טליה - על ילדים מרחפים
הגדרה לקשב: "אפשר להגדיר קשב כהתמקדות בגירויים מסוימים, תוך התעלמות מגירויים אחרים (הגירויים מגיעים אלינו דרך האוזניים, העיניים...העור, המעיים... הרגשות...). היכולת לסנן גירויים, ולקבוע- מה רלוונטי לנו כרגע, ומה לא. בין הגורמים הרבים המשפיעים על מיקוד הקשב ישנם כאלה התלויים בגירויים עצמם וכאלה התלויים במצבנו האישי, הנפשי, בהרגלינו ובדפוסי החשיבה שלנו". מתוך "פסיכולוגיה- מדע להבנת האדם, אבנר זיו 1993. היכולת שלנו להתמקד ולהתרכז תלויה במידה רבה ביכולת שלנו לסנן רעשי רקע ולקבוע באופן אינטואיטיבי מה רלוונטי לנו ברגע זה ומה לא. לפי תפיסתי, רוב הילדים "המרחפים" סובלים מבעיות קשב. גם אם הילד הינו ילד רוחני, הוא יכול להצליח להיות קשוב, וזה לא צריך לפגוע ביכולות התקשור שלו. נכון, זה מפלט נפלא, מדהים, מרגש ... לרחף לעולם הדמיון, במיוחד כשהשיעור לא ממש מעניין, אבל עדין, בד"כ זה מעיד על קושי בקשב. מה לעשות? יש דרכים לטפל בנושא, אכתוב כמה רעיונות שניתנים לכתיבה: • בקשי מהילד להפנות את ראשו לשמאל ולהקשיב למה שקורה בחדר ומחוצה לו. ואח"כ להפנות את הראש לימין ולהקשיב לקולות. • לכסות את אוזן ימין ולהקשיב/ לכסות את אוזן שמאל. • לבצע משימות של זכירה: היזכר בסיפור אהוב. איך קראו ל... / מי דיבר איתך ראשון היום? / מה לבשתם אתמול בבוקר (שליפה מהזיכרון). • לבקש מהילד לאיית מילה ואח"כ לאיית אותה מהסוף להתחלה / אותו הדבר לבצע עם סדרת מילים / מספרים (1,5,8,4 ). • לבקש מהילד לצייר בית, גדר, עץ ושמש ולהקשיב בו זמנית לסיפור. • לתת לילד לבצע משימה שכוללת כמה פעולות. לדוגמא: לך למרפסת תביא לי שלושה אטבים ואח"כ תוציא מהמקרר שני תפוחים. או – לך בחדר, בשמאל ימין, ותשיר שיר.... • לבצע משיכות של תנוך האוזן מלמעלה למטה, כמה פעמים. יש עוד דברים אבל קשה לכתוב אותם במילים.