שלום סמדר. גם אני עובדת ילדים לקויי למידה

../images/Emo23.gif../images/Emo23.gif../images/Emo23.gifסמדר אני רוצה להודות לך

על שהתפנית עבורינו על התשובות המעמיקות והמבהירות.
היה לי מאוד מעניין!!!
לידיעת כולם, סמדר אמרה שאם יש עוד שאלות אתם מוזמנים להעלות כאן והיא בימים הקרובים תכנס ותענה
ערב נעים לכולם וגידול קל
 
ילדים מרחפים,חולמניים../images/Emo189.gif

יש המון ילדים שהם מרחפים בשיעורים אם משהו משעמם הם מיד נוסקים להם אל ארץ החלומות.... אני יכולה להעיד על עצמי שהייתי ילדה חולמנית שקועה בעולמות קסומים (עד היום
) ובטח אם היו עושים לי אבחון הייתי מקוטלגית עם איזושהי הפרעת קשב וריכוז.... מה לדעתך נכון לעשות כדי שמצד אחד הילד "הרחפן" ילמד את התוכן הלימודי ומצד שני לא ייפגע עולם הדמיון שלו (שמניסיון אני יודעת מהווה שער לתיקשור...)?
 
טליה - על ילדים מרחפים

הגדרה לקשב: "אפשר להגדיר קשב כהתמקדות בגירויים מסוימים, תוך התעלמות מגירויים אחרים (הגירויים מגיעים אלינו דרך האוזניים, העיניים...העור, המעיים... הרגשות...). היכולת לסנן גירויים, ולקבוע- מה רלוונטי לנו כרגע, ומה לא. בין הגורמים הרבים המשפיעים על מיקוד הקשב ישנם כאלה התלויים בגירויים עצמם וכאלה התלויים במצבנו האישי, הנפשי, בהרגלינו ובדפוסי החשיבה שלנו". מתוך "פסיכולוגיה- מדע להבנת האדם, אבנר זיו 1993. היכולת שלנו להתמקד ולהתרכז תלויה במידה רבה ביכולת שלנו לסנן רעשי רקע ולקבוע באופן אינטואיטיבי מה רלוונטי לנו ברגע זה ומה לא. לפי תפיסתי, רוב הילדים "המרחפים" סובלים מבעיות קשב. גם אם הילד הינו ילד רוחני, הוא יכול להצליח להיות קשוב, וזה לא צריך לפגוע ביכולות התקשור שלו. נכון, זה מפלט נפלא, מדהים, מרגש ... לרחף לעולם הדמיון, במיוחד כשהשיעור לא ממש מעניין, אבל עדין, בד"כ זה מעיד על קושי בקשב. מה לעשות? יש דרכים לטפל בנושא, אכתוב כמה רעיונות שניתנים לכתיבה: • בקשי מהילד להפנות את ראשו לשמאל ולהקשיב למה שקורה בחדר ומחוצה לו. ואח"כ להפנות את הראש לימין ולהקשיב לקולות. • לכסות את אוזן ימין ולהקשיב/ לכסות את אוזן שמאל. • לבצע משימות של זכירה: היזכר בסיפור אהוב. איך קראו ל... / מי דיבר איתך ראשון היום? / מה לבשתם אתמול בבוקר (שליפה מהזיכרון). • לבקש מהילד לאיית מילה ואח"כ לאיית אותה מהסוף להתחלה / אותו הדבר לבצע עם סדרת מילים / מספרים (1,5,8,4 ). • לבקש מהילד לצייר בית, גדר, עץ ושמש ולהקשיב בו זמנית לסיפור. • לתת לילד לבצע משימה שכוללת כמה פעולות. לדוגמא: לך למרפסת תביא לי שלושה אטבים ואח"כ תוציא מהמקרר שני תפוחים. או – לך בחדר, בשמאל ימין, ותשיר שיר.... • לבצע משיכות של תנוך האוזן מלמעלה למטה, כמה פעמים. יש עוד דברים אבל קשה לכתוב אותם במילים.
 
