שלום .. ניסוח שלי גרוע עימכם הסליחה

iricky

New member
"ואין הכוונה שלא יהיה טעם לדבר"

האין זה פוסטולט שלא ניתן לבסס אותו בקטגוריות חשיבה אנושיות? כי אם אכן יש טעם לחוקים, לגזירות המלך (כגון אכילת חזיר ולבישת שעטנז וכו'), כטענת רש"י, רמב"ן ואחרים, אבל אין בכוחו של שום אדם להצביע על הטעם הזה, אין בזה שום נימוק שמישב את הדעת בדבר התמיהה שמא מעשי תהו הם, אלא את דעתו שמי שמקבל מלכתחילה - כפוסטולט - שאין רשות להרהר אחר מידותיו. אבל מי שמקבל זאת כפוסטולט מה מוסיפים לו דברי רש"י? מה לאדם ולטעמים אלוהיים שלא ניתן לבטא אותם בקטגוריות אנושיות? הרי התורה ניתנה לבני אדם ולא למלאכים. בעל כורחנו אם כן עלינו לקבל את התפיסה שאכן אין לחוקי המלך טעם אוטוליטרי-אינסטרומנטלי מבחינתו של האדם, ואין לחפש אחר טעם כזה, אלא עלינו לקבלם כגזירות מלך. אפשר להרחיק לכת עוד יותר ולומר שטעמן של גזירות המלך הוא בדיוק זה שאין להן טעם אוטוליטרי. זו כנראה תפיסתו של הרמב"ם (בעקבות ספרו של פונקנשטיין - 'טבע, היסטוריה ומשיחיות אצל הרמב"ם'. ספר משובח), בודאי של ליבוביץ. אבל אצל ליבוביץ יש גם משפטים, ושם בודאי שניתן לתת טעמים, ואין בזה חריגה מעבודת השם לשמה כפי שהבהרת היטב.
 
<>

אני מקבל את ההבחנה של דניאל בויארין בין מה שנאמר בתלמוד ובמדרשים לבין מה שהתלמוד והמדרשים אומרים ומצהירים לגבי מה שנאמר בהם. ההנחות המובלעות בהלכה אינן שונות מהבחנות שמונחות בבסיסה של כל חשיבה משפטית, ולפיכך יש פעמים שהחלוקה בין הלכה למטא הלכה היא חולקה מהפה ולחוץ בלבד. והרי בפועל יש אין-ספור פעמים שהגמרא שואלת "מאי טעמא?". דבר זה מזכיר את דבריו של ג'פרי וורנוק על אתיקה ומטא אתיקה [בספר "הפילוסופיה המוסרית בת זמננו"]. כך, למשל, האם נוכל לגדור את הדיון האתי ולהפרידו מהדיון המטא אתי בקביעות כמו שביל האמצע של אריסטו, האמפרטיב הקטגורי של קאנט או התכלית האוטיליטרית של ג.ס. מיל? האם הפרקים ב"אתיקה ניקומכית" מציגים בפני הקורא דיון אתי או מטא אתי? זוהי בדיוק המחלוקת בין רבי יהודה לרבי שמעון בבבא מציעא קטו, א [ועין גם סנהדרין כא, ב, ד"ה: ואמר רבי יצחק], לגבי דווקנות ותכליתנות בפרשנות החוק, ובדור האחרון זו הייתה המחלוקת המשפטית בין הארט לדבורקין.

מהיבט פורמלי, הפסיקה לא מחלקת כלל בין חוק, משפט, דין ותקנה. אלא שפורמליזם טהור איננו קיים ואף לא ראוי שיתקיים. שהרי לא חרבה ירושלים אלא על שדנו בה דין תורה [בבא מציעא ל, ב].
 

iricky

New member
אני מודה

שלא הצלחתי להבין מה הקשר בין דברי לבין ההבחנה בין הלכה למטא-הלכה. תוכל לתת הסבר לא מקצועי?
 
לא הבנת?

עצם הדיון בינינו סובב סביב שאלה מטא הלכתית. וכי נושא טעמי המצוות הוא נושא הלכתי?
 

iricky

New member
אם כן לשם מה הכנסת את ההלכה?

למה לא נשארת בעולם המטא-הלכתי עצמו?
 

פיקסעלע

New member
דבריך אינם מתאימים לדעתו של לייבוביץ'

שכל המצוות הן חוקים. וזה שאינן מעשה תוהו הוא בגלל שדווקא בחוקיותן הן מהוות עבודת ה'. התשובה הנכונה היא מה שריקי כתב למעלה.
 
<<<

לא טענתי שדעתו של ליבוביץ היא שכל המצוות הן חוקים. במישור הפילוסופי ליבוביץ התייחס לקבלת העול כאל קבלה לא מנומקת, היות שמדובר בהכרעה ערכית, ובזה דבריו מניחים אותה הנחה שמוגדרת במדרש כ'חוק'. אולם כשלייבוביץ דן על סוגיות הלכתיות ספציפיות אתה שם לב שהוא חורג מהדיון המטא אתי, או מהדיון על אודות היחס שבין הצו לבין קבלתו, ועובר לדיון הלכתי, שבו יש שיקולים של תועלת וכו'.

דברייך מצדדים בעמדה אחת שמצויה בקרב פוסקי הלכה ומתעלמת מעמדה אחרת. אם כך, כיצד זה שהתשובה "הנכונה" [מה זה?] היא זו ולא אחרת?
 
למעלה