חמשים איש במערה וכלכלם לחם ומים". אולי ידוע לך כמה נביאים הכריתה איזבל? ואולי המלה הכריתה פחות צורמת מהמלה "וישחטם"!?. לפעמים בבואנו לדון את האדם אנו שוכחים את הרקע למעשה.
 

ע מ י ש

New member
ממלכה רשעה אפשר לצפות לכל

אבל מנביאים זה קצת אחרת. כמו הסיפור הנורא עם אלישע והדובים.
 

shushu10

New member
נביא הוא לא איש הצווארון הלבן .

נביא לא יושב בבית ומסתכל דרך החלון מה קורה בחוץ. בוא לא נקפוץ לנושא אלישע (אפשר בהמשך אולי) ונמשיך להתמקד בנושא שהתחלנו לדבר בו. איך מרגיש נביא של אמת שרואה את חבריו נביאי האל מוצאים להורג (נכרתים) ע"י מלכה אכזרית, נכריה, שבאה להדיח את בני ישראל ואת אחאב לעבודה זרה. 100 השורדים מסתתרים ב-2 מערות וחייהם תלויים להם מנגד, בעוד נביאי הבעל והאשרה מסתובבים חפשי, אוכלים על שולחן המלכה וגם מהתלים באליהו. עכשיו, אל תהיה יפה נפש ותגיד - פויה, לא יפה לשחוט את נביאי הבעל ש"למדו" את בני ישראל מי פה קובע הכל ולמי צריך לסגוד.
 

usa2003

New member
אז לנביא יש רשיון להרוג ?

צריך להבין שאפילו האל הבין שמישהו כאן הגזים (כלומר אליהו כאן הגזים ) או פינחס כאן הגזים וכל אותם נביאים שלקחו את החוק לידיים ורצחו בדם קר. נכון אמת בדבריך הם עשו זאת מתוך קנאות יתר לאל , אנשי אמת המה. האל אוהב אותם ולוקח אותם אליו טרם זמנם. כלומר מרחיק אותם מהבריות. תיקרא לפעולה זו איך שאתה רוצה בפועל האנשים האלו הנביאים הקנאים מורחקים על ידי האל מהציבור.
 

shushu10

New member
אני זו היא ולא הוא. ולעצם הענין -

אין לנביא רשיון להרוג, או להכריז על עצירת גשמים. ענש הפיטורין שמקבל אליהו אינו על הרצח או עצירת הגשמים אלא על חוסר המשמעת!. הנביא אמור לעשות את מה שהאל מצווה עליו! יש "בעל בית" בעולם והוא על פיו ישק דבר. זה הרעיון העקרי המנחה של התורה כולה. עצם הריגת אנשים "חוטאים" מעם ישראל או עמי נכר, אינה נחשבת כבעיה מוסרית כשם שהיא נראית לנו כיום. הריגה כענש היתה נפוצה על כל צעד ושעל, וברור שלנו כיום קשה להשיג זאת. וכדי להמחיש את דברי, אפנה אותך לדברי האל לאליהו - (מלכים א' יט',יח') "והשארתי בישראל שבעת אלפים כל-הברכים אשר לא כרעו לבעל וכל-הפה אשר לא-נשק לו"; זוהי העובדה שלא רק נביאי הבעל הוצאו להורג אלא אף בני ישראל ההולכים בעקבותיהם.
 

usa2003

New member
אם הרצח הוא עונש האל לחוטאים

לשיטתך אז מכאן שהנירצח הוא קורבן שהאל הקריב למען שמירת האמת בעולם . טוב , הגענו להסכמה שהנרצח הוא החוטא--->השקרן ,תקראי לזאת באיזה מונח אחר שתבחרי . עכשיו נחזור לקין והבל עם שימור הכלל שקבעת במקרה של אליהו הנביא. יש לי בינגו ---> הבל הנרצח הוא השקרן וקין הוא איש האמת. הכל מסתדר יפה !
 

shushu10

New member
משחק ../images/Emo103.gif ?