סיפור לקשב

סיפור: לשמוע את הצרצר . חוואי אחד מדרום ארצות הברית הגיע לבקר את חברו בניו יורק. באחד הימים בשעת אחר הצהריים, התהלכו להם שניהם ליד הטיים סקוור. הרחוב רגש ורחש, עשרות אנשים התרוצצו ממקום למקום, עשרות מכוניות גדשו את הכבישים וצפרו בעצבנות. צופרי אמבולנסים וניידות משטרה יללו ללא הרף ... עוד הם מטיילים לאיטם ברחוב הסואן, אמר לפתע החוואי לידידו: היי אני שומע צרצר! חברו ענה לו: השתגעת? ירדת כנראה מהפסים. זה לב ליבה של ניו יורק. אין צל של סיכוי שברעש הזה תוכל לשמוע צרצר. אתה כנראה יותר מדי מתגעגע הביתה... החוואי נד בראשו והתעקש: תקשיב טוב, יש כאן צרצר מצרצר! כמובן שחברו ביטל את דבריו וניסה לטעון שהוא מפנטז על צרצרים. אבל החוואי אימץ את כל כוח הקשב שלו, עצר לרגע, ואז פנה לעבר עציץ בטון ענק שבו היה שתול שיח ירקרק. הוא חיטט מעט בין ענפי השיח, ושלף משם צרצר. חברו המשתאה אמר לו: זה ממש בלתי יאומן, כנראה שיש לך שמיעה יוצאת דופן. ואילו החוואי ענה: לא, השמיעה שלי היא רגילה בהחלט. אוזני אינן שונות מאלו של כל האנשים מסביב. הכל תלוי במה שאתה רוצה להקשיב לו. והחבר התעקש: זה לא יתכן! אני למשל, בחיים לא הייתי יכול לשמוע צרצר בבלגן וברעש הזה! החוואי הסכים איתו: נכון, אתה צודק. לא היית יכול. כי כמו שאמרתי, הכל תלוי בשאלה – מה הם הדברים החשובים לך בחיים? הנה, תן לי להדגים לך ניסיון קטן. שלח החוואי יד לכיסו ושלף משם כמה מטבעות. בדיסקרטיות. הוא הפיל את המטבעות על מדרכת הבטון. ובתוך כל הרעש ההמון שמסביב, ראו החוואי וחברו כיצד עשרות ראשים מסביבם נפנים כה וכה, ואנשים בודקים את כיסיהם וארנקיהם כדי לראות האם במקרה אלו מטבעות שלהם שנפלו. אתה רואה אמר החוואי לידידו, הכל תלוי במה באמת חשוב לך בחיים. הרעש וההמולה לא מפריעים לך לשמוע את הדברים הקרובים לך לליבך.
 

Feanor75

New member
להוציא אותו בהקדם האפשרי מבית ספר.

כדי למזער את הנזק. ילדים מבורכים כאלה נדרסים ע"י המערכת ובד"כ גם ע"י 'חבריהם' לספסל הלימודים.
 

מאמאתוש

New member
ילד בן 10

שלום סמדר, אני מורה בכתת חנוך מיוחד והגיע אליי ילד בן 10 שאינו קורא (אפילו לא מזהה את שמו). אינו קורא גם ספרות. הוא הגיע לפני שנה וחצי ובמשך שנה שלמה עבדתי אתו על מוכנות לא', מודעות פונולוגית, שמות הספרות והאותיות, ציור על קווקווים, עבודה בפלסטלינה וכו'. באבחון פסיכו' נמצאה לקות למידה קשה והוגדר non reader (גם אחיו הגדול,בן20)אני לא מתכוונת להרים ידיים, למרות שיש לי ויכוחים בנושא בעבודה, (מצפים ממני להפנות משאבים למי שכן יצליח). מה את מציעה לעשות כדי לקדם אותו אפילו מעט,ובלי לתסכל אותו חשוב לי שירגיש שהוא מתקדם, הוא מתבייש במצבו.הוא גם נוטל ריטלין.תודה
 
מאמאתוש

ראשית כל הכבוד לך על הרצון לעזור ולקדם. קשה לי מאוד לענות לך מבלי לראות את הילד ולהבין את מכלול קשייו. מה שאני מבינה מתוך הכתוב הוא, שיש לו חסימה כלשהי בקליטה - שיש משהו שחוסם אותו. אני מציעה לך: 1- לעבוד איתו הרבה על מבטי עיניים (למעלה, ימינה, למטה, שמאלה ובחזרה), תוך כדי השמעת מוסיקה נעימה בחדר. 2- לעשות איתו הצלבות בצורות שונות (אצרף קובץ). 3- לבצע איתו שחזורים חזותיים (ספר איך נראה החדר שלך / מה לבשת אתמול / מה אכלת לארוחת ערב). 4- לתת לו ללכת בשמיניות (הניחי שתי כריות על הרצפה ותני לו ללכת בניהם בתנועת השמונה) ולבצע משימות שונות: לזהות מילה שנאמרת צליל אחר צליל (ח-תו-ל, מה אמרתי?) / לעשות תרגיל חשבוני ועוד... (ההליכה בשמיניות מפתחת את העבודה של שני צידי המוח). 5- עשי איתו הרבה משימות שכוללות תנועה (בחוברת "למידה בתנועה" יש רעיונות מעולים). לדוגמא: תראי לו סיפרה (שלידה מצוירת אותה הכמות בנקודות) ותבקשי ממנו להעביר כדור מיד ליד בהתאם לספרה. כל פעם שהוא יספור את תציגי לפניו את הספרה המתאימה לספירתו .... תני לו להכניס יד לשקית אטומה ולגלות כמה גולות יש בה (שימי לו כמות קטנה) - ולמצוא את הספרה המתאימה לכמות.... אשמח לשמוע האם יש שיפור. בהצלחה
 
למעלה