שלום! שאלה על נעליים...

REALI

New member
שלום! שאלה על נעליים...

איזו מצווה יש בנעליים??
 

אורלנה

New member
כשנועליים נעליים

נעליים בלי שרוכים: נועלים תחילה את נעל ימין ואח"כ את נעל שמאל משום שימין חשוב יותר, נעליים עם שרוכים: נועלים קודם נעל ימין ואחר כך נעל שמאל ושורכים קודם שרוך נעל שמאל ואחר כך שרוך נעל ימין. מתחילים בימין ומסיימים בימין, ימין זה חסד, לכן מתחיל בחסד ומסיימים בחסד, המקור הוא שו"ע או"ח סי' א' סע' ד' ובמשנה ברורה שם, וכשחולצים את הנעליים, חולצים קודם נעל שמאל ואחר כך נעל ימין, ואם יש שרוכים מתירים תחילה את הקשר מנעל ימין כי שוב , תמיד מתחילים בימין אח"כ מתירים את הקשר מנעל שמאל, חולצים את נעל שמאל ואח"כ חולצים את ימין שוב כדי לסיים תמיד בחסד.
 

ינוקא1

New member
מצוות חליצה.

אם האח לא רוצה לשאת את אשתו של אחיו שנפטר , יש טקס מסוים שקשור בחליצת נעל. (ויש גם את העניין לנעול ימין תחילה ואחר כך שמאל ולקשור בסדר הפוך , אבל זו לא מצווה מהתורה אלא מנהג).
 

אורלנה

New member
זה לא מנהג

זה כתוב בשולחן ערוך,(אורח חיים) -ספר המצוות של עם ישראל.
 

ינוקא1

New member
זה לא אחד מהתריג דאורייתא ,

זו לא אחת מהשבע מצוות דרבנן , זה אולי דין דרבנן , אבל לי זה נראה מנהג טוב ולא יותר. הרמב"ם כלל לא כתב את זה.
 

אורלנה

New member
הבהרה

אנחנו לא מתעסקים כאן במה נראה לנו, אלא אנחנו מתעסקים במה שהתורה הקדושה מלמדת אותנו, ואם בשולחן ערוך כתוב דינים לגבי נעילת נעליים ,הרי זה קדוש, כי כל מה שכתוב בשולחן ערוך, קדוש. ומי שיכול לקיים את הכתוב בשולחן ערוך כי זה רצונו יתברך, תבוא עליו הברכה, ובעיקר בימינו שאי אפשר ממילא לקיים הרבה מהמצוות כיון שהן תלויות בקיום בית המקדש.
 

ינוקא1

New member
חשוב להבין כל דבר

האם הוא עיקר , האם הוא דין האם הוא חיוב גמור או האם הוא מנהג. במקרה הזה הרמב"ם והרי"ף כלל לא פסקו את זה (מכיוון שכבר בגמרא יש חכמים שאמרו שאין צורך להקפיד על כך) הטור כן הזכיר את זה והשולחן ערוך כתב בעקבותיו. טוב לנהוג כך , גם אני נוהג כך , אבל זה לא הדבר הכי עיקרי בעולם. אם שואלים אותי על מצווה הקשורה בנעליים , זה מנהג טוב אבל לא מצווה. חליצה היא כן מצווה.
 

אורלנה

New member
שולחן ערוך הוא ספר הבסיס למצוות שלנו

וגם אם זה לא הדבר הכי עיקרי בעולם אין לזלזל באף אות שנכתבה בשולחן ערוך.
 

אורלנה

New member
ועוד הבהרה ועוד מצוות הקשורות בנעליים

הבהרה: אתה צודק שמצות חליצה היא מצווה. מצוות נוספות: ביום הכיפורים -מצווה מדאורייתא- ובתשעה באב -מדרבנן- יש לנעול נעליים שאינן עשויות מעור.
 

ינוקא1

New member
גם ביום כיפור

המצווה היא "ועיניתם את נפשותיכם" , נעילת הסנדל זה דין בתוך המצווה הזו. כך שהמצווה לא דווקא קשורה לנעליים. (כמו שלא תגידי "מצוות שבת היא מצווה שקשורה לתפירה , כי אסור לתפור") גם כן יש האומרים שמדאורייתא מצוות עינוי היא אכילה ושתיה בלבד , וחכמינו הוסיפו את השאר.
 