כללי המשחק שלך לא כל כך מתאימים להבנת הנקרא בתנ"ך, לענ"ד, ואסביר מדוע. א. רצח או נרצח אינם שחור לבן! רצח יכול להיות עונש הוגן או מוטעה - תלוי כמובן במקרה עצמו ומי מעניש. לא כמו מספרים על קוביה, זה "קצת" יותר מורכב. ב. הכלל שקבעתי (לא אני!) לא מדבר על רצח אלא על "אם תשמעו בקולי...". (עיין שנית בדברי הקודמים). ג. לא "הסכמנו" שהנרצח הוא תמיד החוטא. זכות הבחירה בין טוב לרע ניתנה לאדם מיד עם בריאתו והוא השתמש בה כראות עיניו. תגובת קין ועלבונו הצורב שנגמר ברצח, אינם מעידים שהוא צדק במעשהו אלא להפך - המקרה בא ללמד שקין לא מבין מדוע האל מעדיף את קרבן אחיו ולוקח את החק לידיו- על כך הוא נענש בחומרה, כידוע.
 

usa2003

New member
צר לי לאכזב אבל קין לא נענש

הוא דווקא מקבל פרס ---> את אלוהים כשומר הראש שלו ---> אות קין. הוא שאמרתי המתנה היא החיים על פני האדמה למרות הרצח קין מקבל הגנה. זה עונש זה?
 

shushu10

New member
ראה כי זה העונש - ולא אחר! :

"ועתה ארור אתה מן-האדמה אשר פצתה את פיה לקחת את דמי אחיך מידך; כי תעבד את האדמה ולא תסף תת כחה לך נע ונד תהיה בארץ; זה "פרס" זה ? אין "פרס"!!! האות הוא הקלה בענש לאור הודאת קין באשמתו "גדול עווני מנשוא". צר לי לומר לך כי מי שלבו מוליך אותו לפירוש הפוך מכוונתם הברורה של הפסוקים - בד"כ ממקד את קריאתו והבנתו רק לאותו חלק אשר יבחר בו לצטוט, לצורך הדגמת ה"אמת" שבדבריו. עוד ויכוח סרק!
 

יוסי ר1

Active member
לusa2003, לא הבנתי מהיכן הפכת את

קין, הרוצח, לאיש אמת העושה את דבר השם, ואת הבל, הנרצח, לשקרן שנענש. רק בגלל השם הבל שמרמז לדעתך על שקר? אולי השם מרמז דווקא על האד שהשקה את גן עדן? (ואד יעלה מן הארץ...) ואליהו הפך אצלך לרשע כי קינא לד' והרג את נביאי השקר? אולי גם פנחס רשע לפי אותו חשבון על שהרג את זימרי , מדעתו? ואולי משה שחיסל את עמלק? ואגב, גם הבל קיים את מצוות ד' בהיותו רועה צאן. הציווי של בזיעת אפך תאכל לחם נאמר אחרי החטא. אבל בבריאה עצמה נאמר לאדם בפירוש "וירדו בדגת הים ובעוף השמים ובבהמה ובכל הארץ..." "...ורדו בדגת הים ...". בקיצור, לאדם ניתן השלטון , הרדיה בבעלי החיים, ולענ"ד זה בהחלט כולל גידולם ועיסוק בהם. מכאן שהבל קיים את דבר הא-ל לא פחות מקיין. והראייה הטובה ביותר לצדקותו, היא שהשם שעה למנחתו, בעוד שלמנחת קיין, עובד האדמה, לא שעה - כנראה שקיין לא היה צדיק כל כך גדול בסופו של דבר.
 

usa2003

New member
נגעת בנקודה מעניינת ....