איך נעילת הסנדל קשור ל"ועיניתם את נפשותיכם" ?

הרי דין "איסור נעילת הסנדל" ביום כיפור מתיחס לנעילת סנדל או מנעל מעור בלבד, והרי אפשר לנעול ביום כיפור סנדל או מנעל שלא מעור שהם הרבה יותר נוחים, כגון כפכפי ים מגומי, או סנדלי קרוקס, או נעלי ספורט ניו בלאנס מבד, אז איפה הקשר בזה ל"ועיניתם את נפשותיכם" ?
 

ינוקא1

New member
כנראה שבעבר

בזמן חז"ל נעליים נוחות היו דווקא מעור , ואילו נעלי קרוקס היו פחות נפוצות ... אז חז"ל גזרו דווקא עליהן. ולמרות שהמציאות השתנתה , משאירים את התקנה במקומה ולא מוסיפים לאסור דברים שהם לא אסרו. עם זאת יש היום אנשים שמחמירים גם בנעלי קרןקס ספורט וכו'. (ויש המחמירים כי מכיוון שנעלי קרוקס הם פשע אופנתי , אז יש לאסור לנעול נעלי קרוקס כל השנה
ושומע לנו ישכון בטח)
 
או אולי שהטעם הזה הוא רק לסבר את האוזן

כמו ברוב הטעמי מצוות שעל פי הפשט, שנועדו לסבר את אוזנם של עמי ארצות, ולכן גם אם הטעם בטל הדין לא משתנה, כמו במקרים רבים כאלה.
 

ינוקא1

New member
אני לא חושב כך

אני חושב שטעמי המצוות לפי הפשט הם אמיתיים בתקופה ובזמן שנכתבו. הראיה היא שרבים מהגדולים והפוסקים לא ידעו את חוכמת הקבלה , והם לא היו עמי ארצות ולא הוצרכו שיסברו להם את האוזניים. אלא שמכיוון שהם גדולים וצדיקים ותורתם תורת אמת , אז הם מכוונים גם לדרך הסוד בלי ידיעתם. לכן ניתן למצוא טעמים נוספים על דרך הסוד לכל דבר. אבל הפשט לא יופשט.
 
ההלכות ודיני הפשט אכן לא יוצאים מידי פשוטם

אבל לא כן לגבי הטעמים, שלרוב הם לא כפי פשוטם, אלא על פי הסוד.
 

ינוקא1

New member
אבל טעמים לפי הסוד

הם לא רלוונטיים לפסיקה. פסיקה שייכת לעולם הכלים , לפשט. טעמים לפי הסוד אתה יכול לתת רק אחרי שיש לך פשט. בעולם שלנו יש קודם כל כלים , אחר כך אורות. נכון שיש הנוהגים אחרת (בן איש חי , למשל) , נכון שיש כל מיני מקרים בהם מתחשבים גם בדעת הזוהר ומקובלים אחרים , אבל בדרך כלל לא מערבבים זה עם זה , ואם אדם נהג לפי הפשט ולא לפי הסוד אין עליו שום טענה. אני חושב שכך נכון וצריך להיות.
 
תודה, אבל קשה להבין את הכתב באיכות הצילום הזו

אולי תוכל לצטט את הנאמר, וגם להסביר לאחר מכן במילים שלך את הנאמר לזיכוי הרבים.
 

ינוקא1

New member
ציטוט :

"ט ע ם . שאסור לנעול מנעל של עור ביוה״כ או בחשעה באב או ל א ב ל : מפני שהם משכא דחוויא שהוא מצד הקליפות ומפני שיו״כ עולה מלכות למעלה בבינה ואין בהם אחיזה לחיצונים לכן לא נאסר אלא מנעלים של עור אמנם שאר מנעלים מותרים כי גם מנעלים דקדושה לא נתבטלו ח״ו כו׳ רק אותם מנעלים של עור משכא דחוויא כתנות עור אשר עליהם נאמר רנליה יורדות מוות אלו לבד נתבטלו . וכיון שכתנות עור הי׳ מאותו החטא וגם שגרם מיתה וחירוב , ולכן מטעם הנ״ל אסור לאבל מנעלים של עור וגם בתשעה באב . ( ש״ע של האר״י ז׳׳ל): אני חושב שיחסית זה מובן ולא צריך הסבר.
 
למעלה