שאולי מסבירה את נושא הבריאה הכפולה הקיימת בתורה . בתחילה ---> ביום השישי בורא האלוהים (טבע, אמת ) את האדם האדם הקדמון אשר חי מהטבע כמות שהוא ברמה של חיה עליונה . מכאן מצוות אכילת החיות האחרות באשר הם ,ללא שום הבחנה של כשר או טרף וכדומה . האדם של גן העדן זהו האדם המפותח האדם של שחר ההיסטוריה אותו האלוהים מייצר באופן אישי פרטני יותר (ויפח נשמה באפו ) ולאחר מכן יוצר מהאדם הזכר את הנקבה שהיא צלע סגורה (מה שמעיד על האישה שבעצם זהו גבר מוחבא ( סגור ) זאת רואים גם במבנה הפזיולוגי של אברי המין של הגברים חיצוניים של נשים פנימיים . ( היום אפשר לעשות שינויים מין בעזרת הורמונים). לוגית קין מבצע את הפקודה שאלוהים מעביר לאדם וחווה לאחר שגורשו מגן העדן . לכן מבחינתי קין הוא איש האמת . סוג של רובוט עושה מה שאומרים לו . הבל הוא היותר מתוחכם אמנם הוא עובד (לא מובטל ) אכן רועה צאן אבל זוהי לא עבודה האדמה שהוכתבה על ידה השם . זהו משהוא יותר חכם , מפותח הוא מנצל את הכבשים ואף שוחט בהם לפרנסתו. ניסיתי להסביר ויש לי אסמכתאות גם מכל עובד בכל מפעל שתבחר ---> הפועל מבצע את העבודה שממנה בעצם מתפרנסים מנהליו ----> אבל המנהל מקבל את כל הכבוד. אתה בוודאי מסכים עם זאת. זהו מה שקורה בסיפור קין והבל . קין הפועל הפשוט לא מבין בהצגות וכבודים וכדומה .הוא קין עובד לפרנסתו וקשה ---> כבוד הוא לא מקבל כי אולי גם לא כל כך התאמץ להביא מבכורות פירותיו כי פשוט הפרנסה שלו הייתה קשה וגם אף אחד פשוט לא ביקש (סוג של רובוט שלא קיבל פקודה בהתאם ) ,הוא (קין)הביא את מה שיש העיקר שיהיה משהו לאכול. מולו הבל שיחק אותה המנהל ,הוא שחט את הכבש הכי טוב ויפה שיש לו (מסכן הכבש שקיפח חיו) ו'דפק' את ההצגה הכי טובה בעיר עשה הרבה בלגן רעש וצילצולים כדי להרשים . לכן קיבל גם כבוד גדול בהתאם מהבריות האחרות. זה תמים מידי לחשוב שבעולם היו רק קין הבל אדם וחווה . הכותב פשוט עושה פוקוס ,מיקוד על המשפחה הזאת ואומר לנו הקוראים הבנה נחקור מה קורה במשפחה שזה עתה יצאה מגן העדן הפרטי שלה. שוב אחזור לשחר דברי בנושא סיפור קין והבל ---> בסיפור זה מצוי תרשים הזרימה הלוגי של כל האנושות.כאשר היא מילת המפתח היא כ-ב-ו-ד . קין עושה כבוד לאלוהים (לחוק, לאמת ) ועובד את האדמה כנידרש הבל מתחכם ולא מבצע את החוק כלשונו עושה משהו אחר ( רועה צאן) (לא מכבד) קין לא מקבל כבוד , הבל כן מקבל כבוד . קין מתרגז מהמצב ובא בטענה לאלוהיו בכך שאומר לו לאלוהים ,דחילק אני עושה מה אמרת אבל לא נותנים לי כבוד . אלוהים מחזיר תשובה לקין---> אל לך להתרגז, חשבון אני עושה בסוף לא באמצע. נכון קין אומר הא-ל הבל מקבל כבוד אבל זה שטויות הבריאות יותר חשובה אתה אל תתרגז וכולי.... כאן מגיע הטעות של קין ---> שהוא לוקח את החוק לידים ורוצח את אחיו . על זה אלוהים מגן על קין(אות קין) כי פעל מתוך קנאות יתר לדבר ה' (ממש כמו שאליהו עשה). הפואנטה כמו שכבר אמרתי ---> אדם וחווה יולדים עוד זכר והוא שת --> שת לי זרע להבל כי קין הרגו (משהו בסיגנון). כלומר שת ממשיכו של הבל שממנו יצא עם ישראל . מסקנה ----> גם אם חיסלת את השקרן תמיד יגיע שקרן חדש במקומו לכן פשוט חבל להתאמץ כדי לשנות על ידי חיסולים ,כי זה פשוט לא עובד. ושיהיה לכולנו שבוע טוב וניפלא .
 

יוסי ר1

Active member
לusa2003 , אתה מפתח פרשנות

פסיכולוגית מעניינת, אבל לטעמי היא יותר מידי מנותקת מהכתוב. להבל לא היה קהל לעשות עליו רושם, כל בני האדם שבסביבה אז היו רק הוא, אחיו והוריו. טיפול במיקנה אינו קל בהרבה מגידולי קרקע - במיוחד בתקופה בה היה צורך להגן ען העדרים מחיות טרף - ראה יעקב בתלונתו ללבן, "הייתי ביום אכלני חורב וקרח בלילה, ותידד שנתי מעיני". לגבי פנימיות וחיצוניות בזכר ונקבה, אתה צודק, אבל מה לעשות, זה נכון גם לגבי רוב היצורים ולא מיוחד רק לבני אדם. לגבי מי הצדיק ומי הרשע שם - ובכן, כבר כתבתי שאני לא מקבל את קביעתך. אגב, אני לא מוצא גם מה הסיבה שקין היה רשע. בפסוקים כתוב רק שד' לא שעה למנחתו. כל השאר - פרשנויות. וחז"ל מצאו באמת הרבה פרשנויות לכך.
 

שוחר1

New member
בגיל 40 שגית? אמרת על הטהור טמא

ועל הטמא טהור. אין בסיפור על קין שום רמז שהוא עשה את רצון האל. ואין שום איזכור בתנ"ך על כך שאליהו שגה. התנ"ך כידוע לך לא הסתיר שגיאות, ואפילו על משה מתחו ביקורת, ועל דוד. ומה תגיד על משה שקרא להרוג את עובדי העגל. ועל פינחס.
 

usa2003

New member
זכותכם להביע דעתכם ....

אין לי בעיה עם זה . אני לא השתמשתי במושגים של רשע וצדיק וכדומה מלכתחילה . צדיק ורשע אלו מושגים שהבריות המציאו .אני מכיר מושגים של אמת ושקר . כאשר אלוהים הוא האמת המוחלטת! לצערי העולם הוא דואלי כלומר של אמת ושקר. המציאות שאנחנו מכירים היא איזו תערובת של אמת ושקר . את סיפורי בראשית ,גן העדן וקין והבל צריכים לבחון במושגים של אמת ושקר. רק אז מקבלים משמעות מעשית למתרחש שם אחרת אלו בעצם סיפורי ילדים. צר לי לאכזב ---> אני יצגתי טיעונים מדוע לפי הבנתי דווקא קין (הרוצח) הוא איש האמת. אנא טענו טענתכם כדי לשכנע אותי כי הבל היה איש האמת. מבטיח לענות באופן לוגי לכל טיעון. אנא הציגו תרשים זרימה חלופי וסותר למה שאני הגדרתי. עכשיו אני מחכה בסבלנות לתגובה .
 

shushu10

New member
לגבי קין והבל אין הרבה חומר בתורה

ודי קשה להבין מה קרה שם בדיוק. יתכן שחסרים פרטים שעל פיהם נתן לפסוק מה אשמת קין. אני מניחה שאין כאן ענין של גאווה או כבוד האל. זה מנוגד לרוח התורה. מה שכן - לגבי שלטון אחאב או נכון יותר שלטונה של איזבל המרושעת - בנית מדמיונך תיאוריה רחוקה מהמציאות. אליהו לא סיכן שום דבר ואף לא הותיר ממלכה עם מנהיגות שלטונית חסרה. זה דמיוני לגמרי. כפי שציינתי בדברי הקודמים - נביאי הבעל עסקו רק בהנהגה "רוחנית-דתית", בדת זרה לנו שמעשיה מחפירים, אשר איזבל הביאה מבית אביה כדי למחוק את דת ישראל.
 

רוניטו

New member
לא היגשת תרשים לוגי, אלא השערה

אין מספיק פרטים בסיפור כדי לערוך תרשים לוגי
 

shushu10

New member
הגשתי תרשים זרימה חלופי וסותר../images/Emo3.gif

ואילו usa התחייב להביא טעון לוגי כתשובה. נחכה לו שישיב.
 

usa2003

New member
קשה כאן לאנשים לצאת מהשבי ....

גם לעם ישראל היה קשה לצאת ממצרים ... קשה מאוד עד כדי כך שהיה נידרש לכפות עליהם את התורה 'הר כגיגית'. לטעון שחסרים פרטים בסיפור קין והבל זו טענה של תלמיד בית ספר שכשל בבחינה, הוא מאשים את הבוחן. סליחה , אבל בני אנוש כתבו את התורה אנשים עם השראה אלוהית. לSHUSHU10 לא יודע איזה תרשים אחר הצגת ? אבל אני אפתח בלוגיקה הנגדית --> 1.אם הבל היה לטענתך הוא איש האמת בסיפור כיצד התיר האל לחסלו על ידי קין? 2. אם קין איש השקר בסיפור כיצד מגונן האל על קין על יד 'אות קין'. 3. אם היו 4 אנשים בעולם לשיטתכם מדוע בכלל נידרש 'אות קין' ----> היו אדם חווה וקין והבל ---> הבל נרצח . אז 'אות קין' היא כהגנה מול חווה שתרצח את קין בנה? או כהגנה מול אדם שיצח את בנו ?
 

shushu10

New member
התשובה שנתתי לפני דקות מספר

מתאימה גם לנאמר כאן. יכול להיות שאני ברמה של כתה א' לטעמך, אבל כמה עשרות פרשנויות שונות וסותרות נאמרו על ענין קין והבל ואומר בפעם השלישית - לא דנה בדבר! הסליחה עמך, אין זה אומר שדבריך הם האמת הצרופה! אשרייך שחופשי אתה משבי והצלחת לצאת ממצרים וממושגים ישנים ושגויים לטעמך. אתה מתכוון לשחרר כאן את האנשים השבויים של עצמם , לקראת חג הפסח? אני סבורה שהגעת למקום הלא נכון!
 
למעלה